Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Dit is ook een bevestiging van
deze (beperkte) fijnstofstudie per personenkm (zie vooral figuur 1, p 4, fijnstof uitlaat van bus)
Gemiddeld is slechts 10 tot 20% van de fijn stof concentraties in Vlaanderen afkomstig uit Vlaanderen.
Daarvan is 2 à 5% afkomstig van verkeer in Vlaanderen. Op bepaalde plaatsen, rond drukke wegen, in stadscentra met druk verkeer, en onder invloed van de weersomstandigheden kan de verkeersbijdrage echter oplopen tot 30% of meer. Op die plaatsen overschrijdt Vlaanderen de Europese luchtkwaliteitsnormen. Ondanks de daling in de emissies van fijn stof treedt er de laatste jaren geen verbetering meer op van de luchtkwaliteit. De concentraties van fijn stof blijven met andere woorden gelijk.
:-
tot en met 2007 is er betreft PM2,5 nochtans een gemeten stijging te zien (statistiek onderaan), raar.
Het (achterlijk, verouderd) "dieselbusvervoer" heeft dus een niet te onderschatten aandeel aan de fijnstofproblematiek,
vooral in de steden, onder "groen" versta ik wat anders...
Het PM 2,5 - aandeel (kleinst meetbare, de kleinere=gevaarlijkere zijn dat nog niet) is nog steeds stijgende,
vooral in de steden.
Ik mag mij gelukkig prijzen dat ik daar niet woon....
Ik heb daar een statistiek marginale kost van gevonden:
Maar wel frustrerend dat we daar
geen cijfers van 2008 en 2009 van hebben, dan konden we mss wat invloed zien van de zogezegde "moderne roetfilters", helaas niet te zien tot 2007...
Tja het aantal aangekochte dieselvoertuigen met roetfilter sinds jan 2005 (euronorm 4) zal wel verwaarloosbaar zijn, daarbij zijn de roetfilters vooral om de PM10 te filteren, vooral de massa (mg per km) dus, niet de giftigheid.
http://www.plan.be/databases/PVar.php?VC=EMIS011&D1[
Marginale kost per ton uitgestoten polluent - euro per ton (EMIS011)
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
PM2.5
Alle vervoersmodi
In een niet-stedelijke omgeving 89553,5 92416,44 95000 97396,39 101830,16 105524,69 110095,64 115111,74
In een stedelijke omgeving 414774,09 428034,04 440000 451099,07 471634,41 488745,95 509916,66 533149,09
Definitie -
Het betreft enkel de directe emissies.
Bron -
HEATCO; Friedrich, R. And P. Bickel (eds.)(2001), Environmental External Costs of Transport, Springer; eigen berekeningen.
Methode -
De marginale kost van een ton uitgestoten polluent in de HEATCO-studie heeft betrekking op het jaar 2002. Voor CO werd Friedrich et al. (2001) geraadpleegd.
Op basis van de evolutie van het reële bbp per capita werd de tijdreeks 2000-2007 geconstrueerd. Voor het spoor en de binnenscheepvaart wordt verondersteld dat de uitstoot zich beperkt tot de niet-stedelijke omgeving. Voor het wegvervoer wordt het aandeel van de uitstoot in de stedelijke omgeving geschat op basis van het aantal km afgeled op de gemeentewegen.
En om nog wat verwarring te stichten, deze VMM-presentatie zegt weer dat het helemaal niet zo erg is, en dat de fijnstofemissies dalen, ook die van PM 2,5...
http://www.vmm.be/pub/presentaties-studiedag-fijn-stof/presentatie_07_TW.pdf page 18.
