Auteur Topic: Examinators in overtreding  (gelezen 8136 keer)

Offline Bertje

• Gevorderde
  • Geslacht: Man
Examinators in overtreding
« Gepost op: zaterdag 09 december 2006 - 23:26:26 »
Op het zusterforum hebben al enkele kandidaat-bestuurders laten weten dat de examinator tijdens het examen vooraan zat. Volgens mij is dit een overtreding van Artikel 6 3° g): "De begeleider moet vooraan in het voertuig plaatsnemen."
Of is er nog een ander artikel dat examinatoren zou toelaten om op andere plaatsen te zitten?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Examinators in overtreding
« Reactie #1 Gepost op: zondag 10 december 2006 - 01:15:21 »
Ik vraag mij inderdaad af op basis van welke rechtsgrond sommige examinatoren vooraan in het voertuig lijken plaats te nemen.

Wellicht zijn sommigen onder hen alsmaar meer begaan met hun persoonlijke veiligheid, zodat ze in een leswagen van een autorijschool eerder kunnen ingrijpen via de dubbele bediening van de pedalen dan een rijschoolinstructeur het zou doen vanuit zijn bekommernis om de kandidaat alsnog zijn rijbewijs te laten behalen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Freddie

• Gevorderde
« Reactie #2 Gepost op: zondag 10 december 2006 - 11:51:17 »
Jozef, daar heb je een punt.
Maar, zit de kans er dan niet in dat die examinator bijvoorbeeld uw remmen al zal toesmijten terwijl het niet nodig was?

Zal verduidelijken met een persoonlijk vb:
In de rijles was ik aan het parkeren (tussen 2 hekkens, is belangrijker in praktijk;)), nu, ik reed dus achteruit, en m'n instructeur stampte op de rem omdat hij dacht dat ik tegen het hek zou rijden.
Ik had zeker nog een tussenruimte over, die ik ten volle wou benutten.

Dus als die examinator zich ook misrekent, of liever safe speelt bij het een of ander kan hij te vroeg ingrijpen (wat je slaagkans niet ten goede zal komen)

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #3 Gepost op: zondag 10 december 2006 - 11:59:25 »
Bovendien kent een examinator de kandidaat niet even goed als de instructeur, dus een examinator zal sneller ingrijpen omdat hij niet op de hoogte is van de kunde van de kandidaat.

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zondag 10 december 2006 - 14:49:56 »
Tot nu toe zijn de meldingen over de examinatoren die vooraan zitten wel alleen maar gekomen van mensen die geen instructeur bij hadden en dus alleen met een begeleider er waren.

Dat een examinator een begeleider niet vertrouwd kan ik best begrijpen maar zoals de vraag reeds gesteld is: waar halen zij het recht vandaan om vooraan te komen zitten.

Ik heb op ons ander forum reeds gemeld dat in Bree geen enkele examinator vooraan zit.
Niet bij mensen die met een instructeur aanwezig zijn en ook niet bij mensen met een begeleider.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: zondag 10 december 2006 - 15:34:32 »
Ik kan ze desalniettemin geen ongelijk geven.
Je kan onmogelijk inschatten ofdat die vrije begeleider in staat is en bereid is om tijdig in te grijpen wanneer het noodzakelijk zou zijn.
In Nederland zit de examinator altijd voorin terwijl er daar alleen maar met rijschool examen wordt gedaan.
Wellicht dat deze regel toch nog eens tegen het licht zou moeten worden gehouden.

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #6 Gepost op: zondag 10 december 2006 - 18:47:58 »
Je kan onmogelijk inschatten ofdat die vrije begeleider in staat is en bereid is om tijdig in te grijpen wanneer het noodzakelijk zou zijn.
Dat kon vroeger ook niet; bovendien heeft die vrije begeleider al minstens drie maanden ervaring en kent hij de persoon die hij begeleidt. De examinator kent de kandidaat helemaal niet. Bovendien wordt verondersteld van een kandidaat die examen aflegt dat hij kan rijden; zodoende zou een ingreep niet nodig mogen zijn.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zondag 10 december 2006 - 23:59:36 »

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: maandag 11 december 2006 - 10:21:59 »
BBB schreef

Citaat
In Nederland zit de examinator altijd voorin terwijl er daar alleen maar met rijschool examen wordt gedaan.

En wat is dan op dit moment de taak van de rijschoolinstructeur ?

Als ik alleen met mijn leerling ben is het mijn taak om les te geven.
Als ik op een examen met mijn leerling ben mag ik geen les geven, daar is het mijn taak om de veiligheid te verzekeren van mijn leerling, de examinator en natuurlijk mezelf.

Als bij ons de examinator vooraan gaat zitten kan ik dus een 40 tal minuten maffen want ik heb dus niets te doen ????

Een examinator duid achteraan in zijn auto regelmatig op zijn papiertje aan wat de leerling wel of niet goed doet (hij is dus aan het schrijven) als hij dat ook gaat doen als hij vooraan zit is hij volgens mij niet meer in staat om de veiligheid te garanderen  :'(

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #9 Gepost op: maandag 11 december 2006 - 15:28:51 »
Citaat
Als bij ons de examinator vooraan gaat zitten kan ik dus een 40 tal minuten maffen want ik heb dus niets te doen
Je moet dan zoiezo nog goed het rijden van de leerling analyseren voor het geval hij buist. Als hij niet buist dan nog kan je hem achteraf wat tips meegeven waar hij verder aan moet werken, voorzover dat nog niet duidelijk zou zijn.

Citaat
Een examinator duid achteraan in zijn auto regelmatig op zijn papiertje aan wat de leerling wel of niet goed doet (hij is dus aan het schrijven) als hij dat ook gaat doen als hij vooraan zit is hij volgens mij niet meer in staat om de veiligheid te garanderen  :'(
Ik weet niet ofdat de examinator in Nederland schrijft tijdens het examen, mogelijk doet hij dat pas achteraf.
Hoe dan ook, in Nederland mag je pas op voor het examen wanneer de instructeur vind dat je er klaar voor bent en is het risico in theorie kleiner dan bij de vrije begeleiding en een beperkt aantal uren les.

Citaat
Ja, lekker, dan zou ik nooit door mijn examen geraakt zijn. Met het parkeren reed ik tot op een 3 tot 5 centimeter van het hek af met m'n achterbumper (zonder parkeersensoren  ;D), wedden dat als je zoiets op de baan probeert, je examinator aan de handremt hangt, terwijl je begeleider weet dat je afmetingen perfect kan inschatten?
:o
Chapeau, dat kan ik volgens mij (nog) niet op gevoel. Als je zo'n goed gevoel daarvoor hebt dan kan je toch ook makkelijk wat marge inbouwen  ;)

Citaat
Dat kon vroeger ook niet; bovendien heeft die vrije begeleider al minstens drie maanden ervaring en kent hij de persoon die hij begeleidt. De examinator kent de kandidaat helemaal niet. Bovendien wordt verondersteld van een kandidaat die examen aflegt dat hij kan rijden; zodoende zou een ingreep niet nodig mogen zijn.
Het probleem is dat veel begeleiders geen training hiervoor hebben gehad.
Hoe weet jij ofdat die vrije begeleider dat realistisch kan inschatten?
Als de leerling 20 uur les heeft gehad (is weinig in vergelijking met andere landen, voor de meesten te weinig om goed te leren rijden) hoe weet jij dan ofdat de leerling zelf goed kan inschatten ofdat hij er klaar voor is om examen te doen?
« Laatst bewerkt op: maandag 11 december 2006 - 15:30:44 door BBB »

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: maandag 11 december 2006 - 16:49:32 »

Offline Bert De Meyer

• Starter
  • *
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 15 december 2006 - 13:27:22 »
Op het zusterforum hebben al enkele kandidaat-bestuurders laten weten dat de examinator tijdens het examen vooraan zat. Volgens mij is dit een overtreding van Artikel 6 3° g): "De begeleider moet vooraan in het voertuig plaatsnemen."
Of is er nog een ander artikel dat examinatoren zou toelaten om op andere plaatsen te zitten?

Dat artikel 6 spreekt enkel over de scholing op basis van een voorlopig rijbewijs, niet over het examen.

In de omzendbrief van 20/7/2006 betreffende de hervorming van de rijopleiding cat B staat enkel dat men moet vergezeld zijn van een begeleider of instructeur tijdens het examen... niet waar die plaats neemt.

Wie zich niet met een voertuig van de rijschool aanbiedt kan examen afleggen met een voertuig zonder zitplaatsen achteraan...maar er moeten vooraan wel 3 zitplaatsen zijn in dat geval.

In artikel 38 § 14 staat dat wie examen doet met de rijschool dit "met de bijstand van een instructeur" doet.
Om bijstand te verlenen moet die ook vooraan zitten, mogen we waarschijnlijk vanuit gaan?

Kunnen we hieruit concluderen dat de instructeur van de rijschool vooraan moet zitten en in de andere gevallen de examinator kan kiezen?

Ik heb 't alleszins ook al gezien dat een examinator vooraan plaats nam omdat hij vond dat er achteraan te weinig ruimte was... ( niet bij rijschool)

« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 december 2006 - 13:29:01 door Bert De Meyer »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 15 december 2006 - 13:57:47 »
Citaat van: Bert De Meyer
Ik heb 't alleszins ook al gezien dat een examinator vooraan plaats nam omdat hij vond dat er achteraan te weinig ruimte was...

Iemand die zijn examen ging afleggen met een Porsche misschien?  :D

Vele examinatoren zitten niet graag achteraan in een wagen zonder achterportieren (2- of 3-deurs). Sommige kandidaten gaan immers agressief tekeer als het examen afgebroken wordt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 15 december 2006 - 14:32:31 »
Citaat
Vele examinatoren zitten niet graag achteraan in een wagen zonder achterportieren (2- of 3-deurs). Sommige kandidaten gaan immers agressief tekeer als het examen afgebroken wordt.
Watjes  :-X

Offline Bert De Meyer

• Starter
  • *
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 15 december 2006 - 17:27:03 »

De voorschriften van de examinatoren zeggen daarom ook dat ze eerst moeten uitstappen en dan pas het resultaat mededelen.

Er moet er inderdaad al eens ene wa motten gekregen hebben in de wagen. :)

Ik heb eens live meegemaakt dat een kandidaat een houten paaltje uit de grond trok, er mee naar binnen stormde en tegen het glas van het loket beukte  :D