Auteur Topic: Een auto kopen  (gelezen 30172 keer)

wooter

• Gast
Re: Een auto kopen
« Reactie #90 Gepost op: zondag 12 december 2010 - 16:15:43 »
Ik was wel altijd duidelijk tegen die mannen: "ik wil die otto tegen morgen bij mijn garage hebben!".

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #91 Gepost op: maandag 13 december 2010 - 02:28:16 »
Ik was wel altijd duidelijk tegen die mannen: "ik wil die otto tegen morgen bij mijn garage hebben!".

Binnen de Benelux en pakweg 100 km daarbuiten op het vasteland zal dat inderdaad meestal wel in orde komen.
Daarbuiten heb je, nadat je de opdracht gekregen hebt, 2 weken de tijd om dat in orde te brengen.
Wanneer echter die opdracht 6 maand op zich laat wachten ....... jah, dan heb je pech. ;D

Offline tha green mile

• Starter
  • *
« Reactie #92 Gepost op: zondag 02 januari 2011 - 22:46:22 »
Als je bij Cardoen eens kijkt heb je natuurlijk meer keus, ik heb ca *100 benzine-auto´s gevonden onder 10.000 € , nieuw tot 3 jaar oud, maar wel altijd met weinig kms (dikwijls directiewagens)
Ik heb al zoveel verhalen gehoord over Cardoen... Dat ze knoeien met de kilometers... Dat garages niet echt scheutig zijn op het onderhouden van wagens van Cardoen...  :-[

Hoe je zoiets nog maar durft te vermelden met de naam van een bedrijf erbij zonder dit zelf te weten, begrijp ik niet, gebruik even je gezond verstand,  een gigant als cardoen kan toch niet blijven bestaan mochten ze dergelijke wantoestanden toepassen,?? Hier staan wel gevangenisstraffen op! ::)
Cardoen word niet geapprecieerd door "collega"merkvertegenwoordigers...Hoe zou dat nu toch komen denk je ;D
Hoge bomen vangen nu éénmaal veel wind,
En als mn garagist niet scheutig is omdat ik profijt kan doen bij cardoen dan is dat wel zijn probleem, vraag je ook ns af hoe dat dan weer zou komen. ???
Trouwens Cardoen doet zelf zn onderhoud ook hoor...

Ik wou dit maar even kwijt, hoop dat je ondertussen  al iets leuk gevonden hebt. 

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #93 Gepost op: zondag 02 januari 2011 - 22:58:24 »
Als je bij Cardoen eens kijkt heb je natuurlijk meer keus, ik heb ca *100 benzine-auto´s gevonden onder 10.000 € , nieuw tot 3 jaar oud, maar wel altijd met weinig kms (dikwijls directiewagens)
Ik heb al zoveel verhalen gehoord over Cardoen... Dat ze knoeien met de kilometers... Dat garages niet echt scheutig zijn op het onderhouden van wagens van Cardoen...  :-[

Hoe je zoiets nog maar durft te vermelden met de naam van een bedrijf erbij zonder dit zelf te weten, begrijp ik niet, gebruik even je gezond verstand,  een gigant als cardoen kan toch niet blijven bestaan mochten ze dergelijke wantoestanden toepassen,?? Hier staan wel gevangenisstraffen op! ::)
Cardoen word niet geapprecieerd door "collega"merkvertegenwoordigers...Hoe zou dat nu toch komen denk je ;D
Hoge bomen vangen nu éénmaal veel wind,
En als mn garagist niet scheutig is omdat ik profijt kan doen bij cardoen dan is dat wel zijn probleem, vraag je ook ns af hoe dat dan weer zou komen. ???
Trouwens Cardoen doet zelf zn onderhoud ook hoor...

Ik wou dit maar even kwijt, hoop dat je ondertussen  al iets leuk gevonden hebt.  
Inderdaad fout quoten is computercrime.
Schrijven "ik heb gehoord" betekent eigenlijk "ik heb gehoord". En het is niet strafbaar te horen.
« Laatst bewerkt op: zondag 02 januari 2011 - 23:01:06 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #94 Gepost op: maandag 03 januari 2011 - 10:53:17 »
Schrijven "ik heb gehoord" betekent eigenlijk "ik heb gehoord". En het is niet strafbaar te horen.

1) Van "horen zeggen", heb ik pertang al veel horen liegen ook.
2) Geeft de openingszin "ik heb gehoord dat" iemand zomaar het recht om (mogelijks) onjuiste, ongegronde of valse beschuldigingen over iets of iemand te verspreiden?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #95 Gepost op: maandag 03 januari 2011 - 13:53:19 »

1) Van "horen zeggen", heb ik pertang al veel horen liegen ook.
2) Geeft de openingszin "ik heb gehoord dat" iemand zomaar het recht om (mogelijks) onjuiste, ongegronde of valse beschuldigingen over iets of iemand te verspreiden?
2  is niet hetzelfde als zelf uiten.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #96 Gepost op: maandag 03 januari 2011 - 14:05:35 »
is niet hetzelfde als zelf uiten.

Akkoord, mits men dan wel durft te vermelden "waar" of "van wie" men een bepaalde bewering vernomen heeft. 

Anders kan men net zo goed eender wat over iets of iemand gaan beweren, en zich gemakkelijkheidshalve verbergen achter "Ik heb gehoord dat".  Da's een beetje al te goedkoop.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #97 Gepost op: maandag 03 januari 2011 - 14:23:12 »
Ach, als de "gehoorde verhalen" van of via "de concurrentie" komen hoeft men er ook helemaal geen belang aan te hechten.  ;)

Om een vb te geven:
Citaat
Dat garages niet echt scheutig zijn op het onderhouden van wagens van Cardoen...
Vooraf:
- kan mij iemand verklaren hoe "een garagist" dat aan een auto kan herkennen ?

Hoe gebeurt zoiets in de praktijk ?
- bvb men belt voor een - duidelijke - onderhoudsafspraak naar de "secretaresse, technieker, of baas (kleine garage)"... wordt men dan onmiddellijk aan de telefoon gevraagd waar dat men de auto gekocht heeft ofzo ?   :D

Wij hebben al bij gelegenheid/noodzaak onze wagen laten onderhouden bij een garage of ( ... ) waar we de auto niet gekocht hadden (ook buitenland), waarom zou een "autotechnieker" dat onderhoud nu net dan of daarom minder goed doen ?
Of eerder beter (nieuwe duurzame klant in zicht)  ?

Euhm, om de klant weg te jagen ofzo, wegens overwerk ofzo ?  :D   ;D
« Laatst bewerkt op: maandag 03 januari 2011 - 14:33:18 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #98 Gepost op: maandag 03 januari 2011 - 15:28:44 »

Dat is inderdaad waar het schoentje wringt: de betrokkene doet weliswaar geen uitspraak over het waarheidsgehalte van wat volgt, maar indien het laster en eerroof betreft, maakt hij zich wel medeplichtig aan het verspreiden ervan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #99 Gepost op: maandag 03 januari 2011 - 16:54:58 »
Ach, als de "gehoorde verhalen" van of via "de concurrentie" komen hoeft men er ook helemaal geen belang aan te hechten.  ;)

Om een vb te geven:
Citaat
Dat garages niet echt scheutig zijn op het onderhouden van wagens van Cardoen...
Vooraf:
- kan mij iemand verklaren hoe "een garagist" dat aan een auto kan herkennen ?

Aan de nummeplaathouder met reclame van Cardoen, wellicht.  :D :D :D

Maar ik snap je punt wel.  Wat zou er slechter zijn aan pakweg een nieuwe wagen van een opgekochte voorraad bij Cardoen, dan een nieuwe wagen elders?

Enige nadeel is dan: je koopt de wagen zoals die daar aangeboden staat.  Je hebt niet de keuze uit oneindig veel kleuren, binnenbekledingen, waslijst opties die je wel/niet wenst etc.  Maar als je tevreden bent met het aanbod, is er zelfs geen nadeel aan.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #100 Gepost op: maandag 03 januari 2011 - 17:16:33 »
Waaraan herken je zo een wagen? Doordat hij enkel warme landen snufjes bezit bvb., in alle landen zitten er standaar andere snufjes op.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #101 Gepost op: maandag 03 januari 2011 - 17:40:26 »
Waaraan herken je zo een wagen? Doordat hij enkel warme landen snufjes bezit bvb., in alle landen zitten er standaar andere snufjes op.
Bedoel je airco ? Bestaan er nog mensen die een nieuwe auto zonder airco willen ?  :D  ;)

Waarom enkel warme landen ? Vele nieuwe auto´s kosten netto het goedkoopste bvb in Finland, men kan ze trouwens ook zelf invoeren.
Dan kan me ze ook daar bestellen (ook online) en laten uitrusten naar eigen smaak.  ;)

Deze listings worden regelmatig geupdated:

* http://ec.europa.eu/competition/sectors/motor_vehicles/prices/report.html  *

Heb ik uit Netto:

Citaat
http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/auto/Auto_kopen_in_buitenland_goedkoper-.8129568-2210.art

Auto kopen in buitenland goedkoper?

In je zoektocht naar een nieuwe wagen zal je ongetwijfeld verschillende merken, modellen en garages onder de loep nemen. Maar soms loont het ook om eens over de landsgrenzen heen te kijken.

(netto) – Enkel door de verschillende prijzen en kortingen met elkaar te vergelijken, kan je de voordeligste wagen op de kop tikken. Eens je je oog hebt laten vallen op een bepaald model, loont het ook altijd om eens te kijken of de auto die op je verlanglijstje staat in een ander EU-land niet goedkoper is.

Om die vergelijking te maken kan je terecht bij de Europese Commissie. Elk jaar wordt een uitgebreid rapport samengesteld waarin de *adviesprijzen van autoproducenten* in alle Europese lidstaten worden vergeleken. Met kortingen en promoties wordt dus geen rekening gehouden. Om de juiste vergelijking te maken, neem je overigens best de nettoprijzen aangezien het btw-tarief voor auto's verschilt van land tot land. Van zodra je de wagen invoert in België, moet je wel het Belgische btw-tarief van 21 procent betalen.

Hoeveel kan je besparen?

Als we uitgaan van de aankoop van een Peugeot 308 1.6 Hdi 5D, dan blijkt dat volgens de Europese cijfers de catalogusprijs in België 19.029 euro bedraagt (exclusief btw). In Portugal zou diezelfde wagen 16.897 euro kosten. Dat is een besparing van 2.132 euro.

Natuurlijk moet je wel rekening houden met transportkosten. Om die toch te beperken, kan je ook eens kijken naar de prijzen in onze buurlanden. Zo zou diezelfde Peugeot volgens de adviesprijzen van autoproducenten in Nederland 18.090 euro kosten (exclusief btw).

Waar moet je op letten?

Als je een wagen koopt in een andere EU-lidstaat, dan betaal je de prijs zonder btw. Van zodra je de wagen invoert in België, moet je 21 procent btw betalen. In pricipe is btw wel enkel verschuldigd als je aanklopt bij een professionele verkoper. Als je koopt bij een particulier, moet je normaal geen btw meer betalen. Daarnaast moet de verkoper je net zoals in België bij de aankoop van een wagen enkele documenten overhandigen:

De aankoopfactuur (of aankoopbewijs) met vermelding van de prijs, een beschrijving van de wagen, datum van aakoop, de betalingswijze,...
Het inschrijvingsbewijs als de wagen al werd ingeschreven

Het Europees certificaat van overeenstemming

Hoe krijg je de auto in België?
Als je een auto koopt in het buitenland, moet je hem natuurlijk ook nog naar ons land overbrengen. Je kan hem bijvoorbeeld op een aanhangwagen naar België rijden, beroep doen op een transportfirma of – als je makkelijk naar de verkoper kan terugkeren – de wagen eerst inschrijven en de definitieve nummerplaten gebruiken.

En andere optie is het gebruik van transitplaten. Dat zijn tijdelijke nummerplaten waarmee je de wagen tot in België kan rijden. In het land waar je de wagen koopt, moet je zelf navraag doen over de manier waarop je dergelijke nummerplaten kan bestellen en wat ze kosten. Denk er ook aan dat je de wagen moet verzekeren voor de rit naar huis.

RS - 13:22 - 14/01/2009 Copyright © netto.be
« Laatst bewerkt op: maandag 03 januari 2011 - 18:18:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #102 Gepost op: maandag 03 januari 2011 - 18:01:20 »
Enige nadeel is dan: je koopt de wagen zoals die daar aangeboden staat.  Je hebt niet de keuze uit oneindig veel kleuren, binnenbekledingen, waslijst opties die je wel/niet wenst etc.  Maar als je tevreden bent met het aanbod, is er zelfs geen nadeel aan.
Idd, er is redelijk veel keus, maar altijd net niet wat ik zoek...  :D ;)

In het buitenland** gaat het wel gemakkelijker daar kan men alles zelf samenstellen:

Nieuwe auto uit NL samenstellen en bestellen (online):

http://www.nieuweautokopen.nl/
Citaat
Een nieuwe auto kopen via internet met korting! Nieuweautokopen.nl verkoopt elk automerk: nieuw en mét korting! Een nieuwe auto kopen, samenstellen, zoeken en vergelijken gaat eenvoudig bij Nieuweautokopen.nl. Heeft al een offerte voor uw nieuwe auto van uw dealer? Wij gaan gráág samen met u voor de scherpste toebetaling van uw nieuwe auto. Nieuwe auto acties en aanbiedingen zijn ook leverbaar. Uw huidige auto inruilen is uiteraard ook mogelijk bij Nieuweautokopen.nl! Vraag naar de mogelijkheden!

Idem, om een nieuwe auto direct uit D (Deutsche Neuwagen) samen te stellen met orgineel configurator, en te bestellen, en men hoeft nog niet eens de korting te verhandelen...  bvb.:
http://www.euwagen24.de/home/cms/front_content.php?idart=21
vb.
Citaat
Listenpreis EUR 21.000,00 (inkl. MwSt.)
Nachlass EUR 3.003,00 (14,30% Rabatt)  
Fahrzeugpreis EUR 17.997,00 (inkl. MwSt.)
Überführungskosten EUR 600,00 (inkl. MwSt.)
Bar-Gesamtpreis EUR 18.597,00 (inkl. MwSt.)
Abholort 4xxxx Nordrhein-Westfalen

** Waarom vind men zo geen nieuwe-auto-online-site(s) in Be ? Weet iemand meer ?
« Laatst bewerkt op: maandag 03 januari 2011 - 18:14:27 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #103 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 16:46:47 »
Interessante metingen na software update van Euro 4 naar Euro 5,
verwondert mij niet dat een dieselmotor, die maar 1/5 aan massa dieselroet max mag uitstoten tov een euro 4, ook gevoelig zwakker wordt na update.
(11 kmh minder topsnelheid, en vooral minder koppel)

Test auto:  VW Tiguan 2.0 TDI , op papier 140 PK. (beide versies)   :-\

koppel (drehmoment) en PK-kromme op foto 6 van 7.
http://www.autobild.de/bilder/vw-tiguan-tdi-klagen-ueber-leistungsverlust-947169.html

Stippelijnen is Euro 5, volle lijnen Euro 4...

Citaat
VW Tiguan TDI: Klagen über Leistungsverlust

Einige VW Tiguan, die per Software-Update auf Euro-5-Norm gebracht wurden, schwächeln offenbar auf der Autobahn. Was steckt dahinter? AUTO BILD hat nachgemessen.

"Früher konnte ich aus 130 km/h im sechsten Gang herausbeschleunigen – seit dem Update muss ich in den fünften zurückschalten, an leichten Steigungen sogar in den vierten", klagt der Ravensburger.

Ähnliches sagt der Offenbacher Kerim Cesur über seinen 140-PS-TDI: "Der Wagen erreicht laut GPS kaum noch 175 km/h Höchstgeschwindigkeit statt der Werksangabe von 186 km/h."
« Laatst bewerkt op: woensdag 02 februari 2011 - 17:00:28 door Michel »
© Koning Willem I