Auteur Topic: Ecorijden  (gelezen 20364 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Ecorijden
« Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 14:29:24 »
Inazuma, vertel me eens wat meer over jouw technieken aub! :)
(http://gratisrijbewijsonline-forum.be/viewtopic.php?f=8&t=12719)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecorijden
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 14:49:35 »
via heb ik dit eens gelezen:

http://www.derijprof.be/downloads/basisrijtechniek.doc

  vanaf page 10...  vertrekken op een "lichte helling"...  

ze maken een duidelijk verschil als je met een diesel rijdt of met een benzine...  :o

blijkbaar heb je bij een ´diesel´ geen handrem nodig, zelfs geen gas...

wat voor ´oerdiesels´ zijn dat Mercedes 300D ofzo ?
 ??? ::)

amai, bij onze auto´s thuis is het wel eerder andersom (bij ´lichte hellingen´).

een turbodiesel die niet op voldoende toerental gehouden wordt (om voor de nodige turbodruk te zorgen) heeft minder koppel of trekkracht als een zuiger-benzinemotor met dezelfde zuigerverplaatsing. Ook omdat de overbrengverhouding altijd langer is bij een diesel (meer kmh bij 1000 t/min in 1e versnelling))

  :D  Lijkt wel cynische humor...
En dan die titel De Rijprof...  ;D

toch even c/p hoort blijkbaar niet bij humor...

Citaat
Vertrekken op een helling    (Terug naar inleiding) - © www.derijprof.be

Als je auto op een helling staat, moet je de rem indrukken of de handrem opzetten, anders bolt je auto achteruit.

- Rij je met een dieselmotor kun je vertrekken op een lichte helling zonder gasgeven en het rempedaal gebruiken.

- Rij je met een benzinemotor en je wilt vertrekken op een lichte helling moet je steeds de handrem gebruiken zodat je met rechtervoet al op voorhand wat lichte gas kunt geven. (een benzinemotor heeft wat minder trekkracht op lage toerentallen)

- Rij je met een benzine of diesel en je wilt vertrekken op een steile helling moet je steeds de handrem gebruiken zodat je met rechtervoet al op voorhand wat lichte gas kunt geven.

Begin eerst op een lichte helling en als je dat kunt zoek je een steilere helling.

Oefening: met het rempedaal.
je rijdt met een diesel en je wilt vertrekken op een lichte helling.

Stop op de lichte helling. Hou je rem ingedrukt. Neem de 1ste versnelling.
Laat je koppelingspedaal opkomen tot aan het aangrijpingspunt (het punt waar je koppeling begint te pakken) dat is het punt waarbij je voelt dat je auto wil vertrekken en het toerental licht zakt omdat de motor belast wordt.
Pas als je een lichte aangrijping krijgt op de wielen kun je de rem loslaten.
Hou je voet aan het koppelingspedaal stil in deze positie op het aangrijpingspunt en geef ook licht gas. Je auto zal dan langzaam beginnen vertrekken.
Als je auto een beetje op gang komt, kun je het koppelingspedaal iets hoger brengen terwijl je het gasgeven wat vermeerdert en als je echt goed begint vooruit te rijden (ongeveer 8 km/u, iets sneller dan stapvoets) haal je je koppelingspedaal helemaal omhoog terwijl je het gasgeven nog wat meer vermeerdert.
Ongeveer zoals je vertrekt op een horizontale weg, maar dan extreem trager.
 
Oefening: met de handrem.
je rijdt met een benzine en je wilt vertrekken op een lichte helling.
of
je rijdt met een diesel of benzine en je wilt vertrekken op een steile helling.

Stop op de helling. Hou je rem ingedrukt en zet de handrem op.
Neem de 1ste versnelling. Laat je rempedaal los zodat je licht gas (ongeveer 1500 t/m) kunt geven en hou dat toerental constant.
Laat je koppelingspedaal opkomen tot aan het aangrijpingspunt (het punt waar je koppeling begint te pakken) dat is het punt waarbij je voelt dat je auto wil vertrekken en het toerental licht zakt omdat de motor belast wordt.
Pas als je een lichte aangrijping krijgt op de wielen kun je de handrem afzetten.
Hou je voet aan het koppelingspedaal stil in deze positie op het aangrijpingspunt terwijl je ook licht gas blijft geven. Je auto zal dan langzaam beginnen vertrekken.
Als je auto een beetje op gang komt, kun je het koppelingspedaal iets hoger brengen terwijl je het gasgeven wat vermeerdert en als je echt goed begint vooruit te rijden
(ongeveer 8 km/u, iets sneller dan stapvoets) haal je je koppelingspedaal helemaal omhoog terwijl je het gasgeven nog wat meer vermeerdert.
Ongeveer zoals je vertrekt op een horizontale weg, maar dan extreem trager.

Je moet de juiste dosering vinden met de koppeling, niet te weinig (of je bolt achteruit) en niet te veel (of je valt stil), juist genoeg dat je auto een lichte trekkracht heeft zodat je heel traag kunt vertrekken.  
In het kort: laat pas de rem (of handrem) los als je auto licht trekt.

    -   page 10  -

Dieselland België ; dat het zo erg gesteld is met de onwetendheid over (turbo) benzinemotoren, en soepele benzinemotoren bij laagste toerentallen, had ik niet gedacht.
« Laatst bewerkt op: woensdag 02 februari 2011 - 15:09:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Ecorijden
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 15:02:10 »
Citaat
Remmen op de motor verbruikt uiteindelijk meer dan de auto van veel verder laten uitbollen in neutraal.
Bij remmen op de motor moet je voordien langer gas geven, en dat is altijd meer dan aan stationair toerental.
Op het examen zien ze dat niet graag (lees : je buist ervoor)
???
Uitbollen in neutraal ? Waar is je controle dan ?
Buizen omdat je op de motor remt ???  OK, in ons vlakke Vlaanderen moet je niet écht op de motor remmen, maar wat aanzien ze als "remmen op de motor" ?  Als je geen gas meer geeft maar gewoon in vitesse blijft staan, dat is niet wat ik versta onder remmen op de motor

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ecorijden
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 15:09:11 »
Sorry hoor Michel, maar dat document is echt wel een goede basis voor mensen die met hun ouders leren rijden. Tenminste, dat is mijn mening erover! Het is in elk geval beter dan niks en maar wat aanmodderen en dan met een heel verkeerde remtechniek afkomen....

(En dat is geen aanval op jou, maar gewoon algemeen. Ik merk dat er wel vaker negatieve reacties zijn op GRO of De Rijprof, maar hun activiteiten zijn nog altijd beter dan niks, vind ik.)

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ecorijden
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 15:11:04 »
Maar huh, vertrekken op een lichte helling zonder gas te geven? :P



@ Inazuma: Ik wou eigenlijk graag wat meer uitleg over die "hypermiling" technieken die je vernoemt.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecorijden
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 15:23:24 »
Sorry hoor Michel, maar dat document is echt wel een goede basis voor mensen die met hun ouders leren rijden. Tenminste, dat is mijn mening erover! Het is in elk geval beter dan niks en maar wat aanmodderen en dan met een heel verkeerde remtechniek afkomen....

(En dat is geen aanval op jou, maar gewoon algemeen. Ik merk dat er wel vaker negatieve reacties zijn op GRO of De Rijprof, maar hun activiteiten zijn nog altijd beter dan niks, vind ik.)
OK, Jari ik volg je 100% . Het is beter dan niks.  ;)

Maar dan zou ik als naam nemen: De Rijamateur

Maar men kan toch zomaar niet veralgemenen wat de soepelheid van motorentypes betreft.
Waar halen ze het uit ?

Daarom dat ze hier in diesel-Be bijna altijd diesels kopen (80 % nieuw-ingeschreven auto´s) dwz ca. 30 % zou beter af zijn met een relatief zuinige benziner...
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecorijden
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 15:49:48 »
Citaat
Remmen op de motor verbruikt uiteindelijk meer dan de auto van veel verder laten uitbollen in neutraal.

Onzin, maakt geen verschil, behalve op oude auto´s  zonder digitale ´gasmengselregeling´, ttz dit zijn auto´s zonder electronisch geregelde katalysator (cfr.  lambdasonde).

Volgens de Duitse wiki worden zulke oude motortechnieken sinds midden 90´s niet meer gemaakt.
En, als ik me niet vergis, sinds de verplichte Euronorm 2 vanaf 1 januari 1996.

Citaat
Euro II, Euro 2, Euro2 of EC 96 (Europese richtlijnen 94/12/EC, 96/69/EC en 91/542/EEC) is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie in 1995 van kracht werd.

Europese emissiestandaard voor Passenger Cars (Categorie M1*), g/km
Emissiestandaard Datum CO HC HC+NOx NOx PM
Diesel
Euro I† July 1992 2.72 (3.16) - 0.97 (1.13) - 0.14 (0.18)
Euro II, IDI Jan. 1996 1.0 - 0.7 - 0.08
..
Benzine
Euro I† July 1992 2.72 (3.16) - 0.97 (1.13) - -
Euro II Jan. 1996 2.2 - 0.50 - -
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard
 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_control_unit
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Steuerger%C3%A4t
Zu Beginn der elektronischen Motorsteuerung wurden sie vornehmlich bei Zündungen eingesetzt, seit 1987 werden sie auch zur elektronischen Regelung von Dieselmotoren verwendet. Etwa seit Mitte der neunziger Jahre wurden mechanische Regelkonzepte bei Verbrennungsmotoren nahezu vollständig durch elektronische Steuergeräte verdrängt
http://www.motorlexikon.de/?I=1829
http://www.motorlexikon.de/?I=1839
enz...
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Ecorijden
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 16:00:00 »
Ahaaaa, Ina wordt gepakt op het verschil rijtechniek vs hypermiling.

De zuinigste methode om een rood licht te naderen, is door de versnellingsbak in zjin vrijloop te zetten en de motor uit te zetten.

De veiligste techniek is door enkel gas te lossen.

Door enkel gas te lossen gaat je totale uitbolafstand korter zijn door de remwerking van de motor, dus om even ver te kunnen rijden moet je ook een afstand overbruggen door het gaspedaal ingeduwd te houden.  Als je meerdere kilometers ver kan voorzien dat je moet gaan stoppen kan je idd denken dat je best de motor uitzet en uitbolt. Maar dat is niet zo veilig als je plots moet reageren :).

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecorijden
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 17:12:11 »
Ahaaaa, Ina wordt gepakt op het verschil rijtechniek vs hypermiling.
Ina ?

Citaat
Door enkel gas te lossen gaat je totale uitbolafstand korter zijn door de remwerking van de motor
Aha, nu lees ik het pas goed;D  Gepakt  :D
Citaat
Remmen op de motor verbruikt uiteindelijk meer dan de auto van veel verder laten uitbollen


En als je dan echt zuinig wil zijn zet je de motor af bij het laaaaang uitbollen... (wel anders geen domme dinges doen  ;))
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ecorijden
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 17:13:20 »
Citaat van: Michel
En dan die titel De Rijprof...  ;D

Inderdaad, Michel, ik heb van die gast al stoten gezien die alles behalve professioneel zijn.

Citaat
Maar dan zou ik als naam nemen: De Rijamateur

Zeg dat wel.

Citaat van: Jari
Ik merk dat er wel vaker negatieve reacties zijn op GRO of De Rijprof, maar hun activiteiten zijn nog altijd beter dan niks, vind ik.

Inderdaad: met "beter dan niks" is meestal wel alles gezegd. In andere gevallen zouden ze beter niks doen dan dingen te verkondigen om de mensen te doen verongelukken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecorijden
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 17:16:51 »
De zuinigste methode om een rood licht te naderen, is door de versnellingsbak in zjin vrijloop te zetten en de motor uit te zetten.

De veiligste techniek is door enkel gas te lossen.

En de onveiligste techniek is het rode licht ook nog eens te negeren...  ;D   :-X
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecorijden
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 03 februari 2011 - 01:48:07 »
Uitbollen in neutraal ?
Yep.

Citaat
Waar is je controle dan ?
Er is iets minder stabiliteit in bochten, maar bij normale snelheden zit je nog ruim binnen de veiligheidsmarge.
Ik betwijfel zelfs of de meeste mensen er iets van zullen merken.

Citaat
Buizen omdat je op de motor remt ??? 
Neen.
Omdat je dat NIET doet.

Citaat
Als je geen gas meer geeft maar gewoon in vitesse blijft staan, dat is niet wat ik versta onder remmen op de motor
Toch is het dat hoor. ;)
Je kan terugschakelen, maar dat hoeft niet.

Door niet terug te schakelen en in een hogere versnelling te blijven, moet je ook van verder af beginnen vertragen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecorijden
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 03 februari 2011 - 01:49:18 »
Citaat
Remmen op de motor verbruikt uiteindelijk meer dan de auto van veel verder laten uitbollen in neutraal.
Onzin, maakt geen verschil, behalve op oude auto´s  zonder digitale ´gasmengselregeling´, ttz dit zijn auto´s zonder electronisch geregelde katalysator (cfr.  lambdasonde).
Nee hoor, het maakt wel degelijk verschil. ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecorijden
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 03 februari 2011 - 01:58:09 »
De zuinigste methode om een rood licht te naderen, is door de versnellingsbak in zjin vrijloop te zetten en de motor uit te zetten.
Inderdaad.
En er zijn er ook die dat dus effectief doen.
Met elektrische stuurbekrachtiging - of gewoon zonder - en met een extra vacuumtankje om de remwerking langer te behouden want die valt weg zonder motor.

Zo zot ben ik niet, maar ik heb wel eens gekeken wat dat geeft, zo zonder motor.
Zonder stuurbekrachtiging valt er amper te draaien en die is meteen weg.
Rembekrachtiging werkt nog even, maar is vrij snel verdwenen.
Dat leert me ook dat als ooit de motor uitvalt, ik 1 kans heb om op een redelijke afstand te stoppen (op de motor gaat het altijd een tijd duren).


Citaat
De veiligste techniek is door enkel gas te lossen.
Klopt, daarbij het je het meeste controle en de meeste opties als er iets gebeurt.

Vandaar dat het zeker niets is voor beginnende bestuurders.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecorijden
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 03 februari 2011 - 02:38:24 »
@ Inazuma: Ik wou eigenlijk graag wat meer uitleg over die "hypermiling" technieken die je vernoemt.
Da's een hele set trukjes om zo weinig mogelijk te verbruiken.

Gooi zoveel mogelijk gewicht uit je kar - zeker als je veel stadsverkeer doet.
Fietsenrekken, bagagedragers op het dak (zelfs de rails in langsrichting op station wagens) : weg er mee.
Monteer banden met lage rolweerstand als je nieuwe banden nodig hebt.
Parkeer zo dat je bij het vertrekken niet meer moet gaan manoeuvreren.

Rij trager - zeker op de snelweg. Je gemiddelde gaat zelfs amper naar beneden als je het goed doet.  ;D
Hou op vlakke wegen de snelheid er in - versnellen kost brandstof. Versnel bergaf als je kan, en vermijdt het bergop.
Gebruik cruise control als je die hebt - behalve bergop.
Laat de snelheid bergop licht teruglopen, en win die bergaf weer terug.

Uitbollen in neutraal ipv remmen op de motor.
Gas geven zodanig dat je voldoende versnelt om de volgende snelheids-veranderende situatie (bocht, afslag, C43 e.d. , drempel, ...) nog te halen, en laat je kar uitbollen in neutraal tot je daar bent.

Zoek de meest efficiente snelheden in elke versnelling voor je motor/auto combinatie.
Een paar km/u kunnen een stevig verschil maken.
100 (5) en 75 (4) of 50 (3) op teller is bij mij erg zuinig. Trager is het verbruik hoger - tenzij het bergaf gaat.
Dat gedoe met de smog aan 90-95 is voor mij een rotsnelheid. Te traag in 5, teveel toeren in 4.

Schakel redelijk snel op - maar je moet in de hogere versnelling nog redelijk vlot kunnen versnellen.

Gaspedaal niet helemaal indrukken - max zo'n 70 tot 80 %
Je voelt vaak een kleine verhoging van de weerstand, dan niet verder drukken, ook al gaat dat wel.

De aanbevolen bandendruk is vaak nogal laag.
Verhoog de bandendruk (de mijne staan op 3,2 bar, wel voor een redelijk zware auto) maar blijf binnen de specificaties van de bandenfabricant (in dit geval 3,4 bar) en pomp ze regelmatig bij - zeker als het plots kouder geworden is, kan 0,5 bar schelen !
Bij normale snelheden is dit geen probleem, maar je merkt wel dat het veercomfort verminderd is.
Je kan bvb elke tankbeurt er 0,2 bar bijdoen, en zien hoe dat rijdt.

Meten is weten. Hou je brandstofverbruik (en eventueel ook de kosten) bij.
http://www.spritmonitor.de/en/

Maak gebruik van de verbruiksaanduiding in je auto (als die er is) om te zien wanneer je veel of weinig verbruikt.

Vertrek op tijd. Jezelf afjagen kost brandstof  ;)

Hou ramen en zonnedak dicht.
Laat de airco af staan.

Vermijd zoveel mogelijk om te remmen. Rem indien nodig op de motor.

Als je meteen na elkaar her en der heen moet, begin met de verste verplaatsing (dan is je motor warm) en doe de andere stops op de weg terug.

Zet je (warme) motor af als je enige tijd moet stilstaan. (die start-stop systemen zijn er niet voor niets)

 ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 03 februari 2011 - 02:42:18 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder