Auteur Topic: Ecorijden  (gelezen 20393 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ecorijden
« Reactie #75 Gepost op: dinsdag 27 maart 2012 - 22:19:54 »
Wat ook helpt (niet doen bij koude motor): snel optrekken (en toch niet hoger in de toeren gaan dan nodig).

Er is sowieso een bepaalde hoeveelheid energie nodig om de auto van snelheid x km/h te versnellen naar snelheid y km/h (y > x). Maar door snel op te trekken, rijd je zo kort mogelijk in een lagere versnelling, waar het verbruik hoger is.

Als het verkeer en de toestand van het wegdek dergelijk vlot optrekken mogelijk maken, leren ze in de Duitse autorijscholen: op vlakke weg opschakelen van 1 naar 2 na één wagenlengte gereden te hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecorijden
« Reactie #76 Gepost op: woensdag 28 maart 2012 - 12:03:32 »
Met ideale Massenausgleich
 (wie vertaalt dat ? Euhm ´massa´s in evenwicht´)

Balans  ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecorijden
« Reactie #77 Gepost op: woensdag 28 maart 2012 - 12:08:48 »
Er is niks mis mee met in 4e 50 km/u rijden, zolang je niet wil versnellen.
Puur auto afhankelijk.
De mijne doet er bvb niet aan mee.
Het gaat als je van hogere snelheid afzakt naar 50 en vlak of licht afhellend verder rijdt.
De mijne doet daar intussen wel aan mee ... als 'm warm is toch.
Ik reed dus al jaren rond met een onopvallend motorprobleem ... don't ya love it !

In tussentijd is 'm bijna helemaal uit elkaar gehaald in de garage, en zijn de meeste luchtleidingen voor en na de turbo vervangen wegens kapot.
Voor de turbo maar na de luchtmassameter valse lucht trekken, en afblazen na de turbo.

Mijn idee van onderhoud volgens het boekje is lichtelijk anders ....
Blijkbaar keken ze daar enkel naar wat in het boekje staat dat te vervangen is.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecorijden
« Reactie #78 Gepost op: woensdag 28 maart 2012 - 12:46:47 »
Om in te haken op het topic van enkele dagen terug dat weinigen onder het opgegeven fabrieksverbruik geraken. Mijn vorige tank diesel heb ik me wat ingehouden en eens gekeken hoe ver ik kon komen.

Wat heeft het opgeleverd?
Gemiddeld verbruik: 3,98 L / 100 km - Fabrieksopgave 3,8 L / 100 km
Gemiddelde snelheid: 54 km/u

Niet slecht  ;)

Heeft het effect op je reistijd om maar 100 op de snelweg te doen ?
Bij mij was dat eigenlijk verwaarloosbaar .


Je gemiddelde snelheid is wat laag.

Doorgaans is dat een "goed" teken voor een lager verbruik, maar dus niet in België ...
Hier wil het zeggen dat je vooral gehinderd werd.
Als mijn gemiddelde snelheid lager is, is mijn verbruik ook hoger ...


Met een paar extra maatregelen als je banden harder oppompen, ga je wel op de 3,8 geraken.
Als je wil, natuurlijk  ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ecorijden
« Reactie #79 Gepost op: woensdag 28 maart 2012 - 13:19:50 »
Met een paar extra maatregelen als je banden harder oppompen, ga je wel op de 3,8 geraken.
Als je wil, natuurlijk  ;)

Ach, tot het uiterste minimum qua verbruik willen gaan heeft ook zo zijn nadelen.

Mijn bedoeling is het niet. Maar eigen aan mijn rijstijl is dat ik zeer weinig de remmen gebruik (een garagehouder heeft mij al eens gevraagd of ik toch wel wist waarvoor dat middenste pedaal dient). Met als gevolg dat de remblokjes, nog lang voor ze versleten zijn, al verglaasd zijn, en aldus de remschijven beschadigen, wijl de remschijven ook gaan roesten, zodat ik ze zo nu en dan eens moet vervangen. Dat kost veel meer dan remblokjes en de bespaarde brandstof.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Ecorijden
« Reactie #80 Gepost op: woensdag 28 maart 2012 - 15:58:37 »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecorijden
« Reactie #81 Gepost op: donderdag 29 maart 2012 - 02:09:02 »
Met als gevolg dat de remblokjes, nog lang voor ze versleten zijn, al verglaasd zijn, en aldus de remschijven beschadigen, wijl de remschijven ook gaan roesten, zodat ik ze zo nu en dan eens moet vervangen. Dat kost veel meer dan remblokjes en de bespaarde brandstof.
Geregeld eens goed remmen.

Is hier geen echt probleem met voorrangsnegeerders en zwakzinnige kamikaze fietsers ...


Mijn remmen zijn ook al 160.000 km onaangeroerd.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecorijden
« Reactie #82 Gepost op: donderdag 29 maart 2012 - 02:30:11 »
Scheelt op mijn traject zo'n 5 minuten. Theoretisch verlies ik 3,8 minuten door 95 km/u te rijden ipv 125 km/u op 25 km snelweg.
95 wordt al traag, dan begint het bij mij ook meer tijd te kosten.
Nu, 't is lastig vergelijken, want ik moet noodgedwongen ook een andere, tragere weg naar het werk volgen nu.

Probeer anders 105 eens.
Tot daar heb ik eigenlijk geen tijdsverlies gezien - wat ik inboet door trager te rijden, verlies ik anders door vaker te moeten afremmen.
Steeds 120 kunnen aanhouden is niet meer realistisch kanten A'pen.
Een stuk van dat traject was/is trouwens al beperkt tot 100.


Citaat
Ter vergelijking de gemiddeldes van enkele bakken voor deze:
55, 55, 55, 59, 56, 56, 56, 52, 57, 59, 62, ... Dus zo erg veel lager is het niet.
Je gemiddelde is gewoon te laag ... altijd dus.
DWZ, je rijdt redelijk wat afstand op wegen waar je niet kan doorrijden en dat haalt je gemiddelde omlaag.

In principe zou een lagere snelheid je verbruik ook moeten verlagen, maar door de rijomstandigheden komt dat er niet uit.
Dat werkt enkel als je constant 55 ofzo kan rijden, en dat is onmogelijk.

Mijn gemiddelde snelheid ligt doorgaans rond de 70 km/u.
Dat is maar een paar km/u lager dan 6 jaar eerder (74-75) maar er zat toen veel meer variatie in, en soms ook  gemiddeldes van in de 50 km/u - die zijn nu zeldzaam.

Citaat
Heb ik er niet voor over, mijn banden staan op 2,5 bar zoals voorgeschreven en dat vind ik al best ;)
Als de mijne terug op 2,5 bar staan, voelt het aan alsof ik op platte banden rij met de rem op.  :)

Citaat
Ter vergelijking met de tabel in vorige post: vandaag was mijn gemiddelde traject verbruik (~ 45 km) 4,9 L / 100 km. 125 km/u op de snelweg, maar ook vrij druk op woensdag op de baan.
Bijna een literke.
Begint de moeite te worden hé  ;)


Ik rij momenteel op jaarbasis 7% zuiniger dan het normverbruik.
In jouw auto zou dat een 3,5L en +/- 2 euro per 100km betekenen.
Probleem is dat als je vertrekt van een auto die al een aanvaardbaar, laag verbruik heeft, de winst dus redelijk beperkt is.
« Laatst bewerkt op: donderdag 29 maart 2012 - 02:32:28 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ecorijden
« Reactie #83 Gepost op: donderdag 29 maart 2012 - 22:33:10 »
Met als gevolg dat de remblokjes, nog lang voor ze versleten zijn, al verglaasd zijn, en aldus de remschijven beschadigen, wijl de remschijven ook gaan roesten, zodat ik ze zo nu en dan eens moet vervangen. Dat kost veel meer dan remblokjes en de bespaarde brandstof.
Geregeld eens goed remmen.

Dat zegt de garagehouder ook: af en toe eens sterk afremmen van 80 km/h naar stilstand.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecorijden
« Reactie #84 Gepost op: vrijdag 30 maart 2012 - 01:34:00 »
Voilà weeral se.
4,4 L/100km hoewel het normverbruik 5 L/100km is - en het realistische "normale" verbruik 6 L/100km  :D

Niet eventjes, maar over een tank van 1050 km.

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Ecorijden
« Reactie #85 Gepost op: woensdag 04 april 2012 - 11:34:45 »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Ecorijden
« Reactie #86 Gepost op: donderdag 05 april 2012 - 06:41:06 »
95 is zowat de snelheid van de vrachtwagens, ...

 :o

Als ik goed door stamp mag ik al blij zijn dat ie effe 84km/u haalt op gps.
Normaal 83km/u en geen meter meer sneller. :-\

wooter

  • Gast
Re: Ecorijden
« Reactie #87 Gepost op: donderdag 05 april 2012 - 08:40:40 »
Probeer anders 105 eens.
Ja, moedig dat vooral nog wat aan, dat nodeloos voor mijn neus hangen inhalen aan 105 omdat vrachtwagens maar 90 gaan...

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Ecorijden
« Reactie #88 Gepost op: donderdag 05 april 2012 - 14:54:44 »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecorijden
« Reactie #89 Gepost op: donderdag 05 april 2012 - 14:59:49 »
Wat ik wel bloedirritant vind is als zo'n mensen eens ze terug rechts rijden (als ze al naar rechts gaan) opeens niet in te halen zijn aan 120 km/u.
Als het een troost mag zijn, daar heb ik ook last van  ;)
Op CC nog het meest van al.

Halverwege je inhalen worden die precies ineens wakker "ik word ingehaald, dat mag niet gebeuren !" en gaan dan weer sneller rijden
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder