Ik heb de heer Van Aerschot destijds meermaals gewezen op inhoud van de website GRO welke tot dodelijke ongevallen kan leiden, doch het waren paarlen voor de zwijnen.
Mag ik vragen wat voor gevaarlijke dingen er op die site staan?
De site werd destijds zogezegd nagekeken door een gebrevetteerd rijschoolinstructeur. Toen ik deze man mededeelde dat er nog heel wat fouten op de site stonden, kreeg ik als antwoord: "Ja, dat kan ik me best voorstellen. Ik heb Eugeen gezegd dat ik zijn site nagezien heb om hem plezier te doen, maar je denkt toch zeker niet dat ik daar mijn tijd ingestoken heb."
Zelf heb ik daadwerkelijk volkomen gratis zeer vele uren besteed aan het nalezen van de site. Niet zelden veel meer uren dan nodig was, om opzoekingen te doen naar wetenschappelijke bronnen, wijl zelfs die Eugeen niet zelden niet konden overtuigen van zijn ongelijk.
Het is een site waar Eugeen veel geld mee binnenrijft, waarmee hij nu, naar eigen zeggen op dit forum, verre reizen betaald aan lieden die er toen niets voor gedaan hebben, wijl ik voor mijn werk enkel maar stank voor dank gekregen heb.
Ik hoop dat je begrijpt dat ik in de gegeven omstandigheden er niet aan denk om nog maar eens de hele site door te nemen om te zien welke kemels er nu nog allemaal op staan, doch ik mij ga beperken tot enkele voorbeelden.
Om nog wettelijk in orde te zijn moeten de banden minimaal 1,6 mm profieldiepte hebben.
Volkomen juist. Maar een kandidaat-bestuurder heeft er geen idee van welke profieldiepte een band minimaal nog moet hebben om veilig te zijn (3 mm voor een zomerband en 4 mm voor een winterband). Door deze voor de veiligheid essentiële informatie weg te laten, is de kans groot dat de kandidaat bestuurder er ten onrechte van uitgaat dat banden met slechts een profieldiepte van 1,6 mm nog wel veilig zullen zijn.
HET OLIEPEIL
[...]
2. Controle
- (Tip ex praktijk) Zorg ervoor dat je weet waar de peilstok zich bevindt om het oliepeil te controleren.
- Controle doe je best als de motor koud is.
- Op de peilstok staan 2 streepjes. Een geeft het minumumniveau aan, het andere het maximum.
- Ben je van plan een lange rit te maken, zorg er dan voor dat er zeker voldoende olie in de motor is.
- Moet je regelmatig olie bijvullen, laat de wagen dan controleren in de garage.
Er staat niet bij dat een correcte controle van het motoroliepeil slechts mogelijk is als de auto op een horizontale ondergrond staat. Door de kandidaat-bestuurder hier niet op te wijzen, loopt deze het risico dat hij, wegens een te laag motoroliepeil, op een autosnelweg op de pechstrook belandt, waar het alles behalve veilig vertoeven is.
Rij je in de bergen en moet je fel dalen, schakel dan een versnelling lager.
"een versnelling"? Er zijn hier wegen waar ik, waar ze sterk beginnen te dalen, van 5de naar 2de versnelling moet terugschakelen om veilig naar beneden te geraken!
Voel je dat je wagen begint te slippen:
- haal onmiddellijk je voet van het rempedaal.
-ontkoppel.
Met een wagen met ABS is het integendeel aangewezen om onmiddellijk sterk af te remmen. Want dank zij het ABS doet het remmen niets af van de bestuurbaarheid van de auto. Maar door het verminderen van de snelheid heb je een grotere kans om de wagen opnieuw onder controle te krijgen, en zullen de gevolgen van een eventuele aanrijding als dit niet lukt veel geringer zijn.
Ik kan dan ook wat betreft GRO in eer en geweten niet anders dan de site ten zeerste aan te bevelen voor personen die een rijbewijs wensen te behalen om er daarna zo snel mogelijk mee te verongelukken.