Auteur Topic: Kamer wil moto’s "vergroenen"  (gelezen 3263 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Kamer wil moto’s "vergroenen"
« Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 17:39:01 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Merk op dat Maya Detiège bromfietsen en motorfietsen door elkaar haalt.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 03:00:43 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Kamer wil moto’s "vergroenen"
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 18:59:20 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Merk op dat Maya Detiège bromfietsen en motorfietsen door elkaar haalt.
En voor bromfietsen is er wel al euronorm 2, euronorm 3 voor motorfietsen; hebben die geen internet ?  ;D

Natuurlijk zijn Euro2 en 3 niet zo "milieuvriendelijk" als Euro 4 en 5, toch voor de benzinemotoren.

Maar waar maken ze zich druk over, brommers en motorfietsen rijden op benzine, en stoten geen (diesel)roet PM uit.
Ook een moto Euro 3 heeft een lagere grenswaarde NOx: 150, als een diesel euro 5 met NOx: 180.

Ocharme 418.915 motorfietsen die geen PM uitstoten tov 3.181.431 dieselpersonenwagens die PM uitstoten.
En bij bromfietsen denk ik dat grasmaaiers, en andere met brandstofmotor, vervuilender zijn.

Voorlopig zijn de hoogste Euronormen:
voor motorfietsen Euronorm 3, voor bromfietsen Euronorm 2 :

Citaat
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2002:252:0020:0030:NL:PDF

Voor de proef van type I voor bromfietsen zijn de grenswaarden van de tweede rij van de tabel in hoofdstuk 5, bijlage I, punt 2.2.1.1.3, van Richtlijn 97/24/EG van toepassing.
Voor de proef van type I voor motorfietsen en driewielige motorvoertuigen zijn de grenswaarden van rij A van de tabel in hoofdstuk 5, bijlage II, punt 2.2.1.1.5, van Richtlijn 97/24/EG van toepassing.
ook:
http://www.innovations-report.de/html/berichte/automotive/katalysatoren_veredeln_motorrad_fahren_96597.html
Für Motorräder mit Hubräumen über und unter 150 Kubikzentimetern gelten seit 2006 die strengen EURO 3–Normen zur Reduzierung der Abgasemissionen. Durften bei der bisherigen EURO 2-Norm noch maximal 5,5 Gramm Kohlenmonoxid pro Kilometer freigesetzt werden, gelten nun zwei Gramm pro Kilometer als Grenzwert. Mit den bisherigen Katalysatorbeschichtungen können diese Grenzwerte nicht erreicht werden. „Neben der sehr hohen thermischen und mechanischen Beanspruchung der katalytischen Beschichtung ist vor allem der Bauraum für die Abgasnachbehandlung beim Motorrad sehr begrenzt und erfordert ein spezielles Design der Katalysatoren“, nannte Dr. Endruschat Anforderungen an die EURO 3-Katalysatortechnik.

 
of:
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm

...
Für Motorräder und Mopeds gibt es seit 1997 europaweit festgelegte Abgasgrenzwerte.

Emissionsgrenzwerte für Motorräder.
Angaben in mg/km
Norm                     Euro 1                 Euro 2              Euro 3
Typprüfung ab 17. Juni 1999     ab 1. April 2003      ab 1.Jan. 2006
CO                  8.000 / 13.000 ²        5.500              2.000
NOx                   100 / 300 ²               300               150
HC                  4.000 / 3.000 ²    1.200 / 1.000 ³    800 / 300 ³
² 4-Takt
³ ab 150 cm³

Emissionsgrenzwerte für Kleinkrafträder.
Angaben in mg/km
Norm                      Euro 1                  Euro 2
Typprüfung      ab 17. Juni 1999     ab 1. Jan. 2006
CO                        6.000                   1.000
(HC + NOx)            3.000                   1.200

vergeleken met dieselpw:
Citaat
Emissionsgrenzwerte für PKW mit Dieselmotor.
Angaben in mg/km
                    Norm  Euro 1            Euro 2             Euro 3                Euro 4                 Euro 5                Euro 6
Typprüfung    ab 1. Jul. 1992   ab 1. Jan. 1996   ab 1. Jan. 2000   ab 1. Jan. 2005   ab 1. Sep. 2009   ab 1. Sep. 2014
Erstzulassung  ab 1. Jan. 1993  ab 1. Jan. 1997   ab 1. Jan. 2001   ab 1. Jan. 2006    ab 1. Jan. 2011   ab 1. Jan. 2015
CO                      3.160                  1.000                640                 500                      500                   500
(HC + NOx)          1.130               700 / 900 *          560                 300                       230                  170
NOx                                                                      500                 250                      180                    80
PM                       180                    80 / 100 *          50                  25                         5                       5
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 03:01:12 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Kamer wil moto’s "vergroenen"
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 19:00:56 »
Dit heb ikal zeker een maand geleden op het MAG forum gelezen, reactie was direct ; pesten, gaat geld kosten, zijn zelf goed bezig..... ::)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Kamer wil moto’s "vergroenen"
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 19:24:25 »
Maar waar maken ze zich druk over, brommers en motorfietsen rijden op benzine,
Ooit is die olie op ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Kamer wil moto’s "vergroenen"
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 19:39:27 »
Maar waar maken ze zich druk over, brommers en motorfietsen rijden op benzine,
Ooit is die olie op ...
Waarom is die norm voor wagens wel van tel en voor moto's is het allemaal zo erg niet?

Krijg er tegenwoordig het schijt van dat moto's zich altijd net te goed en net te benadeeld moeten voelen. ???
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: Kamer wil moto’s "vergroenen"
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 19:44:18 »
Waarom is die norm voor wagens wel van tel en voor moto's is het allemaal zo erg niet?
... Omdat Michel zonet al aantoonde dat de huidig verkochte motorfietsen al beter zijn dan de huidig verkochte diesels.

Ik wens ze overigens veel succes met het maken van de grafieken. Ik heb er niets tegen dat motorfietsen ook ingedeeld worden per verbruik en CO2-uitstoot, maar momenteel is er naar mijn weten vanuit Europa nog geen gestandaardiseerde testcyclus voor motorfietsen. En die vastleggen kan je niet doen zonder de rest van Europa.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Kamer wil moto’s "vergroenen"
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 19:45:12 »
Waarom is die norm voor wagens wel van tel en voor moto's is het allemaal zo erg niet?
... Omdat Michel zonet al aantoonde dat de huidig verkochte motorfietsen al beter zijn dan de huidig verkochte diesels.

Ik wens ze overigens veel succes met het maken van de grafieken. Ik heb er niets tegen dat motorfietsen ook ingedeeld worden per verbruik en CO2-uitstoot, maar momenteel is er naar mijn weten vanuit Europa nog geen gestandaardiseerde testcyclus voor motorfietsen. En die vastleggen kan je niet doen zonder de rest van Europa.
Het is alleen niet duidelijk in België dat een diesel niet het van het is.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Kamer wil moto’s "vergroenen"
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 19:53:01 »
Maar waar maken ze zich druk over, brommers en motorfietsen rijden op benzine,
Ooit is die olie op ...
Volgens mij de diesel eerder.  ;)

Mijn grasmaaier bolt alleszins op Li-Ion-stroom van een kerncentrale.  :D

Moderne benzinemotoren kunnen op zowat alles rijden (flexfuel, aardgas, CNG, E85, ethanol... )
Ik denk niet dat moderne dieselmotoren op wat anders dan diesel + x% bio kunnen rijden.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 05 februari 2011 - 20:07:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Kamer wil moto’s "vergroenen"
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 20:00:45 »
Het is alleen niet duidelijk in België dat een diesel niet het van het is.

Voor iedereen is het duidelijk, maar blijkbaar wil geen enkele politieker (of partijen) het ´heilig dieseldakje´ wat eerder laten barst€n.

Maar het gaat toch komen hoor, onder druk van de EU.

Citaat
http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/dossiertekst.aspx?Id=330

Kiezen tussen benzine en diesel  

Onvoorspelbaarheid overheidsbeleid versterkt nieuwe trend:
nieuwste generatie benzinemotoren interessanter dan diesel voor 1 op 2 Belgische automobilisten.

(  ...   )
onderaan:
Volgens VAB is het ecologisch beleid van onze regering niet altijd even duidelijk. Autofiscale maatregelen hebben iets onvoorspelbaars: eerst beloont de regering dieselkopers met een CO2-premie en even later belast ze diezelfde dieselrijders met een hogere brandstofaccijns op basis van eenzelfde ecologisch motief.

CO2-premie contraproductief
De CO2-premie die vooral op kleine dieselwagens van toepassing is, blijkt contraproductief gezien gebruikers van kleine stadswagentjes massaal overstappen op diesel. Daarmee stijgt de uitstoot van het schadelijke roet en NOx in onze leefomgeving en neemt het aantal ontevreden dieselrijders toe o.a. vanwege problemen met roetfilter waarmee ze geconfronteerd worden. In feite zou een eco-premie ook rekening moeten houden met de uitstoot van schadelijke gassen waardoor zuinige benzinewagens aan belang zouden winnen en die onverantwoorde overstap wordt vermeden.

Belasting verkocht als ecologische maatregel
De lancering van extra dieselaccijns onder de noemer van een ecologische maatregel is intellectueel niet correct. Eerder onderzoek van VAB toonde aan dat een lichte accijnsverhoging geen invloed heeft op het autogebruik. Dergelijke accijnsverhoging staat gelijk met een belastingverhoging.

De fiscale lasten op dieselbrandstof zullen de volgende jaren vermoedelijk toenemen. VAB adviseert kopers om bij de aankoop daarmee rekening te houden. Enerzijds is er Europa, dat België verplicht heeft om tegen 2016 de accijns van diesel gelijk te schakelen met de buurlanden door de accijns te verhogen met 4,9 eurocent per liter. Daarnaast is er de onvoorspelbaarheid van onze eigen overheid die waarschijnlijk nog bijkomende belastingen zal heffen op diesel.

En zeggen dat nog altijd > 80 % van de nieuw ingeschreven auto´s diesels zijn. (ook dankzij contraproductieve CO2-premie)

Die budgettest is redelijk interessant:

Citaat
Diesel dreigt veel van zijn aantrekkingskracht te verliezen. Er is sprake van nieuwe accijnzen voor diesel, er komt een nieuwe generatie uiterst zuinige benzinewagens op de markt en de dieselwagen blijkt toch niet zo CO2-vriendelijk te zijn in de praktijk (zie tabel VAB-Budgettest).

Voor de veelrijder blijft diesel de meest rendabele keuze. Maar hoe zit het in de praktijk voor 1 op 2 van de Belgische chauffeurs die:

- geen 15.000 km/jaar rijden?
- veelal korte trajecten (< 15 km) afleggen op het secundaire wegennet en maar zelden op de autosnelweg rijden?
- In een uniek onderzoek heeft Mobiliteitsclub VAB het effectieve verbruik van een aantal moderne diesel- en benzinewagens gemeten op een typisch Belgisch wegennet met een wisselend snelheidsregime van 30 – 50 – 70 en 90 km/u.
- Vervolgens berekenden we op basis van deze metingen de totale kostprijs per kilometer.

De resultaten zijn op zijn minst verrassend en plaatsen het benzine–dieseldebat in een ander licht.

1. Dieselwagens zijn op ons secundair wegennet helemaal niet zo zuinig en CO2-vriendelijk als de constructeurs opgeven.

Gemiddeld verbruikt een dieselmotor in de test 20% meer brandstof dan de verbruiksnorm van autoconstructeurs.
De moderne benzinemotor ligt korter bij het normverbruik met een meerverbruik van 10%.
Op basis van de VAB-meting, zou geen van de geteste diesels nog in aanmerking komen voor de CO2-premie van de federale overheid.

2. De gebruikskost van een dieselwagen is hoger dan die van een benzinewagen omdat diesels die geen 15.000 km/jaar rijden sneller slijten en meer onderhoud nodig hebben.

De hoogtechnologische EGR-klep en roetfilter beperken de schadelijke uitstoot van een dieselmotor en maken de wagen bovendien storings- en onderhoudsgevoelig voor de kortrijder.
De risicokost (kost door het sneller vervangen van EGR-klep en roetfilter) bedraagt 2 tot 5 eurocent per kilometer voor wie zijn dieselwagen in de eerste plaats voor korte afstanden gebruikt.
VAB zet de economische en ecologische argumenten op een rijtje. De mobiliteitsclub wil zo de consument helpen onbevooroordeeld en op basis van concrete informatie de keuze te maken die het best aansluit bij zijn persoonlijke behoefte.

DE ECONOMISCHE ARGUMENTEN

Waarom zijn Belgen zo gewonnen voor diesel? Er zijn de klassieke argumenten dat dieselbrandstof veel goedkoper is en dat dieselwagens minder verbruiken. Daartegenover staan echter de hogere aanschafprijs en onderhoudskost die vaak onvoldoende in rekening gebracht worden bij de keuze van een nieuwe wagen.

De cruciale vraag is wie heeft een typisch dieselprofiel en wie niet:

Dieselprofiel: wie meer dan 20.000 km/jaar rijdt en minimaal wekelijks langere trajecten (50 à 60 km) aflegt op de autosnelweg.
Geen dieselprofiel: wie minder dan 15.000 km/jaar en veelal korte trajecten rijdt.

1 op 2 Belgen rijdt geen 15.000 km/jaar en heeft dus baat bij een berekening van de werkelijke kostprijs per kilometer.


Werkelijke verbruikcijfers op basis van de VAB-Budgettest

Om de werkelijke kostprijs per kilometer te kunnen berekenen is het noodzakelijk om van een realistisch brandstofverbruik uit te gaan. Het normverbruik (op basis van de ECE-cyclus) dat de constructeur opgeeft is louter indicatief en houdt geen rekening met de Belgische realiteit.

VAB organiseerde daarom een eigen budgettest op het circuit van Zolder, waarbij een typisch Belgische verkeerssituatie gesimuleerd werd.

1. De 12 geselecteerde testvoertuigen vertegenwoordigen de meest courante autosegmenten. De auto’s worden getest met gelijkwaardige moderne benzine- en dieselmotoren:

segment A: Toyota iQ
segment B: Hyundai i20
segment C: Volkswagen Golf en Peugeot 3008 (type SUV)
segment D: Toyota Avensis en Renault Grand Scénic (type monovolume)

...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 05 februari 2011 - 20:23:36 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Kamer wil moto’s "vergroenen"
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 20:17:24 »
Moderne benzinemotoren kunnen op zowat alles rijden (flexfuel, aardgas, CNG, E85, ethanol... )
Ik denk niet dat moderne dieselmotoren op wat anders dan diesel + x% bio kunnen rijden.
Diesel kan perfect gemixt worden met LPG, CNG.
Levert ook een zuiverdere uitlaat op.

100 % Biodiesel is een probleem met de huidige technologie aan roetfilters : olieverdunning door het biodiesel aandeel bij na-inspuiting van diesel tijdens het vrijbranden van de roetfilter.
De bio verdampt niet zo gemakkelijk als de dino-diesel, en gaat via de ringen van de cilinder de olie in.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: Kamer wil moto’s "vergroenen"
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 20:20:40 »
Wel bijvertellen dat je niet kan kiezen tussen of diesel of LPG, maar dat je de LPG bij de diesel voegt. Geeft een betere verbranding, en ook tussen de 20 en 60% vermogenswinst

Probeer dat maar eens te verzekeren en in te schrijven.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Kamer wil moto’s "vergroenen"
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 20:31:21 »
Probeer dat maar eens te verzekeren en in te schrijven.
Ik heb er geen ervaring mee, maar het schijnt te kunnen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: Kamer wil moto’s "vergroenen"
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 20:35:23 »
Ik heb het dan voornamelijk over de vermogenstoename :). Dan moet je al een goedkeuring van de fabrikant van je wagen hebben om die ingeschreven te krijgen.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Kamer wil moto’s "vergroenen"
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 20:39:40 »
Ik heb het dan voornamelijk over de vermogenstoename :). Dan moet je al een goedkeuring van de fabrikant van je wagen hebben om die ingeschreven te krijgen.
Het akkoord van de constructeur of diens gevolmachtigde is niet vereist ingeval de verbouwing bestaat in het toevoegen van onderdelen of het wijzigen of wegnemen van de benzinetank met het oog op het inbouwen van een LPG- of N.G.V.-installatie.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Kamer wil moto’s "vergroenen"
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 20:45:56 »
Probeer dat maar eens te verzekeren en in te schrijven.
Ik heb er geen ervaring mee, maar het schijnt te kunnen ...
In NL, in UK, daar bollen die namelijk.
Hier? de Douane is er niet klaar voor, dacht ik, combi brandstof kennen ze niet. :-\
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien