Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Merk op dat Maya Detiège bromfietsen en motorfietsen door elkaar haalt.
En voor
bromfietsen is er wel al euronorm 2, euronorm 3 voor motorfietsen; hebben die geen internet ?
Natuurlijk zijn Euro2 en 3 niet zo "milieuvriendelijk" als Euro 4 en 5, toch voor de benzinemotoren.
Maar waar maken ze zich druk over, brommers en motorfietsen rijden op benzine, en stoten geen (diesel)roet PM uit.
Ook een moto Euro 3 heeft een lagere grenswaarde NOx: 150, als een diesel euro 5 met NOx: 180.
Ocharme 418.915 motorfietsen die geen PM uitstoten tov 3.181.431 dieselpersonenwagens die PM uitstoten.
En bij bromfietsen denk ik dat grasmaaiers, en andere met brandstofmotor, vervuilender zijn.
Voorlopig zijn de hoogste Euronormen:
voor motorfietsen Euronorm 3,
voor bromfietsen Euronorm 2 :
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2002:252:0020:0030:NL:PDF
Voor de proef van type I voor bromfietsen zijn de grenswaarden van de tweede rij van de tabel in hoofdstuk 5, bijlage I, punt 2.2.1.1.3, van Richtlijn 97/24/EG van toepassing.
Voor de proef van type I voor motorfietsen en driewielige motorvoertuigen zijn de grenswaarden van rij A van de tabel in hoofdstuk 5, bijlage II, punt 2.2.1.1.5, van Richtlijn 97/24/EG van toepassing.
ook:
http://www.innovations-report.de/html/berichte/automotive/katalysatoren_veredeln_motorrad_fahren_96597.htmlFür Motorräder mit Hubräumen über und unter 150 Kubikzentimetern gelten seit 2006 die strengen EURO 3–Normen zur Reduzierung der Abgasemissionen. Durften bei der bisherigen EURO 2-Norm noch maximal 5,5 Gramm Kohlenmonoxid pro Kilometer freigesetzt werden, gelten nun zwei Gramm pro Kilometer als Grenzwert. Mit den bisherigen Katalysatorbeschichtungen können diese Grenzwerte nicht erreicht werden. „Neben der sehr hohen thermischen und mechanischen Beanspruchung der katalytischen Beschichtung ist vor allem der Bauraum für die Abgasnachbehandlung beim Motorrad sehr begrenzt und erfordert ein spezielles Design der Katalysatoren“, nannte Dr. Endruschat Anforderungen an die
EURO 3-Katalysatortechnik.
of:
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm
...
Für Motorräder und Mopeds gibt es seit 1997 europaweit festgelegte Abgasgrenzwerte.
Emissionsgrenzwerte für Motorräder.
Angaben in mg/km
Norm Euro 1 Euro 2 Euro 3
Typprüfung ab 17. Juni 1999 ab 1. April 2003 ab 1.Jan. 2006
CO 8.000 / 13.000 ² 5.500 2.000
NOx 100 / 300 ² 300 150
HC 4.000 / 3.000 ² 1.200 / 1.000 ³ 800 / 300 ³
² 4-Takt
³ ab 150 cm³
Emissionsgrenzwerte für Kleinkrafträder.
Angaben in mg/km
Norm Euro 1 Euro 2
Typprüfung ab 17. Juni 1999 ab 1. Jan. 2006
CO 6.000 1.000
(HC + NOx) 3.000 1.200
vergeleken met dieselpw:
Emissionsgrenzwerte für PKW mit Dieselmotor.
Angaben in mg/km
Norm Euro 1 Euro 2 Euro 3 Euro 4 Euro 5 Euro 6
Typprüfung ab 1. Jul. 1992 ab 1. Jan. 1996 ab 1. Jan. 2000 ab 1. Jan. 2005 ab 1. Sep. 2009 ab 1. Sep. 2014
Erstzulassung ab 1. Jan. 1993 ab 1. Jan. 1997 ab 1. Jan. 2001 ab 1. Jan. 2006 ab 1. Jan. 2011 ab 1. Jan. 2015
CO 3.160 1.000 640 500 500 500
(HC + NOx) 1.130 700 / 900 * 560 300 230 170
NOx 500 250 180 80
PM 180 80 / 100 * 50 25 5 5