Auteur Topic: Aantal snelheidsovertredingen neemt met tien procent toe  (gelezen 7204 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Aantal snelheidsovertredingen neemt met tien procent toe
« Gepost op: zondag 06 februari 2011 - 15:48:19 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 08:08:57 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
Re: Aantal snelheidsovertredingen neemt met tien procent toe
« Reactie #1 Gepost op: zondag 06 februari 2011 - 15:59:24 »
niet moeilijk als je de snelheid blijft naar beneden halen
90->70->50 en hele steden worden zone 30 tegenwoordig
Wat een k*tland toch  >:( :'(

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zondag 06 februari 2011 - 16:04:17 »
zouden ze niet beter schrijven
"het aantal vastgestelde snelheidsovertredingen neemt met 10% toe"
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #3 Gepost op: maandag 07 februari 2011 - 11:50:39 »
zouden ze niet beter schrijven
"het aantal vastgestelde snelheidsovertredingen neemt met 10% toe"
Yup. De inkomsten ook ...

En ook nog : deze stijging heeft blijkbaar geen enkel effect op het verder dalende dodenaantal ...

Ondanks de massale snelheidscontroles is er in B echter geen relatieve verbetering van het aantal verkeersslachtoffers.
Integendeel, tegenover het overgrote deel van Europa - waar vaak effectief sneller mag gereden worden - gaan we zelfs achteruit.
Het relatief hoog blijvende aantal verkeersslachtoffers heeft dus duidelijk een andere oorzaak dan snelheid.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: maandag 07 februari 2011 - 14:17:18 »
En ook nog : deze stijging heeft blijkbaar geen enkel effect op het verder dalende dodenaantal ...

Ondanks de massale snelheidscontroles is er in B echter geen relatieve verbetering van het aantal verkeersslachtoffers.
Integendeel, tegenover het overgrote deel van Europa - waar vaak effectief sneller mag gereden worden - gaan we zelfs achteruit.
Het relatief hoog blijvende aantal verkeersslachtoffers heeft dus duidelijk een andere oorzaak dan snelheid.

Maar dàt wil Schouppe dus niet inzien.  Gisteren nog hoorde ik 'm verklaren dat "we op de goede weg zijn", en dat er nog méér snelheidscontroles zullen plaatsvinden in de toekomst....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #5 Gepost op: maandag 07 februari 2011 - 14:36:10 »
Maar dàt wil Schouppe dus niet inzien.  Gisteren nog hoorde ik 'm verklaren dat "we op de goede weg zijn", en dat er nog méér snelheidscontroles zullen plaatsvinden in de toekomst....
Hij is helaas niet de enigedie aan dat falend verkeersveiligheidsbeleid blijft vasthouden :(

En zo zal B verder blijven wegzakken op de Europese ranking, en blijven er jaarlijks 100-en doden teveel vallen .
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 07 februari 2011 - 14:49:35 »
Ik vergeet dikwijls naar de verkeersbarometer of zoiets te gaan kijken, en vandaag dus ook, maar als ik in kranten en hupldienstenforum over ongevallen lees vallen mij de kwalijke gevolgen van niet-gordeldracht op.

Vorig jaar waren er enorm veel motorrijders en fietsers de dupe en op de snelwegen ongevallen waarin vrachtwagens betrokken waren. Dit jaar zijn er al een voldoende aantal "uit de wagen geslingerden" en "einzelgänger" die tegen hoge snelheid uit de bocht vliegen (dikwijls in de vroege uurtjes).

Dus, ja snelheid moet gecontroleerd worden maar wel in samengaan met : alcohol en drugs, zelfmoord, inslaapvallen,....controle. Maar dat vraagt mankracht.

Nogmaal vraag ik mij af waar die duizenden flikken ergens zijn, want op de baan zie ik er nooit.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: maandag 07 februari 2011 - 14:59:02 »
tja, zelfmoord

Citaat
In België is zelfmoord op een na de meest voorkomende doodsoorzaak bij jonge mannen van 20 tot 24 jaar en de derde doodsoorzaak bij jonge vrouwen van die leeftijd. In de leeftijdsgroep van 25 tot 34 jaar is zelfmoord zelfs de eerste doodsoorzaak. Elke dag ontnemen gemiddeld zeven Belgen zich het leven, wat neerkomt op 248 zelfmoorden per miljoen inwoners.

bron wikipedia, maar er zijn bronnen zat die hetzelfde vertellen, en het aantal stijgt nog elk jaar

Ook iets waarin België uitblinkt  :-[ :-\ :'(

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #8 Gepost op: maandag 07 februari 2011 - 15:10:06 »
Dus, ja snelheid moet gecontroleerd worden maar wel in samengaan met : alcohol en drugs, zelfmoord, inslaapvallen,....controle. Maar dat vraagt mankracht.

Over dat laatste: vermoeidheid is idd problematisch.  Er zijn er al méér dan genoeg die "wakker worden op een plaats waar ze liever niet waren terechtgekomen met hun auto".   Als ze nog wakker worden, tenminste.  En niet 1 onder hen die de slaap in bedwang heeft kunnen houden, of tijdig voelen aankomen.  Dus ja, enige controle hierop kan zeker geen kwaad.  

Maarreuhm Hoe ga je dat controleren?  De "grote jongens" hebben hun tachograaf.  Maar voor elke vorm van gemotoriseerd verkeer, dat geen tachograaf hoeft te gebruiken: HOE ga je dat vaststellen?  Welke objectieve criteria ga je hanteren om na te gaan of iemand (te) vermoeid is of niet?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: maandag 07 februari 2011 - 15:24:10 »
Ga je met een tachograaf vaststellen of iemand te vermoeid is om te rijden? Bizar!

Als ik goed uitgerust in relatief rustig verkeer ga rijden ga ik het makkelijk veel langer uithouden dan wettelijk is voorzien voor vrachtwagenchauffeurs. Onlangs heb ik een vies viruske in mijn systeem gehad waardoor ik zelfs nu nog sneller vermoeid ben. Nu zou ik het veel minder lang uithouden dan in die zeer fitte omstadigheden. Wat bijvoorbeeld met rijden na een drukke werkdag met vervelende kinderen op de achterbank, ook niet direct bevorderlijk voor je rijkunsten.

Er is maar één oplossing, beroep doen op de verantwoordelijkheidszin van de chauffeurs. Trouwens een vermoeide chauffeur haal je makkelijk uit het verkeer. Je herkent de typische rijstijl direct!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: maandag 07 februari 2011 - 15:25:27 »

Over dat laatste: vermoeidheid is idd problematisch.  Er zijn er al méér dan genoeg die "wakker worden op een plaats waar ze liever niet waren terechtgekomen met hun auto".   Als ze nog wakker worden, tenminste.  En niet 1 onder hen die de slaap in bedwang heeft kunnen houden, of tijdig voelen aankomen.  Dus ja, enige controle hierop kan zeker geen kwaad.  

Maarreuhm Hoe ga je dat controleren?  De "grote jongens" hebben hun tachograaf.  Maar voor elke vorm van gemotoriseerd verkeer, dat geen tachograaf hoeft te gebruiken: HOE ga je dat vaststellen?  Welke objectieve criteria ga je hanteren om na te gaan of iemand (te) vermoeid is of niet?
zelfs mét een tacho kan je alleen maar vaststellen hoelang er gereden werd, je kan niet vaststellen of iemand uitgerust was voordat hij begon te rijden ...

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: maandag 07 februari 2011 - 15:36:41 »
je was me net voor JC   :)
Op langere afstanden speelt de max toegelaten snelheid hierin ook mee.
Ik wordt nl niet zo veel sneller moe door 130 kmh te rijden dan bvb 90 kmh (wat velen tegenwoordig blijkbaar zouden willen als Vmax voor heel Belgie)
Tegen 130 zal ik echter wel sneller ter plaatse zijn, dus kan ik sneller rusten
bvb een rit van 180 km: tegen 90 is dat 2u rijden; tegen 130 is dat 1u23 rijden ...

Laat ze dan maar zeggen dat het allemaal niet veel verschil maakt; op een rustige baan maakt het over een beetje afstand al een enorm verschil.
Stel je voor dat deze belgische traagheidsolievlek uitdeint naar heel Europa.  Als je dan pakweg 1000 km naar het zuiden zou rijden ben je plots wel een heel stuk langer onderweg en ben je nog steeds aan het rijden op een moment dat je al kon liggen uitrusten in je hotelkamer

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: maandag 07 februari 2011 - 15:40:26 »
Inderdaad, hogere snelheden halen wel degelijk uit. Er heerst dat hardnekkige misverstand dat je nauwelijks tijdswinst haalt door sneller te rijden, maar die winst is er wel degelijk. Bij de korte afstanden die de meeste Vlamingen rijden is het beperkt, vanaf zo'n 200 km zie je het verschil wel direct. Ik had gisteren bv. op mijn rit vanuit Wuppertal een gemiddelde snelheid van 126 km/u waardoor ik er net minder dan twee uur over had gedaan (250 km). Rij die rit maar af met 90 km/u op de snelweg en je bent bijna een uur langer onder weg. Daartegen had ik kinderen al in bed gelegd, de auto leeg gehaald, een slaapmustje gedronken en lag ik al te knorren vooraleer die traagrijder thuis zou zijn.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #13 Gepost op: maandag 07 februari 2011 - 16:03:41 »
zelfs mét een tacho kan je alleen maar vaststellen hoelang er gereden werd, je kan niet vaststellen of iemand uitgerust was voordat hij begon te rijden ...

Het is tenminste "iets".  De tijd dat die chauffeur maximaal mag rijden, en hoeveel hij minimaal moet rusten, is tenminste al aan banden gelegd.  Bij personenenwagens heb je niks.

Er is maar één oplossing, beroep doen op de verantwoordelijkheidszin van de chauffeurs. Trouwens een vermoeide chauffeur haal je makkelijk uit het verkeer. Je herkent de typische rijstijl direct!

Die verantwoordelijkheidszin ontbreekt nu net veel te vaak.  Vandaar dat er op gecontroleerd dient te worden.  Nogmaals mijn vraag: objectieve criteria graag!
« Laatst bewerkt op: maandag 07 februari 2011 - 16:08:17 door bert.covens »

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: maandag 07 februari 2011 - 16:11:16 »
Het is tenminste "iets".  Bij personenwagens heb je niks.
voor beroepschauffeurs is een tacho inderdaad "iets", omdat hun dagtaak er sowieso uit bestaat om te rijden
maar bij een personenwagen is een tacho "niets" waard, iemand die elke dag slechts een uur rijdt kan toch elke dag doodmoe zijn (na een nachtshift bvb ...)
het motto "iets is beter dan niets" gaat hier echt niet op