Misschien moet het ook maar een sticky worden : een draad met flaters van wegcode.be , de zelfuitgeroepen referentie.
http://wegcode.be/forum/showthread.php/31206-F91-snelheidsbeperking-geldig-voor-de-pechstrook?p=175117#post175117Dirk Deckx :
Het gaat daar niet om een pechstrook maar om een BOB (bijzondere overrijdbare bedding) die in geval van files voorbehouden is aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer.
Bij gebrek aan elektronisch geregelde portieken werd het bord F91 gebruikt om de snelheid voor de bussen te beperken tot 50 km/u maar dit lijkt me niet helemaal correct vermits een BOB geen deel uitmaakt van de rijbaan en dus niet als een rijstrook beschouwd kan worden.
Na de oprit van Oelegem kom je geen kruispunt meer tegen tot de samenkomst van de E34 met de E313. Vanaf dan staan er wel portieken en wordt het busverkeer op de BOB elektronisch geregeld door de portieken boven de vakken.
1) de BOB is niet enkel bij files voorbehouden voor het OV, maar altijd.
2) De gebruikte F91s duiden er op een situatie (3 rijstroken) die er in de praktijk niet bestaat.
De F91 dateren immers nog van uit de tijd dat men er een niet-reglementaire voorbehouden rijstrook (72.5) had gelegd ...
3) De portieken regelen het verkeer op de BOB niet, net omdat de verkeerstekens op deze portieken van toepassing zijn op de rijbaan of de rijstroken, maar de BOB is geen rijstrook, en geen deel van de rijbaan ...