Auteur Topic: rechts houden  (gelezen 8834 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
rechts houden
« Gepost op: maandag 21 februari 2011 - 21:54:12 »
9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de RECHTERRAND van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F 13 en F 15 heeft opgevolgd moet zijn plaats RECHTS opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.


Ooit hadden wij hier een discussie over plaats op de rijbaan en opvolgen F15 portieken.
De vraag ging eigenlijk over het feit of vrachtwagens op de Antwerpse ring in de linkse strook van de ring mochten blijven rijden  terwijl de borden F15 in de linksere rijstroken de doorgaande richtingen aangeven met naar beneden gerichte pijlen volgens het aantal rijstroken.

Ik heb toen gesteld dat je inderdaad niet de rechterrand van de rijbaan moest volgen als je een richting neemt aangegeven door F15 borden die geen betrekking hebben op de rechtse rijstrook, wat vanzelfsprekend is.
Maar dat je wel je plaats rechts moest innemen tov de gevolgde richting zodra de omstandigheden dit toelaten.
En dat zolang de omstandigheden dit niet toelaten zowel voor jezelf als voor de ander men zowel rechts als links mag voorbijrijden.
Deze stelling werd toen massaal afgeschoten.
Maar bij het herlezen van het betreffende artikel stel ik vast dat men spreekt van  "zijn plaats RECHTS opnieuw moet inemen zodra de omstandigheden dit toelaten", maar er staat niet dat hij opnieuw zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan moet gaan rijden.

Hieruit concludeer ik dat wanneer je geen enkele reden hebt om een linkser gelegen rijstrook te volgen omdat je reeds in de juiste richting zit en je dus de aanwijzigen hebt opgevolgd, je rechts moet rijden tov de gevolgde richting zelfs wanneer de borden F15 boven de rijstroken herhaald worden.

Zijn plaats rechts of de rechterrand van de rijbaan is volgens mij niet hetzelfde.




 
« Laatst bewerkt op: maandag 21 februari 2011 - 21:59:26 door mazda »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rechts houden
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 22 februari 2011 - 15:51:25 »
Maar bij het herlezen van het betreffende artikel stel ik vast dat men spreekt van  "zijn plaats RECHTS opnieuw moet inemen zodra de omstandigheden dit toelaten", maar er staat niet dat hij opnieuw zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan moet gaan rijden.
Je vergeet nog altijd een stuk van de tekst :

De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F 13 en F 15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.

Je moet dus pas weer rechts gaan rijden als je de aanwijzingen opgevolgd hebt.
Niet terwijl je dat nog aan het doen bent.

Citaat
Hieruit concludeer ik dat wanneer je geen enkele reden hebt om een linkser gelegen rijstrook te volgen omdat je reeds in de juiste richting zit en je dus de aanwijzigen hebt opgevolgd,
Je volgt dan nog steeds de aanwijzingen op - tenminste als ik goed begrijp wat je met "in de juiste richting zitten" bedoelt.

Er is trouwens nergens bepaald welke rijstroken je wel of niet mag kiezen bij het opvolgen van F13/15.

Citaat
je rechts moet rijden tov de gevolgde richting zelfs wanneer de borden F15 boven de rijstroken herhaald worden.
Staat nergens in de wegcode.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rechts houden
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 22 februari 2011 - 22:12:01 »
"De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F 13 en F 15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten."

Hier is inderdaad sprake van een andere interpretatie.
Voor alle duidelijkheid gaat het niet over situaties die onder 9.4 of 9.5 vallen in combinatie  met F15 borden.
Het gaat over het opvolgen van de aanwijzingen op plaatsen waar 9.4 of op een ogenblik waar 9.5 niet van toepassing zijn.

Mijn interpretatie is dat als er bijvoorbeeld elke 50 meter een F15 bord boven een weg met rijstroken zou hangen waar tekens dezelfde richtingen herhaald worden een bestuurder behalve onder 9.4 /9.5 of inhalen, met zijn voertuig zijn plaats rechts of opnieuw rechts moet innemen (na het eventueel uitvoeren van de nodige rijstrookveranderingen) wanneer de omstandigheden het toelaten.
Eénmaal de omstandigheden het toelaten rechts te gaan rijden maar daarom niet aan de rechterrand van de rijbaan en dat dan het opvolgen van de aanwijzingen ophoudt zelfs al staan er nog F15 borden boven de rijbaan over een zekere afstand omdat er nog opritten of wegen samenkomen.

Mijn interpretatie is dat op het moment dat je je plaats veilig en volgens de omstandigheden rechts kan innemen het opvolgen van de aanwijzingen stopt.
Net dat opvolgen van die aanwijzingen blijft bij jullie blijkbaar doorgaan tot wanneer er helemaal geen borden F15 meer hangen tewijl je in sommige situaties al lang je plaats rechts terug had kunnen innemen of zelfs gewoon rechts had kunnen blijven rijden afhankelijk van de gewenste richting.

Neem bijvoorbeeld de ring rond Antwerpen.
Stel dat er 6 rijstroken zijn waar boven  de 4 linkse stroken telkens aan elke  oprit F15 borden hangen die de doorgaande richtingen aangeven.
En dat de 2 rechtse rijstroken die in het verlengde liggen van de op- en afritten F15 borden hebben die de afslaande richtingen aangeven.

Je komt dus van een oprit en je komt terecht op één van de twee rechtse stroken met F 15 borden die de afslaande richtingen aangeven maar je wil niet onmiddellijk weer afslaan maar de ring oprijden en vervolgen en aldus naar de doorgaande richtingen gaan, dan moet je naar links opschuiven tot wanneer je je in de rechterstrook bevindt van de doorgaande richtingen.
Eénmaal in die rechtse strook voor de doorgaande richtingen bent geraakt ,de derde strook dus heb je volgens mij de aanwijzingen opgevolgd.
De voertuigen in de rechtse stroken van de afslaande richtingen kunnen dan inderdaad sneller rijden tov de voertuigen uit de doorgaande richtingen.
Ook voertuigen in de linkse strook van de twee afslaande richtingen die willen opschuiven naar de doorgaande richtingen kunnen rechts worden voorbijgereden.
Voertuigen die reeds in de doorgande richtingen zitten en willen afslaan, de ring dus verlaten zullen moeten opschuiven naar een rijstrook van de afslaande richtingen en wanneer de omstandigheden het toelaten hun plaats rechts innemen tov van de afslaande richtingen waarna het opvolgen van de aanwijzing ophoudt.
Er is dus geen enkele reden om zonder fileverkeer of inhalen in de linkse strook van de ring te blijven rijden op plaatsen waar geen linkse afrit of oprit is, enkel en alleen omdat er F15 borden hangen die de doorgaande richtingen aangeven.
De interpretatie dat het opvolgen van de aanwijzingen continu zou zijn zolang er borden hangen is volgens mij niet correct.
Het op regelmatige wijze herhalen van dezelfde richtingen wil niet zeggen dat je de aanwijzingen om een juiste rijstrook te kiezen pas later moet opvolgen dan veilig kan.
Van zodra de omstandigheden het toelaten moet je rechts gaan rijden.
En rechts rijden betekent niet rechts van de rechterrand van de rijbaan maar gewoon rechts tov de gevolgde richting.  
Dat staat volgens mij zo in de wegcode.
9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de RECHTERRAND van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F 13 en F 15 heeft opgevolgd moet zijn plaats RECHTS (niet rechterrand maar gewoon rechts) opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.




Volgens de blauwe tekst die Inazuma laat zien waarbij de woorden "heeft opgevolgd" in het vet staan zou het opvolgen pas ophouden wanneer er geen borden meer staan terwijl je volgens mij al veel eerder de aanwijzingen kan opgevolgd hebben.
 


« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 februari 2011 - 22:18:29 door mazda »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rechts houden
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 23 februari 2011 - 18:42:22 »
Volgens de blauwe tekst die Inazuma laat zien waarbij de woorden "heeft opgevolgd" in het vet staan zou het opvolgen pas ophouden wanneer er geen borden meer staan terwijl je volgens mij al veel eerder de aanwijzingen kan opgevolgd hebben.
Neen, je bent ze dan nog altijd aan het opvolgen.
Je gaat immers de gekozen richting nog steeds niet uit.

Stellen dat de F15 daar reeds opgevolgd zijn, ipv nog opgevolgd worden, heeft een gigantische weerslag.
Plots mogen vrachtwagens niet meer helemaal links rijden, mag je er ze niet meer rechts voorbij rijden ook al wil je een andere richting uit , ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rechts houden
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 23 februari 2011 - 21:16:59 »
Ik kan daar niets aan toevoegen.
Ik probeer inzicht te krijgen in een wetgeving die duidelijk en eenvoudig zou moeten zijn maar waar de wegbeheerder door het plaatsen van F15 borden (doorgaande richtingen) boven een weg slaande op al de rijstroken van die weg voor problemen zorgt.
Je mag dus ter hoogte van de F15 portieken in de linkse strook rijden op een weg met verschilllende rijstroken in dezelfde richting zonder dat daar een reden voor is tegen een snelheid die lager is dan toegelaten.

 

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rechts houden
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 23 februari 2011 - 21:28:13 »
tegen een snelheid die lager is dan toegelaten.

Hmmm,

Als je daar abnormaal traag gaat rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, en daardoor de normale gang van andere bestuurders hindert, is dat wél een overtreding tegen artikel 10.2.  Ttz qua snelheid dan.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rechts houden
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 23 februari 2011 - 23:33:36 »
Ik probeer inzicht te krijgen in een wetgeving die duidelijk en eenvoudig zou moeten zijn maar waar de wegbeheerder door het plaatsen van F15 borden (doorgaande richtingen) boven een weg slaande op al de rijstroken van die weg voor problemen zorgt.
Als de F15 niet op alle rijstroken aangebracht wordt, kom je nog meer in de problemen, dan moet je rechts gaan rijden terwijl je dat vaak net helemaal niet wil ...
Het is vaak ook veel interessanter links te blijven om uit het wevende kluwen aan af/opritten weg te blijven.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: rechts houden
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 23 februari 2011 - 23:36:40 »
Je mag dus ter hoogte van de F15 portieken in de linkse strook rijden op een weg met verschilllende rijstroken in dezelfde richting zonder dat daar een reden voor is tegen een snelheid die lager is dan toegelaten.

Idem 10.2 hierboven, en zelfs 10.1.1. is mogelijk.
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 februari 2011 - 23:38:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rechts houden
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 08:06:10 »
tegen een snelheid die lager is dan toegelaten.

Hmmm,

Als je daar abnormaal traag gaat rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, en daardoor de normale gang van andere bestuurders hindert, is dat wél een overtreding tegen artikel 10.2.  Ttz qua snelheid dan.

Vrachtwagens mogen bijvoorbeeld geen 120 rijden, storen zij dan de normale gang van de andere bestuurders door 90 te rijden in linkser gelegen rijstroken?
Ik bedoelde dus niet abnormaal traag maar wel trager dan de maximum toegelaten snelheid voor personenwagens.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rechts houden
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 08:28:01 »
@Inazuma
"Plots mogen vrachtwagens niet meer helemaal links rijden, mag je er ze niet meer rechts voorbij rijden ook al wil je een andere richting uit , ... "

Ik beweer nergens dat je ze niet rechts voorbij mag op voorwaarde dat je een andere richting uit wil.
Want de bestuurder die een afslaande richting uit wil volgt de aanwijzingen op van een andere F15.
De vrachtwagen die zijn plaats reeds heeft ingenomen onder de portieken die de doorgaande richtingen aangeven zit reeds in de juiste richting zelfs al worden de borden F15 voor elke afrit herhaald.
Stel dat vrachtwagens dan inderdaad niet meer helemaal links zouden mogen rijden, op voorwaarde natuurlijk dat die linkse strook geen afslaande maar een doorgaande strook is samen met nog andere stroken, waarom zou je die vrachtwagen dan nog rechts moeten kunnen voorbijrijden als je dezelfde richting volgt en je reeds in één van de voor die richting voorziene rijstroken zit?
Als je een andere richting volgt zou het wel mogen natuurlijk want dan volg je de aanwijzingen op van een andere portiek F15.


 
 "Stellen dat de F15 daar reeds opgevolgd zijn, ipv nog opgevolgd worden, heeft een gigantische weerslag."

Ja inderdaad, en daar wil ik net toe komen.
Als ik bijvoorbeeld in Brussel de E19 oprij richting Antwerpen dan staan er F15 portieken voor elke afrit die Antwerpen als doorgaande richting vermelden terwijl ik reeds van in Brussel in die juiste richting zit.
Je kan toch niet beweren dat ik bij elke afrit ( Vilvoorde-Zemst-Mechelen Zuid-Mechelen Noord- Rumst- Kontich-Wilrijk)mijn richting opnieuw moet bepalen alleen omdat er F15 borden geplaatst werden.


"Het is vaak ook veel interessanter links te blijven om uit het wevende kluwen aan af/opritten weg te blijven. "

Meestal rijdt dat wevende kluwen trager zodat je gerust naar links kan uitwijken om in te halen zonder dat je daarvoor een bord 15 nodig hebt om dat toe te laten.
(behalve voor vrachtwagens in bepaalde gevallen)
 Ook is het druk als je van een wevend kluwen spreekt want anders zou het geen kluwen zijn en is filevorming eveneens een reden om op te schuiven.
Daarenboven staan de meeste portieken F15 op doorgaande snelwegen of autowegen voor de afritten wat logisch is en worden deze niet ter hoogte van de opritten geplaatst en het is net aan die opritten dat er nood is de mogelijkheid om een strook op te schuiven naar links om bij druk verkeer voetuigen uit de invoegstrook de mogelijkheid te geven om veilig de snelweg op te rijden. Het opschuiven van rijstrook ter hoogte van opritten gebeurt dus meestal niet onder dekking van een F15.
 
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 februari 2011 - 09:53:21 door mazda »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: rechts houden
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 14:23:48 »
tegen een snelheid die lager is dan toegelaten.

Hmmm,

Als je daar abnormaal traag gaat rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, en daardoor de normale gang van andere bestuurders hindert, is dat wél een overtreding tegen artikel 10.2.  Ttz qua snelheid dan.

Vrachtwagens mogen bijvoorbeeld geen 120 rijden, storen zij dan de normale gang van de andere bestuurders door 90 te rijden in linkser gelegen rijstroken?
Ik bedoelde dus niet abnormaal traag maar wel trager dan de maximum toegelaten snelheid voor personenwagens.

Wat zegt 10.1.1 ?
Citaat
10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

Wat zegt 10.2 ?
Citaat
10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.

Voldoet de vrachtwagen ook aan beide regels als hij de F15 uiterst links opvolgt ?
Alle regels moeten toch opgevolgd worden niet ?

Andere bestuurders zijn wel degelijk ook snellere bestuurders hé (anders kan je niet hinderen), dus de normale gang van 120 kmh van auto´s/moto´s tov 90 kmh- vrachtwagens of *70 kmh-vespa´s...   ;D

Dat geldt ook voor 90 kmh rijdende vrachtwagenbestuurders die helemaal links de F15 opvolgen... tov auto´s die 30 kmh sneller mogen rijden...
Natuurlijk hangt het er vanaf hoe snel de verkeerstroom-auto´s rijdt en hoelang dat ´F15 opvolgen´ duurt 500 m of 15 km...
tot 30 kmh-verschil is wel degelijk hinderen.

Of laten we het anders stellen, ik overdrijf nu.
* Ik heb een scooter-motorfiets die haalt maar net 75 kmh, die rij ik ook... helemaal links op de snelweg... en ik volg de F15 op de snelweg op...   ;D
Is ~ 50 kmh-verschil dan voldoende om van hinderen te spreken ?
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 februari 2011 - 14:30:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rechts houden
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 14:40:48 »
Ik beweer nergens dat je ze niet rechts voorbij mag op voorwaarde dat je een andere richting uit wil.
Niet in die woorden, maar als je stelt dat de F15 dan al opgevolgd IS, beweer je dat wel degelijk.
De uitzonderingen gelden enkel tijdens het opvolgen van de F15s ...

Citaat
Want de bestuurder die een afslaande richting uit wil volgt de aanwijzingen op van een andere F15.
Op dezelfde plaats heeft die de F15 dan toch ook al opgevolgd ???

Citaat
De vrachtwagen die zijn plaats reeds heeft ingenomen onder de portieken die de doorgaande richtingen aangeven zit reeds in de juiste richting zelfs al worden de borden F15 voor elke afrit herhaald.
En volgt de F15 dus nog steeds op ... anders moet hij rechts gaan rijden .

Citaat
Als je een andere richting volgt zou het wel mogen natuurlijk want dan volg je de aanwijzingen op van een andere portiek F15.
Als de éne richting de F15s al opgevolgd heeft volgens jou, dan is dat voor de andere richting toch net zozeer het geval ?


Citaat
Als ik bijvoorbeeld in Brussel de E19 oprij richting Antwerpen dan staan er F15 portieken voor elke afrit die Antwerpen als doorgaande richting vermelden
Huh ?
Daar moet ik nog eens passeren bij gelegenheid.
In Kontich op de beruchte splitsing stonden die er, en later ook erna van een eind voor de Craeybeckxtunnel.
Maar staan ze intussen ook elders ?
Het zou immers nogal stom zijn die daar te plaatsen met F15 die de doorgaande richting aangeeft ...


Citaat
Ook is het druk als je van een wevend kluwen spreekt want anders zou het geen kluwen zijn en is filevorming eveneens een reden om op te schuiven.
Dan zal er eerst een definitie nodig zijn van "file" (en van "richting" dat in meerdere betekenissen door elkaar gebruikt wordt), en een aanpassing van 9.5 dat het over meerdere files heeft.
Volstaat 1 file in 1 bepaalde rijstrook om op de andere rijstroken onder de bepalingen van 9.5 te vallen ???


Citaat
Het opschuiven van rijstrook ter hoogte van opritten gebeurt dus meestal niet onder dekking van een F15.
Neen, het gebeurt vaak spontaan, en tegen de wegcode in, want eigenlijk mag dat niet ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: rechts houden
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 16:09:23 »
Wat zegt 10.2 ?
Citaat
10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.

Voldoet de vrachtwagen ook aan beide regels als hij de F15 uiterst links opvolgt ?
Alle regels moeten toch opgevolgd worden niet ?

Andere bestuurders zijn wel degelijk ook snellere bestuurders hé (anders kan je niet hinderen), dus de normale gang van 120 kmh van auto´s/moto´s tov 90 kmh- vrachtwagens of *70 kmh-vespa´s...   ;D

Dat geldt ook voor 90 kmh rijdende vrachtwagenbestuurders die helemaal links de F15 opvolgen... tov auto´s die 30 kmh sneller mogen rijden...
Natuurlijk hangt het er vanaf hoe snel de verkeerstroom-auto´s rijdt en hoelang dat ´F15 opvolgen´ duurt 500 m of 15 km...
tot 30 kmh-verschil is wel degelijk hinderen.
ik heb in het rood gezet wat je eigenlijk had moeten onderlijnen aangaande de vrachtwagens
een vrachtwagen die aan 90 km/u rijd, rijd niet abnormaal traag
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rechts houden
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 17:26:54 »


Citaat
Want de bestuurder die een afslaande richting uit wil volgt de aanwijzingen op van een andere F15.
Op dezelfde plaats heeft die de F15 dan toch ook al opgevolgd
Antwoord : Ik maak wel een verschil tussen de naar onder gerichte pijlen voor de doorgaande richtingen en de schuin naar boven gerichte pijlen bij afslaande richtingen.
Zolang je een afslaande richting volgt zit je nog niet in de juiste richting volgens mijn interpretatie.

Citaat
De vrachtwagen die zijn plaats reeds heeft ingenomen onder de portieken die de doorgaande richtingen aangeven zit reeds in de juiste richting zelfs al worden de borden F15 voor elke afrit herhaald.
En volgt de F15 dus nog steeds op ... anders moet hij rechts gaan rijden .
Antwoord : Dat is nu net de vraag die ik mij stel en waar ik een oplossing voor zoek gezien ik niet akkoord ben met de huidige stand van zaken voor wat betreft de doorgaande richtingen.


Citaat
Als je een andere richting volgt zou het wel mogen natuurlijk want dan volg je de aanwijzingen op van een andere portiek F15.
Als de éne richting de F15s al opgevolgd heeft volgens jou, dan is dat voor de andere richting toch net zozeer het geval ?

Antwoord : Ik maak wel een verschil tussen de naar onder gerichte pijlen voor de doorgaande richtingen en de schuin naar boven gerichte pijlen bij afslaande richtingen.
Zolang je een afslaande richting volgt zit je nog niet in de juiste richting volgens mijn interpretatie.





Citaat
Als ik bijvoorbeeld in Brussel de E19 oprij richting Antwerpen dan staan er F15 portieken voor elke afrit die Antwerpen als doorgaande richting vermelden
Huh ?
Daar moet ik nog eens passeren bij gelegenheid.
In Kontich op de beruchte splitsing stonden die er, en later ook erna van een eind voor de Craeybeckxtunnel.
Maar staan ze intussen ook elders ?
Het zou immers nogal stom zijn die daar te plaatsen met F15 die de doorgaande richting aangeeft ...

Antwoord : Het is een voorbeeld. Ik kan verkeerd zijn over de E19 maar het gaat om het schetsen van een veel voorkomende situatie.
De discussie of ze er nu wel dan niet staan is hier niet van belang.


Citaat
Het opschuiven van rijstrook ter hoogte van opritten gebeurt dus meestal niet onder dekking van een F15.
Neen, het gebeurt vaak spontaan, en tegen de wegcode in, want eigenlijk mag dat niet ...
 
 Antwoord : Dit heb ik geschreven naar aanleiding van jou opmerking waarbij je bij op- en afritten gebruik zou maken van de F15 borden om regelementair een strook op te schuiven. "Het is vaak ook veel interessanter links te blijven om uit het wevende kluwen aan af/opritten weg te blijven. "
Maar er staan zelden F15 borden aan de opritten.

 
 

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rechts houden
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 17:30:54 »
Vrachtwagens mogen bijvoorbeeld geen 120 rijden, storen zij dan de normale gang van de andere bestuurders door 90 te rijden in linkser gelegen rijstroken?
Ik bedoelde dus niet abnormaal traag maar wel trager dan de maximum toegelaten snelheid voor personenwagens.

Ik denk dan ondermeer aan volgende artikelen:

21.3. Wanneer de rijbaan van een autosnelweg drie of meer rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, mogen de autobussen, autocars en andere voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton niet op een andere rijstrook dan een van de twee rechts gelegen rijstroken van de rijbaan rijden, behalve om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

en verder:

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

7° buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton.

Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.


Dat zijn alvast een tweetal bepalingen die er mee voor zorgen dat die vrachtwagen tegen 90 per uur niet zomaar in je weg mag komen rijden.

Maar je hebt ergens wel gelijk dat "abnormaal traag" nergens nader gespecifieerd wordt.  Het is een beetje interpretatie-gevoelig of er een overtreding tegen deze regel begaan wordt of niet.
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 februari 2011 - 17:44:21 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone