Auteur Topic: rotonde  (gelezen 14839 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Re: rotonde
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 12:25:53 »
Hoe wordt dit in Duitsland, Nederland of Groot-Brittanië geregeld, waar er toch ook zo een rotondes liggen?


Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.438
Re: rotonde
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 12:53:33 »
breng ze aub op geen gedachten !

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.597
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rotonde
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 14:42:44 »
Om dezelfde reden kan je stellen dat twee rijstroken om voor te sorteren om links af te slaan ook niet gaan, want je enkel op de linker rijstrook mag voorsorteren...
Inderdaad.
Daarvoor dienen dus voorsorteringspijlen om dat toe te laten.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.597
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rotonde
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 14:44:36 »
Het gaat erom of er pijlen instaan of niet.
Zelfs met pijlen moet je de regels volgen om links af te slaan, en die stellen dat je je links moet voorsorteren.
Voorsorteringspijlen zijn uiteraard uitzonderingen op de algemene verkeersregels, ook op 19.x


Er is nergens een tekst die stelt dat de pijlen de regel vervangt. En aangezien er vaak geen pijlen zijn aangebracht, moet je eigenlijk het oprijden van een rotonde bezien als het rechts afslaan, en moet je je dus uiterst rechts voorsorteren.
Art 77.1 is toch redelijk duidelijk in de betekenis van de voorsorteringspijlen
77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.


Gezien deze verkeerstekens boven de verkeersregels gaan waarmee ze in tegenstelling zijn, moet je de voorsorteringspijlen volgen, en niet de plaatsbepalingen uit 19.x


Bij een B9 of B15 staat er ook niet bij dat het een afwijking is op 12.3.1 VVR ...
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 februari 2011 - 14:49:04 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: rotonde
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 14:50:22 »
Nergens staat toch dat artikel 19.3 vervalt als er een bord F13 staat? F13 slaat overigens niet op richtingsverandering, maar op plaats van de bestuurder op de weg. Bijgevolg is het mijn mening dat als er een F13 staat met twee linker rijstroken met pijlen naar links, artikel 19.3 niet vervalt en je nog altijd verplicht bent om op de uiterst linkse rijstrook voor te sorteren.

Bovendien stelt 19.3 dat je bij het oprijden van de ingeslagen weg terug rechts moet houden, en daar voorziet de F13 of artikel 77.1 niet in.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.597
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rotonde
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 14:56:13 »
Nergens staat toch dat artikel 19.3 vervalt als er een bord F13 staat?
Dat hoeft ook nergens zo nadrukkelijk te staan.
Het volgt uit 6.2 en de tegenstrijdigheid van de bepalingen van enerzijds de verkeersregel en de betekenis van de verkeerstekens.


Citaat
F13 slaat overigens niet op richtingsverandering, maar op plaats van de bestuurder op de weg.
Deels, maar het bord kondigt ook voorsorteringspijlen aan.
Die geven wel degelijk uitzondering op de algemene regels bij richtingsverandering.


Citaat
Bovendien stelt 19.3 dat je bij het oprijden van de ingeslagen weg terug rechts moet houden, en daar voorziet de F13 of artikel 77.1 niet in.
Dat klopt.
Die gelden enkel op de weg van waaruit men afslaat, en zeggen niets over het rijgedrag op de ingeslagen weg - 1 van de vele onsamenhangende dingen in de wegcode.

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.634
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rotonde
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 17:20:20 »
Bovendien stelt 19.3 dat je bij het oprijden van de ingeslagen weg terug rechts moet houden, en daar voorziet de F13 of artikel 77.1 niet in.

Van de regel dat je op de ingeslagen weg weer rechts moet houden, kan je dan weer wél afwijken wannneer het verkeer op de ingeslagen weg geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 (rijstrookkeuze) of 9.5 (verkeer in meerdere files).
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: rotonde
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 17:27:19 »
Als die rijbaan leeg is en buiten de bebouwde kom, hoor je rechts te houden. Maar verrek, daar rijdt al iemand :)

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.634
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rotonde
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 18:00:52 »
Als die rijbaan leeg is en buiten de bebouwde kom, hoor je rechts te houden. Maar verrek, daar rijdt al iemand :)

Dan sla je de ingeslagen weg langs rechts in, en vervolgens ga je achter die "iemand" mee aansluiten of hem eventueel inhalen. 

Ik zie het probleem niet meteen?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: rotonde
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 18:08:40 »
Achter die iemand rijdt natuurlijk ook weer iemand anders, en dat rijtje rechts van je gaat zelf de remmen op want rechts inhalen mag niet :D

Bottom line: gelukkig dat een hele hoop mensen pragmatisch rijdt, want als iedereen volgens de wegcode zou rijden, zou het een soep worden :).

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.634
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rotonde
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 18:19:59 »
Als er op de ingeslagen weg veel verkeer is, geschiedt het verkeer daar toch vanzelf overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.5?  Om het met de woorden van good old Herman te zeggen: "Als ge met velen zijt, moogt ge veel"  

Opnieuw zie ik het probleem niet.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: rotonde
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 18:30:23 »
En wat als er geen verkeer is? Uitwijken naar het rechterbaanvak? En wat met de collega die naast je op het rechtse van de twee voorsorteerstroken naar links stond te wachten en ook het rechterbaanvak in de gekozen weg gaat kiezen?


Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.354
Re: rotonde
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 25 februari 2011 - 12:41:39 »
Hoe wordt dit in Duitsland, Nederland of Groot-Brittanië geregeld, waar er toch ook zo een rotondes liggen?


Wooter,
 
In vele landen is er een regeling die bij het naderen van een rotonde met meer dan één rijstrook en naderen op meer dan één rijstrook voorziet welke strook je moet of mag volgen.
In Nederland noemt men dit turborotondes omdat er meer dan één rijstrook toekomt.
Hier maakt men gebruik van pijlen die je dus verplichten om de linkse strook te gebruiken volgens de richting die je uitwil.
link :
http://www.xead.nl/1-hoe-moet-ik-op-een-turborotonde-rijden
 
In Frankrijk is een rotonde met voorrang "un carrefour giratoire" en als er meer dan één rijstrook toekomt staat in artikel R412-9 hoe je te gedragen.
 Article R412-9
En vigueur depuis le 1 Avril 2003
Modifié par Décret n°2003-293 du 31 mars 2003 - art. 2 () JORF 1er avril 2003.


En marche normale, tout conducteur doit maintenir son véhicule près du bord droit de la chaussée, autant que le lui permet l'état ou le profil de celle-ci.

Toutefois, un conducteur qui pénètre sur un carrefour à sens giratoire comportant plusieurs voies de circulation en vue d'emprunter une sortie située sur sa gauche par rapport à son axe d'entrée peut serrer à gauche.
verduidelijking:
Un conducteur sachant qu’il va sortir dans la première moitié de l’anneau doit maintenir son véhicule à droite, aussi bien au moment de pénétrer sur le rond point qu’une fois sur l’anneau.
 En revanche, un conducteur, sachant qu’il va sortir au-delà de cette première moitié, peut se positionner dès l’approche du carrefour sur la file de gauche et continuer à serrer à gauche sur l’anneau. Ce qui obligera ensuite à changer de file pour regagner le bord droit avant de sortir.

Vrije vertaling : In normale omstandigheden moet elke bestuurder zijn voertuig zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan houden, voor zover de staat en het profiel van die rijbaan dat toelaten.
Ondanks deze regel mag een bestuurder die een rotonde oprijdt met verschillende rijstroken en het voornemen heeft een uitgang te nemen die links gelegen is tov zijn toegangsweg naar links uitwijken.
 
 
 
Een ander probleem bij rotondes zijn de benamingen. Er zijn twee soorten zou je kunnen stellen.
De rotonde met voorrang op de rotonde en de rotonde met voorrang van rechts.
Neen zal je denken want als er geen borden staan is het geen rotonde.
Hoe zou je het dan wel noemen? rond punt? Niet juist want net die term gebruikt de Belgische franstalige wetgever in de wegcode om een rotonde aan te geven.
 
Je hebt benamingen als verkeersplein, rotonde, rond punt, roudabout, rond point, giratoire ...
In Nederland heb je voorrang op een rotonde zoals wij die kennen en vvr op een verkeersplein met rondgaand verkeer.
In Frankrijk heb je voorrang op un giratoire en  vvr op un rond point.
Bien que géométriquement peu différents ou identiques, les giratoires, à la différence des ronds points, se caractérisent par la priorité des véhicules circulant sur l'anneau, cette différence facilite la circulation des véhicules. [2].
Un carrefour giratoire, ou plus communément un giratoire, est un carrefour particulier formé d'un anneau central qui permet aux usagers de prendre n'importe quelle direction (y compris de faire un demi-tour). Bien que l'abus de langage soit courant, il ne faut pas confondre « carrefour giratoire » (qui est un carrefour) avec « rond-point » (qui désigne un type de place).
In Belgie, neen sorry in Vlaanderen heb je voorrang op een rotonde maar als er geen borden staan is de vvr in voegen.
Je kan het dan geen rond punt noemen zoals in Frankrijk want de franstalige versie van ons verkeersreglement neemt net de term rond point als aanduiding voor een rontonde.
Het verschil tussen voorrang op de rotonde/rond point of vvr zijn de verkeerstekens.
 
2.39. "Rotonde" : weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met verkeersborden D5 en waarvan de toegangswegen voorzien zijn van verkeersborden B1 of B5.

  2.39. Le terme "rond-point" désigne une voirie où la circulation s'effectue en un seul sens autour d'un dispositif central matérialisé, signalé par des signaux D5 et dont les voies d'accès sont pourvues des signaux B1 ou B5.

Bij VVR zal de wegbeheerder gebruik maken van een D1 op het middeneilend verplichte richting zonder borden B1 of B5 ipv een D5 rondgaand verkeer in combinatie met een B1 of B5.
Dit schept verwarring vermits het bord rondgaand verkeer in Frankrijk niet gebruikt word bij un giratoire maar wel altijd het bord verplichte richting in combinatie met een "cedez le passage" (omgekeerde driehoek) . Dus als je in Belgie een D1 ziet verplichte richting is het vvr, maar niet in Frankrijk.
Bij een roudabout in GB heeft de bestuurder op de roudabout altijd voorrang, dit wordt geregeld door wegmarkeringen en/of verkeersborden.
In GB kent men dus geen onderscheid tussen beide, want de voorrang wordt altijd geregeld.


 Dit is een  Nederlandse site om frans te leren.

De site hv2.rond-point.nl maakt deel uit van de website rond-point.nl Op deze website kun je alle kanten op: je vindt er een verzameling websites die veelal met Frankrijk en het Frans te maken hebben. Een rond-point is een rotonde in het Frans, een rotonde waar degene die de rotonde oprijdt voorrang (la priorité) heeft!  (schrijven zij als uitleg bij hun naam)
 Een rond-point is GEEN rotonde in het frans van Frankrijk, wel in het frans van Belgie.
 Zij mogen volgens hun taalgebruik een frans rond-point niet vergelijken met een rotonde maar met een verkeersplein met rondgaand verkeer.
Een rotonde volgens nederlandse termen is un giratoire volgens franse termen.
Totale verwarring.

Door al deze taalproblemen beseffen verkeersspecialisten uit verschillende landen niet dat ze naast mekaar aan het praten zijn.

 

Panneau de signalisation indiquant le sens de la rotation dans un système de circulation à droite (panneau D5 en Belgique, 2.41.1 en Suisse et D3 de la convention de Vienne de 1968). Ce panneau (code B21f) a été supprimé en France en 1984, notamment car le Code de la Route oblige déjà à contourner tout obstacle par la droite (article R412-27[1]), et parce qu'il n'impliquait pas la priorité à la chaussée ceinturant le terre plein central (nota : la notion générale de « priorité à gauche » pour un véhicule n'existe absolument pas dans le code de la route) ; c'est le panneau de signalisation d'intersection AB25 qui indique à l'usager le mouvement giratoire et la priorité aux véhicules circulant sur l'anneau, et un panneau cédez-le-passage (AB3a + M9c) lui rappelle qu'il doit céder la priorité avant d'entrer dans l'anneau.


« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 februari 2011 - 17:05:18 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.354
Re: rotonde
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 25 februari 2011 - 12:59:18 »
En wat als er geen verkeer is? Uitwijken naar het rechterbaanvak? En wat met de collega die naast je op het rechtse van de twee voorsorteerstroken naar links stond te wachten en ook het rechterbaanvak in de gekozen weg gaat kiezen?


Groen heeft in ieder geval voorrang op rood gezien deze van rechts komt. Postal

Bij weinig drukte buiten de bbk moet je dit kunnen voorzien. Aangeraden wordt om in zulke situaties bij weinig verkeer en buiten de bbk zo rechts mogelijk te blijven volgens de te volgen richting.
Wettelijk mag je zowel de linkse als de rechtse strook kiezen om links af te slaan net omdat er pijlen instaan.
Maar eenmaal afgeslagen gelden verschillende andere regels die je moet toepassen en daarop moet je je voorzien.

Ofwel ga je er sneller vandoor omdat jij voorziet dat het voertuig uit de rechtse strook toch niet snel zal vertrekken, een vrachtwagen ofzo en dan haal je onmiddellijk in. Maar beter is om de rechtse strook te gebruiken om links af te slaan gezien het weinige verkeer op dat moment.
Anders kom je in de problemen met de wetgeving tov de in te slagen weg.
Maw je moet weten en aanvoelen wanneer je die stroken mag en kunt benutten.


Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.438
Re: rotonde
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 25 februari 2011 - 13:12:46 »
Hier maakt men gebruik van pijlen die je dus verplichten om de linkse strook te gebruiken volgens de richting die je uitwil.
Prachtig met die pijlen
Maar met een beetje gezond verstand heb je die laag verf toch niet nodig ?  Ik pas dat al 20 jaar toe zonder die pijlen  :)