Auteur Topic: rotonde  (gelezen 23899 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Re: rotonde
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 25 februari 2011 - 14:17:05 »
Goed, pragmatisch is wat dit gebeurt:



Sjans. Een overtreding van de geldende regels, maar wel logisch.

wooter

  • Gast
Re: rotonde
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 25 februari 2011 - 14:20:48 »
In vele landen is er een regeling die bij het naderen van een rotonde met meer dan één rijstrook en naderen op meer dan één rijstrook voorziet welke strook je moet of mag volgen.

blablabla

Ik spreek niet over turborotondes of andere uitvindingen. Ik spreek over rotondes met meerdere rijstroken (als er al rijstroken zijn aangegeven) en toe- en afritten op die rotondes met meerdere rijvakken.


Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rotonde
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 25 februari 2011 - 16:47:06 »
Op die foto zie je ook waarom spookrijden in GB geen punt is, en hier dagelijkse kost.

Je moet al rare stoten uithalen om daar nog de verkeerde richting uit te rijden op de opritten van de snelweg ...

De onderbroken dwarse lijn maakt ook duidelijk dat dit niet jouw richting is, als je daar over rijdt bij het inrijden van een weg, weet je dat er iets niet klo^t.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rotonde
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 25 februari 2011 - 17:58:03 »
In vele landen is er een regeling die bij het naderen van een rotonde met meer dan één rijstrook en naderen op meer dan één rijstrook voorziet welke strook je moet of mag volgen.

blablabla

Ik spreek niet over turborotondes of andere uitvindingen. Ik spreek over rotondes met meerdere rijstroken (als er al rijstroken zijn aangegeven) en toe- en afritten op die rotondes met meerdere rijvakken.



Ik zal mijn posting verduidelijken.
De naam turborotonde is eigenlijk niet van belang, dat is maar een naam die ze in Nederland geven aan rotondes met meerdere rijstroken waar het verkeer op voorhand gekanaliseerd wordt door middel van pijlen en meerdere toegangsstroken. Normaal gezien zouden alle rotondes met meerdere rijstroken in Nederland voorzien zijn van één of andere vorm van kanalisatie volgens de noden.  Eenvoudig toch.


In Frankrijk is er specifiek een uitzondering op rechts houden voorzien, zowel bij het oprijden als bij het volgen van de rotonde in artikel R412-9 van hun wegcode voor rotondes met meerdere rijstroken en meerdere toegangsstroken op dezelfde weg, met uitleg erbij wie gebruik mag maken van die linkse toegangsstrook.

Mijn uitleg gaat niet zomaar over een of andere uitvinding zoals de turborotonde.
Mijn uitleg gaat over het feit dat voor rotondes met meerdere rijstroken wordt nagedacht IN HET BUITENLAND en regels worden uitgeschreven of andere beschikkingen getroffen om het verkeer vlot en correct te laten verlopen.

Samenvatting : Er bestaan in het buitenland in eerste instantie rotondes zonder rijstroken met correcte signalisatie en layout en in tweede instantie  rotondes met meerdere rijstroken waarbij voorzieningen getroffen worden.
De regelingen die getroffen worden bij meerdere rijstroken verschillen van land tot land.
Men laat de weggebruiker niet aan zijn lot over zoals hier bij ons.

 

  
« Laatst bewerkt op: zondag 27 februari 2011 - 19:42:05 door mazda »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: rotonde
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 25 februari 2011 - 19:36:54 »
Nu kun je Lummen niet echt een voorbeeld noemen maar daar staat ook / rijstrook waar je moet rijden voor welke richting, hoeveel kiekens  zie je daar die dat niet willen begrijpen?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rotonde
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 25 februari 2011 - 19:49:26 »
In het buitenland beschouwt men een rotonde als een kruispunt ( un carrefour à sens giratoire ), in België is het per definitie een weg ipv een kruispunt.

In NL (en UK) zet men dan ook pijlen linksaf VOOR een rotonde.
Hier voeren we altijd een richtingsverandering naar rechts uit ...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 februari 2011 - 19:51:17 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: rotonde
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 25 februari 2011 - 20:31:29 »
In het buitenland beschouwt men een rotonde als een kruispunt ( un carrefour à sens giratoire ), in België is het per definitie een weg ipv een kruispunt.
Wat bedoel je ? Bron ?
Een rotonde is in F een carrefour giratoire , en hebben toch dezelfde regels.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Carrefour_giratoire

Een rond-point is in F een "rond plein" en wordt als kruispunt beschouwd :
Citaat
http://fr.wikipedia.org/wiki/Rond-point
Ne doit pas être confondu avec carrefour giratoire.

Citaat
Règles de priorité en France

Rond-point et carrefour giratoire

Articles détaillés : Rond-point et Carrefour giratoire.Ces deux types de carrefour sont similaires dans leur forme : le conducteur contourne dans le sens contraire des aiguilles d'une montre un rond point ou construit pour changer de direction.

Dans un rond-point s'applique la priorité à droite : sont prioritaires les véhicules qui entrent dans le carrefour. L'exemple le plus connu et des plus impressionnants est la place de l'Étoile autour de l'Arc de Triomphe, à Paris.

Dans un carrefour à sens giratoire, la priorité est aux véhicules qui sont déjà dans l'anneau. Les entrants trouvent donc un panneau cédez-le-passage face à eux. La priorité à gauche dans ces anneaux étaient à l'origine peu connue des conducteurs français qui les ont malicieusement baptisés « rond-point anglais ».

http://fr.wikipedia.org/wiki/R%C3%A8gles_de_priorit%C3%A9_en_France
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 februari 2011 - 20:38:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rotonde
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 25 februari 2011 - 20:50:11 »
Wel, net dat ...

2.39. "Rotonde" : weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met verkeersborden D5 en waarvan de toegangswegen voorzien zijn van verkeersborden B1 of B5.


Niet deel van de weg , niet  weggedeelte, niet kruispunt , maar weg.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: rotonde
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 25 februari 2011 - 20:53:21 »
Ik denk dat iedereen mist dat op bovenstaande rotonde in GB geen pijlen staan...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: rotonde
« Reactie #39 Gepost op: vrijdag 25 februari 2011 - 21:01:01 »
Ik denk dat iedereen mist dat op bovenstaande rotonde in GB geen pijlen staan...
Waaraan zie jij dat dat een rotonde (Roundabout) is en geen Traffic Circle ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Roundabout
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 februari 2011 - 21:11:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: rotonde
« Reactie #40 Gepost op: vrijdag 25 februari 2011 - 21:05:07 »
Omdat ik die rotonde ken, tiens :)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: rotonde
« Reactie #41 Gepost op: vrijdag 25 februari 2011 - 21:11:28 »
Omdat ik die rotonde ken, tiens :)
Aha.  :D

Volgens mij bestaan er geen traffic circles in UK wel in andere engelssprekende landen (USA)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rotonde
« Reactie #42 Gepost op: zaterdag 26 februari 2011 - 14:10:46 »
Volgens mij valt de foto die Wooter toont niet onder de term roudabout en ook niet onder de term traffic circle.
De definitie klopt niet.
Dit is een verkeerswisselaar bestaande uit een weg die rond loopt met op- en afritten op een viaduct.

wooter

  • Gast
Re: rotonde
« Reactie #43 Gepost op: zaterdag 26 februari 2011 - 16:28:59 »
Mazda, lul niet. Ik ken die rotonde. Is een rotonde.

Hier nog eentje. Hoeveel rotondes ken je waar je door rechtdoor te rijden een rotonde kan oprijden? Op één rijvak staat zelfs een pijl naar (in dit geval) rechts. Hoeveel rotondes ken je in GB waar je linksom moet rijden, behalve een rijvak dat rechtsom zou mogen?



Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: rotonde
« Reactie #44 Gepost op: zaterdag 26 februari 2011 - 17:55:57 »
Volgens mij valt de foto die Wooter toont niet onder de term roudabout en ook niet onder de term traffic circle.
De definitie klopt niet.
Dit is een verkeerswisselaar bestaande uit een weg die rond loopt met op- en afritten op een viaduct.
Ik heb ook 2000 km in UK gereden, het waren wel degelijk allemaal rotondes die ik tegenkwam van miniroundabouts tot (maxi-)roundabouts, zelfs mini-dubbele in de bbk.

Zo´n grote magic-roundabout of bepaalde uitzonderingen ben ik wel niet tegengekomen (daar gelden afwijkende regels, wel op de rotonde zelf).

Ge moogt de links ook lezen die ik aanreik hé.

Hier staat alles in over de roundabouts in UK
btw de term traffic circle wordt niet gebruikt in UK

Citaat
http://en.wikipedia.org/wiki/Roundabout
...
The term "traffic circle" is not used in the United Kingdom, where most circular junctions meet the criteria for roundabouts. The U.K. does, however, have roundabout variants such as mini-roundabouts and magic-roundabouts — see below for the distinctions from the type of junction generally referred to here as a roundabout).


Traffic sign to identify a roundabout in the UK (left-hand traffic).

Wegcode UK, 7 specifieke regels roundabout : (Be heeft quasi geen...)
Citaat
http://www.direct.gov.uk/en/TravelAndTransport/Highwaycode/DG_070338

Roundabouts (184-190) ...]


Gevaarsborden, waaronder Roundabout:
http://www.direct.gov.uk/prod_consum_dg/groups/dg_digitalassets/@dg/@en/documents/digitalasset/dg_070569.pdf

Historisch en definities (wereldwijd), verschil tussen de oude traffic circle en moderne roundabout:
http://www.alaskaroundabouts.com/history.html

Om roundabouts UK live te zien gewoon youtube benutten en roundabout ... intikken:
Citaat
http://www.youtube.com/watch?v=oyJtLgj3SOk

Six Roundabouts in five minutes. England
« Laatst bewerkt op: zaterdag 26 februari 2011 - 18:22:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I