I ) rotonde (openbare) weg of kruispunt?
(Er staat inderdaad alleen weg in de definitie van rotonde en niet openbare weg.
Maar zoals zovele Belgische wetteksten is dit weer een vertaling uit het frans.
In de franstalige definitie wordt "une voirie" gebruikt ipv "weg" in de nederlandstalige vertaling. La voirie is het openbaar wegennet.
Het gaat dus wel degelijk om een openbare weg, er is alleen niet de juiste nuance gelegd bij de vertaling.)
Zoals Bert Covens reeds in vraag stelde.
Op een kruispunt komen minstens twee openbare wegen samen.
Een voorbeeld : stel je voor.
Op een kruising met verkeerslichten tussen twee openbare wegen die mekaar dwarsen, dus na het kruipunt verder lopen (geen T) legt men een rotonde aan en haalt men de lichten weg.
Dan gaan we even rekenen volgens de Belgische wetgeving waar de rotonde een weg is en GEEN KPT OP ZICH.
Aantal kruispunten 4 (1 per arm)
Aantal openbare wegen in dit geval 3 (2 dwarsende wegen en de rotonde zelf)
Aantal armen 4
Je moet dus vanop de openbare weg waarop je toekomt verplicht naar rechts afslaan op een andere weg (rotonde).
Nu volg je deze éénrichtingsweg die rond loopt en bij het kruispunt waar je die weg wil verlaten moet je naar rechts afslaan.
Nu rekenen we volgens een buitenlandse wetgeving waar de rotonde één groot kpt is en GEEN OPENBARE WEG OP ZICH.
Aantal kruispunten 1
Aantal openbare wegen 2 (2 dwarsende wegen)
Aantal armen 4
Je komt toe aan dat kruispunt (rotonde in dit geval) en je moet voorsorteren tov de gevolgde richting na het kruispunt (rotonde)
Men spreekt dus over links en rechts afslaan en over rechtdoor rijden op het kpt tov de weg waarop je toekwam.
Wooter,
II Hieronder staat één van de redenen waarom ik niet zomaar aannam dat de eerste foto van jou een rotonde zou zijn maar een verkeerswisselaar.
Ik heb jou reactie nooit begrepen en nu nog niet.
Mag ik mij daar dan geen vragen bij stellen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rotonde_(verkeer)
Een rotonde is een bijzonder soort GELIJKVLOERSE kruising die zo ontworpen is dat het aantal conflicterende bewegingen geminimaliseerd wordt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkvloerse_kruisingMet een gelijkvloerse kruising wordt een kruising bedoeld waarbij GEEN KUNSTWERKEN gebruikt zijn om de kruisende vervoersstromen te scheiden. De meeste stedelijke kruisingen zijn gelijkvloers, op autosnelwegen zijn in principe alle kruisingen ongelijkvloers.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Knooppunt_(verkeer) Een knooppunt (Nederland) of VERKEERSWISSELAAR (Vlaanderen) is een kruispunt van wegen voor gemotoriseerd verkeer, waarbij de hoofdverkeersstromen elkaar meestal ONGELIJKVLOERS kruisen en de verbindingen om af te slaan vaak ook kruisingsvrij zijn uitgevoerd.
III Michel schreef dit na de discussie op het forum over verkeersrecht.
"Iemand die dus een brede rotonde aan de buitenkant oprijdt (zonder diegene die al op de rotondebinnenkant rijdt te hinderen) heeft x-meters verder geen aanspraak op voorrang van rechts, hij moet diegene die al op de rotonde rijdt voorrang van doorgang geven om af te kunnen rijden."
De voorrang van rechts geldt (postal) op de plaats waar men de rotonde wil verlaten.
Maar het kan inderdaad niet zijn dat een bestuurder die de rotonde bij de volgende weg wil verlaten en zich hiervoor rechts wil plaatsen net na de vorige toegangsweg deze mogelijkheid ontnomen zou worden omdat hij door een voorrangsplichtige bestuurder die de rotonde oprijdt gehinderd wordt zijn traject voort te zetten omdat deze de rechterrijstrook in beslag neemt.
Hetzelfde geldt ook buiten rotondes. De bestuurder op een voorrangsweg met meerdere rijstroken mag ter hoogte of net na een kruispunt van rijstrook veranderen.
De bestuurder uit de ondergeschikte weg heeft geen voorrang, hij mag in principe de weg niet opdraaien in de rechtse strook als er een voertuig rijdt in de linkse strook die naar rechts wil komen. Dit wordt bij drukte meestal wel met gezond verstand toegepast maar het is zeker geen verworven recht.
En op een rotonde is dit totaal onverantwoord gedrag. Temeer omdat je je richtingaanwijzer pas na de laatste toegangsweg mag opzetten net om misverstanden te vermijden met bestuurders die de rotonde willen oprijden. Maar dit heeft wel als nadeel dat je je voornemen om de rotonde te verlaten pas kunt duidelijk maken na de toekomende weg. En net daarom mag de bestuurder die de rotonde wil oprijden in de rechtse strook terwijl jij op dat moment in de linkse strook zit er NIET ZOMAAR vanuitgaan dat je nog (rechtdoor) verder op de rotonde zou blijven rijden.
Het is wel Nederlands en geen Belgisch verkeersrecht maar dit is inderdaad de enige mogelijkheid om het verkeer op rotondes met meerdere rijstroken waarbij men de juiste strook moet kiezen volgens de voorschriften die zowel in Uk als in Frankrijk gelden te laten werken.
Op mijn filmpje uit de US kan je duidelijk zien dat een auto wordt vastgereden omdat hij niet naar rechts kan om de rotonde te verlaten.
Daar geeft men de fout duidelijk aan te bestuurder die in de rechterstrook blijft om een U-turn uit te voeren en zich niet aan de afspraken houdt.
Nogmaals link. Komt wel pas na de voertuigen met dringende opdrachten.
http://www.youtube.com/watch?v=MywmtskFiiI&feature=relatedHij rijdt de auto uit de tweede strook vast en hindert zo de vlotte doorstroming.