Dat is idd wat tegen de trend in van het totale wegverkeer in Vlaanderen,
de laatste verkeersbarometer oktober 2010 liet een daling van - 1,5 % optekenen.
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/Barometer%20oktober2010nl.pdf
Neen, de verkeersbarometer is hierin fout ... het aantal ongevallen stijgt jaarlijks zienderogen.
Uiteraard wil men dat niet in de gemanipuleerde goed-nieuws-barometer. ...]
Bij die cijfers weten we dat die niet te betrouwen zijn, enkel bij de verkeersdoden terplaatse gaat fgov.be uit van een kwaliteit van net 90 % de rest is navenant minder...
De rest zal zowat goed-nieuws-show zijn, gelukkig hebben ze de strohalm-verkeersdoden nog, in een land met veel dalingspotentieel kunnen ze zich hier nog aan vastklampen, en gaan dan niet echt tenonder tegenover de ex-Oostbloklanden...

.
Maar bij letselongevallen komt De Lijn er dan weer niet fraai uit :
Bij de zwaargewonden was De Lijn aansprakelijk in 66% van de gevallen, bij de lichtgewonden in 80% van de gevallen.
Bij De Lijn of het O.V in het algemeen zal er ook wel wat gefoefel zijn, ik heb onlangs een verse studie van SWOV-NL gevonden die duidelijk stelt dat het OV
afstandsgerelateerd (voertuigkilometers) véél onveiliger is als de personenauto, dit tov van alle weggebruikers in het dagelijks verkeer. De bus- of trampassagier op zichzelf reist natuurlijk wel veel veiliger, maar bussen en zelfs trams kunnen verkeersongevallen veroorzaken, zeker die met kwetsbare weggebruikers, daar kan de minste impact bij luttele kmh al dodelijk zijn (direct onvertraagd hoofdimpact, of soms verplettering)
Maar dat wist je wslk al.
Zelfs als men de gemiddelde bezettingsgraad erbij neemt is het OV
1,5 tot 4 maal "dodelijker per personenkilometer" als de personenauto.
De Bus respectievelijk 1,5 (Be) tot 2 maal (NL), de Tram 3 tot 4 maal als ik dezelfde bezetting van NL (28) neem voor Be.
http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Openbaar_vervoer.pdf 5 pages
...
Achtergrond en inhoud
Al decennia lang bevordert de Nederlandse overheid door beleid het gebruik van openbaar vervoer als alternatief voor autogebruik. Over het algemeen is openbaar vervoer veilig voor de gebruikers ervan, de inzittenden van bussen, trams en treinen. Het is minder bekend hoe veilig openbaar vervoer is voor andere verkeersdeelnemers. Deze factsheet richt zich vooral op deze laatste vraag. Tenzij anders vermeld, wordt gebruikgemaakt van cijfers over geregistreerde ongevallen en slachtoffers uit het BRON-bestand van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Hoe groot is het probleem?
Het aantal slachtoffers onder gebruikers van het openbaar vervoer (bus, tram/lightrail, metro, trein) is gering: gemiddeld per jaar 1 dode en 19 ziekenhuisgewonden in de afgelopen tien jaar (2000 - 2009). De onveiligheid van openbaarvervoermiddelen voor andere verkeersdeelnemers is veel groter: gemiddeld per jaar 41 doden en 138 ziekenhuisgewonden in dezelfde periode. Hiervan vallen 116 slachtoffers (waarvan 16 doden) bij botsingen met een bus en 63 (waarvan 25 doden) bij botsingen met een tram of trein.
Door het aantal afgelegde voertuigkilometers van personenauto's, bussen en trams te relateren aan het aantal ongevallen of slachtoffers, bereken je het ongevallen- resp. slachtofferrisico. Het blijkt dat er per afgelegde kilometer bij ongevallen met een bus 7 keer zoveel ongevallen zijn met ernstige afloop (doden en/of ziekenhuisgewonden) dan bij ongevallen met een personenauto, en bij ongevallen met een tram 12 keer zoveel. Voor dodelijke ongevallen zijn deze verhoudingen nog ongunstiger: bij ongevallen met een bus 15 keer zoveel en bij ongevallen met een tram 57 keer zoveel dodelijke ongevallen als bij ongevallen met een personenauto.
De trend in het aantal slachtoffers door ongevallen met openbaarvervoermiddelen (Afbeelding 1) loopt voor doden de afgelopen vijf jaar gelijk met de trend voor alle verkeersdoden in Nederland.
Het niveau van de trend voor openbaarvervoermiddelen ligt echter iets lager dan dat voor alle verkeersdoden samen.
De trend voor ziekenhuisgewonden door ongevallen met openbaarvervoermiddelen (Afbeelding 2) gaat min of meer gelijk op met de trend voor ziekenhuisgewonden bij alle verkeersongevallen in Nederland. De trend voor doden bij ongevallen met trams lijkt grilliger door de kleine aantallen (gemiddeld zeven doden per jaar). De aantallen ziekenhuisgewonden door alleen trams zijn niet weergegeven, omdat dit gegeven in de huidige ongevallenregistratie niet betrouwbaar is. De trend voor ziekenhuisgewonden bij ongevallen met trein/tram gecombineerd kunnen we wel weergeven en daarin is een stijging zichtbaar na 2006.
Het aantal doden op overwegen schommelt al enkele jaren rond achttien doden per jaar (VenW, 2010a). Overigens blijven de gemiddeld tweehonderd zelfdodingen per jaar op het spoor hier buiten beschouwing. Deze doden vallen niet onder de verkeersdoden.
SWOV-Factsheet 1 © SWOV, Leidschendam, februari 2011 ... ]
De *bezettingsgraad van auto tov bus en tram heb ik hieronder gevonden, men hoeft maar grof te rekenen.
(*die zijn ondertussen amper veranderd, ik vermoed zelfs licht gedaald)
page 11
http://www.milieurapport.be/Upload/Main/MiraData/MIRA-T/02_THEMAS/02_18/STED_O&O_01.PDF
3.3.3 Correctie voor Vlaamse bezettingsgraad van voertuigen
...
Tabel 2: Aantal personen per vervoersmiddel
Bron Vlaanderen: De Vlieger et al. (2002); Nederland: Uitendaal & Fransen (2001).
Vervoermiddel : Vlaanderen | Nederland
Auto: 1.39 | 2
Lijnbus: 14 | 14.4 – 15.2
Tram: - | 28
Metro: - | 35
Trein: 100 | 131