Auteur Topic: De Lijn : Het Witte Gevaar ! 2% meer ongevallen.  (gelezen 1737 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
De Lijn : Het Witte Gevaar ! 2% meer ongevallen.
« Gepost op: maandag 21 februari 2011 - 17:15:39 »
Aantal ongevallen met bussen De Lijn licht gestegen in 2010
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Bron en © : HLN.be
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 07:48:40 door jozef »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: De Lijn : Het Witte Gevaar ! 2% meer ongevallen.
« Reactie #1 Gepost op: maandag 21 februari 2011 - 18:21:25 »
Dat is idd wat tegen de trend in van het totale wegverkeer in Vlaanderen,
de laatste verkeersbarometer oktober 2010 liet een daling van - 1,5 % optekenen.

http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/Barometer%20oktober2010nl.pdf
« Laatst bewerkt op: maandag 21 februari 2011 - 18:23:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: De Lijn : Het Witte Gevaar ! 2% meer ongevallen.
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 22 februari 2011 - 15:42:23 »
Dat is idd wat tegen de trend in van het totale wegverkeer in Vlaanderen,
de laatste verkeersbarometer oktober 2010 liet een daling van - 1,5 % optekenen.

http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/Barometer%20oktober2010nl.pdf
Neen, de verkeersbarometer is hierin fout ... het aantal ongevallen stijgt jaarlijks zienderogen.
Uiteraard wil men dat niet in de gemanipuleerde goed-nieuws-barometer.

Zij bekijken echter enkel de geregistreerde ongevallen met gewonden ... maar vermelden dat niet echt duidelijk wanneer ze met de eerste cijfers afkomen.

Je moet dat afleiden uit P2 :
Op basis van de processen-verbaal van de lokale politiezones en de federale verkeerspolitie wordt maandelijks een punctueel overzicht opgesteld van het aantal doden (ter plaatse) en gewonden ten gevolge van een letselongeval.
Op P3 spreekt men dan ineens over ongevallen, maar hoewel het dan over alle ongevallen lijkt te gaan doordat men "letsel" weglaat, gaat het enkel over de letselongevallen.

Bij de tabellen staat het er dan wel duidelijk bij.

Maar bij letselongevallen komt De Lijn er dan weer niet fraai uit :
Bij de zwaargewonden was De Lijn aansprakelijk in 66% van de gevallen, bij de lichtgewonden in 80% van de gevallen.
 
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: De Lijn : Het Witte Gevaar ! 2% meer ongevallen.
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 22 februari 2011 - 18:43:19 »
Dat is idd wat tegen de trend in van het totale wegverkeer in Vlaanderen,
de laatste verkeersbarometer oktober 2010 liet een daling van - 1,5 % optekenen.

http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/Barometer%20oktober2010nl.pdf
Neen, de verkeersbarometer is hierin fout ... het aantal ongevallen stijgt jaarlijks zienderogen.
Uiteraard wil men dat niet in de gemanipuleerde goed-nieuws-barometer.  ...]

Bij die cijfers weten we dat die niet te betrouwen zijn, enkel bij de verkeersdoden terplaatse gaat fgov.be uit van een kwaliteit van net 90 % de rest is navenant minder...

De rest zal zowat goed-nieuws-show zijn, gelukkig hebben ze de strohalm-verkeersdoden nog, in een land met veel dalingspotentieel kunnen ze zich hier nog aan vastklampen, en gaan dan niet echt tenonder tegenover de ex-Oostbloklanden...  ;D.

Citaat
Maar bij letselongevallen komt De Lijn er dan weer niet fraai uit :
Bij de zwaargewonden was De Lijn aansprakelijk in 66% van de gevallen, bij de lichtgewonden in 80% van de gevallen.
 

Bij De Lijn of het O.V in het algemeen zal er ook wel wat gefoefel zijn, ik heb onlangs een verse studie van SWOV-NL gevonden die duidelijk stelt dat het OV afstandsgerelateerd (voertuigkilometers) véél onveiliger is als de personenauto, dit tov van alle weggebruikers in het dagelijks verkeer. De bus- of trampassagier op zichzelf reist natuurlijk wel veel veiliger, maar bussen en zelfs trams kunnen verkeersongevallen veroorzaken, zeker die met kwetsbare weggebruikers, daar kan de minste impact bij luttele kmh al dodelijk zijn (direct onvertraagd hoofdimpact, of soms verplettering)

Maar dat wist je wslk al.

Zelfs als men de gemiddelde bezettingsgraad erbij neemt is het OV 1,5 tot 4 maal "dodelijker per personenkilometer" als de personenauto.
De Bus respectievelijk 1,5 (Be) tot 2 maal (NL), de Tram 3 tot 4 maal als ik dezelfde bezetting van NL (28) neem voor Be
.

Citaat
http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Openbaar_vervoer.pdf  5 pages
...
Achtergrond en inhoud

Al decennia lang bevordert de Nederlandse overheid door beleid het gebruik van openbaar vervoer als alternatief voor autogebruik. Over het algemeen is openbaar vervoer veilig voor de gebruikers ervan, de inzittenden van bussen, trams en treinen. Het is minder bekend hoe veilig openbaar vervoer is voor andere verkeersdeelnemers. Deze factsheet richt zich vooral op deze laatste vraag. Tenzij anders vermeld, wordt gebruikgemaakt van cijfers over geregistreerde ongevallen en slachtoffers uit het BRON-bestand van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Hoe groot is het probleem?

Het aantal slachtoffers onder gebruikers van het openbaar vervoer (bus, tram/lightrail, metro, trein) is gering: gemiddeld per jaar 1 dode en 19 ziekenhuisgewonden in de afgelopen tien jaar (2000 - 2009). De onveiligheid van openbaarvervoermiddelen voor andere verkeersdeelnemers is veel groter: gemiddeld per jaar 41 doden en 138 ziekenhuisgewonden in dezelfde periode. Hiervan vallen 116 slachtoffers (waarvan 16 doden) bij botsingen met een bus en 63 (waarvan 25 doden) bij botsingen met een tram of trein.

Door het aantal afgelegde voertuigkilometers van personenauto's, bussen en trams te relateren aan het aantal ongevallen of slachtoffers, bereken je het ongevallen- resp. slachtofferrisico. Het blijkt dat er per afgelegde kilometer bij ongevallen met een bus 7 keer zoveel ongevallen zijn met ernstige afloop (doden en/of ziekenhuisgewonden) dan bij ongevallen met een personenauto, en bij ongevallen met een tram 12 keer zoveel. Voor dodelijke ongevallen zijn deze verhoudingen nog ongunstiger: bij ongevallen met een bus 15 keer zoveel en bij ongevallen met een tram 57 keer zoveel dodelijke ongevallen als bij ongevallen met een personenauto.

De trend in het aantal slachtoffers door ongevallen met openbaarvervoermiddelen (Afbeelding 1) loopt voor doden de afgelopen vijf jaar gelijk met de trend voor alle verkeersdoden in Nederland.
Het niveau van de trend voor openbaarvervoermiddelen ligt echter iets lager dan dat voor alle verkeersdoden samen.
De trend voor ziekenhuisgewonden door ongevallen met openbaarvervoermiddelen (Afbeelding 2) gaat min of meer gelijk op met de trend voor ziekenhuisgewonden bij alle verkeersongevallen in Nederland. De trend voor doden bij ongevallen met trams lijkt grilliger door de kleine aantallen (gemiddeld zeven doden per jaar). De aantallen ziekenhuisgewonden door alleen trams zijn niet weergegeven, omdat dit gegeven in de huidige ongevallenregistratie niet betrouwbaar is. De trend voor ziekenhuisgewonden bij ongevallen met trein/tram gecombineerd kunnen we wel weergeven en daarin is een stijging zichtbaar na 2006.

Het aantal doden op overwegen schommelt al enkele jaren rond achttien doden per jaar (VenW, 2010a). Overigens blijven de gemiddeld tweehonderd zelfdodingen per jaar op het spoor hier buiten beschouwing. Deze doden vallen niet onder de verkeersdoden.

SWOV-Factsheet 1 © SWOV, Leidschendam, februari 2011 ... ]

De *bezettingsgraad van auto tov bus en tram heb ik hieronder gevonden, men hoeft maar grof te rekenen.
(*die zijn ondertussen amper veranderd, ik vermoed zelfs licht gedaald)

Citaat
page 11
http://www.milieurapport.be/Upload/Main/MiraData/MIRA-T/02_THEMAS/02_18/STED_O&O_01.PDF

3.3.3 Correctie voor Vlaamse bezettingsgraad van voertuigen
...
Tabel 2: Aantal personen per vervoersmiddel
Bron Vlaanderen: De Vlieger et al. (2002); Nederland: Uitendaal & Fransen (2001).

Vervoermiddel : Vlaanderen |  Nederland
Auto:                       1.39   |  2
Lijnbus:                      14   |  14.4 – 15.2
Tram:                          -    |  28

Metro:                         -    |  35
Trein:                         100 | 131
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 februari 2011 - 18:58:21 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: De Lijn : Het Witte Gevaar ! 2% meer ongevallen.
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 22 februari 2011 - 20:22:47 »
Citaat
Het aantal slachtoffers onder gebruikers van het openbaar vervoer (bus, tram/lightrail, metro, trein) is gering: gemiddeld per jaar 1 dode

Zet daar de cijfers van de NMBS / De Lijn maar eens naast :
19 doden in Buizingen en 3 doden enkel bij ongevallen met De Lijn in Vlaanderen, dat in 2010 ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: De Lijn : Het Witte Gevaar ! 2% meer ongevallen.
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 22 februari 2011 - 22:42:49 »
Citaat
Het aantal slachtoffers onder gebruikers van het openbaar vervoer (bus, tram/lightrail, metro, trein) is gering: gemiddeld per jaar 1 dode

Zet daar de cijfers van de NMBS / De Lijn maar eens naast :
19 doden in Buizingen en 3 doden enkel bij ongevallen met De Lijn in Vlaanderen, dat in 2010 ...

Idd, ik heb het ook gelezen, ik weet het...

Hier wat statistieken van spoorwegongevallen: (ik citeer enkele landen erbij)

http://www.plan.be/databases/database_det.php?lang=nl&TM=30&IS=60&DB=TRANSP&ID=14
/ Impact van de vervoeractiviteit / Ongevallen /  Spoorwegongevallen:
  Aantal slachtoffers bij spoorongevallen, opgesplitst reiziger/bediende/derde en naar de ernst van de verwondingen - aantal (SECUR016)
  Aantal slachtoffers bij ongevallen aan overwegen, opgesplitst naar de ernst van de verwondingen (SECUR017)  
 * Europese vergelijking van het aantal spoorongevallen per treinkilometer - aantal/miljoen treinkm (SECUR018)  
 ** Europese vergelijking van het aantal gedode reizigers bij spoorwegongevallen (SECUR019)

Citaat
* Europese vergelijking van het aantal spoorongevallen per treinkilometer - aantal/miljoen treinkm (SECUR018)        
  1997 1998 1999 2000 2001 2003 2004 2005 2006 2007
Oostenrijk
 --   --   --   --   --   --   0,8 0,7 0,7 0,7
België
 1,3 1,3 1,3 1,2 1,3 2,6 0,6 0,4 0,5 0,9
Nederland
 --   --   --   --   --   --   --   0,4 --   0,2
Portugal
 5,9 6,2 7,3 6,5 --   --   --   --   --   --  
 
** Europese vergelijking van het aantal gedode reizigers bij spoorwegongevallen (SECUR019)        
  1990 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
Oostenrijk
 6 4 3 13 7 2 1 2 4 2
België
 0 3 10 0 4 1 0 2 9 1

Denemarken
 1 3 0 2 0 0 0 0 0 0
Griekenland
 0 20 4 4 0 0 0 3 0 1
Nederland
 2 0 0 0 0 0 0 0 0 1

Portugal
 22 2 11 8 15 8 7 0 1 --  
2009: ? 2010: minstens 18
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 februari 2011 - 22:47:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I