Auteur Topic: oversteekpl fietsers  (gelezen 14101 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #60 Gepost op: maandag 28 maart 2011 - 01:29:37 »
Juridat laat niet alles zien. Overigens is het niet mijn claim maar een herhaling van de inhoud van het vonnis.
Laat de vakliteratuur iets meer zien over "parkeerzones" dan Juridat (eigenlijk niks) ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #61 Gepost op: maandag 28 maart 2011 - 08:43:33 »
Citaat
je ziet van hier dat ik naar de bibliotheek van Leuven trek
Hoeft niet, abonnementen bestaan ook.
Citaat
en een paar cijfers die hopelijk verwijzen naar het paginanummer.
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn knechten.
Citaat
Toch niet bang dat iemand de moeite doet om toch het betreffende magazine even door te nemen, en het hele arrest te publiceren
Nee hoor, hij/zij zal dezelfde tekst vinden. Ga effe naar de unief; je kan de bibliotheek gratis raadplegen en er staan computers ter beschikking waarop je gemakkelijk terug kan vinden waar precies de werken te vinden zijn.
Citaat
Laat de vakliteratuur iets meer zien over "parkeerzones" dan Juridat (eigenlijk niks) ?
Ook niet veel zaaks. Meestal wordt er gesproken over de gelijkgrondse berm, zonder specificatie of dat een parkeerzone is. Soms kan je uit de inhoud wel puren dat er een parkeerzone is. Mocht ik er nog duidelijke vinden zal ik niet nalaten er kennis van te geven. Anderzijds geeft artikel 9.2.1.4 wel een duidelijke beschrijving:
Citaat
9.1.2.4° .........parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 volgen .....................
En Wooter, ik citeer hier niet alles omdat dit in deze niet relevant is.
« Laatst bewerkt op: maandag 28 maart 2011 - 08:57:16 door Kunde »
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #62 Gepost op: maandag 28 maart 2011 - 11:03:36 »
Citaat
Laat de vakliteratuur iets meer zien over "parkeerzones" dan Juridat (eigenlijk niks) ?Ook niet veel zaaks.
Bedankt, vermoedde ik al.
Waarschijnlijk zit er intussen wel een vonnis van PR Mechelen bij  ;)

Citaat
Soms kan je uit de inhoud wel puren dat er een parkeerzone is. Mocht ik er nog duidelijke vinden zal ik niet nalaten er kennis van te geven. Anderzijds geeft artikel 9.2.1.4 wel een duidelijke beschrijving:
Citaat
9.1.2.4° .........parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 volgen .....................
Klopt, men verwijst eigenlijk overal telkens weer naar de parkeerzone bedoeld in 75.2.
Behalve in 77.5 !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #63 Gepost op: zondag 03 april 2011 - 12:55:13 »
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

11.5.3
Om het parkeren aan weerskanten van een rijbaan toe te laten, moet men:
–hetzij aan de twee kanten van deze rijbaan een parkeerzone afbakenen door een brede witte doorlopende streep;


Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #64 Gepost op: maandag 04 april 2011 - 20:54:22 »
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

11.5.3
Om het parkeren aan weerskanten van een rijbaan toe te laten, moet men:
–hetzij aan de twee kanten van deze rijbaan een parkeerzone afbakenen door een brede witte doorlopende streep;
De brede witte doorlopende streep verwijst ook weer naar de markering van de denkbeeldige rand van de rijbaan uit  75.2.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #65 Gepost op: maandag 04 april 2011 - 22:30:00 »
Citaat
De brede witte doorlopende streep verwijst ook weer naar de markering van de denkbeeldige rand van de rijbaan uit  75.2.
Toch niet, de rand van de rijbaan wordt met een specifieke lijn aangeduid
Citaat
17.1 Werkelijke rand.
1° De witte doorlopende of gele onderbroken streep die ter hoogte van de rijbaan wordt aangebracht, is ongeveer 0,15 m breed; op de autosnelwegen is zij ongeveer 0,30 m breed;
2° De gele onderbroken streep bestaat uit trekken met een gelijke lengte die ligt tussen 0,50 m en 1,25 m. De tussenafstanden hebben dezelfde lengte.

17.2 Denkbeeldige rand.
De breedte van de witte doorlopende streep is ongeveer:
– 0,30 m op de autosnelwegen;
– 0,25 m op de andere wegen met rijstroken;
– 0,20 m op de wegen zonder rijstroken.
Terwijl er geen specificatie bestaat voor de lijn welke een parkeerzone aangeeft. Het is dus best mogelijk dat een parkeerzone op de rijbaan is geschilderd.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #66 Gepost op: maandag 04 april 2011 - 22:46:28 »
Citaat
De brede witte doorlopende streep verwijst ook weer naar de markering van de denkbeeldige rand van de rijbaan uit  75.2.
Toch niet, de rand van de rijbaan wordt met een specifieke lijn aangeduid
Zeer zeker wel.
Vergeet niet dat je uit het MB met de plaatsingsvoorwaarden aan het citeren bent  ;)

In de wegcode gebruikt men dezelfde terminologie om de denkbeeldige rand van de rijbaan en daarmee de parkeerzone uit 75.2 aan te duiden :

75.2. Markeringen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden.

Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #67 Gepost op: dinsdag 05 april 2011 - 11:38:47 »
Voor de rand van de rijbaan is wel heel precies omschreven hoe breed die brede witte doorlopende streep moet zijn terwijl dit voor de parkeerzone niet is.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #68 Gepost op: dinsdag 05 april 2011 - 19:34:45 »
Voor de rand van de rijbaan is wel heel precies omschreven hoe breed die brede witte doorlopende streep moet zijn terwijl dit voor de parkeerzone niet is.
De parkeerzone op de rijbaan mag alleen achter een denkbeeldige rand worden aangebracht.
Andere parkeervoozieningen op de rijbaan bestaan niet.
De afmetingen van denkbeeldige rand kan je terugvinden in de plaatsingsvoorwaarden.
De dwarsstrepen mogen "dunne strepen zijn evenals de parkeervakken op buiten de rijbaan aangelegde parkings.



75.2. Markeringen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden.

Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.

Het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Het begin en het einde van deze parkeerzone mogen aangeduid worden door een witte doorlopende dwarsstreep.








Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #69 Gepost op: dinsdag 05 april 2011 - 21:21:23 »
Citaat
De parkeerzone op de rijbaan mag alleen achter een denkbeeldige rand worden aangebracht.
Vind ik niet terug in de plaatsingsvoorwaarden. Integendeel, art 11.5.3 spreekt duidelijk van "aan de kant van de rijbaan" en niet naast de rijbaan.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #70 Gepost op: woensdag 06 april 2011 - 00:33:21 »
1 van de juridische argumenten om de parkeerzone te beperken tot het enige wat als zodanig benoemd wordt, is dat er anders geen enkele duidelijkheid meer bestaat over wat een parkeerzone dan allemaal wel kan zijn, waar ze begint, waar ze eindigt, en waar bijgevolg de bepalingen inzake parkeren in een parkeerzone gelden.

Uiteindelijk kan je dan net zo goed de ganse openbare weg als parkeerzone gaan aanzien - het parkeren is er immers in principe toegelaten tenzij waar het verboden is.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #71 Gepost op: woensdag 06 april 2011 - 11:11:03 »
Citaat
geen enkele duidelijkheid meer bestaat
dat is inderdaad het probleem in de Belgische verkeersbegeleiding.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #72 Gepost op: donderdag 07 april 2011 - 00:18:12 »
Citaat
geen enkele duidelijkheid meer bestaat
dat is inderdaad het probleem in de Belgische verkeersbegeleiding.

Dat is inderdaad typisch voor België.
Vandaag nog kwam ik weer eens zo'n ding tegen die de effectieve snelheid aangaf die ik reed.
Dat was 41km/u en dat klopte ook met wat mijn eigen snelheidsmeter aangaf.
Het enige probleem was dat ik er geen idee van had hoeveel ik daar eigenlijk mocht rijden.
Dat moet ergens tussen de 0 en de 90km/u zijn al is meer dan 70km/u nog uitzondering hier in de buurt.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #73 Gepost op: donderdag 07 april 2011 - 20:04:50 »
Citaat
De parkeerzone op de rijbaan mag alleen achter een denkbeeldige rand worden aangebracht.
Vind ik niet terug in de plaatsingsvoorwaarden. Integendeel, art 11.5.3 spreekt duidelijk van "aan de kant van de rijbaan" en niet naast de rijbaan.
Ja dat is logisch, vermits dit artikel specifiek over halfmaandelijks beurtelings parkeren in gans de bebouwde kom gaat.
Om afwijkingen van dat beurtelings parkeren in een bepaalde straat toe te laten kan men eventueel denkbeeldige randen aanbrengen, zodat aan beide kanten geparkeerd kan worden in de parkeerzone buiten de rijbaan vermits dat halfmaandelijks parkeren alleen van toepassing is op de rijbaan.
Men spreekt over "aan de kant van de rijbaan" omdat zolang er geen denkbeeldige rand is de voertuigen inderdaad halfmaandelijks en beurtelings niet op de rijbaan mogen parkeren.
En als men in bepaalde straten het parkeren toch wil toelaten aan beide zijden moet men ervoor zorgen dat de auto's niet meer op de rijbaan staan.
  
Algemeen :
Alvorens individuele parkeervakken op de rijbaan aan te brengen moet men eerst een parkeerzone maken.
De parkeerzone hoeft niet speciaal onderverdeeld te worden in parkeerplaatsen/vakken.
Een parkeerzone die oorspronkelijk van de rijbaan wordt afgesnoept kan enkel en alleen afgebakend worden door een denkbeeldige rand.
Na het aanbrengen van die denkbeeldige rand behoort het gedeelte naast die rand niet meer tot de rijbaan.
Dat gedeelte is behalve op pechstroken voorbehouden voor stilstaan en parkeren.
De denkbeeldige rand is een dikke streep (zie afmetingen)
Buiten de rijbaan, op parkings, op bermen, in een parkeerzone kunnen de plaatsen waar geparkeerd mag worden aangegeven worden door een dunne streep 0,10 m of alleen hoeken.
Wegmarkeringen die niet voorzien zijn in de plaatsingsvoorwaarden mogen niet gebruikt worden.

75.2. Markeringen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden.

Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.

Het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Het begin en het einde van deze PARKEERZONE mogen aangeduid worden door een witte doorlopende dwarsstreep.

 
19.4. Markeringen van parkeerplaatsen.
In een parkeerzone of in een parking zijn de strepen die de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan, ongeveer 0,10 m breed.

De strepen mogen worden beperkt tot de hoeken van deze plaatsen.

De markering van parkeerplaatsen gedeeltelijk of volledig op de verhoogde berm of het trottoir, is slechts toegestaan voorzover aan de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook voor de voetgangers blijft van ten minste 1,50 meter.


 
Het probleem is niet dat de wegbeheerder zich van streep vergist (dun of dik), maar dat die wegbeheerder op deze manier parkeren toelaat op plaatsen waar daardoor het kruisen onmogelijk wordt.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 08 april 2011 - 09:22:07 door mazda »

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #74 Gepost op: vrijdag 08 april 2011 - 11:21:22 »
Citaat
voertuigen inderdaad halfmaandelijks en beurtelings niet op de rijbaan mogen parkeren.
Citaat
26.1. Het halfmaandelijks beurtelings parkeren is van kracht op alle rijbanen van een bebouwde kom
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.