Auteur Topic: verhoogde inrichtingen  (gelezen 4363 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
verhoogde inrichtingen
« Gepost op: vrijdag 04 maart 2011 - 11:35:22 »
Hoeveel mag ik rijden op een kruispunt met een verhoogde inrichting die enkel wordt aangegeven door het verkeersbord F87?

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: verhoogde inrichtingen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 04 maart 2011 - 12:07:07 »
Hoeveel mag ik rijden op een kruispunt met een verhoogde inrichting die enkel wordt aangegeven door het verkeersbord F87?
De gebruikelijke snelheid op de rest van de weg.
Mits aanpassing aan de staat van de weg.

De snelheidsbeperking tot 30 km/u geldt er niet omdat niet aan de voorwaarden van Art 22ter voldaan is.

http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/183-art22ter
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: verhoogde inrichtingen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 04 maart 2011 - 15:32:20 »
De specifieke regels voor een verhoogde inrichting zijn:

1° de bestuurders moeten deze inrichtingen dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur;

2° elk links inhalen is verboden op deze inrichtingen;

3° stilstaan en parkeren is verboden op deze inrichtingen, behoudens plaatselijke reglementering.





Dit alles is op een kruispunt slechts van toepassing als:


1)
indien  die verhoogde inrichting aangekondigd zou worden door het gevarenbordje A14

A14


Het aanwijzingsbord F87, bij de verhoogde inrichting zelf hoeft er dan niet bij te staan.

F87


2)
ofwel wanneer die verhoogde inrichting in een zone 30 zou liggen.
Dan hoeven er zelfs helemaal geen verkeersborden bij te staan.


Vermits dus niet voldaan is aan 1 van deze 2 opties, gelden de specifieke regels voor een verhoogde inrichting er niet.  Qua snelheid hou je je dus aan de snelheid die daar geldt op de rest van die weg (zoals Inazuma reeds aangaf).  De enige regel qua snelheid die ik zo meteen kan bedenken is idd artikel 10:

Artikel 10. Snelheid
10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 04 maart 2011 - 15:39:20 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: verhoogde inrichtingen
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 04 maart 2011 - 20:53:38 »
Een verhoogde inrichting die niet is aangegeven door een A14 valt dus niet onder de specifieke regels voor verhoogde inrichtingen, behalve in een zone 30.
Als ik het goed begrijp mag dat bord F87 daar eigenlijk nooit staan als er eerder geen A14 staat?
Fout wegbeheer dus.

Dank voor antwoord.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: verhoogde inrichtingen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 04 maart 2011 - 23:11:22 »
Een verhoogde inrichting die niet is aangegeven door een A14 valt dus niet onder de specifieke regels voor verhoogde inrichtingen, behalve in een zone 30.

Citaat
Als ik het goed begrijp mag dat bord F87 daar eigenlijk nooit staan als er eerder geen A14 staat?
Inderdaad, enkel een F87 kan nooit.

De A14 kan wel voor meerdere verhoogde inrichtingen na elkaar geplaatst worden, bvb als  volgt :




Citaat
Fout wegbeheer dus.
Als dat er zo staat, jazeker.
Ik schat dat amper de helft van de verhoogde inrichtingen buiten een zone 30 wettelijk in orde zijn qua signalisatie, en inzake hoogte / helling ook zoiets.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: verhoogde inrichtingen
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 05 maart 2011 - 15:44:43 »
OK bedankt