Auteur Topic: snelheid 2X2 tsjechie  (gelezen 8187 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
snelheid 2X2 tsjechie
« Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 18:53:18 »
Hoe snel mag ik rijden op een 2X2 met middenberm in Tsjechie?

Geen snelweg.  50 bbk 90 buiten BBK 130 snelweg
Maar hoe snel bij 2X2 met middenberm en zonder middenberm?

kan dit nergens vinden.
Bij voorbaat dank voor antwoord.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheid 2X2 tsjechie
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 20:23:08 »
Hoe snel mag ik rijden op een 2X2 met middenberm in Tsjechie?

Geen snelweg.  50 bbk 90 buiten BBK 130 snelweg
Maar hoe snel bij 2X2 met middenberm en zonder middenberm?

kan dit nergens vinden.
Bij voorbaat dank voor antwoord.
Via via wikipedia gevonden:

idem buiten BBK 90 kmh algemeen indien er geen borden staan die meer (of minder) toelaten
(130 is algemeen snelweg én autoweg)

Opgelet: online vertaler van Google genomen (niet op de tekst letten)   ;D
Citaat
http://cs.wikipedia.org/wiki/Omezen%C3%AD_rychlosti_na_pozemn%C3%ADch_komunikac%C3%ADch_v_%C4%8Cesku

Citaat
Stát (Země)  Obec(bbk)  Mimo obec(buitenbbk) Rychlostní silnice(autoweg) Dálnice (snelweg)  (80 kmh is > 3,5 T en sleep)

Česká republika     50[p 1]/80[p 2]    90      130 (v obci 80)     130 (v obci 80)
 
De Tsjechische Republiek is de maximale toegestane snelheid op de wegen gezien als 1 Januari 2001, § 18, van Wet nr. 361/2000 Coll.
De snelheid van de reis van de bestuurder om met name aanpassing van hun vaardigheden , kenmerken van het voertuig en de lading , geplande bouw en de technische staat van het vervoer -infrastructuur , de categorie en klasse , weersomstandigheden en andere omstandigheden die kunnen worden voorspeld. Het kan alleen gaan zo snel als te kunnen stoppen met de auto op een afstand, waarop het uitzicht. De bestuurder mag niet meer bedragen dan de maximaal toegestane snelheid van het voertuig, respectievelijk. elk voertuig combinatie .

De bestuurder moet ook niet onredelijk beperken de doorstroming van het langzaam rijdende of langzaam plotseling inhalen of onredelijk snelheid minderen of stoppen.

In het dorp (dat wil zeggen een verkeerstekens, zoals gedefinieerd door de "community" en "het einde van het dorp) de bestuurder van een voertuig mag niet meer bedragen dan 50 km / h op de snelweg en de weg bestemde motorvoertuigen in het dorp 80 km / h. De beperkte uitzondering op het voertuig met het recht van overpad (met een blauwe baken) en sommige inlichtingendiensten, politie en douane.

De bestuurder van een motorvoertuig met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg (inclusief bestuurder van een auto ) en de chauffeur van de bus in aanvulling op de bovenstaande beperkingen kan 90 km niet meer dan een snelheid van / h op de snelweg of autoweg 130 km / h. De bestuurder van een ander voertuig (dwz vrachtwagen of speciale voertuig met een maximaal gewicht van meer dan 3.500 kg) mogen niet meer dan een snelheid van 80 km / h. De drijvende gemotoriseerde voertuigen , van de maximum snelheid is geen niet van toepassing. Bij het gebruik van sneeuwkettingen moet groter zijn dan de snelheid van 50 km / h. De beperkte uitzondering op het voertuig met het recht van overpad (met een blauwe baken), controle van de inlichtingendiensten, diensten voor politie en douane. De ruiter op het dier van § 18 van wet 361/2000 Coll. helemaal niet, dus hun snelheid is niet beperkt, hetzij in of buiten de dorpsgemeenschap. Geleid en gedreven dieren mogen niet hoger zijn dan de snelheid van het lopen.

Op elk gewenst punt kan worden om vele redenen, de maximaal toegestane snelheid van verkeersborden teruggebracht tot het vervoer efficiënter en veiliger. Bijvoorbeeld. kruising op een zebrapad in de buurt van scholen, aanpassing van de weg , enz. De maximum toegestane snelheid in het dorp verkeersbord kan worden verhoogd tot 30 km / h.

Als trekker van een voertuig op grond van § 34 van wet nr. 361/2000 Coll. kunnen reizen met een snelheid van meer dan 60 km / h.

In de residentiële en voetgangers de bestuurder kan maximaal gaan volgens § 39 bij 20 km / h.

In 50 m voor de spoorwegovergang en de kruising moet u een snelheid van meer dan 30 km /, maar als het licht is wit knipperlicht signaal kruising, de limiet is 50 km / h (§ 28 van de wet. 361/2000 Coll.).
...
Geschiedenis:
...
De wijziging van besluit nr. 223/1997 Coll., Met ingang van 1 Oktober 1997 in het dorp werd de snelheid verlaagd van 60 naar 50 km / uur op de snelweg buiten het dorp nam toe van 110 to 130 kmh
20 kmh snelheidsverhoging naar 130 kmh was officieel de 1 okt ´97 (eveneens van 60 naar 50 in bbk).


via http://www.novapravidla.cz/ZAKON-O-SILNICNIM-PROVOZU
Wegcode (pdf) ( laatste webversie 1 juli 2010) :
Citaat
http://www.novapravidla.cz/files/=3859/%c3%9aZ+361+pro+novapravidla+od+1.%c4%8dervence+2010+nov%c3%a9.pdf

Zákon č. 361/2000 Sb  (...]
...
§ 18
Rychlost jízdy
(1) Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem
vozidla a nákladu, předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu
pozemní komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným
okolnostem, které je možno předvídat; smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen
zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.
(2) Řidič nesmí
a) snížit náhle rychlost jízdy nebo náhle zastavit, pokud to nevyžaduje bezpečnost
provozu na pozemních komunikacích,
b) omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích, zejména bezdůvodně
pomalou jízdou a pomalým předjížděním.
(3) Řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500
kg a autobusu smí jet mimo obec rychlostí nejvýše 90 km.h-1; na dálnici a silnici pro
motorová vozidla rychlostí nejvýše 130 km.h-1. Řidič jiného motorového vozidla smí jet
rychlostí nejvýše 80 km.h-1.
(4) V obci smí jet řidič rychlostí nejvýše 50 km.h-1, a jde-li o dálnici nebo silnici pro
motorová vozidla, nejvýše 80 km.h-1.
(5) Řidič nesmí překročit nejvyšší povolenou rychlost vozidla,2) a jde-li o jízdní
soupravu, nejvyšší povolenou rychlost žádného z vozidel soupravy.
(6) Místní úpravou provozu na pozemních komunikacích podle § 61 odst. 2 lze
nejvyšší dovolenou rychlost podle odstavců 3 a 4 snížit.
(7) Místní úpravou provozu na pozemních komunikacích podle § 61 odst. 2 lze
nejvyšší dovolenou rychlost podle odstavce 4 zvýšit, maximálně však o 30 km.h-1.
(8 ) Při použití sněhových řetězů na vozidle smí jet řidič rychlostí nejvýše 50 km.h-1.
...]
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 maart 2011 - 21:18:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: snelheid 2X2 tsjechie
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 10 maart 2011 - 19:33:05 »
Als die 2X2 een autoweg is zou 130 mogen en anders 90?
 

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snelheid 2X2 tsjechie
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 10 maart 2011 - 20:27:22 »
Als die 2X2 een autoweg is zou 130 mogen en anders 90?
Als het een autosnelweg is.

Volgens mij ben ik er vorig jaar ook 2x2 tegengekomen met hogere aangeduide snelheden (hoewel geen snelweg).

Je gaat er geen problemen hebben om te rijden.
Voelt erg "Duits" aan, waar ze duidelijk de mosterd gehaald hebben.

Wel uitkijken op de oudere snelwegen.
Er zit vaak een voor tussen de linker en rechter rijstrook, als het regent staat die vol water want de bitumen ertussen zijn weggereden.

Plzn-Praha is OK, andere snelwegen liggen er soms hobbelig bij.

Brno-Praha bvb is rechts een ramp, ben van miserie vaak links gaan rijden.


1 van de eigenaardigheden, is het aanduiden van de inrichting van het kruispunt onder de voorrangsborden.
Beetje zoals bij ons bij afbuigend voorrangstraject, maar dan zwart op wit.
De dikke streep heeft voorrang.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheid 2X2 tsjechie
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 10 maart 2011 - 20:47:41 »
Als die 2X2 een autoweg is zou 130 mogen en anders 90?
 
Amai, is dat nu nog niet duidelijk ?

een 2x2 zonder Autoweg-bord = 90.
R-wegen zijn autowegen; D-wegen zijn snelwegen, zie kaart; daar geldt beide i.p. 130 kmh.

Bordsymbolen staan toch duidelijk op dit bord:


En die CZ-link met de tabel heb ik je toch ook gegeven:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Omezen%C3%AD_rychlosti_osobn%C3%ADch_automobil%C5%AF#Evropa_2
Citaat
Stát (Země)  Obec(bbk)  Mimo obec(buitenbbk) Rychlostní silnice(autoweg) Dálnice (snelweg)  (80 kmh is > 3,5 T en sleep)
                                                                                                      
Česká republika   50[p 1]/80[p 2]    90                              130 (v obci 80)         130 (v obci 80)
Niet-snelweg/autoweg en buiten bbk is 90 als er geen andere borden staan  

Autowegen CZ met R -:
Citaat
http://cs.wikipedia.org/wiki/Rychlostn%C3%AD_silnice_v_%C4%8Cesku
MO Městský okruh (původně střední) v Praze; 33 km (15 km v provozu, 18 km v přípravě). Původně měl být rychlostní silnicí R29, od roku 2005 byl překategorizován ze silnice na místní komunikaci a přeznačen na MO.
R1 Pražský okruh (vnější); 83 km (40,4 km v provozu, 42,3 km v přípravě)
R3 Velešín - Kaplice - Dolní Dvořiště - Rakousko
R4 Praha - Dobříš - Příbram - Nová Hospoda u Písku (- Strakonice - Strážný - Německo); 86 km (41 km v provozu jako rychlostní silnice, 36 km v přípravě, 9 km není zatím označeno jako R4)
R6 Praha - Řevničov - Karlovy Vary - Sokolov - Cheb - Pomezí nad Ohří - Německo; 167 km (33 km v provozu, 134 km v přípravě)
R7 Praha - Slaný - Louny - Chomutov (- Hora Sv. Šebestiána - Německo); 82 km (23 km v provozu, 58 km v přípravě)
R10 Praha - Mladá Boleslav - Turnov; 71 km
R11 Jaroměř - Trutnov - Polsko
R35 Liberec - Turnov - Jičín - Hradec Králové - Svitavy nebo Česká Třebová - Moravská Třebová - Mohelnice - Olomouc - Lipník n.B.; 252 km (67 km v provozu, 185 km v přípravě)
R43 Brno - Kuřim - Boskovice - Jevíčko - Moravská Třebová; 70 km (vše v přípravě)
R46 Vyškov - Prostějov - Olomouc; 40 km
R48 Bělotín - Nový Jičín - Frýdek-Místek - Český Těšín - Polsko; 74 km (8,5 km v provozu, 65,5 km v přípravě).
R49 Hulín - Zlín - Slovensko; 69 km (vše v přípravě)
R52 Brno - Modřice - Rajhrad - Mikulov - Rakousko; 39 km (20 km v provozu, 19 km v přípravě)
R55 Olomouc - Přerov - Kroměříž - Otrokovice - Uherské Hradiště - Hodonín - Břeclav - Rakousko; 86 km (3 km v provozu, 83 km v přípravě)
R56 Ostrava - Frýdek-Místek; 12,2 km
R63 Teplice - Řehlovice; 6,4 km
Kaart: men ziet dat R3, R11, R35 en R49 een andere kleur hebben, die autowegen kunnen het uitzicht van een 2+2 hebben, maar het bord bepaald de 130 kmh. Het kan ook zijn dat ze nog niet voltooid zijn.

De stadring van Praag bvb MO - als autoweg geklasseerd - maar er zullen verkeerslichten en lagere snelheidsbeperkingen gelden:
http://cs.wikipedia.org/wiki/M%C4%9Bstsk%C3%BD_okruh_(Praha)  (elke autoweg/autosnelweg heeft zijn eigen link in de hoofdlink)

Snelwegen CZ met D -:
Citaat
http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%A1lnice_v_%C4%8Cesku
Dálniční síť České republiky
Mapa českých dálnic a rychlostních komunikací k 1.1.2007Jednotlivé trasy dálnic se v Česku značí písmenem D.

Dálnice D1 Praha – Jihlava – Brno – Vyškov – Kroměříž – Přerov – Lipník n.B. – Hranice – Bílovec – Ostrava – Bohumín – Věřňovice – Polsko (Dálnice A1)
Dálnice D2 Brno – Břeclav – Slovensko (Dálnice D2)
Dálnice D3 Praha – Benešov – Tábor – České Budějovice (– Dolní Dvořiště – Rakousko jako R3, naváže na rakouskou rychlostní silnici)
Dálnice D5 Praha – Beroun – Rokycany – Plzeň – Rozvadov – Německo (Dálnice A6)
Dálnice D8 Praha – Lovosice – Ústí nad Labem – Krásný Les – Německo (Dálnice A17)
Dálnice D11 Praha – Poděbrady – Hradec Králové – Jaroměř (– Trutnov – Královec – Polsko jako R11, navazuje na Silnici č. 5)



En als je foto´s wilt zien, gewoon aanklikken, en foto´s aanklikken:
vb R35 en vertakkingen:
http://www.dalnice.com/fotogal/r35/olomouc_obchv/gal_vyst_obch_ol.htm
De autowegen hebben blauwe borden, ook de verwijzingen, hier de R4 naar Praag:


De snelwegen hebben groene borden, ook de verwijzingen


Hier zie je bij de afslag het einde-autoweg-bord.

nog foto´s snelwegen:
http://images.google.be/images?hl=de&source=hp&biw=1020&bih=640&q=d%C3%A1lnice&btnG=Bilder+suchen&gbv=2&aq=f&aqi=&aql=&oq=
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 maart 2011 - 21:53:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: snelheid 2X2 tsjechie
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 11 maart 2011 - 08:41:18 »
precies wel goede signaleringen daar (zoals in Duitsland)

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snelheid 2X2 tsjechie
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 11 maart 2011 - 16:37:51 »
precies wel goede signaleringen daar (zoals in Duitsland)
De hoofdwegen voelen erg "duits" aan.

Op den buiten kan je echter nog wel wat anders tegenkomen  ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: snelheid 2X2 tsjechie
« Reactie #7 Gepost op: zondag 13 maart 2011 - 20:44:24 »
Michel schreef dat de bordsymbolen duidelijk op het bord staan aan de grens. (zie hierboven bij posting Michel)
Maar dat was net mijn probleem.  Er staat op dat bord voor Tsjechie geen bordje autoweg en een autosnelweg is niet hetzelfde als een autoweg. Belgie heeft bijvoorbeeld geen specifieke maximumsnelheid voor autowegen waardoor dat bord aan de Belgische grens ook nog eens over 2X2 spreekt en niet over een autoweg.
Nederland heeft dan weer wel een maximumsnelheid van 100 km op autowegen ongeacht het om een 2X2 gaat of niet. 
In Tsjechie spreekt dat bord over drie soorten snelheden op drie verschillende wegen   (50-90-130)waar het bord in Nederland over vier snelheden spreekt en aldus duidelijk een onderscheid maakt tussen autoweg en autosnelweg.   

Ik vroeg mij dus af hoe een autoweg in Tsjechie er moet uitzien om 130 te mogen rijden want dat staat niet op dat bord.
Zijn alle autowegen in Tsjechie zowieso 2X2 met middenberm?

Vandaag ben ik van C. Budejovice over de E49 langs Pisek naar Plzen gereden, deze weg heeft één rijstrook in elke rijrichting en ter hoogte van Pisek is dit een 2X2 met middenberm maar nergens een bordje autoweg te zien.
Ik ben dus 90 blijven rijden maar zonder de informatie van Michel zou ik dit nooit geweten hebben gezien de gebrekkige info op het snelheidsbord aan de grens.
Dank aan Michel.


Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snelheid 2X2 tsjechie
« Reactie #8 Gepost op: maandag 14 maart 2011 - 07:57:10 »
Er staat op dat bord voor Tsjechie geen bordje autoweg en een autosnelweg is niet hetzelfde als een autoweg.


130 - symbool autosnelweg - symbool autoweg
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheid 2X2 tsjechie
« Reactie #9 Gepost op: maandag 14 maart 2011 - 11:05:37 »
Michel schreef dat de bordsymbolen duidelijk op het bord staan aan de grens. (zie hierboven bij posting Michel)
Maar dat was net mijn probleem.  Er staat op dat bord voor Tsjechie geen bordje autoweg en een autosnelweg is niet hetzelfde als een autoweg.

Citaat
Ik ben dus 90 blijven rijden maar zonder de informatie van Michel zou ik dit nooit geweten hebben gezien de gebrekkige info op het snelheidsbord aan de grens.

1. Laat me eerst raden op basis van je laatste zin:
Jij bent wslk geen groot grensbord gepasseerd, of een grensbord waar dit zwart autootje=autoweg toevallig niet op stond, of een ander *grensbord waar het wit-blauwe symbool autoweg niet op stond, maar dat leg je in je eerste posten niet duidelijk uit...
(gebeurt mij ook  ;)).  

- - - -

2. Indien ik slecht geraden heb, verder lezen, anders niet:
Toch wel heel duidelijk, zie nog maar eens hierboven, post @ Inazuma.

Dat symbool autoweg maar dan door een zwarte auto op witte achtergrond helemaal rechts naast 130 kmh.  

Mazda, blijkbaar ziet iedereen het symbool autoweg op dat groot bord, behalve jij.
Ook op andere  "welkomsborden" aan de Europese grenzen staat dat symbool autoweg.
hier al enkele vbn: in Tsjechie, Zwitserland, Polen:
http://de.wikipedia.org/wiki/Tempolimit#Situation_in_den_einzelnen_L.C3.A4ndern

Dit is ook Tsjechie: (duidelijk met autoweg witte auto op blauwe achtergrond éronder 130 kmh)

Kroatie:

Slovenie:

Spanje: (expressweg= 100)

Nederland: autoweg 100

Belgie (2||2 = 120 kmh; buibbk: 90...  ;D  enjiegeloefda )
« Laatst bewerkt op: maandag 14 maart 2011 - 11:50:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: snelheid 2X2 tsjechie
« Reactie #10 Gepost op: maandag 14 maart 2011 - 20:14:35 »
@Michel,
Even uitleggen wat er gebeurd moet zijn.
Ik ben in het donker door de bossen niet langs de snelweg de grens overgereden, grensovergang Philipsreut-Strazny.
Er stond daar inderdaad zo'n bord zoals je laat zien in je eerste antwoord op mijn vraag, met drie lijnen 50-90-130.
Het bizarre is dat naast de 130 twee symbolen staan en dat heb ik dus niet gezien in het licht van mijn koplampen.
Ik verwachte deze combinatie niet, gezien er normaal voor de autoweg nog een vierde lijn voorzien is zoals dat ook het geval is in Nederland,Kroatie,Slovenie, Spanje,Zwitserland,Polen
Zelfs in Belgie is een vierde lijn met 120 voorzien bij 2X2 met middenberm.
Zie maar naar de foto's die je laat zien in jou laatste antwoord.
Ook is het bord van Tsjechie in jou laatste post een veel duidelijker bord dan het bord dat ik ben tegengekomen.
Daarna heb ik jullie vanuit Tsjechie snel de vraag gesteld omdat ik op een bepaald moment op een 2X2 reed in de buurt van C.Budejovice richting Tabor.
Ik begrijp nu volledig het misverstand.
Vermits ik niet zomaar onbeperkt toegang had tot internet heb ik jullie een korte vraag gesteld met weinig uitleg.
De volgende dag heb ik dan heel even de mogelijkheid gehad om naar jullie antwoord te kijken, maar ook dan heb ik in mijn haast over dat zwarte symbool autoweg gekeken dat naast het symbool autosnelweg staat in plaats van op een andere lijn.

In ieder geval ben jij erg bedankt voor de juiste informatie.

 

« Laatst bewerkt op: woensdag 16 maart 2011 - 11:43:17 door mazda »

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: snelheid 2X2 tsjechie
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 15 maart 2011 - 08:09:39 »
Zelfs in Belgie is een vierde lijn met 120 voorzien bij 2X2 met middenberm.
:D
Zelfs in BE bestaat dat nog... in theorie :P