Auteur Topic: vrijspraak na aanrijding met 2 dodelijke slachtoffers  (gelezen 3460 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
vrijspraak na aanrijding met 2 dodelijke slachtoffers
« Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 00:03:42 »
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 augustus 2011 - 22:10:59 door jozef »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: vrijspraak na aanrijding met 2 dodelijke slachtoffers
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 00:13:21 »
Ik vind het een vreemde vrijspraak.

In de Belgische wegcode staat dat niet zo uitdrukkelijk, maar de Duitse wegcode vermeldt dat je moet kunnen stoppen binnen de afstand die je kan overzien (en als het kruisen er niet mogelijk is binnen de helft van de afstand die je kan overzien). Dat heeft deze bestuurder blijkbaar niet gedaan.

Bovendien is het toch onbetwistbaar dat de rijvaardigheden van iemand met 2,5 promille, ook al vertoont hij dan geen kentekenen van dronkenschap (wat bij sommigen inderdaad het geval is), ernstig verminderd zijn.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: vrijspraak na aanrijding met 2 dodelijke slachtoffers
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 00:16:47 »
Binnen de afstand die je kan overzien maar als die in donkere kleren lopen gaan die op in de omgeving, niet?

Snap verder niet hoe je daarmee weggeraakt. >:(
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: vrijspraak na aanrijding met 2 dodelijke slachtoffers
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 07:51:27 »
Je zit in een situatie waar de keuring je oplegt de lichten zo af te stellen dat je op een verduisterde weg niet veilig harder dan 70 km/u kan, en je met duistere kledij zelfs onder een straatlantaarn onzichtbaar kunt zijn.

Als je dan ook nog eens aan de verkeerde kant van de weg loopt, met ook nog eens een stuk in je voeten...

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: vrijspraak na aanrijding met 2 dodelijke slachtoffers
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 09:46:31 »
Als je dan ook nog eens aan de verkeerde kant van de weg loopt, met ook nog eens een stuk in je voeten...

Heb 'k nu iets gemist?  Waar lees je dat ze aan de verkeerde kant liepen met een stuk in hun voeten?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: vrijspraak na aanrijding met 2 dodelijke slachtoffers
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 09:51:17 »
Als je dan ook nog eens aan de verkeerde kant van de weg loopt, met ook nog eens een stuk in je voeten...

Heb 'k nu iets gemist?  Waar lees je dat ze aan de verkeerde kant liepen met een stuk in hun voeten?
Dat werd op het nieuws al verschillende keren gezegd

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: vrijspraak na aanrijding met 2 dodelijke slachtoffers
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 09:56:57 »
Ha, ok  ;)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: vrijspraak na aanrijding met 2 dodelijke slachtoffers
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 15:52:31 »
Bovendien is het toch onbetwistbaar dat de rijvaardigheden van iemand met 2,5 promille, ook al vertoont hij dan geen kentekenen van dronkenschap (wat bij sommigen inderdaad het geval is), ernstig verminderd zijn.
die rijvaardigheden zijn evenveel verminderd als bij een 80 jarige die met de auto rijdt
niet dat ik drinken en rijden goedpraat

hoe dikwijls kom je iemand tegen op de weg die je niet had gezien door de donkere kledij
dat zou moeten verboden worden
in Finland ben je verplicht om, als je op een onverlichte weg loopt, een loshangende reflektor aan je kleren te hangen
die vallen wel op
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: vrijspraak na aanrijding met 2 dodelijke slachtoffers
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 16:44:12 »
die rijvaardigheden zijn evenveel verminderd als bij een 80 jarige die met de auto rijdt

Door ouderdomsverschijnselen kan men idd zijn rijvaardigheid gaandeweg verliezen.  Desondanks toch blijven autorijden is -hoewel minder makkelijk te controleren- evenzeer strafbaar:

8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.


niet dat ik drinken en rijden goedpraat

Ha, dan zijn we het daar toch over eens.

hoe dikwijls kom je iemand tegen op de weg die je niet had gezien door de donkere kledij

Helaas veel te vaak, ja.

dat zou moeten verboden worden

Idd.
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 maart 2011 - 16:47:26 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: vrijspraak na aanrijding met 2 dodelijke slachtoffers
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 16:54:56 »
Bovendien is het toch onbetwistbaar dat de rijvaardigheden van iemand met 2,5 promille, ook al vertoont hij dan geen kentekenen van dronkenschap (wat bij sommigen inderdaad het geval is), ernstig verminderd zijn.
die rijvaardigheden zijn evenveel verminderd als bij een 80 jarige die met de auto rijdt

Mijn vader is 85 jaar. Verleden jaar ben ik van Wommelgem naar Genval achter hem aangereden, en ik heb hem op geen enkele fout kunnen betrappen.

Ik ken daarentegen niemand die met 2,5 promille nog veilig kan rijden.

Citaat
hoe dikwijls kom je iemand tegen op de weg die je niet had gezien door de donkere kledij

Ik nooit, want als dat zou gebeuren, heb ik te snel gereden.

Verleden week heb ik rond 2:30 u. 's nachts op een onverlichte weg nog ruim op tijd kunnen stoppen voor een jong hert dat achter een bocht op de weg stond. Gisterenavond voor een vos die een eveneens onverlichte weg overstak.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: vrijspraak na aanrijding met 2 dodelijke slachtoffers
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 16:59:05 »
Verleden week heb ik rond 2:30 u. 's nachts op een onverlichte weg nog ruim op tijd kunnen stoppen voor een jong hert dat achter een bocht op de weg stond. Gisterenavond voor een vos die een eveneens onverlichte weg overstak.
Een jong hert valt wel meer op dan iemand die bvb helemaal in 't zwart gekleed is
Ik weet niet hoe het in D is, maar hier zijn er toch te veel mensen die zich in donkere kleren op een donkere weg begeven, liefst aan de verkeerde kant dan nog
Als het dan ook nog eens regent ...
Ik ben toch ook al verschoten dat ik plots "iets" zag bewegen wat dan een voetganger bleek te zijn  :-\

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: vrijspraak na aanrijding met 2 dodelijke slachtoffers
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 17:15:22 »
Een jong hert valt wel meer op dan iemand die bvb helemaal in 't zwart gekleed is

Inderdaad. Maar die donkerkleurige vos viel al heel wat minder op.

Citaat
Ik weet niet hoe het in D is, maar hier zijn er toch te veel mensen die zich in donkere kleren op een donkere weg begeven, liefst aan de verkeerde kant dan nog

Je hebt hier het ganse spectrum: van voetgangers en fietsers die zeer goed opvallen tot lieden die alle eigenschappen hebben om slecht gezien te worden.
Je kan er hier dus ook niet op rekenen dat zwakke weggebruikers goed zichtbaar zullen zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: vrijspraak na aanrijding met 2 dodelijke slachtoffers
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 10 maart 2011 - 03:09:51 »
die rijvaardigheden zijn evenveel verminderd als bij een 80 jarige die met de auto rijdt

Daar zou ik niet zomaar een leeftijd op plakken.
Sommige 80 plussers zijn beter in staat een voertuig te besturen dan sommige min-dertigers.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: vrijspraak na aanrijding met 2 dodelijke slachtoffers
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 10 maart 2011 - 07:11:57 »
die rijvaardigheden zijn evenveel verminderd als bij een 80 jarige die met de auto rijdt

Daar zou ik niet zomaar een leeftijd op plakken.
Sommige 80 plussers zijn beter in staat een voertuig te besturen dan sommige min-dertigers.
het zichtbare rijgedrag is heel dikwijls hetzelfde
zwalpen over de weg, variabele snelheden , ...
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: vrijspraak na aanrijding met 2 dodelijke slachtoffers
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 10 maart 2011 - 13:40:39 »
het zichtbare rijgedrag is heel dikwijls hetzelfde
zwalpen over de weg, variabele snelheden , ...

Klopt maar dikwijls komt dat door, al dan niet noodzakelijke, medicatie die oudere mensen vaak voorgeschreven krijgen waarvan door gewenning het positieve er niet meer is maar de bijwerkingen wel blijven.
Zo hebben we het nog maar eens ondervonden vorig jaar met mijn 80 jarige moeder.
De 4 kinderen en zijzelf vreesden dat ons moeder begon te dementeren en we begonnen al luidop te zeggen van haar auto weg te doen.
In november echter heeft ze een redelijk zware operatie moeten ondergaan en bij de bijhorende onderzoeken werd haar dagelijkse medicatie aangepast/weggelaten.
Nu lijkt ze terug 25 jaar jonger te zijn en zich van alles veel beter te herinneren.