Auteur Topic: autobahn  (gelezen 2632 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
autobahn
« Gepost op: zondag 13 maart 2011 - 21:21:45 »
Jozef en andere Duitsland kenners.
Vandaag teruggekeerd uit Tsjechie en Duitsland doorgereden van Oost naar West. (Nurnberg-Wurzburg-Frankfurt-Keulen-Aken)
Deze keer reed ik met een BMW 318 waardoor ik hogere snelheden kon rijden dan met mijn eigen wagen. (Peugeot Partner 1400CC)
Op de vrije stukken heb ik zonder moeite snelheden kunnen halen van 160 à 180 km/ uur.
Op vele plaatsen was de snelheid wel beperkt (100-120-130)  slecht wegdek, gevaarlijke afdaling, een aantal splitsingen.
Ook waren er veel wegenwerken waarbij de sneheid berperkt werd tot 100 of 80 km uur.
 
Wat mij vooral stoorde is dat die beperkingen niet vooraf werden aangekondigd. In alle rijstroken werd dan vrij hevig afgeremd maar meestal kwam men er niet toe om bij het eerste bordje de juiste snelheid te voeren. Men remde dan verder af tot wanneer men wel ongeveer de juiste snelheid had maar dan zat men soms al een paar honderd meter voorbij dat bordje.

Wat verwacht de Polizei? Dat je van 160 vrij hevig in de remmen gaat om 100 te halen ter hoogte van dat onaangekondigde bordje?
 

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: autobahn
« Reactie #1 Gepost op: zondag 13 maart 2011 - 22:36:04 »
Wat mij vooral stoorde is dat die beperkingen niet vooraf werden aangekondigd. In alle rijstroken werd dan vrij hevig afgeremd maar meestal kwam men er niet toe om bij het eerste bordje de juiste snelheid te voeren. Men remde dan verder af tot wanneer men wel ongeveer de juiste snelheid had maar dan zat men soms al een paar honderd meter voorbij dat bordje.

De wegenwerken worden wel vroegtijdig aangekondigd met het aantal meters. Dus men is wel vroegtijdig verwittigd dat men veel lagere snelheidsbeperkingen of veel langzamer verkeer verwachten kan.
bvb wegenwerpen op 400, 800 m, ook 1500 meter of 2 km:


Zelfs een pilootproject met fluo-borden vind ik hier:
http://www.autobild.de/bilder/pilotversuch-farbige-beschilderung-auf-autobahnbaustellen-219120.html

Citaat
Wat verwacht de Polizei? Dat je van 160 vrij hevig in de remmen gaat om 100 te halen ter hoogte van dat onaangekondigde bordje?

Neen, de Polizei verwacht eventueel (~ verkeersdrukte) dat men zijn snelheid al langzaam begint te matigen als men het bord Autobahn-Baustelle 800/400 meter ziet, er kan ook plotseling langzamer verkeer zijn en zelfs een file staan.

Daarvoor dienen gevaarsborden om dat aan te kondigen, snelheidsborden dienen daar niet echt voor
(Art 9.9.1.b plaatsingsvoorwaarden wegbeheerder)  ;)

Maar wat je zegt klopt min of meer, sommige vertragen/remmen pas redelijk laat af, meestal na het eerste snelheidsbord pas (hangt af van het verkeer)

Dat komt ook omdat men in D op de snelweg doorgaans pas 200 m achter het eerste bord pas gaat flitsen (wel vooraan).
De richtlijnen voor elk Bundesland vind je hier: (sommige zijn verouderd)
http://www.radarfalle.de/recht/richtlinien/
sommige landen hebben minstens 200 meter, de meeste minstens 150 m, er zijn natuurlijk uitzonderingen (bbk ).

Citaat
Titel der Richtlinie/Datum/
Fundstelle Richtlinien für die polizeiliche Verkehrsüberwachung; Bekanntmachung des BStMI v. 17.7.1979 (MABl. S 451), letzte Änderung v. 3.5.1995 (MABl. S 485)
Geltung für ..-  Polizei  ...
Entfernung zur Geschw.-Beschränkung min. 200 m

« Laatst bewerkt op: zondag 13 maart 2011 - 23:29:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: autobahn
« Reactie #2 Gepost op: zondag 13 maart 2011 - 23:32:30 »
Ik heb in Duitsland nog geen snelheidsbeperkingen van meer dan 130 km/h gezien.

Als ik dus in de verte een bord zie dat een snelheidsbeperking oplegt, dan weet ik dat ik alvast minstens tot 130 km/h zal moeten vertragen.

Met andere woorden: blijf niet tegen 250 km/h rijden tot je het bord kunt lezen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: autobahn
« Reactie #3 Gepost op: maandag 14 maart 2011 - 20:41:56 »
Over die gevaarsborden "baustelle" is geen discussie,die geven inderdaad mooi op tijd aan dat de snelheid binnen de aangeduide afstand beperkt zal worden, meestal tot 100 en daarna naar 80.

Maar ik ben geregeld vaste beperkingen tegengekomen van 100-120-130.
Als je natuurlijk eerst maar 120 of 130 mag rijden is er geen probleem om te vertragen naar 100.
Maar als de meeste auto's in de linkse strook ongeveer 160 à 180 rijden en je ziet dan ineens een bord staan met 120 zonder vooraf te zijn aangekondigd  probeer dan maar eens veilig af te remmen tot 120 ter hoogte van het bord rekening houdende met je achterliggers.

Als je daar natuurlijk dagelijks passeert ken je de situatie.
Ook stonden er geregeld borden 100 geldig tussen 22 en 6 uur die niet werden aangekondigd en waar vooraf geen enkele beperking van toepassing was.
Of borden 100 met de vermelding beschadigd wegdek of 100 bij nat wegdek.




Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: autobahn
« Reactie #4 Gepost op: maandag 14 maart 2011 - 20:52:28 »
Maar ik ben geregeld vaste beperkingen tegengekomen van 100-120-130.
Als je natuurlijk eerst maar 120 of 130 mag rijden is er geen probleem om te vertragen naar 100.
Maar als de meeste auto's in de linkse strook ongeveer 160 à 180 rijden en je ziet dan ineens een bord staan met 120 zonder vooraf te zijn aangekondigd  probeer dan maar eens veilig af te remmen tot 120 ter hoogte van het bord rekening houdende met je achterliggers.

Ach so, beschouw het eerste bord als een verwittigingsbord ze gaan daar heus niet flitsen hoor net achter dat eerste bord.

Die borden staan links en rechts, dus je ziet ze toch al van ver genoeg.
Ik reed in "jonge jaren" regelmatig 220-240 kmh op de autobahn en had er eigenlijk geen problemen mee dan te vertragen door gas te lossen.

En zeker niet remmen ! ga desnoods naar het rechtervak indien mogelijk en vertraag daar geleidelijk.

Vergeet ook niet dat het aanbevolen 130 kmh is, de Duitse wetgever maakt daar eigenlijk geen probleem van een plotse Vmax vermindering.

Bij donkerheid kan men idd die snelheidsborden later zien, maar dan rijdt men i.p. aangepast langzamer...

Citaat
Ook stonden er geregeld borden 100 geldig tussen 22 en 6 uur die niet werden aangekondigd en waar vooraf geen enkele beperking van toepassing was. Of borden 100 met de vermelding beschadigd wegdek of 100 bij nat wegdek.
Idd, kan voorkomen.
« Laatst bewerkt op: maandag 14 maart 2011 - 21:01:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: autobahn
« Reactie #5 Gepost op: maandag 14 maart 2011 - 21:17:49 »
En zeker niet remmen !

Waarom niet, Michel?

Ik rem wél, doch bouw daarbij de remkracht geleidelijk aan op, zodat mijn achterliggers voldoende tijd hebben om erop te reageren.

Want als je 200 km/h rijdt en enkel door het gaspedaal los te laten moet vertragen tot 100 km/h, dan kan het wel eens gebeuren dat je, waar ze staan te flitsen, nog een stuk over de 100 km/h zit.

Overigens: wat doe je als je tegen 180 km/h een Hollander met een sleurhut wil inhalen, die juist op dat ogenblik naar links uitwijkt om een vrachtwagen voorbij te kruipen? Juist: dan moet je wel vol in de remmen. Want met een gewone personenwagen kan je die sleurhut niet tot schroot herleiden (hoe graag ik het soms ook zou doen) zonder zelf ook heel wat schade op te lopen.

Meestal rijd ik alleen naar België. En dan heeft het weinig zin een Anzeige in te dienen tegen zo een wegpiraat, want dan is het toch zijn woord tegen het mijne.
« Laatst bewerkt op: maandag 14 maart 2011 - 21:20:25 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: autobahn
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 15 maart 2011 - 13:54:46 »
En zeker niet remmen !

Waarom niet, Michel?
...
Citaat van: Michel
En zeker niet remmen ! ga desnoods naar het rechtervak indien mogelijk en vertraag daar geleidelijk.
daarmee bedoelde ik desnoods op de rechterrijstrook geleidelijk remmen.

Omdat het me die plotse snelheidsbeperking (meestal) niet waard is een eventuele kettingreactie (dus mogelijk gevaar door harmonica-opstoppingen) naar achter te veroorzaken (bij vlot en druk verkeer), om persé aan het eerste bordje al die Vmax te respecteren.

Andere zaken (zoals veiligheidsafstand geleidelijk afbouwen, maar niet té) zijn daarbij veel belangrijker als "enkel snelheid". Ook als er amper verkeer is en van kettingreactie geen sprake is zal ik niet persé op het rempedaal gaan (om veiligheidsredenen wel)

Maar ik weet wat ge bedoelt, als de vertraging zodanig is (soms door vertragend verkeer voor mij) is het veel beter de remlichten te doen oplichten - als verwittigingssignaal, daar dienen ze voor -  en de veiligheidsafstand als veiligheidsmarge te benutten door geleidelijk af te bouwen (tegelijk spiegelend).

Citaat
Want als je 200 km/h rijdt en enkel door het gaspedaal los te laten moet vertragen tot 100 km/h, dan kan het wel eens gebeuren dat je, waar ze staan te flitsen, nog een stuk over de 100 km/h zit.
Dat zijn al zeer grote verschillen, daar zal ik zo nodig naar rechts gaan en *voldoende vertragen.
@ mazda had het over verschillen tot 60 kmh
Citaat van: mazda
Maar als de meeste auto's in de linkse strook ongeveer 160 à 180 rijden en je ziet dan ineens een bord staan met 120 zonder vooraf te zijn aangekondigd  probeer dan maar eens veilig af te remmen tot 120 ter hoogte van het bord rekening houdende met je achterliggers.

*Sommige Bundesländer hanteren wel tot 20 kmh extra flitsmarge (naargelang gevaarlijkheid) op de Autobahn bovenop de foutmarge van 3% én minstens 200 meter achter het snelheidsbord. *De ´meeste´ Bundesländer eigenlijk, maar ze schrijven het niet altijd in hun richtlijnen.
Bvb Bayern
Citaat
http://www.radarfalle.de/recht/richtlinien/bayern.php
Bayern
Entfernung zur Geschw.-Beschränkung min. 200 m

Gerätefehlertoleranzen Radargeräte < 100 km/h: -3 km/h
Radargeräte > 100 km/h: -3%
Fahrtenschreiber: -3 km/h
EG-Kontrollgeräte: -6 km/h
Messungen durch Nachfahren mit
- ungeeichtem Tacho: -20%
- geeichtem Tacho: -10%
- wie vor, wobei sich das Fahrzeug jedoch sichtbar entfernt: -3%
Traffipaxanlage: -10%
Video u. Datengenerator: -10%
Funk-Stopp-Meßverfahren: +0,7 Sek.
Geschwindigkeitstoleranzen - grds. 5 km/h, max. 10 km/h
- Ausn. auf BAB max. 20 km/h
Technische Ausbildung des Meßpersonals? Ja

En er zijn ook plaatsen waar het vast  100-120 kmh is wegens geluid (of periodiek : 22h00-06h00) of smog (drukke stadsringsnelweg), dus niet wegens de verkeersveiligheid (want dan zouden er dynamische V-borden staan naargelang drukte) daar heb ik ze nog nooit zien staan. Kan ook toeval zijn. Maar als ze die 20 kmh extra snelheidstolerantie toepassen, zal het wel daar zijn.
(ik vertraag dan wel naar 120-130 kmh, en ik ben zeker niet alleen...  ;) )

Waar ik ze wel dikwijls zag staan - en mét reden - is waar een Vmax opgelegd wordt wegens onoverzichtelijke (kronkelende) autobahn, waar er gevaar is dat men vanuit een te hoge snelheid het einde van een file nadert...

Maar daar pas ik ook mijn snelheid navenant aan (en rijstrook) moesten er soms geen borden staan.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 maart 2011 - 14:45:52 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: autobahn
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 15 maart 2011 - 15:57:43 »
... En om helemaal eerlijk te zijn... Die zotte snelheidsverlagingen staan voornamelijk kort aan de Belgische en Nederlandse grens, en net daar zie je dat de gemiddelde Duits zich ook minder en minder iets van die snelheidslimieten aantrekt...