de volgende slachtoffers
De accijnzen voor LPG blijken volgens deze tabel de
1 jan ´89 afgeschaft (wslk met een aangepaste duurdere verkeerstaks voor LPG-auto´s); dus men kan de accijnzen terug invoeren... (met dat pover aantal LPG-rijders brengt het wel niet veel op)
Maar de zin van de topicstarter ontgaat me toch wat, LPG stijgt evenzo aan de pomp als benzine en diesel hoor, ze volgen de marktprijs. Maar door de laatste accijnsverhogingen voor diesel is er natuurlijk een ´extra druppel´ ophef.
Terwijl dat positief kliksysteem toch al ingevoerd is sinds 10 jan 2009.
Vooral diesel wordt nu eens extra duurder door de laatste extra 7 accijnsverhogingen(30)-(36) totaal 5,78 eurocent extra.
Benzineaccijns valt ook onder het
positief kliksysteem "muisstil heringevoerd de 10 januari 2009"...vanaf (22).
http://www.petrolfed.be/dutch/docs/Evolutie_accijnzen_petroleumproducten_sinds_1971.01.01.xls
"Evolutie accijnzen (incl. energiebijdrage) op de petroleumproducten
sinds 1 januari 1971"
Datum Benzine z lood Diesel LPG Huisbrandolie Zware stookolie 1%
EUR/l EUR/l EUR/kg EUR/l EUR/T
01. Jan 71 - 0,0533 0,0421 0,0112 2,48
...
28. Mrz 83 - ! 0,1054 0,0496 0,0000 2,48
01. Jul 83 0,2776 0,1301 0,0496 0,0000 2,48
01. Jan 89 0,2727 0,1500 0,0000 0,0000 2,48
...
20. Jun 09 0,6136(29) 0,3529 0,0000 0,0185 15,00
19. Jan 10 0,6136 0,3616(30) 0,0000 0,0185 15,00
28. Jan 10 0,6136 0,3662(31) 0,0000 0,0185 15,00
14. Apr 10 0,6136 0,3728(32) 0,0000 0,0185 15,00
18. Mai 10 0,6136 0,3774(33) 0,0000 0,0185 15,00
26. Mai 10 0,6136 0,3929(34) 0,0000 0,0185 15,00
04. Jan 11 0,6136 0,4045(35) 0,0000 0,0185 15,00
25. Jan 11 0,6136 0,4107(36) 0,0000 0,0185 15,00
In banana-milieu-land Be weet je nooit.
Edit: wat ik vergeet het
negatief kliksysteem is toegepast op de accijnzen de 5 dec 2007:
Even de som gemaakt van alle "- en + kliks" op de accijnzen sinds invoering tot heden,
incl speciaal KB 5.12.2007 vermindering dieselaccijns met 1,55 cent:
(of accijnzen 1 okt 2007 net voor de invoering van het kliksysteem tot heden)
benzine: daling van 0,91 cent (0,6227 - 0,6136)
diesel : stijging van 7,73 cent (0,3334 - 0,4107)
Dus de relatief *sterk overdreven benzineaccijns tov de dieselaccijns is daardoor verminderd met 8,64 cent.
Incl 21% BTW is dat 10,45 cent minder aan de pomp.
Daar tegenover staat dat de accijnscompenserende hogere verkeerstaks op dieselpw geleidelijk werd verminderd en helemaal werd afgeschaft de 1 januari 2008.
*Sinds de invoering van accijns op benzine de 1 juli 83 (van 0 naar 0,2776 eurocent = 11 Bef !, zie tabel);
is de accijns op de benzine toch nog altijd meer gestegen als die op diesel:
benzine: + 33,6 cent
diesel : + 28,06 cent
Is eigenlijk logisch, de staat heeft altijd geld nodig (tegen 2002 de Maastrichtnorm...);
in 1983 reed er geschatte 90 % benzinepw tov 10% dieselpw (in *1977 was het maar 4%), dus lap een dikke accijns van 11 Bef op de benzine, en elk jaar opnieuw werd de accijns (politiek) wat bijgetrokken, vooral op benzine natuurlijk;
de laatste 6 jaar (kantelpunt was 2005 diesel<>benzine 50/50%) moet de staat ook meer € bij dieselpw halen...
nu gaan de dieselpw´s op naar de 65% van het pw-park, tja...
*
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/voertuigpark/index.jspals ik eens met lappendeken-cijfers bezig ben...