Auteur Topic: Tsjechie  (gelezen 1472 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Tsjechie
« Gepost op: donderdag 17 maart 2011 - 20:53:38 »
Ik heb in Tsjechie meer rondgereden op kleine weggetjes dan over snelwegen of andere grote wegen.

Snelheid :
In vergelijking met Belgie was alles zeer duidelijk.
Zoneborden 30 alleen in welomlijnde bebouwde wijken en goed zichtbaar geplaatst bij het binnenrijden van een zone.
Verder geen uitzonderingen op de algemene regels door middel van zoneborden.
Geen gezeik met asverschuivingen en snelheidsremmers in de vorm van hindernissen op de rijbaan.
Wel veel controle op de naleving van de snelheid in de bbk.


Voorrang :
Geen gezeik met voorrang van rechts op doorgaande wegen. Allemaal voorrangswegen met eventueel afbuigende voorrangstracees en stopborden of omgekeerde driehoeken ook in de bbk.
De minder grote grote straten in een bbk zijn wel bijna allemaal VVR.
Het dorp waar ik verbleef lag naast de doorgaande weg. Alle straten in dat dorp waren vvr gezien geen doorgaande functie.
Je moet dus alleen VVR verlenen als je van de grote weg afwijkt, meestal plaatsen waar bijna geen verkeer komt en zeker geen bussen ofzo.

 Heb alleen onbewaakte oversteekplaatsen voor voetgangers gezien op plaatsen waar niet sneller dan 50 gereden mag worden. Steeds aangegeven door een bord.

Vlaanderen is een ramp in vergelijking met Tsjechie.
Zowel qua wegbeheer als mentaliteit van de weggebruikers.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tsjechie
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 18 maart 2011 - 00:59:11 »
Vlaanderen is een ramp in vergelijking met Tsjechie.
Zowel qua wegbeheer als mentaliteit van de weggebruikers.
Ik denk dat de geloofwaardigheid van het wegbeheer ook invloed heeft op de mentaliteit van de weggebruikers...  of andersom ?  ;D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Tsjechie
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 18 maart 2011 - 19:40:07 »
Heb alleen onbewaakte oversteekplaatsen voor voetgangers gezien op plaatsen waar niet sneller dan 50 gereden mag worden. Steeds aangegeven door een bord.
En de voetgangers wachten tot ze zeker zijn dat je gaat stoppen, vaak zelfs tot je stil staat (zelfs in Praha !) dat vier onmiddellijk op.

Citaat
Vlaanderen is een ramp in vergelijking met Tsjechie.
Zowel qua wegbeheer als mentaliteit van de weggebruikers.
Ik kan je na zo'n 1600km in Tsjechie helaas enkel maar gelijk geven ...


Ik denk dat de geloofwaardigheid van het wegbeheer ook invloed heeft op de mentaliteit van de weggebruikers...  of andersom ?  ;D
Absoluut.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder