Auteur Topic: 4 miljoen winterbanden moeten gewisseld - "Niet wachten tot eind april"  (gelezen 5271 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
4 miljoen winterbanden moeten gewisseld - "Niet wachten tot eind april"
« Gepost op: vrijdag 11 maart 2011 - 14:33:03 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 augustus 2011 - 21:15:33 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 4 miljoen winterbanden moeten gewisseld - "Niet wachten tot eind april"
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 11 maart 2011 - 14:47:15 »
Wij rijden vermoedelijk tot eind mei met onze winterbanden (dezelfde snelheidsindex), dan zijn ze quasi "wettelijk versleten".
Dan is het weer rustig bij de bandenboer.  ;D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: 4 miljoen winterbanden moeten gewisseld - "Niet wachten tot eind april"
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 11 maart 2011 - 16:39:19 »
De mijne gaan er tijdens een gepland onderhoud af.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 4 miljoen winterbanden moeten gewisseld - "Niet wachten tot eind april"
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 11 maart 2011 - 18:23:27 »
De mijne gaan er tijdens een gepland onderhoud af.
Dat is idd nog gemakkelijker.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: 4 miljoen winterbanden moeten gewisseld - "Niet wachten tot eind april"
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 12 maart 2011 - 02:36:00 »
Mijn all-seasons blijven er gewoon op. ;D
En moesten er ooit winter en zomerbanden komen doe ik dat gewoon zelf of op het werk. ;)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 4 miljoen winterbanden moeten gewisseld - "Niet wachten tot eind april"
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 12 maart 2011 - 13:16:22 »
Mijn all-seasons blijven er gewoon op. ;D

Moet je niet om de xx-kilometers wisselen V-A voor gelijke slijtage,
of is dat (verschil) te verwaarlozen ? (4x4)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: 4 miljoen winterbanden moeten gewisseld - "Niet wachten tot eind april"
« Reactie #6 Gepost op: zondag 13 maart 2011 - 03:35:50 »
Mijn all-seasons blijven er gewoon op. ;D

Moet je niet om de xx-kilometers wisselen V-A voor gelijke slijtage,
of is dat (verschil) te verwaarlozen ? (4x4)

Is 2x4 (achterwielaandrijving).
Heb net eens gaan meten na 18.000km. met nieuwe banden.
Vooraan nog 4 mm en achteraan nog 6 mm.
Ik zal wat minder moeten remmen en/of sneller moeten optrekken om gelijke slijtage te bekomen. :D ;D
Of verhuizen naar een streek waar je niet voortdurend op het rempedaal moet staan voor idiote infrastructuur en/of medeweggebruikers. ;)
En ja, wanneer het verschil nog groter wordt zal ik ze misschien best eens wisselen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 4 miljoen winterbanden moeten gewisseld - "Niet wachten tot eind april"
« Reactie #7 Gepost op: zondag 13 maart 2011 - 11:11:59 »
Mijn all-seasons blijven er gewoon op. ;D

Moet je niet om de xx-kilometers wisselen V-A voor gelijke slijtage,
of is dat (verschil) te verwaarlozen ? (4x4)

Is 2x4 (achterwielaandrijving).
Heb net eens gaan meten na 18.000km. met nieuwe banden.
Vooraan nog 4 mm en achteraan nog 6 mm.
Ik zal wat minder moeten remmen en/of sneller moeten optrekken om gelijke slijtage te bekomen. :D ;D

Tiens achtertractie, normaal slijt achteraan sneller als vooraan als de auto toch redelijk neutraal of licht onderstuurd uitgelegd is, en de gewichtsverdeling de 50/50 benadert. Sneller optrekken helpt zeker maar is niet zo ideaal.

Maar ik vermoed dat je veel gewicht op je vooras hebt in bijna ongeladen toestand = tot 2 personen vooraan.
Hoe is de gewichtverdeling V/A bij leeggewicht ?

Ik vermoed eerder dat het ook ligt aan het vele bochtenwerk.
Als je, "meestal ongeladen", de bochten (redelijk) vlot neemt (voor jouw zware wagen) is het lichte onderstuur nog iets groter, en zullen de voorste banden iets sneller slijten als de veel minder belaste achterste banden.
« Laatst bewerkt op: zondag 13 maart 2011 - 11:15:16 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: 4 miljoen winterbanden moeten gewisseld - "Niet wachten tot eind april"
« Reactie #8 Gepost op: zondag 13 maart 2011 - 23:58:07 »
Hoe is de gewichtverdeling V/A bij leeggewicht ?

AS 1      :   1365 kg
AS 2      :   1155 kg
----------------------------
TOTAAL :   2520 kg
               + 120 kg brandstof
-----------------------------------------
                2640  kg
  BEWIJS VAN WEGING
datum 24 FEB. 2011

MTM 3017 kg
Nuttig laadvermogen : 302 kg  :-X
MTM Sleep :      6442 kg

 ;)

Fotoke's




Het motorblok zit eigenlijk zo goed als tussen de voorwielen.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: 4 miljoen winterbanden moeten gewisseld - "Niet wachten tot eind april"
« Reactie #9 Gepost op: maandag 14 maart 2011 - 08:04:29 »
Goe bezig bibi  ::)

Deels op trottoir, op minder dan 5m voor een oversteekplaats, en deels op de rijbaan waar onderbroken gele strepen aangebracht zijn ...


302kg laadvermogen, da's minder dan mijn stationwagentje dat iets meer dan de helft weegt ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 4 miljoen winterbanden moeten gewisseld - "Niet wachten tot eind april"
« Reactie #10 Gepost op: maandag 14 maart 2011 - 13:09:15 »
Hoe is de gewichtverdeling V/A bij leeggewicht ?

AS 1      :   1365 kg
AS 2      :   1155 kg
----------------------------
TOTAAL :   2520 kg
               + 120 kg brandstof
-----------------------------------------
                2640  kg
  BEWIJS VAN WEGING
datum 24 FEB. 2011
Het motorblok zit eigenlijk zo goed als tussen de voorwielen.
Amai, dat is een gemiddeld autogewicht op de vooras...

Grof gerekend gewichtsverdeling 54 % vooras en 46% achteras (valt nog goed mee), daarom vooral slijten jouw bandjes iets sneller vooraan als achteraan. Jouw achtertractie kan dat wel compenseren als je graag wat meer wilt verbruiken.  ;)

Toch in Be als je meestal ongeladen op de gewone weg rijdt. (veel bochten)


Citaat
MTM 3017 kg
Nuttig laadvermogen : 302 kg  
MTM Sleep :      6442 kg

302 kg  dat is zonder inzittenden neem ik aan, enkel koffer/pickup achterin...   :-X  idd  ;)

Betreft jouw MTM en MTM sleep is dat niet veel meer ?   :-\
Of is jouw MTM niet hoger en jouw sleep = 3425 kg wat minder ?

In wiki (ref USA) spreken ze van tot 15500 pond of omgerekend 7030 kg MTM-sleep, wel met 3.92 differential en kleine velgen 17"
(tot 4740 kg sleep), of een surplus van 1500 lb = 680 kg.

Nu nog juist weten wat jouw versie en setup is (welke achterbrugverhouding, velgen ?)

Ik vermoed dat je wel de lange 3.21 achterbrug hebt en grote velgen. Dan is het idd minder sleep.

Maar als ik die 11000 lb GCWR neem is dat maar 5000 kg MTM-sleep...
(of zijn het de Europese homologatieregels ? )

Citaat
http://en.wikipedia.org/wiki/Dodge_Ram#Payload_capacities

Payload capacities

The 2009 model's towing capacity was originally rated 9,100 lb (4,100 kg) for 2WD Ram 1500 with regular cab, long-bed, 5.7L HEMI engine, 3.92 differential and 17-inch wheels; but the rating increased to 10,450 lb (4,740 kg) without changing the setup, via the new SAE testing standard.[12]

For the 2010 model, payload was increased by 50 lb (23 kg) to 1,900 lb (860 kg) for the regular cab 2WD model with the 3.7L V-6 engine.[13]

Towing capacity for the regular cab Ram 1500 with 3.21 differential is rated at 6,100 lb (2,800 kg) with 17-inch wheels and 5,900 lb (2,700 kg) with 19-inch wheels. Crew Cab and Quad Cab models are rated at 5,700 lb (2,600 kg) and 5,800 lb (2,600 kg) respectively.

Gross Combined Weight Ratings is 11,000 lb (5,000 kg) for all Ram 1500s with 3.21 axles; max 15,500 lb (7,000 kg) for 2WD Ram 1500 with long bed, 5.7L HEMI engine, and a 3.92 differential.
Ref USA, met alle details :
Citaat
http://news.pickuptrucks.com/2009/07/2010-dodge-ram-1500-towing-rating-increases-to-10450-pounds.html

Update #1 July-28-2009 19:27 PDT:
The 2010 Dodge Ram 1500 adds a new 3.21 rear axle option for all three cab configurations equipped with a 5.7-liter Hemi V-8 and two-wheel drive only. The taller (numerically lower) final drive ratio is similar to the rear axle size that GM and Ford offer in their XFE (3.08) and former SFE (3.15) fuel efficiency pickups.

Adding a new rear axle is a relatively easy way to help improve fuel economy however Dodge (for now) has restated last year's 14/20 mpg city/highway EPA gas mileage ratings for two-wheel drive 5.7-liter half-ton Rams. Could we see a slight fuel economy bump later in the year? Stay tuned.

A regular cab Ram 1500 with a 3.21 rear axle is rated to tow up to 6,100 pounds with 17-inch wheels or up to 5,900 pounds with 20-inch wheels. The Crew Cab can pull up to 5,700 pounds and a Quad Cab can tow up to 5,800 pounds. A 17-inch wheel is the only wheel option for the Quad Cab and Crew Cab configurations.

All Ram 1500 trucks with 3.21 axles have an 11,000 pound GCWR.---

Following last year’s top-to-bottom redesign of the Dodge Ram 1500 pickup truck, the upgrades continue in 2010, including a significant bump in maximum trailer towing and a marginal increase in payload.

To achieve the higher numbers, Dodge has increased the half-ton Ram’s maximum gross combined weight rating by 1,500 pounds, to 15,500 pounds. GCWR is the maximum allowable weight, including cargo and passengers, that a pickup pulling a trailer can handle without risking damage.

The increased GCWR gives the Ram a new 10,450-pound maximum towing capacity for the regular cab, long-bed, two-wheel-drive model with a 5.7-liter Hemi V-8. It also requires a 3.92 rear axle and 17-inch wheels.
...
Een lb of pound = 0,4536 kg, 10.450-pound towing of sleep = 4740 kg sleep.

ook : http://www.autoblog.com/2009/07/29/dodge-increases-towing-capacity-of-2010-ram-on-paper-no-hardwar/
« Laatst bewerkt op: maandag 14 maart 2011 - 14:39:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: 4 miljoen winterbanden moeten gewisseld - "Niet wachten tot eind april"
« Reactie #11 Gepost op: maandag 14 maart 2011 - 17:40:41 »
Ja, Europa is daar triestig in...

Had mijn vrouw haar voorlopige Canadese rijbewijs (na het afleggen van een theoretisch examen) ingewisseld voor een Belgisch rijbewijs, had ze zonder scholing een C mogen besturen :D

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: 4 miljoen winterbanden moeten gewisseld - "Niet wachten tot eind april"
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 15 maart 2011 - 01:14:57 »
Goe bezig bibi  ::)

Deels op trottoir, op minder dan 5m voor een oversteekplaats, en deels op de rijbaan waar onderbroken gele strepen aangebracht zijn ...

Die garagepoort is wel mijn eigen garagepoort en om te wassen/laden/lossen zal ik nu ook niet 200 meter verder lopen.
Dat ik gedeeltelijk op het trottoir sta is om de lijnbussen niet te hinderen (de reden waarom die gele strepen + oversteekplaats aangebracht zijn 1 week voor we er kwamen wonen).

302kg laadvermogen, da's minder dan mijn stationwagentje dat iets meer dan de helft weegt ...

Daarom die  ;).
Met de Vivaro had ik een laadvermogen van 1040kg en dat voelde je goed tijdens het rijden/remmen/optrekken.
Met deze merk je het bijna niet dat je iets mee hebt.
Zowel tijdens het rijden, bochten, optrekken en afremmen + ik ben al heel mijn leven gewoon om met zware voertuigen te rijden. Als kind indertijd kon ik amper aan de pedalen toen ik door de velden reed met de landbouwtrekker met geladen aanhangwagen bij de landbouwer iets verder in de straat.


Citaat
MTM 3017 kg
Nuttig laadvermogen : 302 kg 
MTM Sleep :      6442 kg

302 kg  dat is zonder inzittenden neem ik aan, enkel koffer/pickup achterin...   :-X  idd  ;)

Daar moet ergens nog 3+1 inzittenden (à rato van 75kg/persoon) in passen ondanks de aanwezigheid van 5 volwaardige zetels met driepuntsgordels en 1 iets smallere zetel met tweepuntsgordel. ??? ::)


Betreft jouw MTM en MTM sleep is dat niet veel meer ?   :-\
Of is jouw MTM niet hoger en jouw sleep = 3425 kg wat minder ?

MTSM met oplooprem is inderdaad 3425kg

In wiki (ref USA) spreken ze van tot 15500 pond of omgerekend 7030 kg MTM-sleep, wel met 3.92 differential en kleine velgen 17"
(tot 4740 kg sleep), of een surplus van 1500 lb = 680 kg.

Daar gebruiken ze een elektronisch systeem in plaats van een oplooprem. Misschien daardoor dat ze daar meer mogen trekken. Ik weet het ook niet.
Dat systeem zit trouwens ook in mijn voertuig maar niet op mijn aanhangwagen.


Nu nog juist weten wat jouw versie en setup is (welke achterbrugverhouding, velgen ?)

Ik vermoed dat je wel de lange 3.21 achterbrug hebt en grote velgen. Dan is het idd minder sleep.

De lange (Crew Cab) en banden 275/60R20 dus 20 duim velgen.

(of zijn het de Europese homologatieregels ? )

De Belgische!!!
Volgens mij is diegene die die regels aanpast de enige ambtenaar met een zware vorm van ADHD. Die veranderen om de haverklap.
Moesten diegenen die de homologatie uitvoeren er ook een beetje van weten had ik er geen 8 maanden (op 3 dagen na) moeten op wachten voor ik er de weg mee op kon.
Een les voor een eventuele volgende keer. Had ik zoals de meesten via Duitsland of Nederland de Europese homologatie laten uitvoeren kon ik er minstens 4 à 5 maanden vroeger de baan mee op.
Van sommigen hoor ik zelfs binnen de week. ::)

Citaat
http://en.wikipedia.org/wiki/Dodge_Ram#Payload_capacities

Payload capacities..................

De uitleg, die wel zal kloppen, wat ingekort.
Dit gaat over een 5.7 Hemi V-8 van 2009 en 2010.
Die van mij is er nog eentje van 2005.
Vind ik mooier en vooral ook een stuk goedkoper. ;)

Al ken ik iemand hier in de buurt die een versie 2010 heeft, voor de rest zelfde motor en grootte (Crew Cab).
Enige verschil dus versie 2010, enkel 5 volwaardige zitplaatsen en 4x4 en ik mag dik 200kg meer trekken dan hem. ???

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: 4 miljoen winterbanden moeten gewisseld - "Niet wachten tot eind april"
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 15 maart 2011 - 11:57:56 »
Die garagepoort is wel mijn eigen garagepoort en om te wassen/laden/lossen zal ik nu ook niet 200 meter verder lopen.
Ik vermoedde al dat de poort van jou was, daarom staat er ook niks van in  ;)
Maar voor de oversteekplaatsen geld zowel een verbod op te parkeren als stil te staan op de rijbaan.

Citaat
Dat ik gedeeltelijk op het trottoir sta is om de lijnbussen niet te hinderen
Dat wil niks zeggen.
Je mag en moet gewoon niet op het trottoir gaan staan.


Citaat
Met deze merk je het bijna niet dat je iets mee hebt.
Maar je gaat dan wel over de MTM als je een beetje passagiers en lading mee hebt ...
Je kan dus enkel iets of wat meenemen als je er ook nog eens een aanhangwagen achter zet.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 4 miljoen winterbanden moeten gewisseld - "Niet wachten tot eind april"
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 15 maart 2011 - 13:40:04 »
Daar moet ergens nog 3+1 inzittenden (à rato van 75kg/persoon) in passen ondanks de aanwezigheid van 5 volwaardige zetels met driepuntsgordels en 1 iets smallere zetel met tweepuntsgordel. ??? ::)

De Belgische!!!
Volgens mij is diegene die die regels aanpast de enige ambtenaar met een zware vorm van ADHD. Die veranderen om de haverklap.
Moesten diegenen die de homologatie uitvoeren er ook een beetje van weten had ik er geen 8 maanden (op 3 dagen na) moeten op wachten voor ik er de weg mee op kon.
Een les voor een eventuele volgende keer. Had ik zoals de meesten via Duitsland of Nederland de Europese homologatie laten uitvoeren kon ik er minstens 4 à 5 maanden vroeger de baan mee op.
[...]

Al ken ik iemand hier in de buurt die een versie 2010 heeft, voor de rest zelfde motor en grootte (Crew Cab).
Enige verschil dus versie 2010, enkel 5 volwaardige zitplaatsen en 4x4 en ik mag dik 200kg meer trekken dan hem. ???
Als ik nog eens dat laadvermogen van 302 kg bekijk (norm chauffeur = 75 kg  ;) );
dat daar geen ambtenaar of keuring over valt bij een vijfzitter-pickup... ???
2640 + 75 + 302 = 3017 kg MTM
Citaat
TOTAAL :   2520 kg
               + 120 kg brandstof
-----------------------------------------
                2640  kg
  BEWIJS VAN WEGING
datum 24 FEB. 2011

MTM 3017 kg
Nuttig laadvermogen : 302 kg
Bij + vier inzittenden van gemiddeld 75 kg = 300 kg... in de aanname dat de bestuurder 75 kg weegt... 
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I