Als ik zo tijdens pakweg spitsuren de drukke lijnen tussen Antwerpen Rooseveltplaats en het Noorden van Antwerpen gadesla, verwondert mij zoiets niet. Blijkbaar is het dus niet enkel bij De Lijn dat zulke mistoestanden plaatsvinden.
Propvolle lijnbussen, scholieren die vaak gewoon vooraan op het dasboard zitten of leunen, aangedampte ruiten,.... : schering en inslag.
Daarbovenop materiaal in niet al te overdreven fatsoenlijke staat. Een aantal jaren geleden had ik zo een collega die zowel een rijbewijs C als D had. Had jarenlang met lijnbussen gereden, op diverse lijnen. De eerste keer dat hij reed, had ik wreed chance dat ik m'n gordel om had. Zoniet had ik gegarandeerd tegen de voorruit gevlogen. Zijn reactie: "Whoops, sorry makker. Da's effe wennen voor mij, remmen die deftig werken". I'm just saying.....
Voeg aan dit alles nog een rijstijl van veel lijnbuschauffeurs (inclusief roekeloze snelheden) toe, en je hebt een dodelijke cocktail. En dat elke dag opnieuw. Als ik ze zo zag rijden, al dikwijls bij mezelf gedacht: "Owee als die bus nu om 1 of andere reden een noodstop moet maken. Dan gaan we nog wat meemaken.".
Het is lelijk om het zo te stellen, maar dit was gewoon een accident waiting to happen. Het MOEST 's een keer grondig mis gaan. Een veertienjarig kind is hierdoor vermoord.
En de lijnbuschauffeurs, zouden ze nu tot inkeer komen? Welnee, die doen gewoon dapper voort zoals ze bezig waren. Van enige zin voor verantwoordelijkheid kan ik hen dan ook allang niet meer verdenken.