Auteur Topic: Onderzoeksrechter laat doodrijder vrij zodat die kan nadenken  (gelezen 6327 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Onderzoeksrechter laat doodrijder vrij zodat die kan nadenken
« Gepost op: vrijdag 18 maart 2011 - 13:20:12 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 07:09:59 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
Re: Onderzoeksrechter laat doodrijder vrij zodat die kan nadenken
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 18 maart 2011 - 15:00:10 »
Interessant, 166 km/u... Temeer omdat er videobeelden waren van het ongeval waarop je zelf kon berekenen dat ie een 105-110 km/u reed, ervan uitgaande dat niemand aan de snelheid van het filmpje had geprutst.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 18 maart 2011 - 20:07:20 »
er is nog een westvlaamse geestelijke die ook op een rustig plekje zit na te genieten van zijn daden
de rechters zullen niet veel anders meer kunnen dan alle misdadigers op retraite te sturen
liefst in een villa in een bosrijke omgeving
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 18 maart 2011 - 23:56:35 »
Deze bestuurder zit dus al 5 maanden vast, in voorhechtenis? Voor een verkeersongeval? Nu ik ken de beelden en de plaats waar het gebeurde zeer goed. Die snelheid was moorddadig. Maar om zolang vast te zitten, die bestuurder is nog niet aansprakelijk, noch schuldig bevonden.

Ik moet iets missen.

Jozef en Sniper : versta ik het verkeerd dat jullie die invrijheidstelling betreuren? Nu ik ken ook niets van strafrecht maar zit men in geval van onvrijwillige doodslag toch zolang in voorarrest? Waarom moet dit proces zolang duren, er zijn immers beelden van?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 19 maart 2011 - 00:26:16 »
Jozef en Sniper : versta ik het verkeerd dat jullie die invrijheidstelling betreuren? Nu ik ken ook niets van strafrecht maar zit men in geval van onvrijwillige doodslag toch zolang in voorarrest?

In de eerste plaats heb ik het krantenartikel aangehaald zonder er een persoonlijk standpunt aan toe te voegen.

Je geeft aan dat die snelheid moorddadig was. Of ze nu 166 km/h bedroeg, zoals vermeld in het krantenartikel, of 105-110 km/h, zoals aangegeven door wooter: de kinetische energie en de remafstand zijn recht evenredig met het kwadraat van de snelheid, en de betrokkene mag derhalve verondersteld worden zich ervan bewust geweest te zijn dat zijn snelheid in de gemeente Molenbeek een zeer hoog risico opleverde op een dodelijk ongeval.

Als hij niets anders op zijn kerfstok heeft, komt hij er, wegens zogenaamde "onvrijwillige" slagen en verwondingen met de dood tot gevolg, waarschijnlijk vanaf met een boete en een voorwaardelijke celstraf. Met andere woorden: met enkel maar een boete als hij niet binnen een bepaalde termijn hervalt.

Persoonlijk vind ik een dergelijke "straf" totaal niet in verhouding met het doden van twee mensen. De loutere kwalificatie "onvrijwillig" houdt immers geen rekening met het feit dat het ongeval ontstond door zeer verregaande onvoorzichtigheid en nalatigheid. Het Belgisch recht built uit van omstandigheden waarin men verondersteld wordt zich "als een goed huisvader" te gedragen.

Witteboordcriminaliteit, waarbij het enkel om geld gaat, leidt in België al snel tot een effectieve gevangenisstraf van meerdere jaren. De door bewuste zware onvoorzichtigheid en nalatigheid gepleegde doding van weggebruikers leidt daarentegen zelden tot zulke straffen. Ergens kan ik dit niet met mijn geweten verzoenen: is geld dan belangrijker dan mensenlevens?

In deze context stoort het me dan ook alvast niet dat de betrokkene reeds 5 maanden in voorhechtenis zit.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 19 maart 2011 - 01:18:16 »
Had hij bij de TEC gewerkt kreeg hij nu ocharme compassie.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 19 maart 2011 - 01:55:47 »
Interessant, 166 km/u... Temeer omdat er videobeelden waren van het ongeval waarop je zelf kon berekenen dat ie een 105-110 km/u reed, ervan uitgaande dat niemand aan de snelheid van het filmpje had geprutst.

Volgens de BIVV was het omgerekend 115 kmh-impactsnelheid :
(Die 166 kmh moeten ergens over een afstand van 300 meter gemeten zijn, verder afgelegen)

Met video:
Citaat
http://www.dhnet.be/infos/faits-divers/article/328770/la-video-du-crash-de-la-rue-picard-video.html

Selon le calcul de l’IBSR qui l’a examinée, la vitesse de la Mercedes au moment de l’impact contre la Citroën Saxo fut de : 115 km/h (max en agglo : 50 km/h).

La vidéo prouve par l’image que la Mercedes circulait sans considération des carrefours, des priorités de droite et des passages pour piéton : l e véhicule a franchi deux premiers carrefours “sans freiner aucunement mais en multipliant les appels de phares” pour signaler sa présence; à l’approche du troisième dans lequel s’engageait la Saxo, la Mercedes n’a effectué “aucune manœuvre pour éviter l’obstacle, ni freinage ni modification de trajectoire” mais, à nouveaux des appels de phares. Du haut de la rue Picard au carrefour de la rue de Ribaucourt, le tronçon de 300 m a été parcouru en 6,5 secondes, donc à la vitesse moyenne de 166 km/h.
:o
« Laatst bewerkt op: zaterdag 19 maart 2011 - 02:06:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 19 maart 2011 - 02:54:42 »
Jozef, denk in je veroordeling aan het feit dat de doodrijder voorrangsgerechtigd was, en de slachtoffers links afsloegen net voor de doodrijder in. Zelfs al reed de doodrijder aan een toegelaten 50 km/u, dan nog was het vermijden van een ongeval erg moeilijk en zou het vereisen dat de doodrijder een noodstop zou plegen.

De termijn van het voorarrest in deze is er dan volgens mij ook vol over.

Ik betwijfel ook de metingen van het BIVV, of konden zij feilloos vaststellen dat de bestuurder effectief 6,5 seconden deed over 300 meter? Toch niet dankzij niet-geijkte camera's?

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 19 maart 2011 - 09:01:14 »
De termijn van het voorarrest in deze is er dan volgens mij ook vol over.
Inderdaad.
Al is hier de vraag of we deze beklaagde nog gaan terugzien.
Zit in het buitenland bij de grootouders ... in een land dat geen onderdanen uitlevert aan België.

Citaat
Ik betwijfel ook de metingen van het BIVV, of konden zij feilloos vaststellen dat de bestuurder effectief 6,5 seconden deed over 300 meter? Toch niet dankzij niet-geijkte camera's?
Als die berekening gebeurd is op basis van de schokkerige beelden die ook op youtube staan, dan is die niet veel waard.
Je kan uiteraard gaan kijken wanneer vaste punten gepasseerd worden, maar als de framerate zo laag ligt

Voor zover ik indertijd kon ziet, staat Brussel daar ook toe dat men daar op de "middenberm" minstens stil staat, pal voor het afslaande verkeer.
Dat kan dan ook weer tellen als gevaarlijk wegbeheer.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 19 maart 2011 - 10:32:57 »
Jozef, denk in je veroordeling aan het feit dat de doodrijder voorrangsgerechtigd was, en de slachtoffers links afsloegen net voor de doodrijder in. Zelfs al reed de doodrijder aan een toegelaten 50 km/u, dan nog was het vermijden van een ongeval erg moeilijk en zou het vereisen dat de doodrijder een noodstop zou plegen.

Er is, akkoord, naast de snelheid ook nog de voorrangsnegatie die mee geleid heeft tot het ongeval.  Maar hoe je het nu ook wil draaien of keren, hoe hoger de snelheid op het ogenblik van de impact, hoe dramatischer de gevolgen zijn.  En of het nu 166 of "maar" 115, wie tegen dergelijke snelheden op zulke plaats rijdt, is voor mijn part niet meer of niet minder dan een regelrechte moordenaar.  Sorry.

Ik zie er dan ook absoluut geen graten in dat die koerskemel een maandje of vijf in voorhechtenis zat.

In deze context stoort het me dan ook alvast niet dat de betrokkene reeds 5 maanden in voorhechtenis zit.

En dat terwijl de nabestaanden van die vader en zijn dochter veroordeeld zijn tot levenslang.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 19 maart 2011 - 10:36:33 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 19 maart 2011 - 10:43:36 »
Dat is ook zo een dooddoener eh... Dus omdat de ene partij levenslang krijgt, kunnen we het permitteren om de andere partij voor onbepaalde tijd in voorarrest te houden?

Wat vervolgens opgelost wordt door een strafmaat die eenvoudig wordt bepaald naar de lengte van het voorarrest. Behalve als er plots een rechter in eerste aanleg en beroep zou oordelen dat de oorzaak de voorrangsnegatie was, en de de nog levende partij enkel veroordeeld wordt wegens het verergeren van gevolgen.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 19 maart 2011 - 11:06:40 »
Dat is ook zo een dooddoener eh... Dus omdat de ene partij levenslang krijgt, kunnen we het permitteren om de andere partij voor onbepaalde tijd in voorarrest te houden?

Gezien zijn moorddadig rijgedrag: ja!  Waarom niet?

En hoppa: nog een dooddoener:  Zou je ook zo mild zijn voor die doodrijder als het pakweg 2 van jouw dierbaren waren?  Ik durf wedden van niet.

Wat vervolgens opgelost wordt door een strafmaat die eenvoudig wordt bepaald naar de lengte van het voorarrest. Behalve als er plots een rechter in eerste aanleg en beroep zou oordelen dat de oorzaak de voorrangsnegatie was, en de de nog levende partij enkel veroordeeld wordt wegens het verergeren van gevolgen.

Wat ik ten zeerste betreur allemaal. 
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 19 maart 2011 - 11:39:07 »
Aan die 166 kmh twijfel ik ook, maar feit blijft die 115 kmh-impactsnelheid, dan moet je voordien al serieus sneller gereden hebben (+ 144 kmh*) een vijftal zebrapaden "voorbijvliegend"... zie je in de video...

*uit een oude discussie:
Citaat
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2515.msg29643.html#msg29643

Die 300 m klopt ook is gemeten vanaf dat V-kp Ecole de Cirque tot de impact maar is wel moeilijk te zien in de video. Ik vraag me af hoe die daar die "bocht" genomen heeft.

Op de video ziet ge pas de mercedes duidelijk waar ongeveer die bomen eindigen na 1 sec (zie google maps = op ~ 200 m) en vandaar ~ 5 sec.
Dat is 144 kmh gemiddeld op dat laatste stukje van 200 m... "die zot" moet dan nog wat geremd hebben de laatste meters en tegelijkertijd flitste hij nog met zijn phares. Tja veel afremmen is daar niet meer bij van + 144 kmh naar 115 kmh... daarbij een reactietijd of reactieafstand waar de auto niet vertraagd, van ca. 35-40 m...

Dat zal zeker 100 % schuld zijn voor de Mercedesrijder. AMAI
...
post 21:
Citaat
Heb je de afstand tussen de zebrapaden nagemeten ?
Hoeveel ? dus 60 m klopt idd met Google Earth-lineaal cm ; dan is het 108 kmh

In het midden van beide zebrapaden gemeten is het ~ 64,5 meter
dan is het 116,1 kmh.   Edit
« Laatst bewerkt op: zaterdag 19 maart 2011 - 11:44:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 19 maart 2011 - 11:42:14 »
Ik zie er dan ook absoluut geen graten in dat die koerskemel een maandje of vijf in voorhechtenis zat.
Wat ga je zeggen als de rechter 'm vrijspreekt voor het ongeval ?
De onvoorzienbaarheid moet aangetoond worden, gaat dat lukken op een kaarsrechte baan ?

Citaat
Wat mij stoort is dat de éne doodrijder wel wordt gearresteerd, en de andere niet.
Dat de éne een week in voorarrest zit, anderen 5 maanden, en sommigen zelfs opgesloten worden terwijl ze er niks mee te maken hebben ...

Ofwel steken we voortaan alle weggebruikers betrokken in een dodelijk ongeval een tijdje weg, ook als ze voor de TEC rijden of verpleegster zijn, ofwel niemand.
Het gaat hierbij immers duidelijk niet om beslissingen op basis van feiten, maar op puur subjectieve basis.
Er is op dat moment trouwens nog geen enkel antwoord op de schuldvraag, dus de éne betrokkene wel arresteren, en andere betrokkenen niet, louter op basis van vermeende schuld, is onaanvaardbaar.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 19 maart 2011 - 11:50:12 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 19 maart 2011 - 11:45:02 »
Er is, akkoord, naast de snelheid ook nog de voorrangsnegatie die mee geleid heeft tot het ongeval.
Inderdaad.
Als ik een gek zie aangevlogen komen aan een waanzinnige snelheid, dan sla ik dus niet meer af ...
Weg Wanbeheer.be