Auteur Topic: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens  (gelezen 9475 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #15 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 14:54:24 »
Yep, dan gaan we snel effe tot aan dat tankstation lopen om een bedonnetje stroom. ;D ;D :D

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #16 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 14:56:39 »
Yep, dan gaan we snel effe tot aan dat tankstation lopen om een bedonnetje stroom. ;D ;D :D
Wel met een geel bidonneke want in rode mag je dat niet indoen. :D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #17 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 15:08:17 »
Dat laden van die elektrische voertuigen zal zich vrij snel oplossen. Vooreerst zal je 's morgens altijd met een volledig geladen wagen vertrekken, hij heeft immers de hele nacht aan de lader gehangen.
Op de meeste parkings zal er dan nog eens infrastructuur voorhanden zijn om te laden (betaalparkings, parkings van winkels, ...). Een groot shoppingcenter is bijvoorbeeld een ideale locatie om laadpalen op de parking te plaatsen. Door een interessant tarief kan je shoppers aantrekken. Omdat shoppen nu éénmaal langer duurt (helaas) heeft de auto de tijd om aardig wat bij te laden.
Bovendien heeft zo een locatie in de winter behoefte aan warmte voor de verwarming, een deftige warmtekrachtkoppeling kan zo de warmte leveren voor het gebouw en de elektriciteit voor de wagens. Nog wat zonnepanelen op het grote dak en misschien een windmolen erbij en je hebt al aardig wat stroom ter beschikking. Een soortgelijk systeem kan je trouwens ook installeren in grotere appartementsgebouwen.
We blijven grote (nucleaire) centrales nodig hebben voor het leveren van de baseload op het net, daarnaast kan kleinschalige lokale opwekking de gaten vullen. De ladende auto's zorgen er trouwens voor dat, in combinatie met intelligente laders, het net altijd optimaal wordt belast.
De technologie bestaat al en wordt in veel landen al toegepast of is zeker in testfase. Zo heeft Nederland zelfs gasketeltjes voor een ééngezinswoning die met een sterlingmotor ook elektricteit kan leveren.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #18 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 15:22:23 »
Yep, dan gaan we snel effe tot aan dat tankstation lopen om een bedonnetje stroom. ;D ;D :D

Ach, het accukarretje uit de koffer halen en hup naar de laadpaal. Die staat binnen x-jaar om elke hoek.  ;D :D

http://www.elektrischrijden.be/2010/05/pv-ontwikkelt-allereerste-op-en-top-belgische-laadpaal-de-e-dock/



meer laadpalen

Citaat
http://www.gelderlander.nl/video/regionieuws/videonieuw/5659637/Vijfentwintig-miljoen-voor-10000-laadpalen.ece

Vijfentwintig miljoen voor 10.000 laadpalen

woensdag 14 oktober 2009

TILBURG - De komende drie jaar worden er 10.000 elektrische laadpalen in Nederland geplaatst. Ze zijn bedoeld om de aanschaf van elektrische auto's te stimuleren. De Stichting E-Laad uit Duiven, waarin bijna alle netwerkbedrijven zijn verenigd, steekt 20 à 25 miljoen het het plaatsen van laadpalen.

Zie ook:
• Opladen en rijden maar...
Oud-premier Ruud Lubbers, met zijn elektrische Volkswagen Golf, gaf woensdag in Tilburg het startsein van de campagne. Op korte termijn komen er laadpalen in Cuijk, Winterswijk, Wageningen, Doetinchem, Zevenaar en Montferland.


« Laatst bewerkt op: maandag 21 maart 2011 - 15:32:05 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #19 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 15:26:25 »
We blijven grote (nucleaire) centrales nodig hebben voor het leveren van de baseload op het net
that's my point

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #20 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 15:57:00 »
We blijven grote (nucleaire) centrales nodig hebben voor het leveren van de baseload op het net
that's my point
Natuurlijk worden er altijd betere en veiligere kerncentrales gepland en bijgebouwd. (in Be zie onderaan...  :'(  )

... TMI , Tschernobyl, en Fukushima I gaat dat ook niet tegenhouden hoor, maar die "ongelukken met kernreactoren" gaat de veiligheid wel doen verbeteren (wat de stroomprijs uiteraard navenant "wat" doet verhogen... ).

Hier de laatste stand (via wiki):
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Kernkraftwerk#Anzahl_der_Kernkraftwerke
Anzahl der Kernkraftwerke  
Bis Ende der 1980er Jahre stieg die Zahl der Kernkraftwerke weltweit stetig an, bis sie im Jahre 1989 einen vorläufigen Höhepunkt mit 423 für Stromproduktion genutzte Reaktoren erreichte. Seitdem hat sich das Wachstum deutlich verlangsamt. Die Zahl der betriebenen Anlagen betrug im Jahr 2002 444, im Jahr 2009 436. Im Jahr 2008 wurde erstmals seit den 1960er Jahren weltweit kein neues Kernkraftwerk in Betrieb genommen. Derzeit nimmt die Zahl der Atomkraftwerke wieder zu. Aktuell (März 2011) sind laut World Nuclear Association 443 Reaktoren in Betrieb und 62 im Bau. Weitere 158 Anlagen sind in Planung.[4][5]
... en 324 voorgesteld (kijk eens naar China, Indië, Rusland, USA,... ) die tegen 2030 operationeel zouden/kunnen zijn.

[5] Tabel stand 1 Maart 2011: huidig aantal, reactors in bouw, geplande en voorgestelde aantal kernreactors (in 2030 operationeel).
Citaat
http://www.world-nuclear.org/info/reactors.html

World Nuclear Power Reactors & Uranium Requirements
2 March 2011
  
This table includes only those future reactors envisaged in specific plans and proposals and expected to be operating by 2030.  Longer-range estimates based on national strategies, capabilities and needs may be found in the WNA Nuclear Century Outlook.  The WNA country papers linked to this table cover both areas: near-term developments and the prospective long-term role for nuclear power in national energy policies.
Citaat
Wereld:           aantal      MWe = Megawatt electrical
Werken nu :    *443            377,750

 in bouw :      +   62          +   64,374
geplande    :    + 158         +  176,773
voorgesteld:    + 324         +  368,295 =  544 /  609442 MWe

> totaal 2030 :      987       987.192 MWe
 
of + 161 % aan kernenergiestroom tegen 2030 gepland, wereldwijd natuurlijk.
vooral China, minder Indië = + 250 van 544, zal bijna de helft voor zijn rekening nemen...

*Edit: Japan heeft minstens 6 kernreactoren (Fukushima I 6 st.) van zijn 55 rechttijdig stilgelegd door die Aardbevingen/Tsunami die moeten er nog afgetrokken worden, en wslk nog een paar andere ook (bijkomende inspecties/onderhoud)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernongeluk_van_Fukushima

Die regio van Tokio en ten noorden ervan moet het met 20-30% minder electriciteit doen schat ik.
En Japan is een eiland dus die kunnen niet zomaar losjes dure stroom invoeren vanuit het buitenland...

Zoals Be regelmatig deed en nu permanent moet doen...  :-\ :-X
een wat oud artikel maar steeds meer treffend:
Citaat
http://www.bouwinfo.be/templates/index.cfm?&&sessionid=BOUWINFO__&section=Artikels&articleid=5650

Kerncentrales even out, elektriciteitsprijzen fors omhoog

Belgisch kernpark eventjes teruggevallen op driekwart van zijn capaciteit...


De stillegging van twee van de zeven Belgische kerncentrales heeft deze week de elektriciteitsprijs in ons land plots fors omhoog gejaagd.

Energie
De kernreactoren Tihange1 en Doel2 hebben de voorbije week weinig of geen elektriciteit geproduceerd.

Tihange1 was al op 11mei stilgelegd wegens technische problemen terwijl voor de reactor van Doel2 de jaarlijkse onderhoudsbeurt geprogrammeerd was. Het gevolg: het Belgische kernpark viel terug op 75procent van zijn capaciteit. Om dat te compenseren moest op grote schaal elektriciteit worden ingevoerd uit de ons omringende landen om het stroomverbruik in ons land te kunnen dekken.

Met dat verbruik was overigens niets aan de hand. Dat schommelde rond het gemiddelde verbruik van de voorbije jaren.
De uitschakeling van twee kerncentrales en de grote invoer van stroom veroorzaakten een aanzienlijke stijging van de elektriciteitsprijs op de Belgische elektriciteitsbeurs Belpex. Maandag ging het zelfs om een pijlsnelle prijsstijging. Wie via de splinternieuwe Belgische stroombeurs Belpex stroom moest aankopen voor levering de dag nadien betaalde 277euro per megawattuur, meer dan zes keer de prijs op de Franse stroombeurs, die 44euro bedroeg.

In de daaropvolgende dagen werd dat verschil opnieuw gevoelig kleiner, maar het prijsverschil voor het basisvermogen bedroeg nog steeds ruim 10euro. De stroombeurs Belpex en de koppeling van die beurs met de Nederlandse en, vooral, de Franse stroombeurzen zorgden ervoor dat de stijging van de Belgische elektriciteitsprijs werd getemperd.

Het resulteerde in een zeer levendige elektriciteitshandel op de Belpex. Zowel maandag als dinsdag werd het volumerecord verbeterd. Dinsdag volstond het via de beurs verhandelde stroomvolume om 16,25procent van het Belgische verbruik te dekken.

Dat het stilleggen van twee van de zeven kerncentrales zo'n plotse en forse prijsstijging uitlokte, geeft aan dat de elektriciteitsproducenten, en Electrabel in het bijzonder, weinig of geen alternatieve productiemogelijkheden meer hebben in ons land om een daling van de productie van het kernpark op te vangen.

België, dat tot medio de jaren negentig jaren met zijn grote reservecapaciteit landen met plotse tekorten kon depanneren, is in tien jaar veranderd in een elektriciteitsverbruiker die almaar meer afhangt van stroomaanvoer vanuit het buitenland om de stroomvraag binnen de eigen grenzen te dekken.

Nadat in de loop van donderdag de kernreactor van Tihange1 weer was opgestart, is vrijdag de toestand opnieuw genormaliseerd. De afwijking tussen de stroomprijzen op de Belgische stroombeurs Belpex en die op de Franse stroombeurs bedraagt opnieuw minder dan een halve euro per megawattuur.

BRON: De Standaard
« Laatst bewerkt op: maandag 21 maart 2011 - 16:53:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #21 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 16:52:09 »
mocht ik betaalbaar een elec auto kunnen kopen moet die maar 60 km kunnen rijden per dag
dan geraak ik op mijn werk en terug thuis
voor andere trajekten gebruiken we wel de andere auto
Zolang je 2 auto's hebt gaat dat dan.
Maar los je dan veel op ???


Sommige merken bouwen die 2 wagens in 1 , zoals de Opel Ampera / Chevy Volt en de aankomende Volvo V60 PHEV / D5, wat de complexiteit (zeker bij GM) en het gewicht van die auto's opdrijft en eigenlijk weer negatief is. Typisch is dat geen van deze een goed alternatief is als ze rijden op de verbrandingsmotor.

Audi komt (hopelijk) met een minuscule range-extender motor, een wankel notabene !
Omdat je gemiddeld toch maar weinig power gebruikt van de vele ponies onder de motorkap, is dat volgens mij het beste alternatief.
Een kleine motor kan, wanneer nodig, op zijn optimale toerental presteren om de batterij op te laden, en weer stilliggen tot de batterij weer bijna leeg is.
Door de geringe afmetingen is die ook makkelijker op temperatuur te krijgen en te houden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #22 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 16:55:25 »
ik vraag me wel af waar ze de electriciteit vandaan gaan halen mochten we electrisch gaan rijden, rekening houdend met de uitstap uit kernenergie
Ik vraag me eerder af hoe we die elektriciteit gaan verdelen.
De stroomdistributienetten staan geregeld - letterlijk - gloeiend heet.
Het lokale distributienetwerk is op talloze plaatsen niet meer aangepast aan het gestegen verbruik.
Doe daar elektrische voertuigen bij, en je hebt een accident waiting to happen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #23 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 17:02:07 »
ik vraag me wel af waar ze de electriciteit vandaan gaan halen mochten we electrisch gaan rijden, rekening houdend met de uitstap uit kernenergie
Ik vraag me eerder af hoe we die elektriciteit gaan verdelen.
De stroomdistributienetten staan geregeld - letterlijk - gloeiend heet.
Het lokale distributienetwerk is op talloze plaatsen niet meer aangepast aan het gestegen verbruik.
Doe daar elektrische voertuigen bij, en je hebt een accident waiting to happen.

Volgens mij gaat zo´n accident waiting to happen nodig zijn om bepaalde Be-politiekers, en bepaalde publieke perceptie, eens tegoei op hun plaats te zetten.

Be wordt meer en meer afhankelijk van buitenlandse stroom en ze beginnen al "te panikeren" als D hun 7 oudste kernreactoren voor 3 maanden stillegt...

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Wat heeft D nu met Be te zien   ;D :'(
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 02:42:37 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #24 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 17:03:58 »
Op de meeste parkings zal er dan nog eens infrastructuur voorhanden zijn om te laden (betaalparkings, parkings van winkels, ...). Een groot shoppingcenter is bijvoorbeeld een ideale locatie om laadpalen op de parking te plaatsen.
In realiteit is er in België echter zogoed als niets, en zijn ook de plannen daartoe vooral plannen.
Wat eigenlijk typerend is voor alle alternatieve energiebronnen, we lopen in België op dat vlak eigenlijk op elk domein achter.

E85 : niet eens verkrijgbaar, amper auto's die er mee kunnen rijden op de markt (itt S)
CNG : nauwelijks beschikbaar, weinig geschikte voertuigen.
LPG : was al op de retour, maar gaat mogelijk naar een revival.
Biodiesel : zeer beperkt beschikbaar (itt D), en hoe langer hoe minder (!) auto's die er op kunnen rijden.
PPO : zeer beperkt beschikbaar.
Elektrische ombouw : gigantische problemen bij keuring en inschrijving
Diesel + LPG / CNG : zeer beperkt, eveneens geen vlot parcours bij keuring.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #25 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 23:20:43 »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #26 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 23:32:19 »
Vooreerst zal je 's morgens altijd met een volledig geladen wagen vertrekken, hij heeft immers de hele nacht aan de lader gehangen.

Onmogelijk als er hele straten/wijken tegelijkertijd hun wagen willen laden, wat dus 's nachts de bedoeling is.

De ongelukken met kernenergie lossen zichzelf op als ze kernfusie in orde krijgen.
Er gaan er een hoop zijn die overdag opladen, op kosten van de baas. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 22 maart 2011 - 09:21:31 »
Vooreerst zal je 's morgens altijd met een volledig geladen wagen vertrekken, hij heeft immers de hele nacht aan de lader gehangen.

Onmogelijk als er hele straten/wijken tegelijkertijd hun wagen willen laden, wat dus 's nachts de bedoeling is.

De ongelukken met kernenergie lossen zichzelf op als ze kernfusie in orde krijgen.

Rafael, jij hebt meer kennis over de elektriciteitsnetten dan ikzelf, maar bekijk het zo eens.

Momenteel piekt het elektricteitsgebruik van de gezinnen 's avonds en dan vooral in de winter. Er gaan elektrische verwarmingstoestellen aan (meestal 2000 W), zeer veel licht, elektrische kookvuren, vaatwassers, ...
Ik mag waarschijnlijk wel stellen dat men in dergelijke omstandigheden makkelijk tot 12 A gemiddeld per aansluiting wordt verbruikt en dat is dan nog een voorzichtige schatting.
's Nachts loopt dit sterk terug en zal enkele Ampères genoeg zijn. Als je met intelligente laders de auto's net op dit moment gaat laden moet het netwerk dit toch aankunnen? Stel dat je dan zo'n 10 A gebruikt om te laden, dat is dan wel geen snelladen, maar dit is niet nodig. Je hebt dus ongeveer 2.3 kW ter beschikking om te laden. Stel dat je dit zo'n 8 uur volhoudt, dan kan je makkelijk 18 kWh laden. Dat is met de huidige elektrische voertuigen voldoende om meer dan 100 km te rijden.
Op deze manier kan ik mijn verbruik makkelijk afdekken, ik rijdt zelden meer dan 100 km per dag.
Bovenstaand rekensommetje is dan nog met voorzichtige berekeningen en slechts 8 uur laden. Het ziet er veel beter uit wanneer je buiten deze 8 uur 's nachts toch al laadt, maar dan natuurlijk aan lagere laadstromen. Wanneer men dan nog eens lokale energie-opwekking heeft (zoals de al vermelde gasketels met sterlingmotor) dan ziet het er nog beter uit.
Meestal zal de auto ook geladen worden wanneer hij overdag staat te wachten op de pendelrit naar huis. Zo zal je in de praktijk quasi altijd vertrekken met een volledige batterijlading.

Er is trouwens mogelijkheid om stroom vrij te maken voor het laden van deze auto's. Schakel om te beginnen de snelwegverlichting bijna overal uit. Verbiedt elektrische verwarming van huizen (hoofdverwarming, kleinere vuurtjes blijven nodig). Zo creëer je al snel wat capaciteit voor het laden van de eerste elektrische auto's. Dit geeft je tijd om ergens een deftige centrale bij te bouwen (liefst nucleair, laatste generatie reactoren).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 22 maart 2011 - 10:15:30 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #29 Gepost op: dinsdag 22 maart 2011 - 10:52:59 »
[...] die 40A is het maximum maar absoluut niet haalbaar als de hele straat dat wil doen.

Ge gaat er vanuit dat dat "ooit" hele straten en wijken dat gaan doen, maar zover zie ik het nooit komen Rafael.

Ik geef nu een wat raar vergelijk, maar ik zou menen (qua rariteit) dat ook niet hele wijken en straten ´s avonds hun sauna (400 Vac) gaan nemen ...

- Pure E-auto´s zal wel eerder een zeldzaamheid blijven in het verkeer (de volgende 20 jaar toch), zal wel hetzelfde verhaal als LPG pw´s worden.
Of er moet enorme vooruitgang geboekt worden qua accu-efficiency.

- Plug-ins met kleine range-extender-fossiele-motor zie ik wel significant meer en meer rijden, maar die moeten veel minder opgeladen worden.

Dieselpw´s bvb hebben ca. 30 jaar nodig gehad (1975-2005) om hetzelde aantal pw´s te hebben als benzinepw´s, alhoewel die in prijs amper verschillen van benzines over al die jaren gezien. Moesten ze niet accijnsbevoordeeld worden zaten we wslk aan 40% dieselpw´s ipv aan 61 % nu.

Wat denk jij hoe het voetuigpark tegen 2025 eruitziet betreft pure E-personenwagens tov alle personenwagens, wie weet ook E-bussen in de steden ? Dat oude voertuigenpark kan zomaar niet op 5-10 jaar verdwijnen hé.
Meer als de ~ 0,7 % pw´s die op gas rijden ?

Citaat
Op 1 augustus van het jaar 2010
Totaal voertuigenpark (met inbegrip van motorrijwielen)  6.689.065
Personenwagens                5.276.283
- rijdend op benzine            2.035.578
- rijdend op diesel               3.181.431
- rijdend op gas                      37.463
- met elektrische motor                 36
- niet nader bepaald               21.775


 Autobussen en autocars         16.226
Vrachtwagens, bestelwagens, terreinwagens en tankwagens  690.837
Trekkers (a)                         46.673
Landbouwtrekkers               177.989
Speciale voertuigen (b)         62.142
Motorrijwielen (c)               418.915


Laadpalen en tot zware quickchargers (oplaadtijd 10 à 45 minuten !) zullen overal verspreid liggen op parkings en allerhande, er zijn helemaal geen strenge veiligheidsnormen -zoals tankstations- aan verbonden zulle oplaadpunten te verdelen. Dus de meeste E-auto´s zullen thuis minder lang opgeladen worden als men denkt. E-voertuigen zullen over de ganse dag verspreid opgeladen worden, en thuis nog wat (langzamer 230Vac) bijladen maar dan ´s nachts tijdens daluren (slimme meter/timer)

Citaat
Ook niet vergeten dat velen hun vaatwasser, wasmachine, droogmachine, .. 's nachts aanzetten omwille van het goedkopere tarief.
Met de nieuwe slimme meters zal dat goedkoop tarief geleidelijk verdwijnen. imho.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 maart 2011 - 11:12:33 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I