Auteur Topic: afstand ts voertuigen 7.5 t  (gelezen 27464 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 22 maart 2011 - 18:11:37 »
In Art 18 ontbreekt hier en daar iets... zoals hier en daar artikels onduidelijk en zelfs foutief zijn in de wegcode.

Sinds wanneer is de context veiligheidsafstand niet noodzakelijk verbonden met snelheid = "rijdend" ?
Jij stelt dat het om een veiligheidsafstand zou gaan.
Maar dat is niet wat Art 18 zegt, dat is wat Art 10 bepaalt.
Artikel 18 is geen reprint van 10.1

Art 10 is duidelijk snelheidsgerelateerd.
Dat houdt in dat er achter art 18 andere, niet snelheidsgerelateerde redenen zitten.
Brugbelasting is daar 1 van.
Het is duidelijk dat zelfs dat argument voorbijgestreefd is als je ziet wat er in Merksem of Vilvoorde tegelijk op de brug staat ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 22 maart 2011 - 18:29:34 »
In Art 18 ontbreekt hier en daar iets... zoals hier en daar artikels onduidelijk en zelfs foutief zijn in de wegcode.

Sinds wanneer is de context veiligheidsafstand niet noodzakelijk verbonden met snelheid = "rijdend" ?
Jij stelt dat het om een veiligheidsafstand zou gaan.
Maar dat is niet wat Art 18 zegt, dat is wat Art 10 bepaalt.
Artikel 18 is geen reprint van 10.1

Art 10 is duidelijk snelheidsgerelateerd.
Dat houdt in dat er achter art 18 andere, niet snelheidsgerelateerde redenen zitten.
Brugbelasting is daar 1 van.
Het is duidelijk dat zelfs dat argument voorbijgestreefd is als je ziet wat er in Merksem of Vilvoorde tegelijk op de brug staat ...

Ik vind niet helemaal.

Als je jouw zin met ook aanvult ga ik akkoord in verband met art 18.1. :
Citaat
Dat houdt in dat er achter art 18 andere, ook niet snelheidsgerelateerde redenen zitten.

Over bruggen rijdt men meestal, die worden niet gemaakt voor stil te staan of te parkeren en als men zou stil staan is het wslk afstand 15 meter proberen te houden art 18.1, maar dan overtreedt men 18.2 moest 18.2 ook niet rijdend bedoeld zijn.
Kies maar.  ;)

Moest 18.1 enkel stilstaan of parkeren zijn zou het beter in het betreffende artilkels stilstaan en parkeren kunen staan, artikel 23 en 24, daar staan de afstanden op welke men daarbij moet achten.  

Alle artikelen in art 18 zijn snelheidsgerelateerde imho, anders spreekt men ook niet van in konvooi rijden, maar in konvooi (stil)staan.
Daarbij is een konvooi automatisch ook rijdend of varend bedoelt: rijden voor een gezamenlijk te maken tocht kan men schrappen in die zinnen over konvooi (afstand houden zegt genoeg)
Citaat
kon·vooi het; o -en 1 bescherming van koopvaardijschepen door oorlogsschepen 2 het geleide 3 groep bij elkaar varende schepen 4 stoet van voertuigen

Daarbij is stilstaan eigenlijk snelheid 0 kmh als het in het verkeer gebeurd. Parkeren en stilstaan volgens Art 23/24 is wat anders.

Citaat
18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

18.3. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van auto's die in konvooi rijden voor een gezamenlijk te maken tocht, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

De zinsbouw is treffend gelijk.  
Die minstens 50 meter afstand tussen 7,5 T is duidelijk al rijdend bedoelt. En niet stilstaand of parkerend of eenderwat. Anders is er geen verkeer mogelijk.
 
Daarbij is een minimum afstand (aan)houden, steeds rijdend.

nog eens: Bron Van Dale, definitie: rechts houden = aan de rechterkant van de weg rijden. Amen  ;)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 maart 2011 - 19:11:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 22 maart 2011 - 19:16:07 »
Alle artikelen in art 18 zijn snelheidsgerelateerde imho, anders spreekt men ook niet van in konvooi rijden, maar in konvooi (stil)staan.
Art. 18 heeft het nergens over snelheid.
18.1 en 18.2 hebben het niet eens over rijden ... die voorwaarde staat er eenvoudigweg niet in.

Pas 18.3 heeft het over in konvooi rijden.
En dat men tijdens die gezamelijke tocht nooit zal gestopt staan, is ook twijfelachtig.
Is het dan nog een konvooi ?
Rijdt men dan nog in konvooi ?
Bovendien sluit 18.3 dan weer  18.1 en 18.2  niet uit ...


Art 18 is dermate absurd dat het aan alle kanten wringt om de interpretatie te beperken tot wat de tekst werkelijk stelt , zonder er zelf extra voorwaarden bij te gaan stellen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 22 maart 2011 - 20:17:31 »
Alle artikelen in art 18 zijn snelheidsgerelateerde imho, anders spreekt men ook niet van in konvooi rijden, maar in konvooi (stil)staan.
Art. 18 heeft het nergens over snelheid.
niet letterlijk, maar ook niet over stoppen stilstaan geimmobil... whatever, noemer: "snelheid 0 kmh".

Citaat
18.1 en 18.2 hebben het niet eens over rijden ... die voorwaarde staat er eenvoudigweg niet in.
idd niet letterlijk, dat heb ik al gezegd.
Maar afstand houden doet men vooral rijdend, anders heeft het geen zin 50 minimumafstand aan te willen houden.

Vind jij van wel ? Welke afstand bedoelen ze dan ? achter elkaar ? langs elkaar ? schuin over meer rijstroken ?
Staat er ook niet letterlijk in... , in Artikel 40ter staat wel zijdelingse afstand van tenminste 1 meter laten.

Jij schreef voordien toch dat het niet ´puur´ over veiligheidsafstand gaat, welke (minimum) afstand is dan wel bedoeld ?
Citaat van: Inazuma
Jij stelt dat het om een veiligheidsafstand zou gaan.
Maar dat is niet wat Art 18 zegt, dat is wat Art 10 bepaalt.


Citaat
Pas 18.3 heeft het over in konvooi rijden.
Idd maar rijden hoeft er niet noodtzakelijk bij te staan, het leest enkel wat vlotter. Je weet wat de bedoeling van een konvooi is.

Citaat
En dat men tijdens die gezamelijke tocht nooit zal gestopt staan, is ook twijfelachtig.
Is het dan nog een konvooi ?
Natuurlijk, een konvooi dat soms op de geplande rijbaan van de geplande route stilstaat, zoals andere voertuigen dat ook soms doen.

Het blijft ook een konvooi als andere voertuigen dat konvooi breken, ttz konvooien kunnen uit mekaar gerukt worden door verkeersregelingen en allerhande. Enkel begeleide konvooien met bepaalde veiligheidsstatus die i.p. niet mogen stoppen (al paar maal als bestuurder meegemaakt op buitenlandse missie) stoppen in feite nooit helemaal. Uitzonderingen zijn er.

Citaat
Rijdt men dan nog in konvooi ?
Ja, een konvooi (samenhorende groep voertuigen die samen een geplande A naar B rijden (roadbook of getekende wegenkaart of -plan) probeert zoveel mogelijk tesamen te blijven - en hebben exact dezelfde route* - ook al rijden er andere voertuigen tussen.
* 1 (of meer) voertuig(en) die verkeerd rijdt en een andere route neemt rijdt(en) zolang apart tot hij weer aan de kopgroep aansluit, dan rijdt hij weer in konvooi.
Een afwijkende *ongeplande route door omstandigheden kan ook gebeuren, na een korte briefing van de bestuurders voor nieuwe consignes (voertuigen blijven meestal aan de rand van rijbaan staan of op vaste berm, begeleider blijft in voertuig), blijft het toch nog een konvooi. Ook al staat het een halfuur stil.  

Citaat
Art 18 is dermate absurd dat het aan alle kanten wringt om de interpretatie te beperken tot wat de tekst werkelijk stelt , zonder er zelf extra voorwaarden bij te gaan stellen ...
Idd. maar die stel ik er ook niet aan. Ik probeer de zin van die rare artikels te begrijpen in de dagelijkse praktijk.
En dan denk ik uiteraard ook aan 10.1.2°.
Ook in "Artikel 10 -  Snelheid" staat men soms stil in alle artikels, in 10.1.3° en 10.3° zelfs letterlijk.

Van afstand houden al rijdend gesproken, waar staat in onderstaande verkeersregel dat dit rijdende auto´s of motorfietsen moeten zijn, of waar staat iets van snelheid > 0 kmh ?

Citaat
Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.

Wat is het verschil tussen ten minste x meter "afstand laten" en "afstand houden" ?
 ;D  :D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 maart 2011 - 21:00:36 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 23 maart 2011 - 03:00:11 »
Samenvattend gaat het erom dat we allen goed beseffen dat AR 18.2 over de afstand tussen achter elkaar rijdende voertuigen gaat, doch dat het desbetreffende artikel daartoe bijzonder ongelukkig geformuleerd is en heel anders kan geïnterpreteerd worden dan het de bedoeling was.

En zo zijn er helaas wel meer artikels in de wegcode.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 23 maart 2011 - 08:44:06 »
En dat men tijdens die gezamelijke tocht nooit zal gestopt staan, is ook twijfelachtig.
Is het dan nog een konvooi ?
Rijdt men dan nog in konvooi ?
bij ons (in den troep) bestaat een konvooi van het moment dat het gevormd wordt tot het moment dat het ontbonden wordt
en dat heeft niets met rijden te maken
een konvooi kan evengoed ergens overnachten zonder ontbonden te worden
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 23 maart 2011 - 08:45:38 »
Het woordje rijdend staat niet in het betreffende artikel.18.1
Je moet ook 15 m tussenlaten op bruggen.18.2  Maar niet alleen voor de stopafstand maar vooral voor de stabiliteit, ook als je stilstaat.
Tiens @ mazda, en dat Artikel 18.1 Artikel 18.2 "tegenwringt" valt je niet op ?
15 meter is toch minder als 50 m ?   :P

Of liggen alle bruggen binnen de bebouwde kom ?  ;D

Buiten bebouwde kom zijn die bruggen al voldoende beschermd hé Michel. Binnen bebouwde kom geeft men ze ook bescherming tegen het gewicht, al is het maar een  15 meter. Waarom stel je zulke vragen?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 23 maart 2011 - 12:31:00 »
Waarom stel je zulke vragen?
Tja, waarom zou ik zo´n cynische vraag (=  ;D) stellen ?
Ook om het te weten, tiens.

Heb je dat dan niet begrepen ? Hoe kan men nu voldoen aan art 18.2 buiten de bebouwde kom als men art 18.1 leest ?

Citaat
Buiten bebouwde kom zijn die bruggen al voldoende beschermd hé Michel. Binnen bebouwde kom geeft men ze ook bescherming tegen het gewicht, al is het maar een 15 meter

Serieus, heb je daar een officiële bron van ?

Ik ken nochtans tonnage-borden waar het maximaal toegelaten gewicht van "camions" die over (niet te sterke) bruggen rijden specifiek beperkt wordt.
Dit moet in Be zijn  :D



Weet je wat, ik vraag nu iets aan jou om het echt te weten.
Want ik heb nog altijd geen antwoord.  

Hoe pas je art 18.1 én 18.2 toe als er een file camions op een autosnelwegbrug staat aan te schuiven.
Nemen we als vb Brussel R0, met foto:  (viaduct = brug )
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 maart 2011 - 12:36:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 23 maart 2011 - 13:01:48 »

Amai, die C43 van 30 km/u staat ook weer goed geplaatst.  Nu zie je het verkeersbord niet meer dat die oversteekplaats voor voetgangers aanduidt.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 23 maart 2011 - 23:26:14 »
Hoe pas je art 18.1 én 18.2 toe als er een file camions op een autosnelwegbrug staat aan te schuiven.
Nemen we als vb Brussel R0, met foto:  (viaduct = brug )


De 70km/u beperking + inhaalverbod voor vrachtwagens wegnemen zou op die plaats al helpen.

wooter

  • Gast
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 23 maart 2011 - 23:27:43 »
Die 90 ook. Ze claimen dat dat is om te voorkomen dat een vrachtwagen door de vangrail vliegt. Ik zie op het viaduct van Leuven toch niet dezelfde bordjes staan.

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 00:57:07 »
Die 90 ook. Ze claimen dat dat is om te voorkomen dat een vrachtwagen door de vangrail vliegt. Ik zie op het viaduct van Leuven toch niet dezelfde bordjes staan.
Die (+3,5ton) vrachtwagens mogen toch niet sneller dan 90? Of gaan die vrachtwagens door de vangrail door personenauto's die sneller dan 90 rijden?

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 01:12:21 »
Die 90 ook. Ze claimen dat dat is om te voorkomen dat een vrachtwagen door de vangrail vliegt. Ik zie op het viaduct van Leuven toch niet dezelfde bordjes staan.

Klopt, zeker omdat velen die 70 interpreteren dat 50 of minder ook wel voldoende zal zijn en daarbij nog het liefst over de gehele breedte van het viaduct zwalpen.
Ja, er is blijkbaar ooit eens een lege vrachtwagen, van een ondertussen befaamde firma voor dergelijke dingen die meestal ADR producten vervoerd, op de binnenkoer van de vroegere Renaultfabriek terecht gekomen.
Dit was nog voor de tacho, voor het inhaalverbod, voor de snelheidsbeperking en zelfs voor de snelheidsbegrenzers en ja zelfs nog voor dat die wel heel stevige vangrails, die er nu staan, stonden.

Die 90 ook. Ze claimen dat dat is om te voorkomen dat een vrachtwagen door de vangrail vliegt. Ik zie op het viaduct van Leuven toch niet dezelfde bordjes staan.
Die (+3,5ton) vrachtwagens mogen toch niet sneller dan 90? Of gaan die vrachtwagens door de vangrail door personenauto's die sneller dan 90 rijden?

Op die plaats (viaduct van Vilvoorde richting Groot-Bijgaarden en ook in de andere richting) mogen vrachtwagens niet inhalen en maar max. 70km/u rijden.
Auto's mogen er maar 90km/u rijden.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 11:45:45 »
Nog altijd geen antwoord van "menige experten" hier betreffende hoe men 18.1 én 18.2 toepast.

Zal ik dan maar klasseren onder:
Citaat
Het is een bewijs van bitter weinig verstand antwoorden te vinden op vragen waarop geen antwoord te geven is.

@ Fontenelle  (1657-1757) Frans schrijver en filosoof

http://frenchphilosophes.weebly.com/fontenelle.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Bernard_le_Bovier_de_Fontenelle
http://www.citaten.net/search.asp?auteur=Fontenelle
Dan kun je ~ 100 jaar worden.  ;)

Ik heb er namelijk ook geen zinnig antwoord op.
Zoals bij redelijk veel artikels van ons lappendekenverkeersreglement. (scrabble !  :P )
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 maart 2011 - 11:57:24 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 11:58:21 »
Nog altijd geen antwoord van "menige experten" hier betreffende hoe men 18.1 én 18.2 toepast.  ;D
Wat is jou probleem toch? Op bruggen binnen bebouwde kom 15m en op bruggen buiten bebouwde kom 50m. Voila, simpel. Is dat zinnig? Niet zo zeker. Is dat te klasseren onder rommel-wegcode? Ja zeker!?