Auteur Topic: afstand ts voertuigen 7.5 t  (gelezen 27476 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #45 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 10:26:50 »
Ik kan jullie zienswijze volledig begrijpen, maar zo staat het er niet.

wooter

  • Gast
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #46 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 11:13:25 »
Inderdaad. Buiten de bebouwde kom wordt niet bepaald of de voertuigen moeten rijden. Dus ook stilstaand, of wachtend aan een verkeerslicht moeten vrachtwagens onderling 50 meter afstand houden.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #47 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 12:55:49 »
Inderdaad. Buiten de bebouwde kom wordt niet bepaald of de voertuigen moeten rijden. Dus ook stilstaand, of wachtend aan een verkeerslicht moeten vrachtwagens onderling 50 meter afstand houden.
:D ;D    Maar we moeten ons niet ongerust maken denk ik, of heeft @ mazda wel een rijbewijs C of C-E of D... ?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 maart 2011 - 13:05:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #48 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 13:12:00 »
Citaat
- Stop gewoon mee en sluit gewoon aan tot een tweetal meter hé.

Onlangs heb ik in het arbeidsreglement van een transportfirma gelezen dat men moet stoppen op een zodanige afstand dat de remlichten van de voorligger nog makkelijk zichtbaar zijn in normale zitpositie.
Oh wist ik niet, dus iemand die van hoger kan kijken, of een lange bestuurder, mag korterbij aansluiten.  :)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #49 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 13:42:01 »
@ Mazda en Wooter.

Stel: je rijdt met een zware camion, trekker oplegger 44 ton MTM.  Voor je een collega, met dito voertuig.  Je bevindt je op de viaduct in Vilvoorde, waar je in een file beland bent wegens de avondspits.  Je houdt keurig 50 meter afstand.  Tot er zich twee camions van de rijstrook links naast je zich tussen jou en je voorligger wringen.  Meteen daarna zit alles weer muurvast, minutenlang.  Tien seconden later snort er een zwaantje voorbij over de pechstrook, om het fileverkeer in de gaten te houden, en dan sta je daar.  Dat jij oorspronkelijk 50 meter afstand hield, heeft het zwaantje niet kunnen vaststellen, want toen was hij er nog niet.

1) Mag hij jou nu meteen beboeten?  Ben je wel weer mooi de pineut.
2) Hoe los je dat op?  Achteruitrijden op een autosnelweg mag namelijk niet, en is in volle avondspits zelfs onmogelijk zonder tegen een voertuig achter je te botsen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #50 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 13:46:20 »
Inderdaad. Buiten de bebouwde kom wordt niet bepaald of de voertuigen moeten rijden. Dus ook stilstaand, of wachtend aan een verkeerslicht moeten vrachtwagens onderling 50 meter afstand houden.
:D ;D    Maar we moeten ons niet ongerust maken denk ik, of heeft @ mazda wel een rijbewijs C of C-E of D... ?

Ik ben in het bezit van alle rijbewijzen.

wooter

  • Gast
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #51 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 13:59:08 »
Bert,

Het zwaantje kan enkel vaststellen dat er 3-4 vrachtwagens staan die niet de nodige afstand met mekaar houden. Hij moet vervolgens onderzoeken wie effectief de regel heeft overtreden.

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #52 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 15:02:56 »
Nog altijd geen antwoord van "menige experten" hier betreffende hoe men 18.1 én 18.2 toepast.  ;D
Wat is jou probleem toch? Op bruggen binnen bebouwde kom 15m en op bruggen buiten bebouwde kom 50m. Voila, simpel.

Heerlijk, echt open doel.  :D

Dus bruggen binnen de bebouwde kom (15 m afstand) zijn steviger, ttz jouw zin : "tegen het gewicht beschermd", als bruggen buiten de bebouwde kom (50 m afstand) ?

Waarom schreef je dan het omgekeerde ? :  of bedoelde je dat niet  ;)  
Buiten bebouwde kom zijn die bruggen al voldoende beschermd hé Michel. Binnen bebouwde kom geeft men ze ook bescherming tegen het gewicht, al is het maar een 15 meter.

Citaat
Is dat zinnig? Niet zo zeker.
Je schreef dat het simpel was. (cynisch bedoelt neem ik aan )

Citaat
Is dat te klasseren onder rommel-wegcode? Ja zeker!?
Voila, en rommel is niet simpel maar rommel. OK.  :)
Als dat een open doel was heb je volledig naast de bal getrapt. Ik heb idd. nergens gezegd dat ik het zinnig vond. Simpel blijft het wel.
Een spits die zo mist mag meteen naar de kleedkamer.
Je vroeg gewoon de artikels te combineren. Dat heb ik gedaan.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #53 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 17:33:28 »
Citaat
- Stop gewoon mee en sluit gewoon aan tot een tweetal meter hé.

Onlangs heb ik in het arbeidsreglement van een transportfirma gelezen dat men moet stoppen op een zodanige afstand dat de remlichten van de voorligger nog makkelijk zichtbaar zijn in normale zitpositie.
Oh wist ik niet, dus iemand die van hoger kan kijken, of een lange bestuurder, mag korterbij aansluiten.  :)

Wel dat was ook het eerste die door mijn gedachten ging toen ik het las. ;D
Het tweede gedacht was "die geraken er ook niet aan uit aan de specifieke wetgeving en hebben er dan maar zelf iets van gemaakt". :)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #54 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 19:54:24 »
Als dat een open doel was heb je volledig naast de bal getrapt. Ik heb idd. nergens gezegd dat ik het zinnig vond. Simpel blijft het wel.
Een spits die zo mist mag meteen naar de kleedkamer.

Onderstaande misser vind ik om in te lijsten, en mag je in de kleedkamer hangen.  
Citaat van: Stefto
Buiten bebouwde kom zijn die bruggen al voldoende beschermd hé Michel. Binnen bebouwde kom geeft men ze ook bescherming tegen het gewicht, al is het maar een 15 meter.

Maar het kan ook zijn dat je jouw misser niet door hebt.  ;)

(de tekst hoort bij de respectievelijke quote).
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 maart 2011 - 19:59:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #55 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 21:23:30 »
Als dat een open doel was heb je volledig naast de bal getrapt. Ik heb idd. nergens gezegd dat ik het zinnig vond. Simpel blijft het wel.
Een spits die zo mist mag meteen naar de kleedkamer.

Onderstaande misser vind ik om in te lijsten, en mag je in de kleedkamer hangen.  
Citaat van: Stefto
Buiten bebouwde kom zijn die bruggen al voldoende beschermd hé Michel. Binnen bebouwde kom geeft men ze ook bescherming tegen het gewicht, al is het maar een 15 meter.

Maar het kan ook zijn dat je jouw misser niet door hebt.  ;)

(de tekst hoort bij de respectievelijke quote).
Ik ben dan ook te dom. U bent de allergrootste. Amen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #56 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 21:40:09 »
Ik ben dan ook te dom. U bent de allergrootste. Amen.
???
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #57 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 22:15:47 »
@ Mazda en Wooter.

Stel: je rijdt met een zware camion, trekker oplegger 44 ton MTM.  Voor je een collega, met dito voertuig.  Je bevindt je op de viaduct in Vilvoorde, waar je in een file beland bent wegens de avondspits.  Je houdt keurig 50 meter afstand.  Tot er zich twee camions van de rijstrook links naast je zich tussen jou en je voorligger wringen.  Meteen daarna zit alles weer muurvast, minutenlang.  Tien seconden later snort er een zwaantje voorbij over de pechstrook, om het fileverkeer in de gaten te houden, en dan sta je daar.  Dat jij oorspronkelijk 50 meter afstand hield, heeft het zwaantje niet kunnen vaststellen, want toen was hij er nog niet.

1) Mag hij jou nu meteen beboeten?  Ben je wel weer mooi de pineut.
2) Hoe los je dat op?  Achteruitrijden op een autosnelweg mag namelijk niet, en is in volle avondspits zelfs onmogelijk zonder tegen een voertuig achter je te botsen.

Zoals Wooter reeds opmerkte. Wie is hier de oorzaak van? Agenten die hier een PV willen voor opstellen zouden eerst en vooral duidelijk moeten weten wie de overtreding beging.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #58 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 22:50:29 »
Zoals Wooter reeds opmerkte. Wie is hier de oorzaak van? Agenten die hier een PV willen voor opstellen zouden eerst en vooral duidelijk moeten weten wie de overtreding beging.
::) Welke overtreding ?

Het is zonneklaar geen overtreding bij fileverkeer bij uw voorligger aan te sluiten, Art 18 is dan niet van toepassing.

EDIT: en jijzelf hebt dat hier geciteerd...  1 augustus 2010.

Dit is een Belgisch wetsvoorstel dat ooit werd ingediend.
Lees ook de belachelijke afstand van 30 meter op snelwegen en 2X2 met middenberm.

WETSVOORSTEL SENAAT 2007/2008
--------------------------------------------------------------------------------
....] . Afgezien van vrachtwagens op bruggen, buiten de bebouwde kommen en voor konvooien (artikel 18.1 tot 18.3 van het koninklijk besluit van 1 december 1975) is de veiligheidsafstand niet specifiek in de wet ingeschreven. Het is de bedoeling van dit wetsvoorstel de veiligheidsafstand in de wet uit te breiden tot alle voertuigen die gebruikmaken van de autosnelwegen. Het is evident dat bij fileverkeer, bij het remmen van de voorligger of bij het invoegen van het eigen voertuig of van een voorligger, de bepaling omtrent de veiligheidsafstand niet van toepassing is.
Een ondubbelzinnig definiëren van de veiligheidsafstand tussen voertuigen — en de controle erop — heeft ook tot gevolg dat de veiligheid en goede doorstroming bij het invoegen van voertuigen op de snelweg gegarandeerd wordt, ook wanneer vrachtwagens verplicht worden het eerste baanvak te gebruiken. De controle op de veiligheidsafstand is technisch mogelijk door vaststaande en mobiele meettoestellen of door vergelijking met op vaste afstand van elkaar staande ijkingspunten op de openbare weg, zoals de witte onderbroken streep en verlichtingspalen.
bronnen Senaat:
http://www.senate.be/www/webdriver?MItabObj=pdf&MIcolObj=pdf&MInamObj=pdfid&MItypeObj=application/pdf&MIvalObj=67109340
http://www.senate.be/www/?MIval=/publications/viewPub.html&COLL=S&LEG=3&NR=1239&VOLGNR=1&LANG=nl

Citaat
evi·dent bn, bw duidelijk, zonneklaar

ook:
Citaat
http://www.ibsr-bivv.be/dispatch.wcs?uri=895680637&action=viewStream&language=nl
page 7
VEILIGHEIDSAFSTAND

Hou altijd voldoende afstand tot je voorligger. Zo kun je, indien nodig, op tijd remmen of uitwijken.
Bepaal je veiligheidsafstand met de tweesecondenregel:
- neem een herkenningspunt aan de kant van de weg (brug, verlichtingspaal,…)
en tel twee seconden (“eenentwintig, tweeëntwintig”) vanaf het moment dat
je voorligger dit punt voorbijrijdt;
- kom je zelf binnen die twee seconden voorbij dat punt, dan rij je te dicht;
- op een nat wegdek tel je drie seconden (“eenentwintig, tweeëntwintig, drieëntwintig”).
Vrachtwagens* moeten onderling minstens 50 meter afstand houden.
* Met maximaal toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 m.
Op sommige plaatsen staan er tekens op het wegdek waarmee je je veiligheidsafstand kan bepalen.
Maak er gebruik van.

Citaat
http://www.gratisrijbewijsonline-forum.be/viewtopic.php?f=3&t=12204

Bij de uitleg over de volgafstand vind ik in vele handboeken en teksten altijd hetzelfde terug.

Citaat
15 meter op bruggen binnen de bebouwde kom tussen voertuigen en slepen met een MTM van meer dan 7,5 ton

door de afwezigheid van een komma of het verbindingswoordje "en" ga ik ervan uit dat dit dus enkel geldt voor bruggen binnen de bebouwde kom. Welke volgafstand dient dan aangehouden te worden op wegen binnen de bebouwde kom voor voertuigen en slepen met een MTM van meer dan 7,5 ton?

Citaat
http://www.toonsinfo.be/Html/VERKEER/Rijschoollesgever/Examen/Examen_Vragen6_10.htm

07 Welk volgafstand moet een vrachtwagen met een MTM van 15 ton minimaal houden buiten een bebouwde kom op:

a ... een personenwagen                                            ... ... m
b ... een vrachtwagen van 9 m lengte en 7 ton MTM    ... ... m
c ... een vrachtwagen van 10 ton MTM op een brug      ... ... m  
    
Antwoord vraag 07
--------------------------------------------------------------------------------
a. niet bepaald, enkel tussen vrachtwagens van meer dan 7,5 ton;
b. 50 m, meer dan 7 m lang of meer dan 7,5 ton
c. 15 m, op bruggen meer dan 7,5 ton
                                                                                     lees artikel 18
Amen.  :D
« Laatst bewerkt op: zaterdag 26 maart 2011 - 00:21:18 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #59 Gepost op: zaterdag 26 maart 2011 - 10:08:29 »
Dat wetsvoorstel is er tot op heden niet doorgekomen.
Daarom mijn vraag.