Michel,
De wetteksten moet je lezen zonder de commentaren, en zonder de bedoeling van de wetgever die je er tussen de lijnen kan terugvinden. 15 of 50 meter afstand houden heeft niets met veiligheidsafstand te maken; het is een arbitrair vastgestelde afstand, en de wetgever heeft niet gespecifieerd of deze afstand enkel moet aangehouden worden tijdens het rijden of tijdens het stilstaan.
Wat begrijp je niet uit de link van de Van Dale, Wooter ?
Ik vind zeker van niet Wooter, de BIVV heeft het in zijn link (in een adem) met veiligheidsafstand en de
tweesecondenregel geschreven en naar die hulppijlen voor de camions op de snelweg gewezen.
Vrachtwagens rijden daar doorgaans max 90 kmh en zijn ~ begrenst op die snelheid.
Awel met minstens 50 meter zitten ze exact op minstens 2 seconden.
90 kmh = 25 m/sec x 2 secondenregel = 50 m.
Dus die 50 meter is veiligheidsafstand. En een stilstaande camion heeft geen 50 meter veiligheid(rem)afstand nodig, want die staat al stil.
Concreet gaat geen enkele agent je erop beboeten, want velen zullen het bestaan van de regel nog niet eens kennen. Maar als je eens op een Belgische brug staat, het zaakje door nalatig onderhoud inzakt en na onderzoek blijkt dat je vrachtwagen op minder dan 15 of 50 meter van je vrachtwagen-voorligger staat, heeft men toch weer gevonden wie er verantwoordelijk is voor het inzakken van de brug.
Daar zijn tonnageborden voor. Of heb je een bron over draagkracht van bruggen, en daarom die 15 m of 50 m ?
Ik heb gezocht maar niets gevonden.
Rare redenering want dan zou een brug buiten de bebouwde kom veel minder stevig zijn als een brug binnen de bebouwde kom, want met maar 15 meter tussenafstand staat er quasi 3,3 x meer gewicht op die brug.
En zeg nu zelf op welke bruggen wordt het meest aangeschoven in fileverkeer, toch wel die lange snelwegbruggen of viaducten buiten bebouwde kom... en die zijn zo zwak dat de camions 50 meter afstand moeten houden. Y´re kidding.
De eerste camionneur die dat riskeert buiten de bebouwde kom het meeste doorstroomverkeer in de spits en ook het afdraaiverkeer (die korte stroken zijn ook geblokkeerd) zodanig te hinderen met 50 meter extra te houden aan elk verkeerslicht, die sleuren ze na een 3-tal rode-verkeerslichten uit zijn camion. Best op een 1+1 met vele opeenvolgende verkeerslichten doen waar door het druk tegenverkeer geen inhalen mogelijk is. Ik neem de camion die vooraan rijdt. Mazda mag mij volgen aan elk verkeerslicht dat rood wordt en netjes 50 meter houden.