Auteur Topic: afstand ts voertuigen 7.5 t  (gelezen 27463 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #75 Gepost op: dinsdag 29 maart 2011 - 13:50:13 »
Nu nog weten of de zijdelingse afstand van 1 meter in Art 40ter ook geldt als je al gestopt staat, ik vraag me af waar die voertuigen hun hulpwieltjes hebben om zich dwars te verplaatsen als er een fietser te kort rechts naast je komt te staan, of passeert.   ;)

Citaat
Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.

Ik neem aan dat " >1 meter afstand laten" naar analogie van "> 50 m afstand houden" in hun resp. artikelcontexten - *evident - altijd rijdend bedoeld is. Ik gebruik liever het woord *vanzelfsprekend.

Die regel is anders minder eivdent dan je op het eerste zicht zou denken.  Over artikel 40.6, kreeg ik bij de mondelinge verdediging achteraf voor de jury de vraag: "Die 1m, is dat die voeganger inbegrepen, of niet?  En pas op: uw examen kan hier van afhangen."  ::)

Naar analogie daarmee, zou je je die vraag ook kunnen stellen over artikel 40 ter, niet?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #76 Gepost op: dinsdag 29 maart 2011 - 14:07:29 »
Die regel is anders minder eivdent dan je op het eerste zicht zou denken.  Over artikel 40.6, kreeg ik bij de mondelinge verdediging achteraf voor de jury de vraag: "Die 1m, is dat die voeganger inbegrepen, of niet?  En pas op: uw examen kan hier van afhangen."  ::)

Naar analogie daarmee, zou je je die vraag ook kunnen stellen over artikel 40 ter, niet?

In 40ter staat toch duidelijk 1 meter tov de fietser.
Citaat
Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets

40.6 is idd wat raar en langlezig op het eerste zicht, maar daarvoor moet men ook 40.7 erbij denken.
Citaat
40.6. Bij het voorbijrijden van een hindernis waar de voetgangers omheen moeten gaan op de rijbaan, moeten de bestuurders langs die hindernis een vrije ruimte laten van ten minste één meter. Kan dit voorschrift niet nageleefd worden en loopt een voetganger ter hoogte van de hindernis, dan mag de bestuurder die hindernis niet sneller dan stapvoets voorbijrijden.

40.7. De bestuurder moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de voetganger wanneer laatstgenoemde zich op de rijbaan bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden.

Indien deze minimumafstand niet nageleefd kan worden, mag de bestuurder slechts stapvoets rijden en zo nodig moet hij stoppen.

De Jury zou hier moeten vragen : "die 1 meter zijdelingse afstand ,en desnoods stoppen, geldt dat ook voor fietsers tov voetgangers, moeten die fietsers - ook fietsende kinderen en bejaarden - dan echt van hun fiets afstappen voor die 1 meter tov een volwassen jonge voetganger ? En pas op: uw examen kan hier van afhangen ? "  ;D    ::)

Citaat
2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.

Zie ook artikel 8 (De bestuurders)
2.14. "Voertuig" : elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.

2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler
.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 maart 2011 - 14:12:27 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I