Auteur Topic: afstand ts voertuigen 7.5 t  (gelezen 27461 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 12:11:50 »
Nog altijd geen antwoord van "menige experten" hier betreffende hoe men 18.1 én 18.2 toepast.  ;D
Wat is jou probleem toch? Op bruggen binnen bebouwde kom 15m en op bruggen buiten bebouwde kom 50m. Voila, simpel.

Heerlijk, echt open doel.  :D

Dus bruggen binnen de bebouwde kom (15 m afstand) zijn steviger, ttz jouw zin : "tegen het gewicht beschermd", als bruggen buiten de bebouwde kom (50 m afstand) ?

Waarom schreef je dan het omgekeerde ? :  of bedoelde je dat niet  ;)  
Buiten bebouwde kom zijn die bruggen al voldoende beschermd hé Michel. Binnen bebouwde kom geeft men ze ook bescherming tegen het gewicht, al is het maar een 15 meter.

Citaat
Is dat zinnig? Niet zo zeker.
Je schreef dat het simpel was. (cynisch bedoelt neem ik aan )

Citaat
Is dat te klasseren onder rommel-wegcode? Ja zeker!?
Voila, en rommel is niet simpel maar rommel. OK.  :)
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 maart 2011 - 12:24:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 12:37:27 »
18.1. Op bruggen moeten de bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, onderling een afstand houden van ten minste 15 meter.

18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

Dus als ik het goed begrijp moet je met een voertuig of sleep met een MTM van meer dan 7,5 t op bruggen onderling altijd, dus ook als je stopt, een afstand houden van 15 m, behalve buiten de BBK want daar geldt zowieso 50 meter wel of niet op een brug.
Dat is zeer duidelijk en éénvoudig zou ik zo zeggen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 14:40:06 »
18.1. Op bruggen moeten de bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, onderling een afstand houden van ten minste 15 meter.

18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

Dus als ik het goed begrijp moet je met een voertuig of sleep met een MTM van meer dan 7,5 t op bruggen onderling altijd, dus ook als je stopt, een afstand houden van 15 m, behalve buiten de BBK want daar geldt zowieso 50 meter wel of niet op een brug.
Dat is zeer duidelijk en éénvoudig zou ik zo zeggen.

Dus zijn elke week duizenden camions in overtreding als ze op bruggen of viaducten op de rechtse vakken staan aan te schuiven tijdens de file en minder dan 50 meter houden (overtreding 2e graad), en als ze daarbij minder als 15 meter houden (overtreding 1e graad) - als ze stoppen en stilstaan - overtreden ze driedubbel ofzo. Proficiat !  :D

En het is onderling tussen camions, wie is er dan in fout de camion die (veel) te dicht aanschuift-stopt (< 15 m) of de camion die het gat van minstens 50 m niet aanschuift en behart op 50 meter afstand tov zijn voorligger terwijl de file sowieso blijft stilstaan.

- Foto´s van die camionsfiles staan in dit topic al genoeg -  

Hoe weten die (ook buitenlandse) camionbestuurders dat ze zich op een brug of viaduct bevinden terwijl ze aan schuiven in de file ? Een verkeersbord ofzo ? En staat daar dan een onderbord met 15 meter afstand houden ofzo ?

Euhm, waar staat nu juist ook als je stopt ? Kan men die bril ergens kopen ?  ;)

En waarom zou "ook als je stopt" enkel bedoelt zijn in Art 18.1 en niet in Art 18.2 ?

Op welke wettelijke basis of referte ?

Enkel het feit dat "op bruggen" geschreven wordt is voor mij niet voldoende want dan zouden bruggen buiten de bebouwde kom niet zo stevig zijn, want daar moet men steeds minstens 50 m "houden".
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 maart 2011 - 15:08:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #33 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 15:09:57 »
Michel, Michel, Michel... Nu ben je op zoek naar rationalisering van de regels... We spreken hier over de Belgische wegcode!

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #34 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 15:31:15 »
Michel, Michel, Michel... Nu ben je op zoek naar rationalisering van de regels... We spreken hier over de Belgische wegcode!

Weet ik Wooter, ik begrijp ze ook zo hoe ze mij het beste uitkomen.  (Dit topic past beter in praathoekje)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #35 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 15:39:03 »
18.1. Op bruggen moeten de bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, onderling een afstand houden van ten minste 15 meter.

18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

Dus als ik het goed begrijp moet je met een voertuig of sleep met een MTM van meer dan 7,5 t op bruggen onderling altijd, dus ook als je stopt, een afstand houden van 15 m, behalve buiten de BBK want daar geldt zowieso 50 meter wel of niet op een brug.
Dat is zeer duidelijk en éénvoudig zou ik zo zeggen.

Amai ergens kan ik jouw stemmingsverandering niet meer volgen, dat was toch jouw topic ?

Buiten de bebouwde kom staat een vrachtwagen met een MTM van meer dan 7,5 ton voor het rode licht.
Ik kom net daarachter aangereden met eveneens een oplegger met een MTM van meer dan 7,5 ton.
Hoeveel meter moet ik tussen mijn vrachtwagen laten en de vrachtwagen voor mij  terwijl we staan te wachten aan dat verkeerslicht?

Weet je nu al meer betrefffende jouw vraag als dat "zeer duidelijk en eenvoudig" is ?

@ Mazda, laat ons jouw antwoord op jouw vraag dan ook eens weten aub, als dat zeer duidelijk en eenvoudig blijkt.  ;)

Als je verder maar wat rond de pot draait en niet op de discussie ingaat, mij eender hé.
Het woordje rijdend staat niet in het betreffende artikel.18.1
Je moet ook 15 m tussenlaten op bruggen. 18.2  Maar niet alleen voor de stopafstand maar vooral voor de stabiliteit, ook als je stilstaat.
  ::)
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 maart 2011 - 15:55:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #36 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 16:28:51 »
Nog altijd geen antwoord van "menige experten" hier betreffende hoe men 18.1 én 18.2 toepast.
Niet.

Hoe het moet toegepast worden : zonder bijkomende voorwaarden inzake rijdend / niet rijdend en snelheid ; voorwaarden die immers niet in het artikel staan.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #37 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 18:32:07 »
Zoals ik al zo vaak gezegd heb:
Als ze je doen stoppen en je smoel staat hen niet aan of ze moeten hun quota halen dan heb je het zitten.
In orde of niet, ze vinden wel iets als ze willen.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #38 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 20:35:12 »
Beste Michel,

ik moei mij niet in de discussie omdat ik niet weet wat ik met 18.1en 18.2 moet aanvangen.

Duidelijk en eenvoudig in theorie maar wat in de praktijk? Dit is en blijft mijn vraag.
Soms vind ik het antwoord op mijn vragen in jullie discussies, maar deze keer heb ik nog geen plausibele uitleg kunnen verzinnen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #39 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 20:43:32 »
Nog altijd geen antwoord van "menige experten" hier betreffende hoe men 18.1 én 18.2 toepast.
Niet.

Hoe het moet toegepast worden : zonder bijkomende voorwaarden inzake rijdend / niet rijdend en snelheid ; voorwaarden die immers niet in het artikel staan.
En het antwoord is minstens rara meter.  :D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #40 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 20:49:01 »
Beste Michel,

ik moei mij niet in de discussie omdat ik niet weet wat ik met 18.1en 18.2 moet aanvangen.

Duidelijk en eenvoudig in theorie maar wat in de praktijk? Dit is en blijft mijn vraag.
Soms vind ik het antwoord op mijn vragen in jullie discussies, maar deze keer heb ik nog geen plausibele uitleg kunnen verzinnen.

Ik heb het antwoord op je startpost al duidelijk gegeven hoe je veiligheidsafstand in de praktijk toepast.

In post 4 al, maar daarop (art 10.1.2°) reageer je niet :  (of ik moet iets gemist hebben)

Buiten de bebouwde kom staat een vrachtwagen met een MTM van meer dan 7,5 ton voor het rode licht.
Ik kom net daarachter aangereden met eveneens een oplegger met een MTM van meer dan 7,5 ton.
Hoeveel meter moet ik tussen mijn vrachtwagen laten en de vrachtwagen voor mij  terwijl we staan te wachten aan dat verkeerslicht?

Beide vrachtwagens staan te wachten = snelheid 0 . En het gaat om veiligheidsafstand.

Citaat
Artikel 10. Snelheid
10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

Omdat je niet reageerde heb ik onzinartikel 18 aangehaald.
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 maart 2011 - 21:02:53 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #41 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 21:10:17 »
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

Mijn probleem is dat de eerste vrachtwagen wel gestopt is en dus snelheid 0 heeft maar dat de vrachtwagen waar ik mee kom aangereden op het moment dat die 50 m bereikt worden op dat ogenblik nog rijdt en aldus een voldoende veiligheidsafstand moet houden.

Ik ben er niet uit met jou antwoord.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #42 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 21:36:47 »
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

Mijn probleem is dat de eerste vrachtwagen wel gestopt is en dus snelheid 0 heeft maar dat de vrachtwagen waar ik mee kom aangereden op het moment dat die 50 m bereikt worden op dat ogenblik nog rijdt en aldus een voldoende veiligheidsafstand moet houden.
Waarom haal je nu die stomme 50 meter erbij als je een vrachtwagen langzaam nadert die gestopt is, of voor je stopt aan een verkeerslicht ?

- Stop gewoon mee en sluit gewoon aan tot een tweetal meter hé.

- En wacht tot het groen wordt en vertrek dan kort na je voorligger en naarmate de snelheid groter wordt neem  je meer veiligheidsafstand.

- Er staan nog een paar voertuigen ACHTER je hé die hebben ook heel graag als ze nog door GROEN geraken. Die willen ook naar huis of op hun werk geraken... Of wil je dat per GROENfaze maar een zware vrachtwagen meer kan passeren en de REST kan de pot op en weer voor rood wachten ?

Denk je nu echt dat vrachtwagens onderling (per vrachtwagen minstens 50 m + lengte vrachtwagen) overbodig lange files gaan maken voor verkeerslichten of bij kruispunten of eenderwaar waar gestopt of zeer langzaam gereden wordt, zodat de verkeerstroom overal gehinderd wordt ?  :o :o

Er is zo al veel te weinig hoofdwegcapaciteit in Be en gij gaat het -in theorie- nog verminderen met je hersengekronkel ?  ???

Je kent volgende regel toch ? Die geldt voor alle weggebruikers ook voor vrachtwagenbestuurders.
Citaat
7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.

Het is enkel jouw naderende snelheid die de VOLDOENDE veiligheidsafstand (= NODIG voor veilige remafstand, soms tot 0 kmh) bepaald.

Citaat
Ik ben er niet uit met jou antwoord.
In de praktijk heb je geen tijd daarover te piekeren of er een paar nachten over te slapen, doe eens normaal hé.  ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 maart 2011 - 22:07:48 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #43 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 03:43:53 »
Citaat
- Stop gewoon mee en sluit gewoon aan tot een tweetal meter hé.

Onlangs heb ik in het arbeidsreglement van een transportfirma gelezen dat men moet stoppen op een zodanige afstand dat de remlichten van de voorligger nog makkelijk zichtbaar zijn in normale zitpositie.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #44 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 06:33:08 »
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

Mijn probleem is dat de eerste vrachtwagen wel gestopt is en dus snelheid 0 heeft maar dat de vrachtwagen waar ik mee kom aangereden op het moment dat die 50 m bereikt worden op dat ogenblik nog rijdt en aldus een voldoende veiligheidsafstand moet houden.

Ik ben er niet uit met jou antwoord.

Dus, als ik jouw redenering volg, dan moet ik met de vrachtwagen voor het rode licht buiten de bbk al stoppen op 50 m afstand van de vrachtwagen voor mij?  

Jawadde!  Tel eens effe uit.  De lengte van twee vrachtwegens + 50 m.  Da's verdorie een voetbalveld tussen de stopstreep en het eerste voertuig achter mij.

En als ik dan nog iets of wat gewicht bijheb, dan raak ik heus niet op 4 sec van 0 naar .... km/u hé.  Staan er nog niet genoeg files in dit landje, soms?  Trouwens, van files gesproken.  Stel dat ik op de viaduct in Vilvoorde in volle avondspits die 50 m afstand zou bewaren, en er wringen zich daar toch wel twee vrachtwagens vanuit een andere rijstrook tussen, zeker.  Moet ik dan weer achteruit?  (Ha nee, 's waar ook: op een autosnelweg mag ik niet achteruitrijden, Toemme toch: wat nu?)

Welnu: de pot op en de boom in.  Ik ga écht geen onnodige extra files op mijn geweten hebben door die wetteksten op dergelijke manier toe te passen.  En als ik daardoor strafbaar ben, so be it.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 maart 2011 - 07:00:33 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone