Auteur Topic: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...  (gelezen 10725 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #30 Gepost op: dinsdag 12 april 2011 - 16:04:07 »
Citaat
Citaat
Voor biogas "groen gas" ben ik wel zeer felle voorstander, want gefilterd biogas kan men in aardgasauto´s benutten, gefilterd biogas wordt zelfs in het aardgasnetwerk gemengd.
Daarvoor ga je ook ruimte nodig hebben ...
Maar veel minder.
Mmm, vergistingsinstallaties zijn ook nogal oppervlakte-intensief.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 14 april 2011 - 19:37:49 »
De EU commissie wil ook hogere taksen op diesel.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/EU/110414_EC_brandstofprijzen

De Europese Commissie wil op termijn de belastingen op brandstoffen herzien. Daardoor zou tegen 2018 de accijns op diesel licht stijgen, ook in ons land.

De Europese Commissie wil de belastingen op brandstoffen vooral groener maken.
"Nu worden de meest vervuilende brandstoffen het minst belast", zegt Europees commissaris voor Belastingen Algirdas Semeta.



Licht is uiteraard een understatement.
De stijging werd in het nieuws al als een gelijkschakeling vertaald.
Dat is aan de huidige prijzen 0,197 euro / L extra (7,95 BEF) - voor mij op jaarbasis zowat 300 euro.


Komt uiteraard bovenop de aankomende extra dieselvoertuig-belastingen die Vlaanderen zal invoeren (kwestie van tijd).
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 14 april 2011 - 20:15:31 »
dat werd tijd  :)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #33 Gepost op: donderdag 14 april 2011 - 20:26:34 »
De EU commissie wil ook hogere taksen op diesel.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/EU/110414_EC_brandstofprijzen

De Europese Commissie wil op termijn de belastingen op brandstoffen herzien. Daardoor zou tegen 2018 de accijns op diesel licht stijgen, ook in ons land.

De Europese Commissie wil de belastingen op brandstoffen vooral groener maken.
"Nu worden de meest vervuilende brandstoffen het minst belast", zegt Europees commissaris voor Belastingen Algirdas Semeta.

Citaat
De hervorming van de belastingen zal tegen 2018 tot een verhoging van de accijnzen op diesel leiden. Dieselwagens mogen dan zuiniger zijn dan benzinewagens, per liter is de uitstoot van CO2 bij diesel hoger dan bij benzine.

Het voorstel van de Europese Commissie moet wel nog worden onderzocht door het Europees Parlement en de lidstaten. Duitsland, met zijn grote auto-industrie, en Groot-Brittannië hebben niettemin al afwijzend gereageerd.


Had ik al eigenlijk gepost in post 13, de Be-media lijkt wel 6 dagen trager als de Duitse, is dat nog met een versleten postduif ofzo , die daarbij vanuit EU-Brussel eerst naar Duitsland vliegt, enkele dagen daar uitrust en dan pas terugvliegt ?   ;)

Citaat
http://www.ftd.de/unternehmen/industrie/:eu-regelung-geplant-diesel-koennte-teurer-werden/60036917.html

08.04.2011, 21:11

EU-Regelung geplant: Diesel könnte teurer werden

Diesel-Kraftstoff könnte im Vergleich zu Benzin künftig deutlich teurer werden. Die EU-Kommission will eine neue Energiesteuer-Richtlinie vorstellen, nach der Kraft- und Heizstoffe in einigen Jahren gemäß ihrem Energiegehalt besteuert werden sollen.

Der Energiegehalt von Diesel ist höher als der von Benzin. Die führende deutsche Tankstellenkette Aral wird künftig an ihren 2500 Stationen wieder das gewohnte Superbenzin mit fünf Prozent Ethanol (E5) und 95 Oktan anbieten.
Der ADAC kritisierte den Vorstoß aus Brüssel als "willkürliche Festlegung". Der Auto-Experte Ferdinand Dudenhöffer sagte dagegen, die künstliche Subventionierung von Diesel in Deutschland habe Schaden angerichtet und wichtige technische Entwicklungen blockiert.Mit der überarbeiteten Richtlinie wolle die EU-Kommission Energiepreise "zeitgemäßer" machen, sagte ein Sprecher des zuständigen EU-Kommissars Algirdas Semeta. Künftig sollen auch Emissionen des klimaschädlichen Kohlendioxids in die Verbraucherpreise an den Tankstellen einfließen. Unter Berufung auf die EU-Kommission berichtete die "Frankfurter Allgemeine Zeitung" am Freitag, der Mindeststeuersatz für Diesel müsse deshalb um 17 Prozent über dem von Benzin liegen.

Citaat
Duitsland, met zijn grote auto-industrie, en Groot-Brittannië hebben niettemin al afwijzend gereageerd.
En waarom al in die beide landen ?

- Duitsland "bestraft" zijn dieselpersonenwagens reeds met een > 4 x hogere verkeersbelasting per 100 cc.
daarbij vreest hun grote auto-industrie die redelijk veel diesels verkoopt dat ze op die korte tijd niet zo flexibel kunnen reageren als andere automerken die veel minder (snelle) diesels in hun wagenpark hebben.

- GB is heel logisch die hebben al duurdere dieselprijzen, nu ~ 8 cent, dan superbenzine...  ::)
http://www.clever-tanken.de/statistik6.asp?typ=Diesel
« Laatst bewerkt op: donderdag 14 april 2011 - 20:59:33 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I