Niet waar... Voertuigen die weinig CO² uitstoten worden lager belast.
Yup, toen Verhofstadt en zijn kliek naar de cinema geweest waren:
http://nl.wikipedia.org/wiki/An_Inconvenient_Truthdaarna
beloonden ze de "meer vervuilende" dieselvoertuigen nog eens extra door de accijnscompenserende verkeersbelasting gans af te schaffen. Was een extra-cadeautje aan de Sossen, daarvoor mocht Verhofstadt II nog wat langer Premier bezigen...
En ik heb die minder verkeersbealsting ook niet geweigerd Het probleem is dat enkel CO²-uitstoot in rekening wordt gebracht
Voila, en dat heeft eigenlijk helemaal niets met het milieu te doen.
en dieselmotoren stoten zo al minder CO² uit dan hun benzinecollega's
Enkel omdat die dieselmotoren ~ 20 % minder verbruiken, maar daarvoor worden ze al dik beloond met ~ 50 % lagere accijnzen te zien aan de pompprijs.
Waarom sommige diesels dan nog eens extra belonen ?
Zodat ze met die beloning nog wat meer CO2 en ´ergere rotzooi´ gaan uitstoten door dieper het mazoutpedaal in te duwen ?
Zodat een diesel nog interessanter wordt voor mensen die anders geen diesel zouden kopen wegens veel te weinig vlotte kms ?
De studie van VITO en het Metaforum van KULeuven is duidelijk genoeg.
En die studies van schadelijke roetdeeltjes en NOx bestaan al sinds einde 80´s, EU-richtlijnen ook sinds einde ´88.
En deze studie van TMLeuven staat ook al 4 jaar lang online, betreft roetdeeltjes uitlaat per personenkilometer:
http://www.tmleuven.be/project/autoengezondheid/120308persberichtdef.pdf
Figuur 1: Gemiddelde fijn stof emissie per personenkm (TREMOVE, EMMOSS, MIRA2006, eigen
berekeningen) ...
- de dieselauto stoot ca. 35-maal meer fijnstof uit als een benzineauto per personenkm .
- de nieuwe/modernste dieselauto´s (euro 5) ca 5-maal meer als een benzineauto per personenkm .
- een klassieke dieselbus stoot ca. *18-maal meer fijnstof uit als een benzineauto per PERSONENKM !
- de nieuwste dieselbussen Euro 5 (zijn die er al ?) stoot nog altijd 3-maal meer fijnstof uit als ´n benzineauto per PERSONENKM !
- enkel een CNG-bus kan de benzineauto evenaren ! (fijnstof uitlaat)
- CNG-auto
Dus zelfs bij de gemiddelde bezettingsgraad van *14 passagiers is een dieselbus vervuilender als een gemiddelde benzinewagen per personenkm.
En dit was het uitvoerig eindrapport van 146 blz:
http://www.tmleuven.be/project/autoengezondheid/rapport170408.pdf 1 liter diesel verbranden stoot ~ 14 % méér CO2 uit per liter, het is dus niet meer als logisch het ook zo te belasten aan de pomp.
En de benzinerijders worden daardoor beloond dat de accijns niet evenredig gaat opslaan.
Maar ze mogen van mij ook de benzineprijs op het niveau van Luxemburg zetten of eventjes 26 cent goedkoper, dan kan Be is van tanktoeristen profiteren.
Het effect is er wel op de baan, want een hele hoop leasekarren en nieuwe auto's van particulieren kunnen genieten van die kortingen.
De verdieseling genoemd...