Auteur Topic: PV + administratieve boete bi overtreding wegcode !  (gelezen 8102 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
PV + administratieve boete bi overtreding wegcode !
« Gepost op: zaterdag 21 mei 2011 - 09:38:25 »
Kanten Brussel willen ze blijkbaar geld zien,en dan liefst in de eigen kassa.

http://wegcode.be/forum/showthread.php/31813-Boete-voor-een-onzichtbare-onderbroken-gele-lijn?p=177609#post177609

Parkeert langs een onzichtbare onderbroken gele streep en krijgt er een PV voor.

Jette legt dan een onwettige GAS sanctie op, op basis van een onwettig APR waarin de gemeente zich feitelijk in de plaats stelt van de Koning (enfin, het KB wegcode).
Blijkbaar werkt het Parket ginds aan dergelijke fratsen mee.

Zover zijn we in dit land dus afgegleden met de rechtszekerheid voor weggebruikers met een motorvoertuig.

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: PV + administratieve boete bi overtreding wegcode !
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 21 mei 2011 - 11:53:56 »
Kanten Brussel willen ze blijkbaar geld zien,en dan liefst in de eigen kassa.

Je zal je auto er maar parkeren....

Parkeert langs een onzichtbare onderbroken gele streep en krijgt er een PV voor.

Die onderbroken gele streep is idd onzichtbaar.  Dergelijke inbreuk weerhouden, lijkt mij dan ook onredelijk.  De wegcode stelt immers:

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

Uch.  Op de foto's zie ik zelfs überhaupt géén onderbroken gele markering.  Laat staan dat ze voldoende zichtbaar zou zijn.  Was deze markering trouwens niet 1 van de dingen die zouden verdwijnen in de nieuwe wegcode?  (Als die er ooit doorkomt, tenminste?)

Maar schrijver heeft 't ook over verkeersbelemmering....  Wat wordt daar precies mee bedoeld?  Breedte rijbaan die minder dan 3 meter breed is?  Parkeren tov ander stilstaand/geparkeerd voertuig waardoor 2 voertuigen elkaar moeilijk kunnen kruisen?  Jammer dat er niet bijstaat welke inbreuk(en) er precies weerhouden zijn.  (indien nog andere dan die gele onderbroken streep).  Of 'k moet erover gelezen hebben.  En jammer dat we ook geen totaalbeeld van de ganse openbare weg zien.  't Zou mischien een duidelijker totaalbeeld opleveren.

Citaat
Daar ik student ben parkeer ik mijn auto daar al 4 jaar, nog nooit enige bekeuring ondervonden. Nu blijkt echter dat ik volgens de politie een belemmering van de weg was, en tevens langs een onderbroken gele lijn stond. Deze gele lijn is totaal niet zichtbaar op enkele gele spikkels na, tevens stond ik in een rij met 30 anderen, die ook een bekeuring hebben gekregen (andere studenten die ik ken) en dit is al 4 jaar zo, deze parkeerstrook brengt geen enkele hinder voor het verkeer.

Zover zijn we in dit land dus afgegleden met de rechtszekerheid voor weggebruikers met een motorvoertuig.

Tja.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 21 mei 2011 - 12:00:56 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 21 mei 2011 - 12:34:41 »
Maar schrijver heeft 't ook over verkeersbelemmering....  
Dat is een inbreuk op de wegcode, hinderlijk parkeren, en niet op één of ander APR dat zich in de plaats daarvan wil stellen om zelf meer inkomsten binnen te rijven.
Weg Wanbeheer.be

wooter

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 21 mei 2011 - 17:30:02 »
Blijkbaar werkt het Parket ginds aan dergelijke fratsen mee.
Zover ik kan zien gaat het parket hier nooit iets van weten. De Agent van Politie werkt hier volledig voor rekening van de gemeente, en niet voor de politie of het parket. Daarom ook de vermeldingen van het gemeentereglement, en niet die van de wegcode.

Ik ben benieuwd hoe de politierechter hierop zou reageren. Bij hem moet je zijn voor deze zaak in 'beroep' te behandelen, maar de politierechtbank is natuurlijk geen beroepsrechtbank.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 21 mei 2011 - 17:33:32 door wooter »

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 21 mei 2011 - 17:35:42 »
Lijkt mij duidelijk dat het politielogo ook hier beter 90° naar rechts kan gekanteld worden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 21 mei 2011 - 19:06:17 »
Zover ik kan zien gaat het parket hier nooit iets van weten.
OP 1 van de pagina's : afschrift aan PDK BXL

http://users.telenet.be/skerbak/politie/politie1.jpeg
Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 21 mei 2011 - 19:33:37 »
Lijkt mij duidelijk dat het politielogo ook hier beter 90° naar rechts kan gekanteld worden.

Of naar links, zodat ze ermee tegen hun slaap kunnen tikken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 21 mei 2011 - 20:42:43 »
Zover ik kan zien gaat het parket hier nooit iets van weten.
OP 1 van de pagina's : afschrift aan PDK BXL

http://users.telenet.be/skerbak/politie/politie1.jpeg
Er staat "via listing"... Een printout van de uitgeschreven GAS'sen?