Ah neen Inazuma. De ene rijdt op een voorrangsweg en de andere gaat die oversteken.
Rijden op dezelfde weg.
Dan bepalen de voorrangsborden onderling niet de voorrang ...
In vele gevallen ligt het fietspad zelfs buiten de voorrangsweg.
Dat is een veelgemaakte flater van de wegbeheerders.
Zeker bij de B9 gaat het om een voorrangsWEG.
De ganse WEG dus, niet een deel ervan.
Buiten de maneuvers bepalen voorangsregelingen de voorrang op kruispunten, B15, B17...., links afslaan....
Ook een B9 bepaald enkel de voorrang op de daaropvolgende kruispunten.
Buiten de kruispunten blijft het oversteken van de rijbaan een maneuver ongeacht B9 of niet.
Ook het veranderen van rijstrook blijft een maneuver op een voorrangsweg B9.
Stel dat een fietsoversteekplaats werd aangelegd omdat het fietspad rechts van de weg stopt en aan de overkant dus links van de weg verderloopt dan nog steekt de fietser de rijbaan over zelfs al blijft de fietser dezelfde weg volgen. Fietser moet voorrang verlenen.
In het geval dat fietsoversteekplaatsen de weg buiten kruispunten dwarsen omdat er een buiten de rijbaan aangelegd fietspad de voorrangsweg kruist, dus niet in de langsrichting van de B9 moet ook de fietser voorrang verlenen aan het verkeer op de weg.
Het oversteken op een fietsoversteekplaats geeft de fietser niet het recht om zomaar de weg over te steken.
De weg vervolgen ja maar toch een maneuver met een kleine beveiliging tov de zwakke weggebruiker.
Fietsers hebben geen voorrang. Als de fietser de weg oversteekt op een fietsoversteekplaats op het moment dat geen auto gehinderd kan worden en er komt dan ergens vanachter een hoek of bocht een auto aan of een auto die juist vertrekt, alleen dan en dan alleen heeft de fietser het recht om zijn oversteken te beindigen op de fietsoversteekplaats.
Om op de vraag van Stefto te antwoorden :
Automobilisten die plots remmen aan een oversteekplaats voor fietsers op welke weg dan ook kunnen alleen maar gelijk hebben als dit nodig zou zijn om een aanrijding te vermijden met een fietser die de voorrang negeert. De fietser zou hier in principe volledig kunnen opdraaien voor de kosten in geval van aanrijding ook de kosten met achteropkomende voetuigen die niet meer gestopt geraken.
Automobilisten die plots remmen aan een oversteekplaats voor fietsers terwijl de fietser mooi staat te wachten en achteraan worden aangereden kunnen verweten worden onvoorzien in de remmen te gaan en kunnen in principe moeten opdraaien voor de kosten.
Altijd in principe want bij uitspraak door een rechtbank moet men met alle gegevens rekening houden, zoals zichtbaarheid, stopafstand enz.
Het probleem is net dat vele weggebruikers op de goedheid van anderen rekenen om flagrant voorrang te negeren.
Want éenmaal het tot een aanrijding komt verwijt men al gauw beide partijen van onvoorzichtigheid.
Fietsers hebben nooit voorrang op oversteekplaatsen voor voetgangers, het oversteken is een maneuver.