Gerechtigd oversteken op een oversteekplaats is geen maneuver.
Waarom niet en uit welk artikel kan jij dit opmaken?
Omdat het Hof van Cassatie dat oordeel in een arrest geveld heeft.
Goed genoeg ?
Gerechtigd oversteken op een oversteekplaats is geen maneuver.
Maar is oversteken op een niet gerechtigde oversteekplaats gerechtigd?
Hetzelfde krijg je als je vraagt of je over een officiele parkeerzone mag rijden om te kruisen. Het antwoord is neen.
Maar dit kan niet gelden niet bij de wildgroei van parkeerplaatsen die niet met de juiste wegmarkeringen zijn aangebracht.
Hier kom ik dan even terug op het feit dat fietsoversteekplaatsen die correct zijn aangelegd volgens de oorspronkelijke en enige bedoeling, en die de fietser die het fietspad volgt noodgedwongen MOET gebruiken om de rijbaan over te steken om zo zijn weg te kunnen vervolgen inderdaad niet als een maneuver beschouwd kunnen worden.
(zie topic wegeninfrastructuur /fout aangebrachte oversteekplaatsen/mazda)
Maar bij fout aangelegde fietsoversteekplaatsen waar de fietser deze MAG gebruiken als hij de rijbaan WENST over te steken en die dus niet stroken met de wegcode noch de plaatsingsvoorwaarden creeert volgens mij de wegbeheerder die in de fout gaat zelf het feit dat de fietser op die plaats een maneuver kan uitvoeren.
De fietser vervolgt namelijk niet zijn normale weg en voert naar mijn inziens een maneuver uit.
In die zin is het belangrijk meer te weten over dat arrest van het Hof van Cassatie dat jij aanhaalt.
Want van de personen die in 1976 meewerkten aan het opstellen van die plaatsingsvoorwaarden, en die goed weten wat in die teksten stond en vooral waarom, zijn er niet veel meer in dienst zal ik maar zeggen.
Een latere en andere foute interpretatie van deze teksten is verregaande en blijkbaar weet niemand nog hoe eigenlijk de vork in de steel zit, overheid en rechters stellen zich blijkbaar weinig vragen hieromtrent.
De enige veilige manier is om deze wetgeving omtrent het gebruik en de plaatsing van fietsoversteekplaatsen dan ook volledig te herzien.
Automobilisten worden voor de zot gehouden door kamikaze fietsers die zich als zwakke weggebruiker alles permiteren en waar in vele gevallen de automobilist die met moeite een aanrijding kan vermijden door de omstaanders nog met een scheef oog bekeken wordt ook.
Reacties van je snelheid matigen kunnen misschien wel van toepassing zijn maar de vraag is voor wie?