Auteur Topic: Te hard rijden is sociaal aanvaard: "Regels zijn in België niet te respecteren"  (gelezen 3013 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Citaat van: autokanaal.be
Te hard rijden is sociaal aanvaard: "Regels zijn in België niet te respecteren"

Te snel rijden is in België sociaal aanvaard. Amper drie op de tien bestuurders vinden het onaanvaardbaar dat iemand 50 per uur rijdt in een zone 30. Volgens een derde van de bestuurders zijn de snelheidsregels in ons land "onmogelijk te respecteren".

De meerderheid van de ondervraagden past de snelheid enkel aan uit vrees om geflitst te worden, niet om te gehoorzamen aan het oerwoud van verkeersborden in België.

Dat blijkt uit een peiling door het Observatorium voor de Verkeersveiligheid bij 1.500 Belgische bestuurders. Volgens deze "attitudemeting" is er ook voor gsm'en achter het stuur veel begrip, wel vinden de ondervraagde chauffeurs dat dronken bestuurders strenger moeten worden gestraft.
"Al streng genoeg"

De helft van de ondervraagde chauffeurs voelt zich bij te hoge snelheden nog veilig en acht de kans op een ongeval eerder klein. Niet minder dan zes op de tien bestuurders geven toe dat ze in de bebouwde kom soms 70 per uur durven rijden. Twee op de drie chauffeurs vinden dat de snelheidsovertredingen momenteel al streng genoeg worden aangepakt.

Volgens 80 procent van de ondervraagden is gsm'en achter het stuur niet abnormaal. Iedereen belt wel eens tijdens het rijden, is de redenering. Toch zijn negen op de tien chauffeurs zich bewust van de nefaste invloed hiervan op de aandacht en het rijgedrag.
Draagvlak

Wel vinden drie op de vier chauffeurs dat rijden onder invloed nog strenger bestraft moet worden. Tot opluchting van staatssecretaris voor mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V). Hij vindt de resultaten van deze attitudemeting "ronduit verontrustend" maar is opgetogen over het feit dat er voor strengere straffen bij dronken rijden wel een ruim draagvlak is.

Ook inzake gordeldracht is er sprake van een mentaliteitsverandering. Niet minder dan 87 procent van de bestuurders zegt de gordel altijd om te doen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Te hard rijden is sociaal aanvaard: "Regels zijn in België niet te respecteren"
« Reactie #1 Gepost op: maandag 28 maart 2011 - 16:12:54 »
Citaat
Ook inzake gordeldracht is er sprake van een mentaliteitsverandering. Niet minder dan 87 procent van de bestuurders zegt de gordel altijd om te doen.
Als dat echt representatief is voor ´alle Belgische bestuurders´, wel in de praktijk, zie ik daar de meeste winst in de verlaging van het aantal slachtoffers bij autobestuurders en -inzittenden.

Tussen zeggen en doen lijkt wel nog altijd een groot verschil te zijn, een half jaar geleden droeg maar 64 % van de bestuurders een gordel tijdens een grote controle...  Zal bij ´attitude´ dronken rijden, ook wel ~ zo zijn...  :-\

Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1157061/2010/09/13/1-chauffeur-op-3-rijdt-zonder-gordel-tijdens-nationale-actie.dhtml
Van de 1.555 gecontroleerde bestuurders droegen er 556 geen veiligheidsgordel en gebruikten 63 hun gsm tijdens het autorijden. Bij de actie "National action on highways (NAWAY) IX" waren 100 politieagenten betrokken die vandaag tot 16 uur voertuigen controleerden.

Citaat
Niet minder dan zes op de tien bestuurders geven toe dat ze in de bebouwde kom soms 70 per uur durven rijden
"soms 70 kmh rijden" in de bebouwde kom rijden is niet duidelijk genoeg uitgelegd, aangezien er 50 kmh-plaatsen op bepaalde (veiligere) wegen in de bebouwde kom te laag gekozen zijn, en Artikel 11 laat hogere C43 als 50 kmh toe in de bbk.
« Laatst bewerkt op: maandag 28 maart 2011 - 16:15:35 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Te hard rijden is sociaal aanvaard: "Regels zijn in België niet te respecteren"
« Reactie #2 Gepost op: maandag 28 maart 2011 - 18:14:17 »
Tussen zeggen en doen lijkt wel nog altijd een groot verschil te zijn, een half jaar geleden droeg maar 64 % van de bestuurders een gordel tijdens een grote controle...  Zal bij ´attitude´ dronken rijden, ook wel ~ zo zijn...  :-\

Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1157061/2010/09/13/1-chauffeur-op-3-rijdt-zonder-gordel-tijdens-nationale-actie.dhtml

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Maar hoe is dat gecontroleerd ?
Ik heb altijd mijn gordel aan, maar heb wel een PVtje van een diender die in 2 sekonden voor zeker kon zien dat mijn gordel zogezegd niet aan had, ondanks alle elementen die het hem zowat onmogelijk maken om dat te zien - sorry, die zijn voor de rechter als het ooit zo ver komt ;)
Nog goed 2 maanden tot de verjaring.

Attitude-metingen zijn eigenlijk waardeloos.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 06:57:58 door jozef »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 28 maart 2011 - 20:59:39 »
Natuurlijk rij ik traag genoeg om niet geflitst te worden.
50 in een zone 30? ja maar eerder 's avonds.
70 in BBK? Nee
90 zone 70? Hangt ervan af.
Snelweg? speciaal een trage bak gekocht, top is 150, zaterdag nog zelf gezien.

GSMers? afschieten
Non Bob? idem al durf ik wel 2 pinten drinken
Gordel? met reflex alle gordels gekoppeld aan contactslot.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: maandag 28 maart 2011 - 21:32:04 »

Als het van die Belgische kinderbiertjes van 25 cl zijn, zit je daarmee nog niet aan 0,5 promille.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: maandag 28 maart 2011 - 21:41:39 »

Als het van die Belgische kinderbiertjes van 25 cl zijn, zit je daarmee nog niet aan 0,5 promille.
Inderdaad niet die van de bierfeste, die zou ik zonder rijden anders wel best smaken, al drink ik niet meer frequent.
Ooit tegengehouden, nog met het zakje en nog met 0.8  promille, had toen nog niet zoveel besef en had er meer dan genoeg op, bloedproef ed. 3 weken later uitslag : 0.52  promille, heb dat toen wel deftig (te voet) gaan vieren maar had mijn les wel geleerd.
« Laatst bewerkt op: maandag 28 maart 2011 - 21:45:37 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 29 maart 2011 - 02:53:30 »
Citaat
Als dat echt representatief is voor ´alle Belgische bestuurders´, wel in de praktijk, zie ik daar de meeste winst in de verlaging van het aantal slachtoffers bij autobestuurders en -inzittenden.

Tussen zeggen en doen lijkt wel nog altijd een groot verschil te zijn, een half jaar geleden droeg maar 64 % van de bestuurders een gordel tijdens een grote controle...  

Volgens mij zal dat daar ergens tussenin zitten.
Die 87% gaat blijkbaar enkel en alleen over bestuurders, bij die 64% zullen waarschijnlijk alle inzittenden bijgetekend worden en, vooral achteraan, durven die de gordel nog steeds "wel al eens vergeten".

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 29 maart 2011 - 14:16:22 »
Die 87% gaat blijkbaar enkel en alleen over bestuurders, bij die 64% zullen waarschijnlijk alle inzittenden bijgetekend worden en, vooral achteraan, durven die de gordel nog steeds "wel al eens vergeten".

Volgens het krantenbericht waren die 64% duidelijk bestuurders of ´chauffeurs´(titel):

Citaat
1 chauffeur op 3 rijdt zonder gordel tijdens nationale actie

Van de 1.555 gecontroleerde bestuurders droegen er 556 geen veiligheidsgordel en gebruikten 63 hun gsm tijdens het autorijden
Van de passagiers is nergens sprake, maar een passagier vooraan zou toch opvallen bij een controle op heterdaad.

Die 64 %-bestuurder is alleszins veel korterbij die 71 %-vooraan èn overdag die in een Europese statistiek van 2006 ? te vinden is:
( dat achterinzittenden nog minder de gordel aandoen is idd een feit)

Moest dat echt 87% worden, dan zitten we in de euh... mss in de top 10.

Citaat
Brussel, 27 april 2007
...
Tabel 2: Percentage inzittenden van auto's of bestelwagens dat de veiligheidsgordel vooraan draagt (overdag)
Land %
Frankrijk 97%
Duitsland 96%
Malta* 96%
Zweden 92%
Nederland 90%
Verenigd Koninkrijk 90%
Noorwegen 90%
Finland 88%
Ierland 86%
Portugal* 86%
Denemarken 85%
Oostenrijk 83%
Zwitserland 82%
Luxemburg 80%
Polen* 78%
Letland* 77%
Spanje 74%
Estland 74%
Tsjechië 72%
Italië* 71%
België 71%
Hongarije 67%

* uitsluitend chauffeurs

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/07/584&format=HTML&aged=1&language=NL&guiLanguage=en

« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 maart 2011 - 14:33:13 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 30 maart 2011 - 02:43:05 »
Citaat
* uitsluitend chauffeurs

Bij België staat geen *.
Heeft het te maken met gordelplicht of ?? Ik weet het niet. ???

Citaat
Tabel 3: Percentage inzittenden van auto's of bestelwagens dat de veiligheidsgordel achteraan draagt (overdag)

Land %
Duitsland 89%
Noorwegen 85%
Verenigd Koninkrijk 84%
Finland 78%
Zweden 73%
Frankrijk 70%
Nederland 64%
Denemarken 63%
Luxemburg 60%
Zwitserland 53%
Oostenrijk 52%
Spanje 51%
Ierland 46%
Portugal 45%
Tsjechië 41%
Hongarije 34%
Estland 30%
Malta28%

België staat er niet eens bij.
« Laatst bewerkt op: woensdag 30 maart 2011 - 02:51:22 door bibi585 »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 30 maart 2011 - 12:53:57 »
Citaat
* uitsluitend chauffeurs
Bij België staat geen *.
Klopt omdat Belgie aan de titel voldoet, die ik nog eens uitlegde.
Die landen met een* kunnen dus nog iets slechter zijn, zeker in die landen met achterpoortjes en zwakke handhaving.
Citaat
Tabel 2: Percentage inzittenden van auto's of bestelwagens dat de veiligheidsgordel vooraan draagt (overdag)

- - -

Citaat
Heeft het te maken met gordelplicht of ?? Ik weet het niet. ???
Neen het percentage gordeldracht achteraan deze keer;
natuurlijk heeft dat wat te maken met gordelplicht en de handhaving erop,  maar de autoinzittenden moeten de gordel nog altijd zelf aan doen, voor sommige is dat teveel gevraagd...

Citaat
Tabel 3: Percentage inzittenden van auto's of bestelwagens dat de veiligheidsgordel achteraan draagt (overdag)
België staat er niet eens bij.
In tabel 2 stonden ze net voor Hongarije (Be 4% meer), die staan nu ook onderaan met 34 %, dus ik schat ./. 36 % voor Be.  ;D >:(

Omdat ze wslk toen geen officiële cijfers hadden van officiële tellingen van gordeldracht achteraan.

Dan kan je al vermoeden hoeveel Be waarde hecht aan de opvolging van de gordeldracht in het algemeen (en zeker in vroegere jaren)
De gordelhandhaving trok hier toch op niets toen ik hier in Be kwam wonen in 1995, nog niet eens 40% deed de gordel aan denk ik, het werd toen toch niet beboet... was er toen wel handhaving ?

In 2001 is Be "gordelwakker" geworden, de zeer hoge verkeersdoden op de EU-ladder begonnen serieus op te vallen. En simpeler als gordelen is er niet om de verkeersdoden te doen dalen.

Ik citeer iets uit Duitsland:
Citaat
Erst als das Fahren ohne Gurt am 1. August 1984 mit einem Bußgeld von 40 DM bestraft wird, steigt die Anschnallquote von 60 auf 90 Prozent.[11]
http://www.wdr.de/themen/kultur/stichtag/2004/08/01.jhtml
Dat noem ik enorme voorsprong hebben op Be. In 1984-85 al een gordeldrachtpercentagesprong van 60 naar 90 % na serieuze boete 40 DM= omgerekend 800 Bef, toen veel geld, steeg het eventjes 50% na enkele jaren...  

Het flatertoppunt is toch dat kinderzitjes achteraan in Be pas wettelijk verplicht waren in sept 2006.
Onze kindjes toch, ze mochten wel overal op de straat spelen, stoute auto´s moeten langzaam rijden...
 maar eens de kindjes op de auto-achterzetels mochten ze een los projectiel zijn van honderden kilo´s.

Omdat ze wslk te laks waren die naoorlogse wet aan te passen.
Ook de wet op gordelplicht kent nog altijd achterpoortjes, en vroeger nog veel meer.

Daar zijn nog altijd gevolgen van, want op 1-2-3 jaren krijgt men die lakse onvoorzichtige mentaliteit er niet uit in Be.

Ik ben sinds ik in Be vast woon in januari 1995 nog nooit op gordeldracht gecontroleerd geweest (en nog nooit op alcohol).
« Laatst bewerkt op: woensdag 30 maart 2011 - 13:41:31 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 31 maart 2011 - 13:02:34 »
Volgens Touring of BIVV (cijfers 2008 ? ) was het toen 77 % vooraan en 73 % achteraan.
Vooral die 73% achteraan verrast me positief.

Lijkt wel extra sensibilisering, (bijna) iedereen weet dat toch.
In crashtesten (o.a. ADAC) weegt een (passagiers)lichaam 10 x meer bij een voetuigimpact van 30 kmh tegen een vast obstakel.

vb de 75 kg-passagier achteraan die niet aangegordeld is vliegt met een vergelijkend gewicht van 750 kg tegen de voorzetel,
hierbij kan zelfs de voorste -aangegordelde- passagier gedood worden als de hoofden tegen mekaar botsen.

Citaat
"Zonder gordel kan frontale botsing bij 30 km/u doden"
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/zonder-gordel-kan-frontale-botsing-bij-30-km-u-doden.aspx
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 06:58:32 door jozef »
© Koning Willem I