http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/dezevendedag
Volgens de propagandameter.
89 per miljoen inwonersvolgens wat Schouppe kwam te vertellen in de Zeverende Dag :
Met 10.8 miljoen ingezetenen, dat zijn dus geen 755 maar 960+ verkeersdoden, maar dat cijfer wil men blijkbaar niet horen.
Idd, het zijn enkel héél
voorlopige doden
ter plaatse en het jaar is nog niet om (*barometer: nov ´09 tot nov ´10);
december is meestal ook een rare maand wat nog wat kan kippen. Ook het aantal dodelijke gewonden +30 dagen wil soms nog eens serieus enkele %-jes veranderen, die doden komen er ook nog bij kan 100 doden extra zijn maar evenzo 130
of meer.
En hoe exacter de ziekenhuizen ongevalgewonden registreren en de doden na 30 dagen doorgeven hoe meer dodelijke gewonden...Maar ik denk dat 2010 wel iets beter als 2008 is, het zou eraan mankeren, ook de winterperiode heeft significant invloed (jan feb...nov dec)(sneeuwrijke winter geeft altijd minder doden,
niet minder ongevallen, in Duitsland is dat ook zo). Goed weer in de lente en herfst is dan weer nadelig (vooral zwakke weggebruiker incl motorrijders). Verkeersdoden onder zwakke weggebruikers tendeert naar de 45% van alle verkeersdoden, in Nederland is het al ruim meer dan 50 %...
En zoals we weten zijn er nog altijd geen officiele verkeersdoden van 2009, en dan al over heel verlopige cijfers 2010 uitpakken, maar zo kennen we Schouppe. (man, was ik graag in Terzake geweest voor hem een paar ambetante vragen te stellen...

)
ref fgov.be:
Jaar slachtoffers (%) Doden (%) Dodelijk gewonden (%) Doden 30 dagen (%) (evolutie)
2010 ? héél voorlopig 755 ? ? 2009* ? 837 +0,4 124 + 14 961* + 1,8 *officieus-barometer, en gecorrigeerd 2008 65.381 -2,3 835 -12,8 109 -3,5 944 - 11,9
2007 66.915 0,9 958 1,3 113 -12,4 1.071 -0,4
2006 66.344 -0,2 946 -1,0 129 -3,0 1.075 -1,3
2005 66.476 - 956 - 133 - 1.089 -
Aantal
voorlopig geregistreerde doden
ter plaatse volgens barometer nov 2010
Gewest: jt2010 jt2009 verandering %
VL: 383 412 -29 - 7,0%
W: 350 394 -44 - 11,2%
Bxl: 22 27 -5 - 15 %
tot. Be: 755 833 -78 - 9,4%
opvallend is vooral de daling op de autosnelwegen
Tabel 5 : Ongevallen geregistreerd op Belgische autosnelwegen
Be: 83 123 -40 -32,5%
Dankzij vooral... de Wallonie
Hoe zit het met de WE-doden, en ook in welk Gewest ?
1.5. Weekendongevallen
Weekendongevallen kennen een hogere ernst dan de andere letselongevallen aangezien 41% van het aantal doden ter plaatse tijdens het weekend geregistreerd worden tegenover slechts 29 % van het aantal letselongevallen.
Het aantal weekenddoden (ter plaatse) daalde met -12,0% tussen het JT november 2009 en het JT november 2010 (van 351 naar 309), en is daarmee groter dan de gemiddelde nationale daling van -9,4%.De afname van de letselongevallen tijdens weekends bedraagt - 2,5% en evenaart daarmee bijna de gemiddelde nationale daling (-3,3%).
Opvallend is dat de afname van de weekenddoden (ter plaatse) uitsluitend op rekening kan geschreven
worden van het Waals Gewest.
In feite evolueert het aantal weekenddoden (ter plaatse) in het Vlaams Gewest sinds de optekening van de weekendbarometer (eind 2006) nauwelijks, terwijl in diezelfde tijdsperiode het aantal weekenddoden in Wallonië bijna onophoudelijk is gedaald.
Alhoewel Wallonië eind 2006 nog 60 weekenddoden ter plaatse meer telde dan Vlaanderen, heeft Wallonië Vlaanderen ingehaald in de helft van 2010 en bedraagt het aantal weekenddoden ter plaatse in het zuidelijk landsdeel nu 141 en in het noorden 160.
(zie tabel 16 en 18, en grafiek 22). Waar het aandeel van de weekenddoden ter plaatse bij het begin van de optekening van de weekendbarometer nog duidelijker groter was in Wallonië (aandeel van ongeveer 47,7%) dan in Vlaanderen (aandeel van ongeveer 34,7%), is dit aandeel nu ongeveer even groot in Wallonië (40,3%) als in Vlaanderen (41,8%).
Zei Schouppe
dit hierboven ook ?

Of we van een echt dalende trend zoals in de buurlanden mogen spreken... bijlange niet...

1.4. Barometer van de vrachtwagens (ingekort)
Het aantal vrachtwagenongevallen en doden ter plaatse blijft stabiel sinds begin 2010: voor het JT november 2010 noteren we 2225 letselongevallen met minstens één vrachtwagen, waarin 98 mensen om het leven zijn gekomen.
Zowel in het Vlaams als het Waals Gewest doet de stagnatie van het aantal vrachtwagenongevallen zich voor. De stagnatie van de
doden ter plaatse manifesteerde zich vroeger in Wallonië (begin 2009) maar lijkt nu ook in het Vlaams gewest te zijn ingetreden (sinds half 2010).
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20november%202010.pdf
Op basis van de processen-verbaal van de lokale politiezones en de federale verkeerspolitie wordt maandelijks een punctueel overzicht opgesteld van het aantal doden (ter plaatse) en gewonden ten gevolge van een letselongeval ...
De ongevallencijfers verschijnen 2 maanden na de referentieperiode in deze verkeersveiligheidsbarometer.
Het zijn voorlopige cijfers die elke maand opnieuw geactualiseerd worden en na ongeveer 4 à 6 maanden als definitief kunnen worden beschouwd. De meest recente maanden zijn gevoeliger voor fluctuaties daarom moeten wij voorzichtig zijn met de analyse van de recentste maanden.
Dus in mei-juni 2011 zijn we ~ zeker van alle verkeersdoden 2010
terplaatse..., dodelijke gewonden dan nog bijeenzoeken, en dan nog 2 jaar natellen zeker... fgov.be ... euhmm
