Auteur Topic: Verkeersdoden door gebrekkig onderhoud  (gelezen 7921 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Verkeersdoden door gebrekkig onderhoud
« Gepost op: maandag 04 april 2011 - 18:15:43 »
Deze put in de weg was heel snel " dichtgeplakt ". (met video)

Gevolg door de open put : één dode.  Vrachtwagen frontaal op auto, "gelukkig" maar 1 inzittende.

En dat bij een vrachtwagen die zijn spoor niet kon houden, wat moet dat voor de motorrrijders pas geven...
Volgens nieuwsberichten is de kans 11 maal groter op een dodelik moto-ongeval als bij de overige ongevallen.
En de lente is serieus begonnen.

Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 01:54:34 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeersdoden door gebrekkig onderhoud
« Reactie #1 Gepost op: maandag 04 april 2011 - 19:51:02 »
Een van de veel te zeldzame keren dat met de vinger gewezen wordt naar de weg-wan-beheerder  >:(
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeersdoden door gebrekkig onderhoud
« Reactie #2 Gepost op: maandag 04 april 2011 - 22:26:04 »
Kan Crevits nog aanblijven nu blijkt dat haar falend onderhoudsbeleid en te lakse administratie aantoonbaar verantwoordelijk is voor een verkeersdode ?

http://www.vandaag.be/binnenland/64176_vlaamse-overheid-wist-van-put-dodelijk-ongeval-waasmunster.html

"De politie had vorige week melding gemaakt van de put in het wegdek in Waasmunster, en een wegtoezichter was al ter plaatse geweest. Het was de bedoeling om maandag of dinsdag het probleem op te lossen, maar spijtig genoeg is het ongeval deze morgen gebeurd."


Crevits démission !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Verkeersdoden door gebrekkig onderhoud
« Reactie #3 Gepost op: maandag 04 april 2011 - 22:33:20 »
Citaat
genoeg is het ongeval deze morgen gebeurd
En dan is het blijkbaar ineens wel mogelijk om onmiddelijk tot herstelling over te gaan i.p.v.
Citaat
Het was de bedoeling om maandag of dinsdag het probleem op te lossen
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Verkeersdoden door gebrekkig onderhoud
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 05 april 2011 - 03:28:33 »
En dan is het blijkbaar ineens wel mogelijk om onmiddelijk tot herstelling over te gaan

Herstelling??
Wat van die rommel in hooien die enkele dagen later alweer er naast ligt en menige voertuigen beschadigd heeft door steenslag. >:(

wooter

  • Gast
Re: Verkeersdoden door gebrekkig onderhoud
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 05 april 2011 - 08:08:22 »
Kuch... Kuch... Je gaat me niet vertellen dat die vrachtwagenchauffeur bij de les was... Met twee poten correct aan het stuur en een juiste kijktechniek aan de kant van de vrachtwagenbestuurder was dit niet gebeurd.

Idem eigenlijk met putten en motorrijders... Goed, een put van 10 cm dik in een bocht is een probleem, maar op droog wegdek heb ik op mijn motorfiets geen schrik van putten. Weeral beide poten aan het stuur, en kijktechniek. Maar raad eens wat niet aan bod komt in de lessen voor het rijexamen, noch voor automobilist en noch voor motorrijder?

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Verkeersdoden door gebrekkig onderhoud
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 05 april 2011 - 09:07:41 »
@ Wooter : je bent wel streng maar bij het zien van die put had ik ook zo mijn twijfels over het in de hand houden van die vrachtwagen. Maar wie zonder fouten weze.....en zelfs met juiste kijktechniek, en je voertuig goed in handen hebben blijft er nog het element fataliteit.

Positief is echter wel de politieke hetze die op gang aan het komen is waarbij de persoonlijke aansprakelijkheid van de minister in zicht komt.Dat is dan weer goed nieuws. Die Tjeeven Crevits en Schouppe gaan misschien eens echt aan veiligheid beginnen denken.

wooter

  • Gast
Re: Verkeersdoden door gebrekkig onderhoud
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 05 april 2011 - 09:25:03 »
Ik ontrek de overheid niet van haar verantwoordelijkheid, maar een put van 10 cm is voor een fietser een ravijn, voor een motorrijder en automobilist een stevige klap maar voor een vrachtwagen een tikje.

Nee, je gaat me niet vertellen dat die chauffeur beide handen correct op het stuur had, en een correcte zitpositie had om te voelen welk effect die put had op zijn vrachtwagen zodat ie daar correct kon op reageren.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Verkeersdoden door gebrekkig onderhoud
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 05 april 2011 - 09:29:24 »
Men gaat mij niet wijsmaken dat het toeval is dat die put nu ineens wél gedicht kan worden.  Helaas moest er eerst een dode vallen.  En ik mag er niet aan denken hoe 't zou zijn afgelopen als die vrachtwagen op een auto met meer dan 1 inzittende was geknald.  Dan waren de gevolgen helemààl niet meer te overzien.

En nu?  Nu wacht wellicht een jarenlange procedureslag.  Want naar goede gewoonte zal de verantwoordelijke wegbeheerder hier zowat elke mogelijke gerechtelijke procedure gebruiken om haar aansprakelijkheid (proberen) te ontlopen.  En ik sluit niet eens uit dat ze er nog mee wegkomt ook.

Heel gezellig allemaal voor de nabestaanden van de overledene.  Het zal nog lang, héél lang duren eer die procedureslag uit de voeten is.  Hoe moeten de nabestaanden van de overledene nu verder?  Hoe kunnen zij dit onnoemelijke verdriet een plaatsje geven, zolang die gerechtelijke mallemolen hierover blijft draaien?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Verkeersdoden door gebrekkig onderhoud
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 05 april 2011 - 09:47:50 »
Ik ontrek de overheid niet van haar verantwoordelijkheid

En terecht.

Citaat van: Wooter
maar een put van 10 cm is voor een fietser een ravijn, voor een motorrijder en automobilist een stevige klap maar voor een vrachtwagen een tikje.

Vergeet dat maar.  In tegenstelling tot wat je zou denken, hebben putten, drempels, spoorvorming, etc. een véél grotere impact op een vrachtwagen dan op pakweg een auto.  Rij bvb maar eens over verkeersdrempels, wegen vol putten en bulten, snelwegen vol spoorvorming ed, met je auto.  En doe daarna hetzelfde traject aan dezelfde snelheden eens met een camion.  Als je dan dezelfde snelheden zou willen rijden als perfect comfortabel en veilig met de auto, dan voel je meteen het verschil.  Dan heb je gewoonweg gene rug meer.  Laat staan dat het nog veilig is.

Toen ik destijds mijn rijbewijs voor de camion haalde, was dat meteen het éérste wat de instructeur mij liet ondervinden.  Hij liet mij (op een rustig tijdstip, zodat ik geen gevaar zou opleveren voor anderen), over een verkeersdrempel rijden.  Hij waarschuwde mij niet, zodat ik er met dezelfde snelheid overheen denderde als ik probleemloos zou aankunnen met de auto.

En dat viel dus lelijk tegen.  Bertje plakte eerst tegen het plafond, en daarna ei zo na tegen de voorruit (gordels waren toen blijkbaar nog niet verplicht, want er hingen er in elk geval geen in).

Dat neemt natuurlijk nog niet weg, dat je dat als vrachtwagenchauffeur hoort te weten, en je daar je snelheid dus op dient aan te passen.  Missen is helaas menselijk, en iedereen kan zich laten verassen door een onverwachte put of bult in het wegdek.

Citaat van: Wooter
Nee, je gaat me niet vertellen dat die chauffeur beide handen correct op het stuur had, en een correcte zitpositie had om te voelen welk effect die put had op zijn vrachtwagen zodat ie daar correct kon op reageren.

Een ongeval is zelden een zwart-wit verhaal.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: Verkeersdoden door gebrekkig onderhoud
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 05 april 2011 - 09:48:41 »
Ik vind het ook tekenend dat de put al gedicht is, nog voor de brandweer klaar is om het puin te ruimen.

wooter

  • Gast
Re: Verkeersdoden door gebrekkig onderhoud
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 05 april 2011 - 09:55:15 »
Citaat van: Wooter
maar een put van 10 cm is voor een fietser een ravijn, voor een motorrijder en automobilist een stevige klap maar voor een vrachtwagen een tikje.

Vergeet dat maar.  In tegenstelling tot wat je zou denken, hebben putten, drempels, spoorvorming, etc. een véél grotere impact op een vrachtwagen dan op pakweg een auto.  Rij bvb maar eens over verkeersdrempels, wegen vol putten en bulten, snelwegen vol spoorvorming ed, met je auto.  En doe daarna hetzelfde traject aan dezelfde snelheden eens met een camion.  Als je dan dezelfde snelheden zou willen rijden als perfect comfortabel en veilig met de auto, dan voel je meteen het verschil.  Dan heb je gewoonweg gene rug meer.  Laat staan dat het nog veilig is.

Toen ik destijds mijn rijbewijs voor de camion haalde, was dat meteen het éérste wat de instructeur mij liet ondervinden.  Hij liet mij (op een rustig tijdstip, zodat ik geen gevaar zou opleveren voor anderen), over een verkeersdrempel rijden.  Hij waarschuwde mij niet, zodat ik er met dezelfde snelheid overheen denderde als ik probleemloos zou aankunnen met de auto.

En dat viel dus lelijk tegen.  Bertje plakte eerst tegen het plafond, en daarna ei zo na tegen de voorruit (gordels waren toen blijkbaar nog niet verplicht, want er hingen er in elk geval geen in).

Elk voertuig heeft zijn eigenschappen. Qua verkeersdrempels ga je inderdaad peren zien met een vrachtwagen, enigszins vlotjes met je auto erover kunnen en met de motorfiets kan je er loeihard over. Maar voor putten is dit niet noodzakelijk zo het geval.

En dan nog: zelfs al ging je Parijs-Dakargewijs over zo een bult met je vrachtwagen, dan nog flikkerde je niet in de berm of op het rijvak van de tegenliggers.

Dat neemt natuurlijk nog niet weg, dat je dat als vrachtwagenchauffeur hoort te weten, en je daar je snelheid dus op dient aan te passen.  Missen is helaas menselijk, en iedereen kan zich laten verrassen door een onverwachte put of bult in het wegdek.

Hmja, als je dan de toegelaten snelheid van zo een vrachtwagen in rekening neemt, dan stel ik mij toch vragen bij de rijvaardigheid van die bestuurder op dat moment.

't is niet omdat je dagelijks in het fileverkeer je krant uitleest, dat die ene keer dat je niet zag dat je voorligger stopte omdat je de krant aan het lezen was en je 'm een tik gaf, een ongeluk is...

Vergeef me m'n punt, maar ik heb dit weekend weer een rijvaardigheidsstage gedaan en veel bijgeleerd, onder andere over de mogelijkheden indien je een correcte rijtechniek en kijktechniek toepast :).

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Verkeersdoden door gebrekkig onderhoud
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 05 april 2011 - 11:24:40 »
En dan nog: zelfs al ging je Parijs-Dakargewijs over zo een bult met je vrachtwagen, dan nog flikkerde je niet in de berm of op het rijvak van de tegenliggers

Een woestijn heb ik hier nog niet gezien.  Je bedoelt wellicht Parijs-Roubaixgewijs.  :D ;D :D
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Verkeersdoden door gebrekkig onderhoud
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 05 april 2011 - 11:35:11 »
Citaat
en zelfs met juiste kijktechniek
Wie beweert dat de chauffeur de put niet gezien heeft? Gezien de breedte van de rijbaan kon hij niet uitwijken of hij kwam op de tegenligger terecht of in de berm. Dan maar door de put op hoop van zegen. Zelfs met twee handen aan het stuur kan je dan toch op de rijstrook van je tegenligger terecht komen. De stuurbekrachtiging bij een vrachtwagen is immers zeer krachtig. Vraag maar eens aan Bibi.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

  • Gast
Re: Verkeersdoden door gebrekkig onderhoud
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 05 april 2011 - 11:51:49 »
En dan nog: zelfs al ging je Parijs-Dakargewijs over zo een bult met je vrachtwagen, dan nog flikkerde je niet in de berm of op het rijvak van de tegenliggers

Een woestijn heb ik hier nog niet gezien.  Je bedoelt wellicht Parijs-Roubaixgewijs.  :D ;D :D
Neenee, Parijs-Dakargewijs :)