Auteur Topic: verboden richting  (gelezen 12472 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: verboden richting
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 22:24:55 »
Het gaat er niet om wat jij of ik ervan vinden. Het gaat erom wat éénrichtingsverkeer betekent. Als het verkeer verplicht één richting moet volgen, kan je dan nog parkeren of afslaan? :)

Als het antwoord op die vraag "neen" is, wat ga je dan doen als je op zulke weg rijdt, en je komt terecht op een T-vormig kruispunt?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 22:41:46 »
Als het antwoord op die vraag "neen" is, wat ga je dan doen als je op zulke weg rijdt, en je komt terecht op een T-vormig kruispunt?
Pas na het kruispunt is het geen eenrichtingsweg meer :).

Ik wil maar aangeven dat de wegcode niet altijd alle situaties correct weergeeft. Gaande van begripsoverlapping tussen "richtingsverandering" en "eenrichtingsverkeer", tot het omzeilen van een bord dat de toegang ontzegt door er achterwaarts door te rijden zodat het bord niet rechts van je geplaatst is omdat de wetgever niet heeft bepaald dat je bv bij achterwaarts rijden je rekening moet houden met links geplaatste borden ofzo.

En misschien stelt er zich met het achterwaarts inrijden van een verboden richting geen probleem als het bord rechts in de rijrichting van het voertuig moet geplaatst zijn. En als het voertuig achteruit rijdt, dan staat dat bord nog altijd rechts in de rijrichting.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #17 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 11:02:14 »
Jij schrijft :Rechts van alle weggedeelten waarop je ze wil doen gelden.

Maar waar staat dat?
Dat volgt rechtstreeks uit de voorwaarde inzake plaatsing : verbodsborden worden rechts geplaatst. (68.1)

Citaat
Worden rechts geplaatst staat er. Rechts van wat?
Dat is nergens bepaald.
Het valt eigenlijk ook maar moeilijk te bepalen ...

Citaat
Het bord geldt aldus op alle weggedeelten links gelegen van het bord.
Stel dat een openbare weg vier rijbanen heeft telkens gescheiden door een middenberm.
Ja, dan zit je voor de wegcode met een probleem ...
De verbodsborden op de rechter rijbaan gelden volgens de wegcode net zo goed op de links er van gelegen rijbaan.

Er is immers niets dat stelt dat de geldigheid van een rechtsgeplaatst verbodsbord ophoudt aan een (midden)berm ...
Men past het zo toe bij door een (midden)berm afgescheiden rijbanen, maar het staat dus nergens in de wegcode.

Anderzijds past men dit dan weer niet toe waar de verkeersborden wel rechts van de weg staan, maar er ook nog een berm tussen verkeersbord en rijbaan is ...

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 11:07:46 »
De weggebruikers moeten deze verkeerstekens dus ook naleven als ze niet voldoen aan de in een ander reglement bepaalde plaatsingsvoorwaarden.
Voor het HvC wel, maar ik wil dat nog wel eens zien overeind blijven voor het Europees Hof.
Weggebruikers zouden dan verkeerstekens moeten naleven waarvan de plaatsing zelf strijdig is met de Belgische wetten en besluiten .
Klink nogal hard als Befehl ist Befehl ...

Maar in dit geval gaat het om een bepaling die in de wegcode zelf staat !
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 11:13:14 »
Ok, Ina, ik mag dus achteruit een éénrichtingstraat inrijden in verboden richting omdat de C1 of C3 dan niet meer rechts van mij staat maar links. Dat wordt inderdaad lachen, zuur wanneer je een verbalisant tegenkomt, nog zuurder als je dan een ongeval veroorzaakt.
De C1 staat dan tenminste nog steeds rechts in de rijrichting .
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 11:17:30 »
Een parkeerplaats voorbijrijden, om vervolgens achteruit in te parkeren, of achteruitrijdend een oprit of garage inrijden, lijkt mij geen bezwaar.  
Wie achteruit rijdt na een F19 overtreedt niets.
Er zijn geen bepalingen wat het door de F19 opgelegde "enkelrichtingsverkeer" inhoudt.

Die bestuurder is de C1 / C3 nooit gepasseerd.
Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #21 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 16:20:57 »

Hopelijk niet, want dat is verboden.

Maar laten we een ander voorbeeld nemen. Stel dat er aan het begin van de weg langs dewelke jij woont een C43 (maximum toegestane snelheid) geplaatst wordt. Kan jij dan aanvoeren dat je die niet moet naleven omdat je die weg langs die kant nog nooit ingereden bent?

Wat het achteruitrijden betreft in een eenrichtingsstraat langs de kant waar de C1 staat, zie ik geen verbod in de wegcode, mits je daarbij voorrang verleent aan alle andere weggebruikers. AR 12.4. vernoemt achteruitrijden immers expliciet als een maneuver. Ook keren wordt daarin als een maneuver vernoemt. En vermits er om het keren te verbieden een verkeersbord C33 bestaat, mag men ervan uitgaan dat het uitvoeren van een maneuver toegestaan is als het niet verboden is.

Maar stel dat je een eenrichtingsstraat achteruit inrijdt langs de kant waar de F19 staat. Ik denk niet dat je daarna dan vooruit mag rijden onder voorwendsel dat je de C1 aan de andere kant niet gezien hebt.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #22 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 16:40:15 »
Er zijn geen bepalingen wat het door de F19 opgelegde "enkelrichtingsverkeer" inhoudt.

Dus wacht.  Laat ik effe een ander voorbeeld nemen.  Ik kom op een T-vormig kruisunt.  Daar staat een verkeersbord dat mij verplicht linksaf te slaan.

Rechtsaf mag niet, want dat is een openbare weg gesignaleerd door C1:

.

Ik sla dus linksaf, en kom daarbij de verplichting na, die mij opgelegd wordt door de D1.  Vervolgens schakel ik in achteruit, en rij vijftig meter achteruit, naar mijn woning.  Ik heb niets verkeerds gedaan, want ik heb de eerder geplaatste C1 dus nooit voorbijgereden?  Ik ben dus niet overtreding omdat ik  (weze het achteruitrijdend) in de verboden rijrichting rij?

Right?  Of heb ik je uitleg ergens verkeerd begrepen?
« Laatst bewerkt op: zondag 01 mei 2011 - 16:44:55 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #23 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 17:02:37 »
Ik heb niets verkeerds gedaan, want ik heb de eerder geplaatste C1 dus nooit voorbijgereden?

Je bent die C1 wél voorbijgereden, namelijk achteruit (en daardoor stond hij ten opzichte van jouw achterwaartse rijrichting ook nog rechts).  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #24 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 21:32:19 »
Citaat
verbodsborden worden rechts geplaatst. (68.1)
Wel praktisch als je in je argumentatie de rest van de wettekst vergeet:
Citaat
wanneer de plaatsgesteldheid het evenwel niet toelaat mogen zij boven de rijbaan geplaatst worden.
Dus als ik dan langs de rechterkant van het bord voldoende plaats heb mag ik het negeren volgens Ina's redenering.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 21:54:42 »
Dus als ik dan langs de rechterkant van het bord voldoende plaats heb mag ik het negeren volgens Ina's redenering.
Inderdaad. Daarom dat je op wegen met een afgelegen fietspad vaak ziet dat men identieke borden plaatst naast de weg, en naast het fietspad.

Als je op een weg voor kan sorteren om rechts af te slaan, en het verkeerslicht passeer je rechts, moet je dan ook stoppen bij rood licht of moet je je gewoon aan de B1 houden die er staat? :)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 23:38:35 »
Als je op een weg voor kan sorteren om rechts af te slaan, en het verkeerslicht passeer je rechts, moet je dan ook stoppen bij rood licht of moet je je gewoon aan de B1 houden die er staat? :)
want uiteraard :
61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.

Hier stelt men rechts van de rijbaan.
Daarmee stelt men echter niet dat de lichten enkel op de rijbaan gelden.
Als ze ook rechts van een fietspad staan, gelden ze daar net zo goed.

Toch betekent dat wel degelijk dat fietsers vaak op een rechts van het licht gelegen fietspad mogen doorrijden ...
Idem met rechts afslaand verkeer "buiten de verkeerslichten" zoals wooter al aanhaalde.
Weg Wanbeheer.be

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 12:13:40 »
Dit zijn twee citaten van Inazuma met antwoorden die duidelijk weergeven dat de wegbeheerder zomaar wat knoeit zoals het hem best uitkomt.
Dat zijn antwoorden waar ik van hou.
Zolang de wegbeheerder maar wat knoeit zal de weggebruiker hetzelfde doen.

1)Ja, dan zit je voor de wegcode met een probleem ...
De verbodsborden op de rechter rijbaan gelden volgens de wegcode net zo goed op de links er van gelegen rijbaan.

Er is immers niets dat stelt dat de geldigheid van een rechtsgeplaatst verbodsbord ophoudt aan een (midden)berm ...
Men past het zo toe bij door een (midden)berm afgescheiden rijbanen, maar het staat dus nergens in de wegcode.

Anderzijds past men dit dan weer niet toe waar de verkeersborden wel rechts van de weg staan, maar er ook nog een berm tussen verkeersbord en rijbaan is ...

2)61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.

Hier stelt men rechts van de rijbaan.
Daarmee stelt men echter niet dat de lichten enkel op de rijbaan gelden.
Als ze ook rechts van een fietspad staan, gelden ze daar net zo goed.

Toch betekent dat wel degelijk dat fietsers vaak op een rechts van het licht gelegen fietspad mogen doorrijden ...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #28 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 17:50:51 »

Ik denk dat we nu toch wat aan het fantaseren zijn.

Stel dat er op de rijbaan in de ene richting een C43 (snelheidsbeperking staat), maar op de rijbaan in de andere richting niet. Dan kan ik in die andere richting toch geen rekening moeten houden met die C43.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 19:44:30 »
Ik denk dat we nu toch wat aan het fantaseren zijn.

Stel dat er op de rijbaan in de ene richting een C43 (snelheidsbeperking staat), maar op de rijbaan in de andere richting niet. Dan kan ik in die andere richting toch geen rekening moeten houden met die C43.
niks te fantaseren
ik ken een paar plekken hier binnen de 10 km waar je zo'n toestand hebt
de ene kant 50, de andere 90 km/u
better a bad day at sea
than a good day at the office