Auteur Topic: verboden richting  (gelezen 12001 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: verboden richting
« Reactie #30 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 19:59:54 »
niks te fantaseren
ik ken een paar plekken hier binnen de 10 km waar je zo'n toestand hebt
de ene kant 50, de andere 90 km/u

Wel, Sniper.  

Dan hou je toch uitsluitend rekening met de C43 in jouw rijrichting?  Tenzij ik je ergens verkeerd begrijp, zie ik absoluut geen tegenstrijdigheden, doch net een bevestiging van wat Jozef schreef.  

Namelijk dat het simpelweg niet kàn dat je in jouw rijrichting ook nog 's rekening zou moeten houden met de C43 voor het verkeer in de andere rijrichting.  ;)
« Laatst bewerkt op: maandag 02 mei 2011 - 20:13:49 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: verboden richting
« Reactie #31 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 20:16:39 »
wat als je beslist terug te keren als je aan de kant van 90 rijd?
mag je dan 90 blijven rijden, je bent immers geen C43 tegengekomen met 50 km/u
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: verboden richting
« Reactie #32 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 22:02:06 »
wat als je beslist terug te keren als je aan de kant van 90 rijd?
mag je dan 90 blijven rijden, je bent immers geen C43 tegengekomen met 50 km/u

Een verkeersteken is bindend van zodra aan de volgende drie voorwaarden voldaan is;

Citaat
AR 5. De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

Er staat niet bij dat je een verkeersteken ook moet tegengekomen zijn opdat het bindend zou zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: verboden richting
« Reactie #33 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 22:14:49 »
Ah, maar als ik 's avonds aankom is het hier bebouwde kom, en als ik 's morgens wegrij rij ik weg uit een schoolzone 30... :)

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: verboden richting
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 03 mei 2011 - 08:50:49 »
Ah, maar als ik 's avonds aankom is het hier bebouwde kom, en als ik 's morgens wegrij rij ik weg uit een schoolzone 30... :)

Je hebt 't hier dus over signalisatie met veranderlijke informatie?  (Dus de fameuze "lichtbakken zone 30")?

Dat klopt dus met wat Jozef schreef:

Een verkeersteken is bindend van zodra aan de volgende drie voorwaarden voldaan is;

Citaat
AR 5. De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

Er staat niet bij dat je een verkeersteken ook moet tegengekomen zijn opdat het bindend zou zijn.

Wanneer iemand dus 's morgens tegen 50 km/u geflitst wordt, kan hij dus niet aanvoeren dat die zone 30 voor hem niet zou gelden omdat het signaleringsbord mbt die zone 30 niet opgelicht was toen hij de dag voordien thuiskwam.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: verboden richting
« Reactie #35 Gepost op: dinsdag 03 mei 2011 - 11:11:26 »
Ik weet niet wanneer die zone 30 aanspringt. Ik weet ook niet wanneer die uitgaat. Ik weet enkel dat ik in de bebouwde kom ben, en dat er kans is dat er een zonebeperking van 30 km/u van kracht is, maar ik heb nooit het bord met de zonebeperking gepasseerd.

Ik kan ook niet zien eens ik op de rijbaan ben of de zonebeperking actief is, want ik heb enkel zicht op de achterkant van het elektronische bord :).

Artikel 5 zegt dat de borden enkel geldig zijn als ze overeenkomstig de voorschriften zijn aangebracht. Ik heb ze nooit langs links gepasseerd, dus zijn ze voor mij niet volgens de voorschriften van dit reglement aangebracht :).
« Laatst bewerkt op: dinsdag 03 mei 2011 - 11:13:22 door wooter »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: verboden richting
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 03 mei 2011 - 11:49:16 »
Ik weet niet wanneer die zone 30 aanspringt. Ik weet ook niet wanneer die uitgaat. Ik weet enkel dat ik in de bebouwde kom ben, en dat er kans is dat er een zonebeperking van 30 km/u van kracht is, maar ik heb nooit het bord met de zonebeperking gepasseerd.

Ik kan ook niet zien eens ik op de rijbaan ben of de zonebeperking actief is, want ik heb enkel zicht op de achterkant van het elektronische bord :).

Artikel 5 zegt dat de borden enkel geldig zijn als ze overeenkomstig de voorschriften zijn aangebracht. Ik heb ze nooit langs links gepasseerd, dus zijn ze voor mij niet volgens de voorschriften van dit reglement aangebracht :).

Veel geluk met die argumentatie als je in die omstandigheden tegen 50 km/u geflitst wordt ....  :-\
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: verboden richting
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 03 mei 2011 - 13:14:04 »
Ben ik het bord gepasseerd of niet?

Aangezien er niet op de borden staat tussen welke uren de zonebeperking van kracht is, kan ik ook niet putten uit mijn herinneringen.

Daarom ook dat men in het buitenland dus wél gebruik maakt van onderborden met uurnotatie voor die dingen. Kost ook eens een stuk minder.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: verboden richting
« Reactie #38 Gepost op: dinsdag 03 mei 2011 - 13:34:21 »
Maar als je in een straat een u-turn maakt en aan de andere zijde gaat parkeren ben je toch geacht de parkeerregeling van die kant te volgen.
Denk dat het met zone ook zo is.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien