Auteur Topic: De fietsers mogen met twee naast elkaar rijden  (gelezen 1772 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
De fietsers mogen met twee naast elkaar rijden
« Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 22:15:27 »
De eerste zin van AR 43.2 luidt als volgt:

Citaat
De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is.

Ik heb daar eens een meningsverschil met een flik over gehad.

Volgens hem mogen fietsers met twee naast elkaar rijden, ook als het kruisen niet mogelijk is, wanneer er op dat ogenblik niet gekruist dient te worden.

Ik daarentegen houd het bij wat er in de wegcode staat: ze mogen niet naast elkaar rijden als het kruisen niet mogelijk is [ook al dient er op dat ogenblik geen ander voertuig gekruisd te worden]. Dat lijkt me ook logisch, want stel dat er plots een tegenligger opduikt, en die fietsers eerst onder elkaar nog moeten uitmaken wie er achter de andere gaat rijden (daaromtrent bepaalt de wegcode immers niets), dan ontstaan er problemen.

Graag jullie visie.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: De fietsers mogen met twee naast elkaar rijden
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 03 mei 2011 - 11:39:16 »
Flik is blijkbaar van mening dat je een tegenliggende fietser niet kruist. Daar heeft hij het mis want die kruis je ook. Overigens is een bereden fiets ook een voertuig. En tenslotte is artikel 43.2 nog in tegenspraak met artikel 9.3.1 dat stelt dat elke bestuurder die de rijbaan volgt zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan moet blijven.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 03 mei 2011 - 15:10:08 »
Gisteren reed ik achter vijf fietsers naast elkaar die duidelijk het reglement niet kennen....

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 04 mei 2011 - 21:25:32 »
Als het kruisen wel of niet mogelijk is hangt af van de breedte van de tegenligger.
Het is dus moeilijk om zonder tegenligger te bepalen of het kruisen mogelijk zou zijn.
De tegenligger kan een tweewieler zijn maar ook een vrachtwagen.
Hoeveel plaats moet je dan laten om met twee naast mekaar te rijden als er geen tegenliggers zijn?

Ben dus akkoord met flik

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 05 mei 2011 - 08:21:31 »
Het gaat hier gewoon om een typfoutje in de wegcode. Het moest zijn: "De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisigen niet mogelijk is."
Als je geen kruis, nagels en hamer bijhebt moeten ze dus gewoon achter elkaar rijden omdat er geen mogelijkheid tot gepaste bestraffing is.

Neen, Jozef je hebt zeker een punt dat bij het opduiken van een tegenligger er minstens een kortstondige overtreding begaan zal worden. Op het moment dat er geen tegenliggers zijn begaan ze volgens mij geen overtreding.