Zouden sommige, zeer dure en snelle, personenwagens dan misschien ook niet geregistreerd kunnen worden door de lussen? Veel carbon en aluminium en weinig metaal in die dure speeltjes.

Als er maar voldoende metaal is, aluminium is ook metaal hé. En dat is een uitstekende geleider (bij hoogspanningsleidingen gebruikt).
http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_conductivity#Resistivity_of_various_materialshttp://de.wikipedia.org/wiki/Elektrische_Leitf%C3%A4higkeit#Elektrische_Leitf.C3.A4higkeit_verschiedener_StoffeEr is gewoon teveel metaal relatief kort en redelijk horizontaal bij de grond bij een vierwieler, denk maar eens aan de 4x onafhankelijke wielophanging (meestal lichte aluminiumlegering bij de duurdere wagens), ondercarter, versnellingsbak, achterbrug, uitlaat, cardanas. Een auto is vooral breder.
Of het metaal nu goed = betere inductie of slecht electrisch geleid = slechtere inductie speelt geen rol, als het magnetisch veld maar genoeg herkenbaar verstoord wordt (resonantiefrequentie verlaagd of verhoogd respectievelijk op een complexe herkenbare manier, een bepaald herkenbaar signaal is het gevolg, zie ook onderaan)
Ik citeer even:
Werking
Meestal wordt de lus als inductie (elektrische spoel) L samen met een condensator C opgenomen om een resonantiekring te vormen in een oscillatorcircuit. Deze schakeling oscilleert dan op de natuurlijke resonantiefrequentie van de LC combinatie circa 20 … 100 kHz. Wanneer een voertuig op de lus komt wordt het wisselend magnetisch veld verstoord. Deze verstoring is complex: er is sprake van ander ferromagnetisch circuit wat de inductie in principe verbetert (en de resonantiefrequentie verlaagt) maar ook van wervelstromen die het magnetisch circuit verkleinen en daardoor de inductie verkleint (en de resonantiefrequentie verhoogt). (De wervelstromen ontstaan in het metaal van het voertuig doordat het metaal als geleider door wisselende veldlijnen doorsneden wordt. De stromen zijn kortgesloten en aangezien rondom een stroomvoerende geleider magnetisme ontstaat worden de oorspronkelijke veldlijnen als het ware weggeduwd. Dit verklaart de vermindering van het magnetisch circuit.)
Uiteindelijk veranderen alle elektrische parameters (inductie, demping en dergelijke) qua impedantie een beetje bij een bezetting. Hierbij hebben de wervelstromen het grootste effect. De inductie wordt kleiner dus de resonantiefrequentie wordt iets hoger. Hiermee moet de lusdetector een voertuig kunnen detecteren.
Hier nog een mooie site, met uitleg adhv van een snelheidsmeting (onderaan camion + Ahw met kurve van sensor 1 en 2, lussen amper op 2,5 m van mekaar,
Abb. 6, tijdsas in milliseconde)
http://www.rp-tuebingen.de/servlet/PB/menu/1158191/index.html
Bestimmung der Geschwindigkeit der Fahrzeuge
Zur Erfassung von Geschwindigkeiten werden im Abstand von 2,5 m zwei Induktionsschleifen pro Fahrstreifen in die Fahrbahndecke eingebaut. Aus dem zeitlichen Hüllkurvenversatz und dem Schleifenabstand errechnet sich die Fahrzeuggeschwindigkeit.
Abbildung 6 zeigt die Hüllkurven beim Durchfahren der elektormagnetischnen Felder zweier Schleifen eines LKW mit Anhänger.

Even op zicht rekenen:
541 msec - 377 msec = 164 mSec voor 2,5 m afstand = 2,5 m /164 * 1000 = 15,2439 m/sec x 3,6 = of 54,88 kmh.
Hinweis:
Es können erfassungstechnisch bis zu 8 Fahrzeugarten unterschieden werden. z.B. PKW, PKW mit Anhänger, LKW (> < 3,5 t), LKW mit Anhänger, Bus, Motorrad, Lastzug, usw.
Er staat in de
Hinweis in dat een moto in principe ook herkend kan worden tov van de 7 andere voertuigtypes, de vraag is als dat ook technisch wettelijk voldoende is voor een precieze (gehomologeerde) snelheidsmeting binnen de wettelijke tolerantiemarge (in D is dat i.p. 3 kmh/3 %).
Het wordt met een moto wel ambetant als een inductielus niet voldoende reageert bij een verkeerslicht, dan moet men soms wel door rood rijden (onbestraft volgens D-rechtspraak)... sommige geven als tip de moto op zijn metaalsteun op te bokken...
http://www.radarforum.de/forum/lofiversion/index.php/t26921.html