Auteur Topic: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon  (gelezen 18416 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Gepost op: vrijdag 29 april 2011 - 13:05:48 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Die laatste zin verklaart wel de hele rotmentaliteit van de wielerterroristen.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 06:45:02 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 29 april 2011 - 21:22:35 »
Hoog tijd dat er tenminste 's ene burgmeester werk van maakt, en hiertegen durft op te treden.  Groot gelijk!  Ik vraag mij alleen volgende twee zaken af:

1) Op grond waarvan beboeten?  Welke inbreuk weerhoudt men dan precies?
2) Wat gaat 1 wijkagent in z'n eentje uitrichten tegen een aanstormend peleton van meerdere wielerterrorristen?  Of gaat men er écht werk van maken, en er voldoende agenten voor inzetten?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 00:10:06 »
Waarom weeral een atoombom op een minuskuul probleem ???

Als die gasten straatracen, dan is dat simpel.
Ge sluit het "circuit" voor en na zo'n groep af, en houdt ze allemaal staande.
PVke voor de standaard ontbrekende bel, een hoop voor gebrek aan ID, en uiteraard ook voor racen / snelheidswedstrijd op de openbare weg ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 02:44:09 »
Hoog tijd dat er tenminste 's ene burgmeester werk van maakt, en hiertegen durft op te treden.  Groot gelijk!  Ik vraag mij alleen volgende twee zaken af:

1) Op grond waarvan beboeten?  Welke inbreuk weerhoudt men dan precies?
2) Wat gaat 1 wijkagent in z'n eentje uitrichten tegen een aanstormend peleton van meerdere wielerterrorristen?  Of gaat men er écht werk van maken, en er voldoende agenten voor inzetten?

Idem Inazuma

Citaat
Artikel 50. Snelheidswedstrijden - sportwedstrijden

Behoudens speciale toelating van de wettelijk gemachtigde overheid zijn verboden op de openbare weg, alle snelheids- en sportwedstrijden, inzonderheid snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten of -wedstrijden.

http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/228-art50
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 11:50:44 »
Euh: ('k speel nu efkes advocaat van de duivel)

Zij nemen deel aan een gezamenlijk te maken tocht, op dat moment buiten enig competitieverband om.  Waaruit zou dan blijken dat het om een sportwedstrijd zou gaan?

Die gasten scheuren met -akkoord- waanzinnige snelheden over de weg.  Denken dat de weg van hen alleen is, en ontzien daarbij niks of niemand.  In die zin zou ik hen eerder verbaliseren op basis van artikel 7. (schiet me nu ook maar te binnen)

Artikel 7. Algemene gedragsregels voor de weggebruikers

7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.

7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.


Aangezien het de burgemeester voornamelijk een doorn in 't oog is, dat ouders met jonge kinderen de dijk niet meer op durven, er sprake is van ongevallen met letsel ed. lijkt dit artikel mij wel toepasselijker, niet?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 30 april 2011 - 11:53:07 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 15:12:03 »
Aangezien het de burgemeester voornamelijk een doorn in 't oog is, dat ouders met jonge kinderen de dijk niet meer op durven, er sprake is van ongevallen met letsel ed. lijkt dit artikel mij wel toepasselijker, niet?

Het zou niet slecht zijn die ouders met jonge kinderen ook eens in het oog te houden. Zij lappen namelijk het verkeersreglement ook serieus aan hun laars. Zij verwijten de wielertoeristen dat ze heel de rijbaan gebruiken, maar bezondigen zich daar zelf ook aan. Opzij gaan wanneer je belt wordt steevast gevolgd door agressief gedrag van die ouders.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 15:48:58 »
Opzij gaan wanneer je belt wordt steevast gevolgd door agressief gedrag van die ouders.

En terecht. Het geluidssignaal mag je niet gebruiken om het recht in eigen handen te nemen en doorgang af te dwingen als er geen gevaar voor een ongeval dreigt dat je kunt vermijden. Je vertraagt en stopt desnoods tot de voetgangers de doorgang vrijmaken. Doen ze dat niet, dan doe je een beroep op de politie om de orde te komen handhaven, maar je doet dat niet zelf.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 30 april 2011 - 15:55:28 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 15:53:22 »
Op grond waarvan beboeten?  Welke inbreuk weerhoudt men dan precies?

Geen inbreuk tegen de wegcode, maar wel, zoals het artikel aangeeft, tegen een gemeentelijk politiereglement dat verbiedt om met meer dan 10 fietsers herhaaldelijk hetzelfde circuit af te leggen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 17:11:18 »
Het zou niet slecht zijn die ouders met jonge kinderen ook eens in het oog te houden. Zij lappen namelijk het verkeersreglement ook serieus aan hun laars. Zij verwijten de wielertoeristen dat ze heel de rijbaan gebruiken, maar bezondigen zich daar zelf ook aan. Opzij gaan wanneer je belt wordt steevast gevolgd door agressief gedrag van die ouders.

Welke bel?  999/1000 van die gasten hebben niet eens een bel.  Ik heb hen daarover eens bezig gehoord tijdens een uitzending van VOLT.  De belachelijkste excuses waren goed genoeg om géén bel op hun fiets te hebben.  Zo zou die bel bvb "esthetisch niet verantwoord zijn" op hun sportfiets.  

Ik ken er hier ook zo'n paar van die mannen. Besteden vlotjes 3 à 4000 EURO voor een nieuwe sportfiets, en voor hun uitrusting wordt ook niet op een eurootje meer of minder gekeken.  Mij niet gelaten.  Maar, die halve EURO dat een fietsbel (nochtans wettelijk verplicht) kost, vinden ze natuurlijk te duur.

Als je merkt dat daar in Appels ouders met jonge kinderen er al simpelweg niet meer durven komen, is het klaar en duidelijk dat er wel iets grondig mis met heel hun mentaliteit.  Hoog tijd dat daar tegen opgetreden wordt.  En of het nu op basis is van inbreuken tegen de wegcode, dan wel tegen een plaatselijk politiereglement, mij om 't even.  Als 't maar verandert.

Ik laat mij in elk geval door die gasten ook al lang niet meer intimideren.  Zeker weten.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 30 april 2011 - 17:14:51 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 18:20:01 »
Opzij gaan wanneer je belt wordt steevast gevolgd door agressief gedrag van die ouders.

En terecht. Het geluidssignaal mag je niet gebruiken om het recht in eigen handen te nemen en doorgang af te dwingen als er geen gevaar voor een ongeval dreigt dat je kunt vermijden. Je vertraagt en stopt desnoods tot de voetgangers de doorgang vrijmaken. Doen ze dat niet, dan doe je een beroep op de politie om de orde te komen handhaven, maar je doet dat niet zelf.
En ik denk dat JC inderdaad vertraagt en voetgangers niet overhoop rijdt. Je kan niets anders. Maar dat agressieve gedrag is voor niets nodig, want de bel wordt ook niet agressief gebruikt.

Vandaag overigens een stukje meegemaakt waar ik waarlijk verbaasd was dat men niét agressief reageerde, toen een jongedame achterwaarts de straat op wandelde vlak voor mijn auto, ik stopte en claxonneerde, en zij verrast opzij sprong en waarlijk verklaarde dat ze niet doorhad dat ze op de rijbaan aan het lopen was!. Nu, sjans dat ik al stapvoets reed enzo :).

En voor de rest, Jozef... Bonne chance om naar 101 te bellen om de politie te vragen op te treden tegen voetgangers die onterecht op een bepaalde weg lopen :)

Ik kan je wel begrijpen anderzijds. Gisteren op Bayern 3 hoorde ik men in een verkeersupdate waarschuwen voor fietsers op de rijbaan. Niet op een snelweg, maar op een gewone nationale weg :).

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 18:58:58 »
Opzij gaan wanneer je belt wordt steevast gevolgd door agressief gedrag van die ouders.

En terecht. Het geluidssignaal mag je niet gebruiken om het recht in eigen handen te nemen en doorgang af te dwingen als er geen gevaar voor een ongeval dreigt dat je kunt vermijden. Je vertraagt en stopt desnoods tot de voetgangers de doorgang vrijmaken. Doen ze dat niet, dan doe je een beroep op de politie om de orde te komen handhaven, maar je doet dat niet zelf.

Ik heb het wel niet over voetgangers, maar over fietsers die in kudde over de jaagpaden rijden. Als ik hen wens voorbij te steken mag ik wel degelijk gebruik maken van mijn bel. Niet zelden vertikken dergelijke groepen het om maar een cm op te schuiven. Het ergste zijn dan nog de bejaarden die op tavernetocht zijn.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 20:05:39 »
Maak er een zone 30 zodat ze niet meer mogen racen.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 21:21:40 »
Welke bel?  999/1000 van die gasten hebben niet eens een bel.  Ik heb hen daarover eens bezig gehoord tijdens een uitzending van VOLT.  De belachelijkste excuses waren goed genoeg om géén bel op hun fiets te hebben.  Zo zou die bel bvb "esthetisch niet verantwoord zijn" op hun sportfiets.  

Ik ken er hier ook zo'n paar van die mannen. Besteden vlotjes 3 à 4000 EURO voor een nieuwe sportfiets, en voor hun uitrusting wordt ook niet op een eurootje meer of minder gekeken.  Mij niet gelaten.  Maar, die halve EURO dat een fietsbel (nochtans wettelijk verplicht) kost, vinden ze natuurlijk te duur.

Eh, op mijn relatief brave fiets zat ook geen bel toen ik hem kocht. En ik heb er nooit het nut van ingezien een totaal overbodig instrument te monteren dat telkens je over een oneffenheid rijdt meezindert, maar bij bedoeld gebruik niet eens deftig werkt (*), of indien wel zelfs agressief overkomt. Iedere niet-stomme fietser is namelijk uitgerust met een orgaan dat flexibele (bel)tonen kan opwekken. Dat heet een stem. Vertraag even, roep vriendelijk en beleefd "Pardon", "fietser", "ding dong" of zo afhankelijk van de situatie.

(*) Fietstoebehoren zijn prullen. Je kan wel geld uitgeven voor bling, maar degelijk materiaal is niet te vinden. Ik heb een doos vol rommel die het voortijdig om een of andere reden opgegeven heeft.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 21:42:17 »
Eh, op mijn relatief brave fiets zat ook geen bel toen ik hem kocht. En ik heb er nooit het nut van ingezien een totaal overbodig instrument te monteren dat telkens je over een oneffenheid rijdt meezindert


Ik heb ook een fietsbel, al jàren.  Daar mag ik zelfs Parijs-Roubaix mee rijden, geeft geen noemenswaardige problemen wat dat betreft.

maar bij bedoeld gebruik niet eens deftig werkt (*)

bij bedoeld gebruik werkt de mijne perfect.

of indien wel zelfs agressief overkomt.

"Oat de weg, loempe", of "Oepzaai, paljaske" komen bij mij véél agressiever over

Iedere niet-stomme fietser is namelijk uitgerust met een orgaan dat flexibele (bel)tonen kan opwekken. Dat heet een stem. Vertraag even, roep vriendelijk en beleefd "Pardon", "fietser", "ding dong" of zo afhankelijk van de situatie.

Yep, maar wat die gasten anderen toesnauwen, dat weet jij wellicht even goed als ik.  Denken dat de weg van hen alleen is.  Geef hen gerust een PV'tje, ook eentje omdat ze geen (wettelijk verplichte!) bel hebben.

(*) Fietstoebehoren zijn prullen. Je kan wel geld uitgeven voor bling, maar degelijk materiaal is niet te vinden. Ik heb een doos vol rommel die het voortijdig om een of andere reden opgegeven heeft.

Waar koop jij je fiets, dan?

Probeer 't eens bij een deftige fietshandelaar, ipv een een fiets te kopen uit een kauwgomautomaat.  Ik heb die problemen in elk geval niet.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 22:49:57 »
Citaat
"Oat de weg, loempe", of "Oepzaai, paljaske" komen bij mij véél agressiever over
Kijk da groepke passeert hier ook dagelijks meerdere keren, per toeval heb ik steeds heel veel plaatst nodig als die beginnen te foeteren. ;D

Zoon heeft vandaag een 26" fiets gekregen voor z'n vormsel, verleden jaar nog op 20", dan 24", nu dus 26" een echte grote fiets.
Hadden een zaaltje niet ver hiervandaan en hij met de fiets naar huis, ik volg hem op een afstand met de wagen, begint hij aan elk kruispunt zijn arm uit te steken :o
ik maar roepen 'handen op uw stuur houden'. ;D :-[
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien