Auteur Topic: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon  (gelezen 18453 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #30 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 13:38:09 »
Bij mijn moeder heb ik nog een oude pomp liggen van begin jaren '80 waar ik dus tientallen jaren mijn banden mee heb opgepompt. Bij mijn racefiets gebruikte ik bandjes die tot 7.5 bar werden opgepompt, geen probleem. Op de tubes van een paar vrienden heb ik zelfs meermaals meer dan 9 bar ingepompt.
Thuis heb ik een deftige pomp van de brico, gaat al enkele jaren mee. Die is heel handig voor fietsbandjes, maar minder goed voor de bandjes met de grote (type autoband) ventielen. Daar gebruik ik liever de compressor voor.

Ik vind persoonlijk ook dat een bel niet veel uithaald. Op de racefiets wil je die meestal gebruiken om iemand in te halen en hem te waarschuwen en vooral aan kuddes te vragen om een strook vrij te maken. Helaas heeft de bel dit effect quasi nooit. Ofwel reageert men zeer agressief, tot het zelfs bewust blokkeren van de doorgang ofwel hoort men ze niet. Het meest vervelende effect van de bel noem ik het 'fenomeen van de vliegende bel'. Dit fenomeen kan je dikwijls observeren bij kuddes bejaarden op tavernetocht. Als je belt willen ze absoluut zeker zijn dat er een fiets aan de bel hangt voor ze opzij gaan. Ze kijken dus achteruit om even te kijken dat het niet alleen een vliegende bel is. Om één of andere reden kijkt men meestal over de linkerschouder. Bij het achteruitkijken stuurt men dan (onbewust) naar links waardoor gevaarlijke situaties ontstaan.
Ik verkies dus dergelijke groepen voorbij te steken zonder mijn bel te gebruiken. Krijg ik plots niet voldoende plaats (eigen aan kuddes) dan gebruik ik mijn stem, het "fenomeen van de vliegende stem" blijkt vooralsnog niet te bestaan.

Het agressieve gedrag van sommige ouders heb je trouwens niet alleen tegenover andere fietsers en vnl. wielertoeristen. Ze blijken dit ook te uiten naar de recreant loper die langs de jaagpaden loopt. Om duidelijk redenen loop ik in principe aan de linkerkant van het jaagpad. Niet zelden wordt ik uitgekafferd door dat gespuis dat ik aan de verkeerde kant loop, sommigen zouden me zelfs aanrijden (slecht idee, ik ben stabieler en ik ben voorbereid).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #31 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 13:54:00 »
ik maar roepen 'handen op uw stuur houden'. ;D :-[
Ha, je gaat hem direkt leren hoe het niét moet, dan ?
Goe bezig !  :'(

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #32 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 14:10:48 »
Ik vind persoonlijk ook dat een bel niet veel uithaald. Op de racefiets wil je die meestal gebruiken om iemand in te halen en hem te waarschuwen en vooral aan kuddes te vragen om een strook vrij te maken. Helaas heeft de bel dit effect quasi nooit.

Voor iemand die belt, of bij gebrak daaraan, minstens beleefd kan blijven en bvb "Pardon" roept, no problem.  Dan zal je mij niet in de weg zien rijden.  De weg is van iedereen.

Maar voor koerskemels die "Oat de weg", of "Oepzaai" of nog van dat fraais naar mij roepen, ga ik in géén geval uit de weg.  Ik laat mij al lang niet meer intimideren of van de baan rammen door zo'n bende heetgeblakerde idioten.  

En met mijn lichaamsgewicht kan ik best wel tegen "toevallige" elleboogstoten die sommigen dan nog menen te moeten uitdelen ook.    Kan dik tegenvallen voor wie 't toch 's probeert.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #33 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 14:35:08 »
... Anderzijds is er geen inhaalverplichting... En ook geen verplichting van voorliggers om de rijbaan vrij te maken voor snellere weggebruikers...

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #34 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 15:25:40 »
ik maar roepen 'handen op uw stuur houden'. ;D :-[
Ha, je gaat hem direkt leren hoe het niét moet, dan ?
Goe bezig !  :'(
Yep ik ga mijn zoon niet iets opleggen dat door 99.999999% ook niet gedaan wordt, heb ik liever dat hij zijn velo onder controle heeft.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #35 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 16:24:43 »
En ook geen verplichting van voorliggers om de rijbaan vrij te maken voor snellere weggebruikers...

Nochtans:

16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.

En als zij op de rijbaan fietsen (wanneer zulks toegelaten is), dan geldt mijns inziens:

Artikel 43. Fietsers en bromfietsers

43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.


Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #36 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 16:47:41 »
Citaat
43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.

:)

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #37 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 18:58:51 »
Euh.  'k Ben bang dat ik effe niet volg, wat je standpunt nu eigenlijk is.  LOL

Als die fietser afstapt, en zijn fiets aan de hand leidt, wordt hij gelijkgesteld met een voetganger.  Toch?

Wat mag het verschil dan wel wezen tussen een fietser die de rijbaan volgt, en iemand die op de rijbaan fietst?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #38 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 19:43:00 »
Een fietser die het fietspad volgt, volgt niet de rijbaan.

Er is ook geen verplichting om uiterst rechts te rijden op het fietspad. Ook niet dat men achter mekaar moet rijden.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #39 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 19:54:35 »
Een fietser die het fietspad volgt, volgt niet de rijbaan.

Er is ook geen verplichting om uiterst rechts te rijden op het fietspad.

In mijn reactie had ik 't dan ook over:

En als zij op de rijbaan fietsen (wanneer zulks toegelaten is), dan geldt mijns inziens: (....)

Nu.  Wanneer zij het fietspad volgen, dan geldt:

Artikel 43. Fietsers en bromfietsers

De gebruikers van het fietspad mogen elkaar noch hinderen, noch in gevaar brengen, noch een gevaarlijk gedrag vertonen ten opzichte van de andere weggebruikers.


Al is dat natuurlijk weer een regel die in twee richtingen werkt.  De heetgeblakerde koerskemel mag de andere fietser niet in gevaar brengen.  Omgekeerd mag de trager rijdende fietser die heetgeblakerde koerskemel dan weer niet hinderen ....

Eventueel zou ik een aantal bepalingen uit de"kapstok"-regel naar voren kunnen brengen.  Te weten: artikel 7.

Ook niet dat men achter mekaar moet rijden.

Tenzij ze een aanhangwagen trekken, natuurlijk  ;)

Artikel 43. Fietsers en bromfietsers

Fietsers moeten achter elkaar rijden wanneer een aanhangwagen aan een fiets gekoppeld is.


« Laatst bewerkt op: maandag 02 mei 2011 - 20:04:42 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #40 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 20:49:52 »

Fietsers moeten achter elkaar rijden wanneer een aanhangwagen aan een fiets gekoppeld is.



Ha ha ik zal ze eens allemaal liggen hebben, morgen hang ik de kar achter mijn zoon z'n fiets en heel Belgique mag achtereen rijden met de fiets. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #41 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 21:55:55 »
ik maar roepen 'handen op uw stuur houden'. ;D :-[
Ha, je gaat hem direkt leren hoe het niét moet, dan ?
Goe bezig !  :'(
Yep ik ga mijn zoon niet iets opleggen dat door 99.999999% ook niet gedaan wordt, heb ik liever dat hij zijn velo onder controle heeft.
mooie redenering, zo gaan we er zeker komen :-\
Vanaf morgen hou ik ook niet meer aan de snelheidslimieten en voorrangsregels, pinkers gebruik ik ook nog enkel als het mij past en zéker niet als ik er een fietser zou mee kunnen helpen; haja want zij doen het voor mij ook niet hé, richting aangeven

We gaan er direkt een stuk op vooruit gaan, jong  :'(

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #42 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 22:39:28 »
KV nu kun je mij niet de schuld geven dat ze al 20 jaar lang de fietsers in een vrijstaat laten leven.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #43 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 23:30:09 »
KV nu kun je mij niet de schuld geven dat ze al 20 jaar lang de fietsers in een vrijstaat laten leven.

Neen, maar als vader is het wel jouw plicht om je zoon een goede opvoeding te geven, en hem ertoe aanzetten om de wegcode niet na te leven is dat niet.

Stel dat je zoon op een doorlopend fietspad links van mij aankomt. Ik sta daar te wachten om hem doorgang te verlenen. Maar even later blijkt hij rechtsaf de straat in te slaan waar ik uitkom. Ik heb daar dus nutteloos staan wachten omdat jij je zoon geleerd hebt om een richtingsverandering niet aan te geven. Wil je op die manier dan echt van je zoon een asociale verkeersdeelnemer maken?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #44 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 23:34:21 »
Ook rechtsafslaand heeft ie voorrang en heb jij voorrangsplicht :D