Een beetje zoals kunnen herkennen wanneer iemand van rijstrook gaat wisselen op de snelweg...
De meesten zijn trouwens toch al halverwege hun manneuver eer ze beginnen met pinken. (Verantwoorden waarmee ze bezig zijn, ipv hun voornemen tijdig aankondigen dus).
Als iedereen aan een rotonde (vb dat Jozef aangaf), maar ook aan een T, altijd zou wachten tot de pinkende bestuurder effectief afdraait, dan zou je de files nogal wat zien verlengen
Als die rotonde bvb verdeeld is in rijstroken, ben ik toch wel op mijn hoede.
Bestuurders die op de binnenrijstrook rijden, moeten namelijk ook richting aangeven, vooraleer ze zich naar de buitenrijstrook begeven. 't Zou nog niet de eerste keer zijn dat een andere bestuurder daaruit dan verkeerdelijk opmaakt, dat die eerste al aan die afslag de rotonde gaat verlaten. En dus vertrekt die tweede alvast, en BENG. Een misverstandje, met nare gevolgen. En die bestuurder kan de andere dan zelfs niet verwijten dat hij z'n pinker niet correct zou hebben gebruikt....
Die andere wiselde immers van rijstrook ==> pinken. (om dan vanuit die rijstrook een afslag verder pas de rotonde te willen verlaten)
Vanuit de binnenste strook mag je nooit een rotonde verlaten.
Bestuurders die van de binnenste strook pinken om naar de buitenste strook te komen kunnen de rotonde bij die afslag dus niet verlaten.
Beter is om te wachten met pinken tot wanneer duidelijk is dat je daar niet gaat afslaan.
Beginnen pinken ter hoogte van of net na de afslag die de afslag voorafgaat die je wil nemen.
De bestuurder die de rotonde wil oprijden kan logischerwjze verwachten dat de bestuurder die in de binnenste strook rijdt op dat moment moet veranderen van rijstrook om de rotonde te kunnen verlaten. Waar zou die anders naartoe rijden behalve om terug te keren waar hij vandaan kwam.
Je komt toe aan een rotonde met vier toegangswegen.
Je kijkt naar links en je ziet de toegangsweg links.
Een bestuurder zit reeds in de binneste cirkel/rijstrook ter hoogte van de oprit die je links ziet.
Die bestuurder plaatst zich niet in de rechtse strook tussen de toegangsweg die je links ziet en de weg waar jij toekomt.
Dan weet je dat die bestuurder reeds eerder op de rotonde zat.
In 99% van de gevallen zal deze bestuurder de rotonde zijn opgereden aan de toegansweg die recht tegenover jou toegangsweg ligt.
Bij 1% gaat het om bestuurders die terugrijden waar ze vandaan komen en zal deze de rotonde zijn opgereden aan de toegangsweg die rechts ligt van jezelf.
Van 99% van de bestuurders die je op deze manier in de binnenste strook ziet rijden moet het het vanzelfsprekend zijn dat zij op dat moment van rijstrook zullen veranderen gezien zij links willen afslaan tov van hun toegangsweg(derde afslag).
Slechts 1% zal misschien nog even in het midden blijven om dan naar de rechterstrook te komen om terug te keren en de vierde afslag nemen.
Dus nooit een rotonde oprijden als er bestuurders in de binnenste strook rijden met of zonder pinker gezien de logische verwachtingen voor 99% gekend zijn.
Anders is het met bestuurders die in de buitenste strook rijden met hun pinker naar rechts op.
Voor de goede doorstroming mag je wel verwachten dat deze de rotonde bij de eerste afrit zal verlaten.