Auteur Topic: Quotes  (gelezen 8838 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Quotes
« Reactie #15 Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 21:53:24 »
Ok, je moet dus eerst de tekst blokken op jouw typevakje en dan pas op het actieïcoontje drukken. Dat kan natuurlijk ook.

Dan blijft er nog het probleem van het verdwijnen van de cursus.
Als ik nu een tekst van jouw reactie wil blokken (blauw maken dus) dan moet ik met mijn muis buiten het typevakje klikken en verdwijnt de cursor uit het typevakje. Als ik dan verder wil typen dan moet ik eerst weer terug met mijn muis klikken op het typevakje om de cursor terug te laten verschijnen.
Je begrijpt nu toch wel wat ik bedoel?

Is dit forum niet zo in te stellen dat de cursor in het typevakje gefixeerd wordt op het moment dat je buiten het vakje klikt? Dat zou toch moeten kunnen. Of is dit een gebrek van Windows of de forumsoftware? Ik heb het net nog even geprobeerd op het andere forum en daar gaat dat gek genoeg ook niet.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Quotes
« Reactie #16 Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 23:15:13 »
In de meeste gebruikersomgevingen gebeuren de bewerkingen op de selectie. Dat kan de invoegplaats voor nieuwe gegevens zijn (meestal aangegeven met een cursor) of een aantal geselecteerde karakters.

Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar wat mij betreft, gebruik ik voor het verplaatsen van de cursor liever de sneltoetsen dan de muis:

  • Home = naar het begin van de regel.
  • End = naar het einde van de regel.
  • Ctrl + Home = naar het begin van het bericht.
  • Ctrl + End = naar het einde van het bericht.
Ik denk dat het voor jou nuttig kan zijn om je vertrouwd te maken met dergelijke beginselen, zodat je er later als arts veel tijd kunt mee besparen. Als je tegenwoordig bij een arts op raadpleging gaat, zit die immers een deel van de tijd op zijn klavier te tokkelen. Ooit was ik bij een arts, die de hele tijd met 10 vingers tikte, terwijl hij bijna nooit naar zijn klavier of scherm keek. Tegen het einde van de raadpleging rolden het getuigschrift van werkonbekwaamheid, het geneesmiddelenvoorschrift en een verwijsbrief voor een collega uit de printer. Alleen het getuigschrift van verstrekte zorgen moest hij nog met de hand schrijven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Quotes
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 02:45:09 »
Ik ken die toetsen Jozef. Toch merci voor de uitleg.
Ik ben niet zo'n grote digibeet hé. :)
Ik heb nog een XT gehad en er zelfs nog mee geprogrammeerd. Alleen daarna lang geen computer gehad.
Nogmaals de vraag; is het niet mogelijk om die forumsoftware zo in te stellen dat zogauw ik met mijn muis buiten het vakje druk dat dan de cursor gewoon in het vakje blijft staan en ik ook kan typen zonder eerst terug met de muis op het typevakje te moeten klikken. Dat is toch veel gebruiksvriendelijker.

Ik typ meer dan 180 karakters per minuut, dus dat zal je bij mij niet zien  ;)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Quotes
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 08:19:44 »
Nogmaals de vraag; is het niet mogelijk om die forumsoftware zo in te stellen dat zogauw ik met mijn muis buiten het vakje druk dat dan de cursor gewoon in het vakje blijft staan en ik ook kan typen zonder eerst terug met de muis op het typevakje te moeten klikken. Dat is toch veel gebruiksvriendelijker.
Ik typ meer dan 180 karakters per minuut, dus dat zal je bij mij niet zien  ;)

Neen, dat is niet zomaar een kwestie van een instelling van de forumsoftware. Je werkt in een HTML formulier, waarvan het editeervenster een tekstinvoerveld is.

Waarom selecteer je met je muis een plek in het formulier buiten het editeervenster? Als je een icoon of een smiley aanklikt, kun je gewoon verder intikken. Als je een ander invoerveld selecteert, is het logisch dat je input niet meer in het editeervenster gebeurt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Quotes
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 12:14:54 »
Citaat
Als je een ander invoerveld selecteert, is het logisch dat je input niet meer in het editeervenster gebeurt.
Dat is niet logisch als er maar één invoerveld is op de pagina waain je kan typen zoals hier het geval is. Mark my words, in de toekomst gaat één of andere handige jongen het zo maken en pas dan gaat de rest het ook doen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Quotes
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 15:46:42 »
Citaat van: BBB
Dat is niet logisch als er maar één invoerveld is op de pagina waain je kan typen zoals hier het geval is.

Boven het editeerveld heb je alvast 3 andere invoervelden: Onderwerp, Bericht icoon en Wijzig kleur. "Onderwerp" is vrije tekst.

Dan heb je nog invoervelden de Extra opties. "Bijlage" is eveneens vrije tekst.

Citaat
Mark my words, in de toekomst gaat één of andere handige jongen het zo maken en pas dan gaat de rest het ook doen.

En als je dan bijvoorbeeld het invoerveld "Onderwerp" selecteert, hoe gaat die handige jongen dan weten of je het onderwerp wil editeren of de inhoud van je bericht?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Quotes
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 19:38:42 »
Simpel Jozef, door dat typeveld apart te laten staan van de rest (op één scherm maar technisch 2 aparte applicaties die tegelijk actief zijn) en beide delen continue actief te houden. Als ik op één van de letters druk dan weet de software automatisch dat ik wil typen.

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: Quotes
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 19:51:07 »
Wat jij voorstelt is niet haalbaar denk ik, BBB.

Wat je wel kan doen is de tab toets gebruiken: als je met je cursor in het in het berichtinvoerveld staat en je klikt eender waar op de rest van de pagina, kan je terug in het textveld geraken door twee keer op tab te drukken. De eerste keer kom je in de subject line terecht, de tweede keer kom je in het tekstinvoerveld terecht op de plaats waar je cursor het laatst stond.
Dit gedrag kan wel browserafhankelijk zijn. Ik het het getest in FireFox.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Quotes
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 20 juli 2006 - 10:28:33 »

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Quotes
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 20 juli 2006 - 13:19:56 »
Het nut Rafael is dat je meteen verder kan gaan met typen en niet eerst nog moet klikken op dat typeveld.
Gebruiksvriendelijkheid bestaat uit veel kleine dingetjes die samen bepalen ofdat je wel of niet makkelijk zo'n programma gebruikt. Dit is één van die kleine dingetjes.
Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je een tekst quote, dat je dan meteen verder kan typen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 juli 2006 - 13:23:35 door BBB »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Quotes
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 20 juli 2006 - 17:41:07 »
BBB, ik denk dat als ik zo een ontwikkeling degelijk zou willen uitvoeren, zelfs alle forumleden samen tijdens de rest van ons leven daardoor nooit meer de tijd zullen kunnen uitsparen die we eraan besteed zouden hebben.

Dit is eigen aan een applicatiesoftware "off the shelf": je hoeft hem niet zelf te ontwikkelen, en hij voldoet voor pakweg 80% van de gebruikers aan 80% van hun behoeften. SMF is bovendien gratis en open source.

Er zijn een aantal instellingen mogelijk via de beheersmodules, en ik kan wel eens wat wijzigen in een template, of zelfs een kleine wijziging uitvoeren in de php broncode. Maar echt onderdelen gaan opnieuw functioneel en technisch analyseren, herprogrammeren, testen en in ontwikkeling plaatsen kan ik me helaas niet veroorloven. Ik denk dat ik die tijd beter besteed aan de heropbouw van de website www.christophoros.be.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: Quotes
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 20 juli 2006 - 18:45:37 »
Het nut Rafael is dat je meteen verder kan gaan met typen en niet eerst nog moet klikken op dat typeveld.
Jij wil dus dat ook zonder dat het tekstvak focus heeft, invoer via het toetsenbord naar dat tekstvak wordt gestuurd? Maar dan werkt de automatische find functie in FireFox niet meer: wanneer je niet in een invoerveld staat kan je in FireFox gewoon tekst beginnen typen; hierdoor wordt dan automatisch de zoekfunctie gestart.