Auteur Topic: rondrijden met een L  (gelezen 8991 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
rondrijden met een L
« Gepost op: dinsdag 17 april 2012 - 15:19:43 »
Nog eens een hypothetische vraag voor het rijbewijs-onderdeel :)
Stel, ik ben begeleider (wat ik absoluut niet ben en nog lang niet mag zijn ;)) van een persoon die leert rijden met een vrb 36 maanden. Er hangt dus steeds een L in de wagen waarmee die persoon leert rijden. Mag de begeleider met de L zichtbaar op de achterruit blijven rondrijden, als de student niet meer achter het stuur zit, of zelfs niet meer in de auto aanwezig is?

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rondrijden met een L
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 17 april 2012 - 18:56:04 »
Er is geen enkel verbod om met een L rond te rijden zonder dat de leerling-bestuurder het voertuig bestuurt.

Er is geen enkele verplichting de L te verwijderen indien iemand anders de auto bestuurt.


Politiemensen die wat anders beweren, kennen de regelgeving niet.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: rondrijden met een L
« Reactie #2 Gepost op: zondag 22 april 2012 - 00:30:37 »
haha okee, goed dat je dat laatste erbij zegt :P
Ik hoorde het vorig weekend van een politieman, hij zei dat je er 50 euro boete voor kunt krijgen.
Waar vind ik dit in de wetgeving?

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rondrijden met een L
« Reactie #3 Gepost op: zondag 22 april 2012 - 09:39:56 »
Ik hoorde het vorig weekend van een politieman, hij zei dat je er 50 euro boete voor kunt krijgen.
Tja ...

Citaat
Waar vind ik dit in de wetgeving?
Als je nog eens een agent hetzelfde uit zijn botten hoort slaan, moet je dat eens vragen.
Welke wet, welk KB, welk MB dat dat dan wel zou mogen zijn ...

Je vind dat nergens, omdat er nergens wat over in staat !
In wetgeving staat enkel wat moet en wat verboden is.
Aangezien er niks te vinden is, is er ook geen verbod in de ene richting, en geen verplichting in de andere.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rondrijden met een L
« Reactie #4 Gepost op: zondag 22 april 2012 - 10:12:06 »
Natuurlijk niet achterover vallen als je op een weekendnacht ineens op wat extra aandacht mag rekenen.  Al is er ook dan nog steeds geen sprake van een overtreding als iemand met een definitief rijbewijs dat voertuig bestuurt.

Zo werd een collega van mij 's tijdens een rijles aan de kant gezet bij een grootscheepse controle op boorddocumenten.  Vond de instructeur uiteraard ideaal: een prima extraatje  voor de leerling.  Komt die agent nors naar die leerling (die daar al met knikkende knieën en bevende handen) zat.

"Rijbewijs, identiteitskaart, en boorddocumenten astemblief" De instructeur overhandigt dus boorddocumenten, de leerling overhandigt alvast haar identiteitskaart, en kijkt angstvallig en onbegrijpend naar haar instructeur.  De instructeur gaf haar een geruststellend knikje.
"Nu 't rijbewijs nog astemblief", instructeur toont enigszins verbaasd alvast zijn rijbewijs.
"Neeje, da van de chauffeur"   :D

Waarop de instructeur al 's subtiel naar de daknaamplaat wees.  Volstond nog niet, hij moest de man de modaliteiten inzake rij-opleiding uitleggen en te duiden waarom de leerling natuurlijk nog geen rijbewijs bezat.  Zelfs geen voorlopig natuurlijk.

"Mischien kan u wat met de leerlingenfiche?"
"HMMM, Neeje, 't is al goe.  Allé, Rij oep"   (rij maar door)
« Laatst bewerkt op: zondag 22 april 2012 - 10:14:53 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rondrijden met een L
« Reactie #5 Gepost op: zondag 22 april 2012 - 10:40:20 »
@ Jari, en als ze blijven zeveren dat het niet mag.  Gewoon uitstappen en een pistool bovenhalen.

Dat is dan géén bedreiging, doch een gerechtvaardigde manier om een discussie te beëindigen.  Zeg dat de korpsleiding het gezegd heeft.  :D

[IRONIEMODUS UIT]
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone