1 december gaan de examens veranderen en vanaf dan gaan de maneuvres op de openbare weg plaatsvinden.
Als de examenkandidaat door onvoldoende vaardigheden of examenstress schade veroorzaakt aan privaat of publiek eigendom wie is er dan volgens jullie aansprakelijk voor die schade?
Ik kom op de volgende mogelijkheden:
- de staat
- het GOCA
- de instructeur/begeleider
- de examenkandidaat zelf.
Ik ben van mening dat het GOCA aansprakelijk is omdat zij de examens organiseren en de examenkandidaat opdragen om een risicozoekende taak uit te voeren. Iemand anders is het daar niet mee eens omdat het GOCA slechts de wet uitvoert. Dat argument vind ik flauwekul omdat je daarmee nooit je eigen verantwoordelijkheid kan afschuiven.
Mocht dit argument wel opgaan, dan zou de staat verantwoordelijk zijn.
De examenkandidaat en de instructeur/begeleider (die volgens mij tot op zekere hoogte verantwoordelijk zijn voor het rijgedrag van de leerling) kunnen naar mijn mening niets verweten worden omdat zij deze risicozoekende opdracht wel moeten uitvoeren als ze hun rijbewijs willen halen. Een rijbewijs is nu eenmaal voor veel mensen een vereiste om goed te kunnen functioneren in onze samenleving.
Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden en wil ook nog eens de goede sfeer op dit forum prijzen.
Het is prettig dat iedereen hier zijn mening kan uiten zonder dat iemand anders krampachtig als door een wesp gestoken reageert en jouw mening belachelijk maakt. Daar kunnen veel forums een voorbeeld aan nemen. Laten we het vooral zo houden!