Als bestuurders die zonder reden volgens artikel 10 van de wegcode zomaar 10 km trager gaan rijden dan de maximum toegelaten snelheid volgens artikel 11 zorgen voor problemen bij de algemene doorstroming.
Rijdt iemand die met een personenwagen op een autosnelweg tegen 110 km/h vrachtwagens inhaalt, dan ook abnormaal traag?
80 km/h is bijna 89% van de maximum toegestane snelheid.
Jouw stelling gaat er ten onrechte van uit dat de maximum toegestane snelheid tevens de minimum toegestane snelheid zou zijn.
Wat moeten we dan op de Duitse autosnelweggedeelten zonder snelheidsbeperking doen? Als ik tegen 180 km/h een reeks vrachtwagens aan het inhalen ben, hinder ik dan onnodig een achterligger die tegen 300 km/h aangereden komt?
De maximum toegelaten snelheid in Belgie is niet de minimum toegelaten snelheid.
Artikel 10 bepaalt de snelheid die je moet voeren.
Artikel 11 bepaalt de snelheid die je nooit mag overschrijden.
Gezien de zeer lage snelheidsbeperkingen die de laatste jaren in Vlaanderen werden ingevoerd kan er wel verwacht worden dat als je je snelheid niet moet aanpassen volgens artikel 10 dat je zonder problemen aan de maximum toegelaten snelheid kan rijden op gewone wegen zonder meerdere rijstroken in elke richting om voor de juiste doorstroming te zorgen.
Als een bestuurder op een weg waar nu een bord zone 50 staat waar voorheen nog 70 toegelaten was en 10 jaar geleden nog 90 gereden mocht worden tegen 40 gaat rijden terwijl daar op dat ogenblik volgens artikel 10 geen reden voor is kan je spreken van storend rijgedrag. Niet met de verkeersstroom meerijden.
Hierdoor gaan andere bestuurders nodeloos inhalen waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan gezien het kleine snelheidsverschil.
Als vroeger op een weg van 90 iemand 40 reed was je die in een handomdraai voorbij.
Dit is niet meer het geval gezien de drukte en de tegenliggers en gezien de beperkte snelheid waarmee je mag inhalen.
Op snelwegen of andere wegen met meerdere rijstroken ligt dit wel even anders.
Daar heb je de mogelijkheid tot inhalen op de andere rijstroken.
(-Rijdt iemand die met een personenwagen op een autosnelweg tegen 110 km/h vrachtwagens inhaalt, dan ook abnormaal traag?)
Ja en neen.
Iemand die op een snelweg trager rijdt dan het vrachtverkeer stoort de normale doorstroming.
Als vrachtverkeer gewoon 90 kan rijden en niets uit artikel 10 dit in de weg staat is de bestuurder die trager rijdt, ook die van COCACOLA, een spelbreker.
De minimum van 70 km uur op snelwegen wil niet zeggen dat je maar 70 moet rijden en also het ganse verkeer bij een zekere drukte mag storen.
Op andere 2X2 wegen die geen snelweg zijn en waar geen minimumsnelheid voor voertuigen is voorgeschreven zou je dan iedereen zomaar mogen hinderen door trager te rijden?
Als een bestuurder op een niet drukke autosnelweg tegen 110 een vrachtwagen inhaalt is dit niet storend voor de doorstroming.
Maar als een bestuurder op een volgeladen autosnelweg met twee rijstroken, waar rechts 90 gereden wordt door vrachtverkeer en andere bestuurders die niet sneller willen of kunnen, en in de linkse strook iedereen tegen 120 km/uur blijft inhalen, dan kan 110 km/uur inderdaad de doorstroming verbreken.
Abnormaal traag zou ik het niet noemen gezien hij sneller rijdt dan de toegelaten maximum voor vrachtwagens en gezien het feit dat er op een snelweg 2 of meerdere rijstroken voorzien zijn voor dezelfde richting en het snelheidsverschil inderdaad maar 10 km/uur is.
Vrachtwagens die andere vrachtwagens inhalen die maar 80 rijden zijn beperkt tot 90 wat tov personenwagens in die linkse rijstrook een verschil geeft van 120-90= 30 km uur.
Je moet een verschil maken tussen wegen zonder rijstroken of één in elke richting ,want dan stoor je inderdaad al gauw de normale verkeersstroom, en wegen met meerdere rijstroken in dezelfde richting.
Daarenboven moet je geen vergelijking maken tussen een personenwagen die op een snelweg 10 km/uur trager rijdt dan de andere personenwagens maar toch 20 km/uur sneller rijdt dan de vrachtwagen die hij inhaalt en de vrachtwagens van COCACOLA die 10 km/uur trager rijden dan bijna AL het andere verkeer op die snelweg.
(-Wat moeten we dan op de Duitse autosnelweggedeelten zonder snelheidsbeperking doen? Als ik tegen 180 km/h een reeks vrachtwagens aan het inhalen ben, hinder ik dan onnodig een achterligger die tegen 300 km/h aangereden komt?)
Zoals ik al zei hangt alles af van de drukte op dat ogenblik.
Die vrachtwagen van COCACOLA zal op een minder drukke snelweg minder storen dan op een druk bereden snelweg.
Als die Duitser tegen 300 kan komen aangereden betekent dit dat hij daar de mogelijkheid toe had en dat het aldus niet al te druk was in de linkse rijstrook.
Maar de situatie in Duitsland is niet te vergelijken met de onze.
Op drukke gedeelten wordt de snelheid ook beperkt tot 120 ofzo, en rijdt iedereen in de linkse strook 120 en anders rij je rechts tussen de vrachtwagens 80.